Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 11:47 am

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za sep 03, 2016 10:33 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Kontich / Edegem - In kunstcentrum Huis Hellemans in Edegem stelt Axel Duran zijn hommage-foto's aan Bill Kartoum, de oudste circusdirecteur van het land, tentoon dit weekend tijdens de Jaarmarktfeesten.

Axel Duran is afkomstig uit Kontich, maar woont al 10 jaar in Edegem. Als zesjarige raakte hij gefascineerd door Bill Kartoum van Circus Magic. “Bill woont ook in Kontich en kwam optreden met dieren in het Altena Instituut. Hoewel hij ook messenwerper was, had hij toen geen wapens bij. Vermoedelijk mocht dat niet van school. Ik geloof wel dat hij een slang bij had. En hij toverde een bloem uit zijn hand.”

Duran bleef Kartoum vanop afstand gadeslaan. “Tot ik drie jaar geleden mijn stoute schoenen aantrok en vroeg of ik hem mocht volgen in zijn dagelijks leven en tijdens optredens. De ‘trigger’ is er gekomen toen ik op het kerkhof van Kontich stond en een soort tuinkabouter over de afsluiting zag hangen, want Bills vaste uitvalsbasis met zijn circus ligt pal naast de begraafplaats. Ook wel symbolisch, want circussen moeten vechten om te overleven. Die mens verdient weinig geld, en toch was hij nog zo genereus om te vragen wat hij moest betalen voor mijn fotoreportages. Terwijl ik me juist vereerd voelde om even deel te mogen uitmaken van zijn magische wereld.”

Wie Bill Kartoum zegt, zegt ook Patrizia Lotti. De Italiaanse uit Rimini was 17 toen ze met de 30 jaar oudere Bill trouwde. Hij had al vijf huwelijken achter de rug. Ooit schoot hij per ongeluk een kogel door haar voorhoofd. Maar dat is vergeven.

‘De clown in het circusleven’, heet de expo, die enkele deze zaterdag en zondag van 10 tot 18u loopt in Huis Hellemans, Strijdersstraat 14 in Edegem. Wie de expo bezoekt moet over een goede conditie beschikken, want de foto’s hangen op de zolder. Axel Duran is aanwezig tussen 13.30u en 15.30u. De foto’s zijn ook te koop. Duran onderscheidt zich vooral door zijn foto’s te bewerken, zodat ze korreliger worden en vaak ouder lijken dan ze zijn. “Ik noem ze surrealistisch. Bill’s oude verweerde gezicht, zeker als hij tot clown geschminkt is, heeft ook iets surrealistisch.”

Voor Duran is het zijn tweede fototentoonstelling in Huis Hellemans dit jaar. In januari stelde hij er ook al tentoon, maar dan met heel andere thema's.

http://www.gva.be/cnt/blkma_02451276/de ... ircusleven

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma sep 05, 2016 3:57 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Dat schiet lekker op, een tentoonstelling van twee dagen......

Zo zag het er ongeveer uit:

Afbeelding

Nog iets wijzer geworden door de aankondiging: nu weten we ook waarom het circus onlangs is afgereisd naar Rimini!
Mede vanwege familiebezoek neem ik aan!
Maar de echte kenners wisten dat natuurlijk al lang!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.