Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr apr 19, 2024 12:10 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di mar 22, 2016 5:16 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Van de pot gerukt.
Dat is een leuke constatering over de uitlatingen van de landelijk bekende bioloog Midas Dekkers.
Niet in de laatste plaats omdat hij twee jaar geleden een boek schreef over poepen.
In een interview met de NRC naar aanleiding van die publicatie zegt hij onder meer: 'Eten is de seks van nu'.
Terwijl hij op dat moment een uitsmijter en een jonge jenever naar binnen werkt.
Lijkt me al geen al te gezond menu overigens....
Aardig verhaal met mooie foto: http://www.nrc.nl/handelsblad/2014/03/0 ... rg-1351000

Afbeelding

Misschien dat hij van al dat gezonde eten wat voortijdelijk aan het dementeren is geslagen, dat laatste merkte ik ook al op over zijn negatieve uitlatingen ten tijde van de rel over het Dolfinarium.
Waarbij bleek dat de veelbesproken dolfijnenmelker in het filmpje nota bene een volwaardige collega-bioloog van hem was!
Dat is inherent aan de wetenschap: zij die er een studie van maakten verdedigen soms voors en anderen tegens.
Denk daarbij maar aan de levendige concurrentiestrijd in de zeehondenopvang.
Moedertje Lenie 't Hart weet niet van wijken en zal hoe dan ook een nieuwe opvang volgens haar regels uit de grond stampen.
Heeft daarbij op dit moment tot schrik van de provincie (Groningen) zelfs de minister (voorlopig) al mee!
Terwijl dit beste mens die heel wat spaarvarkentjes om heeft laten keren zelf niet eens een studie in die richting heeft gevolgd!
Alles ging op gevoel, en dat is niet zo moeilijk bij zielige (roof-)dieren!

Zaterdagmorgen vroeg op het nieuws: een bekende bioloog heeft gezegd dat het afgelopen moet zijn met die populaire webcams die op vogelnesten zijn gericht. Want, en ik geloofde mijn oren niet: ook die dieren hebben recht op privacy!
Nu naderen we al snel de datum van 1 april, dus moet je in deze periode op je hoede zijn bij zulke berichten.
Zonder dat er een naam genoemd werd dacht ik echter al onmiddellijk aan onze Midas.

Dat bleek te kloppen, want op pagina 2 van de zaterdagse Volkskrant staat een geciteerde kop van dezelfde strekking.
Waarbij hij nog een kapitale denkfout maakt door te zeggen: 'Naar de buurvrouw kijk je niet met je verrekijker, dus waarom zou je wel stiekem de godganse dag naar binnen mogen gluren in een vogelnestje?'
Hij moet dan ook wel de herenliefde zijn toegedaan of afschrikwekkend lelijke buurvrouwen hebben.....

Zou de beste man nu echt zo weinig grijze cellen (over) hebben of denkt hij echt dat vogeltjes weten waarom er een minutieus cameraatje op hun nestje gericht is en wat daarmee gedaan kan worden?
En dat terwijl die camerabeelden de laatste jaren juist voor een verhoogde interesse in de natuur op zich hebben gezorgd.
De beelden werden vorig voorjaar meer dan een miljoen keer bekeken. Op http://www.beleefdelente.nl. De naam dient volgens Dekkers verandert te worden in Beleef de dood, want veel jonge vogels halen het niet.
Volgens hem leiden deze beelden tot ongewenst ingrijpen in de natuur.
Het zal, maar dat mag hij dan eerst wel eens bewijzen.
Vogelbescherming Nederland wil er dan ook niets van weten. De beelden zijn juist bedoeld om mensen liefde voor de natuur bij te brengen, en dat blijkt uitstekend te werken.
Vogels worden overigens nooit gestoord, de webcams worden buiten het broedseizoen geplaatst. En er wordt nooit ingegrepen, wat er ook gebeurt.
Er sterft inderdaad wel eens een jong vogeltje, maar ook dat hoort bij de natuur en mogen de mensen dus best zien.
(Was net even te gast bij de ooievaars, kijk maar eens, geweldig! En ik zie ze dagelijks in het echt hoor! Maar zo dicht bij, prachtig!)

Mochten de wensen van Dekkers -die vreemd genoeg eerder wel eens van leer trok tegen die prachtige natuurfilms van de BBC omdat die niet ver genoeg zouden gaan wat de wreedheid van dieren in het wild betreft- vervuld worden dan weet ik er nog wel een paar.
Onmiddellijk (dus over een minuut of tien) stoppen met het treinverkeer over de Hanzelijn langs de Oostvaardersplas. Want iedere paar minuten een trein vol glurende reizigers langs zo'n uit de hand gelopen natuurgebied is een nog grotere inbreuk op de privacy van met name de grote grazers aldaar. Die stuk voor stuk over meer hersencellen beschikken dan die tamelijk onnozele vogeltjes.
En dicht alle dierentuinen, om dezelfde reden. Kijken naar dieren, het zou verboden moeten worden!

