MartijnH schreef:
Flying Mendonca als we het over dezelfde hebben die bij Charles Knie zaten zijn inderdaad ook erg goed. Dat is echt de beste trapezegroep die ik zag.
Encho is inderdaad ook erg goed maar ook Robert Lagroni mag er zijn met zijn handstandact.
David Larible is leuk maar was de laatste jaren bij Roncalli beetje "uitgespeeld" leek wel.
Al blijft het een topclown met vooral die bordenact waar een compleet bordenservies naar de klote gaat geweldig blijft.
Zou kunnen Martijn dat ze ook bij Charles Knie zaten: het zijn mexicanen en het is een nummer met een vanger extra in het midden: word extra spectaculair want die in het midden biedt enorm veel mogelijkheden. Op het allerlaatste doet een klein donker kereltje geblinddoekt de viervoudige!
Larible heeft een probleem bij circusvrienden: namelijk dat hij geweldige nummers heeft zoals de borden, het orkest en de opera met het publiek maar als circusvriend heb je die dingen natuurlijk erg vaak gezien en ken je ze zo ongeveer wel uit het hoofd. En ze zijn dan ook al 100 keer door andere clowns gecopieerd
( vaak zelfs 100% letterlijk maar dan veeeel slechter. Ooit eens met een theaterkennis 2 keer naar het circus geweest, en hij weet niet echt veel over circus maar ging graag mee: 1 keer Knie en daar was het Maximo Luftman met jawel het orkest met een aantal mensen uit het publiek, een grote trom, iemand met een micro, iemand met drie pannen en iemand met 4 buizen: exact 100% gecopieerd van Larible!!, Daarna naar Roncalli en daar was het Larible zelf met zijn orkestentree,
hee merkt mijn compagnon op:die doet precies hetzelfde als die bij Knie: heeft deze kerel dat dan van die vorige gecopieerd?? moest daar toch effe om glimlachen en heb uitgelegd dat David het origineel was. Op het einde was hem dan ook duidelijk waarom).
maar het doorsnee circuspubliek heeft dat probleem niet en zolang je met dezelfde acts in andere circussen en andere landen kan blijven werken is er geen probleem.
En dan heeft Larible nog veel acts.
Er zijn er veel die heel hun leven hetzelfde blijven doen:
De Brizio's hebben altijd enkel hun Tapissiers act opgevoerd:die hadden bij mijn weten ook echt maar 1 nummer
En als je Jose Michels ziet dan doet hij gegarandeerd zijn entree met de trechter en een hoop emmers water.
Wat ik me dan afvraag is hoe je dat voor jezelf nog boeiend houd? uiteraard heb je de trucjes: als timing wat veranderen, eens middenin een een ander balletje opgooien en zien hoe de rest daar op reageerd enz...
maar na 20 a 25 jaar dezelfde act moet je al de variaties ook wel gehad hebben. Hoe hou je zo'n nummer dan fris en spontaan??
En Heuvels ja soms is vergelijken moeilijk ja. En een favoriet kiezen al helemaal en dan heb jij het alleen maar over appels en peren.... je bent de bananen, de ananassen en al de rest nog vergeten.