Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel zo jun 16, 2024 5:10 am

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do jun 14, 2012 6:50 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Zocht ik pas een straat in Leeuwarden, zie ik daar toevallig het Circus Mikkeniepad staan als straatnaam!
Maar misschien wisten jullie dit al lang, voor mij was het nieuw.
Denk niet dat er veel straatnamen naar circussen zijn genoemd en ben wel benieuwd hoe dit zo gekomen is.
Want volgens mij had dat circus ook niet speciaal iets met Leeuwarden te maken. Maar ik kan me vergissen.
Nog even voor alle duidelijkheid: het is niet het Professor of Ing. Mikkeniepad.
Dat komt misschien later nog wel eens ergens anders..


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jun 14, 2012 7:57 pm 
Offline

Lid geworden op: ma dec 08, 2008 8:26 pm
Berichten: 22
Als geboren en getogen Nijmegenaar vind ik deze wel noemenswaardig:

Nijmegen: Oscar Carréstraat (Hees, Nieuw-West).

"..Het reizende circus van de Duitse familie Carré genoot in het midden van de 19e eeuw grote internationale faam. In december 1887 werd in Amsterdam het permanente Circustheater Carré aan de Amstel geopend. Meestal verbleef de familie van november tot april in Amsterdam in de woning boven het theater, daarna ging ze op tournee door heel Europa. Inmiddels had Oscar Carré Hees uitgezocht om na de tournees in de zomermaanden met het hele circus uit te rusten. In augustus 1901 kocht hij de villa Welgelegen, op de hoek Voorstadslaan-Dorpsstraat (Schependomlaan) en in de directe omgeving een boerderij en grond voor een manege.

Naast Café Juliana aan de Dorpsstraat liet Carré een grote manege bouwen voor maar liefst honderd paarden. Oude Nijmegenaren herinneren zich nog dat de familie op mooie zondagen met een mooi opgetuigd vierspan over de singels van de stad uitrijden ging. Circus Carré heeft maar betrekkelijk kort gebruik gemaakt van de stallen; het gebouw kreeg al snel na Oscars dood in 1911 andere bestemmingen, zoals opslagloods, steenfabriek, garagebedrijf en automaterialenhandel. In 2008 maakten de ‘stallen van Carré’ plaats voor een wooncomplex met de naam Arena; een stille verwijzing naar het circusverleden..."

In het programmaboek van het reizende circus Carré (1995) vindt je een oude foto van de boederij in Hees.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jun 14, 2012 9:49 pm 
Offline

Lid geworden op: di dec 27, 2005 10:42 pm
Berichten: 338
Locatie: leeuwarden
Dat is heel eenvoudig te verklaren Havank de detective schrijver komt uit Leeuwarden die heeft het boek circus Mikkenie geschreven.Op de plaats waar het pad ligt stond vroeger een hotel restaurant Amecitia de schrijver Havank was daar stamgast vandaar.Het boek is geschreven naar aanleiding van het bezoek van circus Mikkenie aan de stad leeuwarden in 1952.

Joop

_________________
maak van iedere dag een circusdag


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jun 14, 2012 10:31 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Waarvan akte.

Er bestaat ook nog zoiets als een "Havank wandeling" door Leeuwarden. De stad die door Hans van der Kallen (zijn echte naam) overigens vaak "Pleewarden" werd genoemd. Hij had er blijkbaar niet zo veel mee op... De wandeling voert langs plekken waar zijn verhaal "Circus Mikkenie" speelt.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jun 14, 2012 10:37 pm 
Offline

Lid geworden op: di dec 27, 2005 10:42 pm
Berichten: 338
Locatie: leeuwarden
Misschien niet maar hij was er wel altijd.

Joop

_________________
maak van iedere dag een circusdag


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jun 14, 2012 10:45 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
zie ook http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/ ... aduw.dhtml

Hij is er geboren en uiteindelijk ook weer terecht gekomen en gestorven na een omzwerving door vele andere plaatsen.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jun 14, 2012 11:35 pm 
Offline

Lid geworden op: di dec 27, 2005 10:42 pm
Berichten: 338
Locatie: leeuwarden
Bedankt Ron voor het kranten artikel in Trouw.Ik heb nog steeds speciale herinneringen aan het bezoek van circus Mikkenie aan Leeuwarden.Het was mijn eerste kennismaking met het circusleven als jongen van 9 jaar vond ik het een fascinerende wereld en helemaal omdat Sabu met zijn olifanten in dit circus optrad.Destijds was Sabu ook nog een filmster de stad was uitgelopen om de tour de ville te zien met Sabu en zijn olifanten.Ik was dan ook elke dag te vinden in dit circus waar dat heeft toe geleid had ik toen nog niet van kunnen dromen.Verder heb ik nog steeds een foto met handtekening van Sabu.

Joop

_________________
maak van iedere dag een circusdag


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr jun 15, 2012 10:55 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Graag gedaan Joop. Ja er is nu ook nog steeds een filmster in het circus. Al is het niet de man die de olifanten voorbrengt, maar de olifant zelf: Buba bij Freiwald. Die heeft samen met Carice van Houten in de jeugdfilm "Knetter!" gespeeld. Die film wordt elk jaar weer voor de basisscholen in de bioscopen of filmhuizen gedraaid. Besloten voorstellingen in het kader van het CKV-lesprogramma.

Sabu is een verhaal apart. Die werd in elke stad binnengehaald met het verhaal dat hij direct van Schiphol kwam. In werkelijkheid had hij het circus aan de achterkant verlaten. En ook werkelijkheid: Deze filmster deed in de broek voor olifanten. Hij diende dan ook alleen maar als decoratie...

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.