Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za apr 27, 2024 2:38 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo jan 10, 2010 8:30 pm 
Offline

Lid geworden op: vr okt 30, 2009 6:18 pm
Berichten: 42
Vaak hoor je dat circus niet meer van deze tijd is.
Ik schat dat er alleen al in Nederland de afgelopen drie weken ca 250.000 mensen naar het circus zijn geweest met haar 30 kerst- en wintercircussen.
Ook denk bovendien dat als de tent(zomer)circussen gewoon (net als vroeger) 200 reclameborden per speelplaats mochten plaatsen de tenten weer rijkelijk gevuld zouden zijn. Maar dat mag niet van de overheid. Er moet dus een nieuwe manier van opvallende en spraakmakende reclame komen.
IK DAAG IEDEREEN UIT OM OP DIT FORUM MET IDEETJES TE KOMEN waar circusdirecties misschien wat aan hebben.
Ik doe de eerste:
Twee weken voor het circus komt aan honderd plaatselijke automobilisten vragen of zij een grote aankondigingssticker op de achterruit willen plaatsen waarvoor zij op de premiereavond worden uitgenodigd met vier personen inclusief vrij drinken en gebak.
NU U?


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: zo jan 10, 2010 8:58 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
mooi idee maar niet het eerste :clown

deze discussie is al eerder geweest maar wat doodgebloed. Als er meer nieuwe ideeën komen ga ik deze twee discussies samenvoegen.

viewtopic.php?f=4&t=2321&hilit=fiets

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: zo jan 10, 2010 9:01 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Zoals je al schrijft - en ook al op de voorpagina http://www.circusweb.nl te lezen is - het circus is nog steeds een goede publiekstrekker.

Groot artikel in plaatselijke krant of huis-aan-huis-blad gecombineerd met wedstrijd (kleurplaat bijvoorbeeld) of actie dat de eerste 100 mensen die zich bij de redactie melden vrijkaarten krijgen. Dat levert dan weer een fraaie foto op van de rij wachtenden in hetzelfde blad. Vanwege "volle agenda's" moet zo'n artikel ongeveer 2 tot 3 weken voor de komst van het circus in de kranten staan. Even wat werk voor de tourneeplanner, maar het valt wel op.

Uithang in buurthuizen en kantines van bedrijven.

Kortingbonnen huis-aan-huis verspreiden.

Als de reclameborden niet aan de straatkant mogen staan dan mogen deze wel in de voortuin van particulieren staan... Circusvrienden meldt u massaal aan bij de directies!

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: zo jan 10, 2010 10:41 pm 
Offline

Lid geworden op: di dec 09, 2008 8:34 pm
Berichten: 688
Locatie: Winterswijk
Ik denk dat het een traditie is dat mensen de laatste jaren kiezen om met het gehele gezin naar een kerstcircus gaan. Dit heeft natuurlijk gevolgen dat ze in het zomerseizoen niet meer gaan.

Wat betreft reclameborden: Natuurlijk zijn deze erg belangrijk maar mogen tegewoordig bijna niet meer geplaatst worden of het is niet te betalen als ze gehuurd moeten worden. toch is het zo en dat heb ik live mee gamaakt dat zonder reclameborden of met weinig reclameborden de bezoekers ook massaal naar het circus komen.

_________________
circus@achterhoek is >>> Niek Oonk


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: ma jan 11, 2010 12:06 am 
Ik denk dat de meeste directies zelf wel weten hoe zij in de picture moeten komen. Boltini was wat dat betreft een waardig voorbeeld voor de meesten.

Op dit moment weet heel nederland dat er een circus is in Tilburg. Roep gewoon dat je vanwege sneeuw 3 dagen niet speelt, zo vaar je mee op de golven van een land dat in de ban is van de "extreme" koude.

Natuurlijk kunnen circusvrienden een handje helpen door in hun woonplaats het gasterende circus onder de bevolking te promoten. Zoek bijvoorbeeld de plaatselijk krant of radio/tv op en vertel dat jij een circushobby hebt. Ook kun je naar een plaatselijk winkelcentrum gaan en dan bijvoorbeeld een weekend voor het circus komt je aanbieden als clown-jongleur-steltenloper of iets dergelijks. Zorg dan dat je bij je act posters van het circus hebt hangen. Op school kun je een spreekbeurt houden, tijdens verjaardagen in je familie kun je vertellen dat er een circus komt. Je kan je ook aan het circus aanbieden en vragen of jij de winkelreclame mag doen, waarbij je de ziekenhuizen-bejaardenhuizen-scholen-buurtcentra etcetera niet moet vergeten.

