Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do apr 25, 2024 12:59 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr apr 15, 2016 4:52 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Zo kom je Jeugdcircus Santelli maar één keer per jaar tegen in hun thuisstad Groningen, zo spelen ze in één weekend maar liefst drie keer!
Elders was al te lezen dat ze aanstaande zondagmiddag in het Grand Theatre te zien zijn in het kader van Grand Cirque met hun voorstelling Dubbelspel. (Zie: viewtopic.php?f=19&t=6647)
Een dag eerder, zaterdag 16 april -morgen dus!- spelen ze dezelfde voorstelling ook, en maar liefst twee keer, in het voormalige zeefgebouw (De Wolkenfabriek) op het vroegere terrein van de Suikerunie.
Het terrein dat vorig jaar oktober bekendheid verwierf doordat Circus Renz Berlin er zijn opwachting maakte en de landelijke pers kwam kijken hoe het met de olifant Carla gesteld was.

De voorstellingen van morgen -om 15.00 en 20.00 uur- verschillen wel van die in het Grand Theatre.
De titel Dubbelspel is terecht uitgebreid tot Dubbelspel XL doordat de muziek die normalerwijze mechanisch is nu live zal worden uitgevoerd door de plaatselijke Harmonie Patrimonium. (http://www.harmonie-patrimonium.nl/)
Dat zal geen nagespeelde versie van de oorspronkelijke muziek worden, maar onder meer bestaan uit een ouverture, diverse marsen en authentieke circusmuziek.
Om tot een goed resultaat te komen is uitvoerig gerepeteerd, en vindt vanavond zelfs een generale repetitie plaats.
Belangstellenden zijn zaterdag van harte welkom, alleen de middagvoorstelling is bij mijn weten uitverkocht. Voor 's avonds zijn er nog wel ruim voldoende kaarten, ook aan de 'zaal'.
De entreeprijs bedraagt € 15,- en € 5,- voor kinderen t/m 12 jaar.
De voorstelling duurt 2 uur.

Er verscheen zelfs een speciale poster:

Afbeelding

en een mooi en sfeervol promotiefilmpje: https://www.youtube.com/watch?v=c_1pDlL ... e=youtu.be

Het adres is: Suikerunie/Wolkenfabriek, Energieweg 10, Groningen
Dit betreft de ingang voor voetgangers en fietsers. Automobilisten kunnen ter plaatse (aan de overzijde van het Hoendiep) parkeren of doorrijden tot op het terrein via de afrit bij McDonalds in de Laan 1940-1945.
Wat lastiger dan tijdens het èchte circus, want een tent ziet u nu niet staan. Maar het hoge gebouw van de Wolkenfabriek is ook niet te missen!

En dat allemaal op Wereld Circus Dag!!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di apr 19, 2016 4:46 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Een buitenkansje en zo dichtbij. Dat laat je niet lopen! En dus ben ik er zaterdag bij geweest, bij dat dubbele feest! Want dat was het zeker.
Ik was er 's middags te gast, zoals vermeld een uitverkochte voorstelling.
Een echte recensie zal het niet worden, van muziek heb ik nog minder verstand dan van circus!
Wat ook weer niet betekent dat ik niet weet wat ze deden: vooraf scoorde ik de complete speellijst (draaiboek) van de harmonie.
Degene waar ik die van kreeg kende die toch al wel uit zijn hoofd....

Een korte uitleg. Een harmonie of harmonieorkest.
De verklaring op Wikipedia: Een harmonieorkest of kortweg harmonie is een orkest dat bestaat uit blaasinstrumenten en slagwerkinstrumenten.
In tegenstelling tot de fanfare bestaat een harmonie niet uitsluitend uit koperblazers, slagwerkers en saxofoons maar doen ook houtblazers als klarinet, dwarsfluit, hobo en fagot mee.
Door deze bezetting is de harmonie in staat een groter scala aan nuances te verklanken.

Zo, en dat laatste was zaterdag zeker het geval.
Bovendien: wat een weelde voor Santelli! Uitgerekend op WereldCircusDag -maar dat was denk ik toeval- begeleid te worden door een circusorkest van meer dan 50 personen!
Ken geen absolute records op dat gebied, en het is niet uitgesloten dat in vroeger dagen toen de circusbomen nog rechtstreeks tot in de hemel groeiden ergens in bijvoorbeeld Amerika een circus over zo'n groot orkest beschikte.
In de meer recente tijd herinner ik me wel een optreden van een harmonie in de piste, niet eens zo lang geleden nog bij Belly Wien, maar dat was een extra show en geen begeleiding van de voorstelling.
Harmonie Patrimonium. Die naam doet onmiddellijk denken aan woningen in met name de sociale sector. In heel veel Nederlandse steden werd die naam gebruikt.
Zo ook in de stad Groningen, waar zelfs hele woonwijken werden en worden beheerd.
Patrimonium heeft echter ook nog andere betekenissen, waarvan er een heel toepasselijk is: cultureel erfgoed. Ja, en daar hoort muziek uiteraard bij!