Pas maar op Magic Circus volgende week, want de beste man woont in Weesp!

Vandaag naar aanleiding hiervan een reactie in de Volkskrant van Ruud Maltha uit Oss die zelfs nog een streep verder wil gaan: ook de mens moet stoppen zich te laten exploiteren door en voor de camera.
Hij vindt dat de mens op tv in veel gevallen verworden is tot een dier in de dierentuin. Vandaar de kop: Stop voyeurisme van dier èn mens!
Ik hoop te mogen aannemen dat een en ander sarcastisch bedoeld is.

En kijk, daar is de wetenschap alweer, ze loert om de hoek: op de naastgelegen pagina (Wetenschap) een mooi en uitgebreid verhaal hoe op het Zweedse eiland Stora Karlsö de vogels geteld worden aan de hand van door toeristen gemaakte foto's.
Erg handig en tijdbesparend. Want op de foto's staan of liggen ze tenminste stil.
Dat de foto's gemaakt zijn zonder toestemming van de betrokken vogels of zelfs zonder inachtneming van hun privacy (Let op: niet afdrukken tijdens de paring of het leggen van een ei) vermeld het verhaal helaas niet....

Afbeelding
Dit kan......

Afbeelding
...maar dit uiteraard niet! Want dit lijkt me een liefdesritueel, en daar past geen gegluur bij!

Erg mooi daar trouwens...

Afbeelding


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di mar 22, 2016 8:41 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7475
Locatie: Maassluis
ik mag die teksten van Midas Dekkers graag lezen hoor. Je hoeft het niet met alles eens te zijn maar het zet je wel aan het denken.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di mar 22, 2016 8:43 pm 
Offline

Lid geworden op: za mei 17, 2014 8:38 pm
Berichten: 744
was hij het niet die ooit een redelijk positief artikel over circusdieren en hun verzorgers had geschreven? Of haal ik nu mensen door de war.....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di mar 22, 2016 8:53 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7475
Locatie: Maassluis
Nik Boris schreef:
was hij het niet die ooit een redelijk positief artikel over circusdieren en hun verzorgers had geschreven? Of haal ik nu mensen door de war.....

http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... tten.dhtml

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di mar 22, 2016 9:05 pm 
Offline

Lid geworden op: za mei 17, 2014 8:38 pm
Berichten: 744
Laat maar...... Het zal wel iemand anders geweest zijn....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo mar 23, 2016 3:31 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Vast wel, want dit is van een aardige poos geleden.
Het enige wat je wel als positief kunt uitleggen is dat hij zegt dat er geen nieuwe wetten nodig zijn om circus- en andere dieren te beschermen, die wet is er al: dierenwelzijn.
Ook met zijn opmerkingen over de wet tegen seks met dieren heeft hij volledig gelijk.

En Heuvels, hij is inderdaad bekender als schrijver dan als bioloog, voor zover dat te scheiden is.
Spraakmakend van tijd tot tijd, inderdaad, en nu dus opnieuw!
Is of komt er soms net weer een boek van hem uit?
Zelf probeerde ik hem wel eens te lezen, maar kwam er niet door. Taalkundig lag hij mij niet......

Niemand verder een mening over die hoogst noodzakelijke privacy van vogeltjes en andere dieren?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo mar 23, 2016 6:58 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7475
Locatie: Maassluis
Didier schreef:
Niemand verder een mening over die hoogst noodzakelijke privacy van vogeltjes en andere dieren?

Het zal alle dieren een worst zijn.... zolang ze de ruimte maar krijgen, en de gelegenheid. En een geschikte partner natuurlijk.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do mar 24, 2016 2:02 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Citeer:
Het zal alle dieren een worst zijn.... zolang ze de ruimte maar krijgen, en de gelegenheid. En een geschikte partner natuurlijk.


Wat dat betreft lijken het inderdaad haast wel mensen.....!
Nou ja, sommigen dan. Want hoe meer je nadenkt, hoe hoger de eisen en hoe minder de spontaniteit!
Zijn we gelijk weer bij het verschil tussen mens en dier.
Ik had een hengst(je) en die had vijf of zes dames tot zijn beschikking.
In de tijd dat hij mocht (dat bepalen de dames, niets menselijks is ze vreemd....) deed hij het soms wel eens drie keer met dezelfde merrie binnen vijf minuten!
Ongeacht of er wel of geen toeschouwers bij waren, het interesseerde hem en haar echt geen bal.
Daar zou zelfs een bekende bioloog te Weesp nog heel wat van kunnen leren!

Zie hier het boefje:

Afbeelding

en het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.