Als laatste misschien nog een overdenkertje aan de directies.
"Scholenkorting". Bied de scholen in de plaats waar u gaat spelen een bepaalde groepskorting. Serveer hier dan ook een educatief programmatje bij en...voila... 2 vliegen in een klap. De eerste vlieg een volle tent en aandacht, de tweede vlieg kinderen die op jonge leeftijd in aanraking komen met het circus. (het jaar erop gaan ze vanzelf zeuren bij hun ouders!!!!)


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: ma jan 11, 2010 8:12 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Niet alleen het afgelasten van voorstellingen genereert media-aandacht.

De "Werkgroep Noord-Brabant", eigenlijk meer een club van dieractivisten met leden van Tilburg tot Emmen, bestormt momenteel de media met de olifant van Moskou-Holiday. "Er zou pus uit de ogen komen en een open wond aan de benen zichtbaar zijn" zoals het momenteel op vele tientallen websites te lezen is.

We weten allemaal dat de media-hype rondom "Alphen aan den Rijn" en wethouder Robert Blom alleen maar extra volle tenten heeft opgeleverd. Dat tafereel zal zich nu weer herhalen. Dieractivisten betalen op deze manier een heel kostbare reclamecampagne voor het circus.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: ma jan 11, 2010 9:31 am 
Offline

Lid geworden op: di jan 05, 2010 8:47 pm
Berichten: 388
Ron_Mikkenie schreef:

Groot artikel in plaatselijke krant of huis-aan-huis-blad gecombineerd met wedstrijd (kleurplaat bijvoorbeeld) of actie dat de eerste 100 mensen die zich bij de redactie melden vrijkaarten krijgen. Dat levert dan weer een fraaie foto op van de rij wachtenden in hetzelfde blad. Vanwege "volle agenda's" moet zo'n artikel ongeveer 2 tot 3 weken voor de komst van het circus in de kranten staan. Even wat werk voor de tourneeplanner, maar het valt wel op.

Uithang in buurthuizen en kantines van bedrijven.

Kortingbonnen huis-aan-huis verspreiden.



Ron, bovenstaande doen circussen al, maar als gemeenten Circussen op een achteraf-terrein ver buiten de woonwijken plaatsen, dan is het een verloren strijd.

Voorbeeld: de organisator van het Kerstcircus Ede, had een werkelijk fantastisch circus naar Nederland gehaald, en werkelijk alles gedaan wat je hierboven beschreven hebt, en zelfs nog meer, zoals een aktie bij de lokale omroep, maar de locatie in Bennekom zie je alleen als je onderweg bent tussen Ede en Bennekom.
Er was een geschikt terrein gevonden middenin Ede, maar de gemeente wilde dat niet toestaan.
En inderdaad, dat borden plaatsen is een probleem, ook in Ede en omgeving.
In deze discussie viel overigens ook "Alphen aan den Rijn" ; is de schrijver daar wel eens naar het circus geweest? Aan een plattegrond van Alphen-city heb je daar niet veel; wel aan eentje van een zeer veraf gelegen industrieterrein, en dat zegt alles.

_________________
Echt circus ruikt naar paarden en houtkrullen


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: ma jan 11, 2010 9:36 am 
Offline

Lid geworden op: zo dec 13, 2009 2:24 pm
Berichten: 172
Circus Malford en Werona hebben hier ook huis aan huis kortingsbonnen in de brievenbus gedaan.


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: di jan 12, 2010 7:18 pm 
Offline

Lid geworden op: vr okt 30, 2009 6:18 pm
Berichten: 42
Jongens, kom nou toch eens met leuke nieuwe vormen van reclame voor het circus, en laat de eeuwenoude kleurwedstrijden, kortingsbonnen etc achterwege (het gaat om nieuw of bijna nieuw).

Moet ik er weer één doen:
Kom met een all-in ticket en stop met rangen (niet meer van deze tijd, we zijn immers allemaal gelijk): € 18,00
Verkoop een ticket met 3 afscheurstroken. Voor elke strook kan je krijgen wat je wil; programmaboekje, koffie, popcorn, frisdrank, broodje worst etc

Nu jullie weer. En nu geen oude koek.