Niet alleen een poster was er, ook een uitgebreide folder. Waaruit maar weer eens bleek dat deze vorm van cultuur heel wat makkelijker ondersteuning weet te vinden dan 'het circus'.
Even dacht ik dat met dit Dubbelspel een jubileum gevierd werd, maar dat was een misvatting. Daarvoor moeten we nog een paar jaar geduld hebben, het zittend orkest werd opgericht in 1921.
De huidige dirigent staat eveneens uitvoerig omschreven. En terecht, naar ik aanneem.
Het is Jan Wijenberg, die al op jeugdige leeftijd besloot van zijn muzikale hobby zijn beroep te (willen) maken.
Hij studeerde klarinet aan het conservatorium en bespeelde al tijdens zijn studie dat instrument bij de Marinierskapel in Den Haag.
Na een overstap en de fusie van de diverse militaire gezelschappen is hij sinds 2005 basklarinettist bij de Koninklijke Militaire Kapel Johan Willem Friso in Assen.

De gebruikte muziek. Afwisselend en gevarieerd met zoals aangekondigd links naar de circuswereld. Zoals Join the Circus uit de musical Barnum, dat diverse keren terugkwam.
Andere muziek(stukken): Hootenanny, Entry (March) of the Boyars, Les Saltimbanques, maar ook muziek uit Pirates of the Caribbean, The Pink Panther, bekende stukken als Ole guapa en de Einzug der Gladiatoren en muziek van James Last.

Vooraf, tijdens de einlass, werd een medley van Amy Winehouse-nummers gespeeld.

Een grote lege voormalige fabriekshal. Met uitsluitend het publiek als vulling. Dat zal wel nooit een perfecte akoestiek opleveren, maar dat deed aan de feestvreugde niets af.
De meest luxe stoelen in de kleuren rood en zwart leken als gemaakt bij de kostuums van Santelli.
Kinderen zaten eerste rang: op grote kussens vooraan. Groten hadden een beetje pech: doordat de toneelvloer een half metertje lager was dan het publieksgedeelte kon je vanaf de derde rij maar moeilijk zien wat zich op de grond afspeelde.
Wat mij ook verbaasde was dat de dirigent in feite met zijn rug naar het circus stond, en zich dus steeds om moest draaien om te zien of het nog wel goed liep. Want dat luisterde vaak heel secuur.
Niet alle oefeningen gaan nu eenmaal maar direct zoals het de bedoeling is. Het kwam allemaal goed hoor, dat dan weer wel.
Maar het had een tikkeltje makkelijker gekund.
Ook de zaalindeling trouwens, zij het dan wellicht ietsje minder sfeervol. In deze fabriekshal bevond zich namelijk een .... betonnen piste die weer een half metertje boven de vloer uitstak.
Wanneer die benut zou zijn door het circus had iedereen wel alles perfect kunnen volgen!

Inmiddels zijn de eerste beelden te vinden op internet. Geen wonder, want er waren nogal wat camera's. Denk dat ook bewegende beelden met geluid nog zullen volgen.

Foto en stukje in het Dagblad van het Noorden van maandag:

Afbeelding

en wat leuke foto's van de site van het orkest:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en het orkest staand, dat mag ook wel een keer. Maar dat was eerder en elders....

Afbeelding


Laatst gewijzigd door Didier op di apr 19, 2016 5:13 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di apr 19, 2016 5:02 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
De combinatie circus en (gelegenheids)orkest zie je wel meer.
Bij het Dordtse Kerstcircus Royal speelde met de einlass altijd een afvaardiging van de plaatselijke Jubal.
Hieronder een foto daarvan
Afbeelding
Het circusorkest werd jarenlang samengesteld uit de Marinierskapel waar de Teutenbergen een aparte band mee hadden.
Los Ginos traden regelmatig op bij uitvoeringen van de Marinierskapel en Joop blies dan altijd zijn deuntje mee.

Verder zie je bij taptoes als intermezzo steeds vaker een optreden van circusartiesten, zo ook de laatste jaren bij de Nationale Taptoe in Ahoy.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di apr 19, 2016 7:57 pm 
Offline

Lid geworden op: za mei 17, 2014 8:38 pm
Berichten: 744
Wat dacht je verder van Roncalli meets classic?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di apr 19, 2016 9:13 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Nik Boris schreef:
Wat dacht je verder van Roncalli meets classic?

Prachtig hoor,

https://www.youtube.com/watch?v=JlS5pRpEZKA

Mooie afwisseling met de gangbare circusmuziek.
En heel wat mooier (vind ik) dan dat zweverige gedoe van CdS.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.