Overigens zag ik een opmerking dat de direkties het zelf wel weten.
waarom doen ze het dan niet. Iedereen weet dat de meeste circusdirecteuren niet verder denken dan de hekken om hun circus.
Dat is geen schande, dat is nou eenmaal zo.
een beetje hulp van buitenaf mag best.
Wel wil ik nog opmerken dat sommige directies wel verder denken dan het hek. Maar deze zijn vaak niet in het circus geboren.
Voorbeelden; Willem Smit, Rob Ronday, Sacha Melnjek (allemaal succesvolle circussen)


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: di jan 12, 2010 7:23 pm 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
Laat gewoon de ouderwetse Circusparade door de stad terugkomen i.p.v in elke plaats een olifanten,exotenbuffet.
alle artiesten,wat dieren in een lange stoet door de stad... dat zorgt zeker voor bekijks :)


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: di jan 12, 2010 10:49 pm 
Offline

Lid geworden op: di dec 06, 2005 2:16 am
Berichten: 442
Locatie: Groningen
http://www.youtube.com/watch?v=46xwH3TqBuI


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: wo jan 13, 2010 8:11 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Ja, die is dus wel leuk!

(al zou Scrooge lekker anoniem meteen weer gaan zeuren dat in het verleden ook al eens een reclamevliegtuig heeft gevlogen voor o.a. Pinder)

Vernieuwingen leiden echt niet altijd tot meer bezoekers. De gemiddelde consument prikt heus wel door allerlei "vernieuwingen" heen. De gedachte bij zo'n ticket met drie afscheurstroken is dan iets in de trant van "je betaalt er toch wel voor". En wat als je dan alleen maar de show wilt bezoeken en het programmaboekje helemaal niet je belangstelling heeft? Zeker niet al je met 5 personen gaat en een boekje genoeg is? Als je je kinderen eens niet wilt laten snoepen?

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: wo jan 13, 2010 8:44 am 
Offline

Lid geworden op: di dec 09, 2008 8:34 pm
Berichten: 688
Locatie: Winterswijk
We zitten hier met zijn allen op te sommen wat is goed en wat niet maar reken erop dat er overal wel word gedacht hoe meer mensen die tent in te krijgen. Of het nu gaat om de acties van vroeger of de nieuwe acties het maakt allemaal niks uit als de mensen naar het circus willen dan gaan ze wel naar het circus.

Een actie in de krant met een krotingsbon voor een bepaalde rang werkte altijd erg goed in alle speel plaatsen en die werkt nu nog steeds goed alleen als er minder bezoekers komen worden er ook minder bonnen ingeleverd.

Ik denk dat de mensen tegenwoordig hoofdzakelijk de kerst circussen bezoeken dit is een trend van de tijd van nu. Vroeger had je bijna geen kerst circussen en gingen de mensen op zomer seizoen na het circus ik denk dat hierin een grote verschuiving is. Dit blijkt ook wel uit de bezoekersaantallen die de kerst circussen trekken.

Ik denk dat het voor iedereen moeilijk is het gouden ei te leggen om meer bezoekers naar het circus te krijgen en als dat gouden ei er was zou die allang gelegd zijn volgens mij.

_________________
circus@achterhoek is >>> Niek Oonk


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: wo jan 13, 2010 9:58 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Om niet langs elkaar heen te praten...

Er spelen twee zaken die we apart zouden moeten bespreken. Ten eerste de bekendmaking. Als een circus achteraf staat en er niet mag worden uitgehangen wordt het moeilijk. Dan moet je creatief zijn om het publiek te bereiken. Grote opblaasbare olifant oplaten?

Los hiervan is het inderdaad de vraag of het publiek nog zin heeft naar het circus te gaan. Vergeleken met vroeger is er zoveel meer ander vertier natuurlijk. Dus moet moet het publiek ook nog eens ge-enthousiasmeerd worden.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: wo jan 13, 2010 7:22 pm 
Offline

Lid geworden op: vr okt 30, 2009 6:18 pm
Berichten: 42
Ik vond de laatste twee reacties aardig in de richting komen zoals de werkelijkheid is. Echter die van Ron Mikkenie sloeg kant nog wal. Dit was weer eens het afzeiken van mij (scrooge). Mag ik a.u.b. reacties geven onder deze naam en...ik ben dit onderwerp gestart met de vraag naar suggesties en niet het discuseren over... Ik heb redenen om mijzelf niet bekend te maken dus laat dit zo. Ook vindt ik dat er TE WEINIG ideetjes komen. Dat bewijst dat dit een leuk forum is maar zonder al te veel creativiteit.


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.