Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr mar 29, 2024 10:50 am

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do sep 29, 2016 5:49 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579

Expositie rond Circus Sarrasani in Museum Kinderwereld


RODEN Circus Sarrasani heeft zijn tent opgezet in Speelgoedmuseum Kinderwereld. Omgeven met circusgerelateerd speelgoed uit de collectie van Kinderwereld en speelgoedverzamelaar Gerard Wortelboer, staat het miniatuurcircus Sarrasani van Andreas Schelfhout centraal in de expositie.

De voorstelling begint op zaterdag 15 oktober en loopt door tot en met 26 februari 2017. In de dertiger jaren van de vorige eeuw woont Bob Schelfhout (1916-1999) een voorstelling bij van Circus Sarrasani. Het mooiste en grootste circus van Europa maakt zoveel indruk op hem dat hij besluit het circus in miniatuur na te bouwen. Tot in de kleinste details bouwt hij in twee jaar tijd de façade, circuswagens, circustent met piste, orkestbak, tribunes, staltenten en de bijzondere houten olifantenstal na.

Tijdens het bouwproces gebruikt hij damschijven als wielen voor de wagentjes en zaagt hij spijlen uit het droogrek van zijn moeder om er masten van te maken. Ook zijn Meccanodoos gaat volledig op in het circus.
Na twee jaar knutselen verdwijnt het circus voor een tijdje in kisten. Gedurende de Hongerwinter van 1944/-45 heeft Bob het weer tevoorschijn gehaald en in de barre onderduikperiode vervolmaakt hij zijn Sarrasani.
Rondom het circus zijn vitrines ingericht met oud speelgoed. Bordspellen, maar ook houten en blikken speelgoed, waarbij de wilde dieren en de clowns centraal staan.

Barnum & Bailey
Het wereldberoemde circus Barnum & Bailey stond model voor het houten speelgoedcircus Humpty Dumpty.
Mechaniekjes van blik met jonglerende clowns op fietsen of dieren die kunstjes vertonen spreken tot een ieders verbeelding.
Speelgoed voor oud, maar ook voor jong!
Het moderne Playmobil-circus ontbreekt niet op deze tentoonstelling.
Daarnaast is een grote speeltafel ingericht waar de jonge bezoekers zich helemaal te buiten gaan met circusspeelgoed.

Het museum is open van dinsdag t/m zondag van 11.00 tot 17.00 uur.
Tijdens de vakanties ook op maandag geopend.
Brink 31, Roden, telefoon 050 5018851. Meer info: http://www.museumkinderwereld.nl


Aldus het Roder Journaal van deze week.

Afbeelding

Daarnaast meldt het museum zelf nog dat er in Dolle Dwaze Clownsdagen zijn gedurende Oktober Kindermaand: http://museumkinderwereld.nl/dolle-dwaz ... ndermaand/

Ook met echte clowns, las ik elders.
Circus en clowns genoeg, maar geheel zonder de hulp van Pokémon lukt het kennelijk niet meer vandaag de dag....
Misschien een gouden idee: Pokémon's vangen in de circustent!!! In de èchte, bedoel ik dan.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do okt 13, 2016 3:56 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Ook het Dagblad van het Noorden heeft het ontdekt: http://www.dvhn.nl/drenthe/Mini-circus- ... 00065.html

Vrijdag is de officiële opening, zaterdag 15 oktober de eerste dag voor het publiek.

Afbeelding


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di okt 25, 2016 2:39 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
De officiële opening heeft inmiddels plaatsgevonden in aanwezigheid van (onder meer) de heer Schelfhout, die (ook) het woord voerde.

Afgezien van een overgenomen stukje in de huis-aan-huisbladen zag ik er maar weinig over terug.
Wellicht in de editie Noord-Drenthe van het Dagblad van het Noorden, maar die zie ik door omstandigheden zelden of nooit.
Ook zag ik geen snorrende tv-camera's ter plaatse.
Weinig ophef dus, zelfs hier op het forum, maar dat is mijn schuld en daar zal ik boete voor doen....

Tot vandaag dan, de uitgave van eerdergenoemd dagblad. In alle edities (en dat zijn er nogal wat) prominent en groot op de UIT-pagina. Een pagina met tips over evenementen die de moeite waard zijn om te bezoeken.
De foto uit een bericht eerder zelfs heel groot en vergezeld van de wervende tekst zoals die in het persbericht stond vermeld!

Opnieuw richtte ik een smeekschrift tot de kaboutertjes en als alles goed gaat verschijnt die pagina hieronder.
Dat bespaart mij een hoop werk, want de tekst naast de foto spreekt voor zich.
Op de tentoonstelling zelf kom ik vervolgens later nog wel terug. Bij leven en welzijn....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo okt 30, 2016 4:42 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Zo dan..

Bijlage:
kinderwereld circus.jpg
kinderwereld circus.jpg [ 218.82 KiB | 7213 keer bekeken ]

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za nov 05, 2016 7:58 pm 
Offline

Lid geworden op: di nov 01, 2016 5:51 pm
Berichten: 348
Iemand hier deze, naar ik verwacht, leuke Tentoonstelling bezocht?
Zo ja, wat vond je er van?

Ik kom niet dagelijks in die afgelegen hoek van het land (om het maar netjes uit te drukken), maar plan een combinatiebezoek aan het Hoge Noorden.
De Vrienden van RENZ Berlin gasteren straks weer op het SuikerUnie terrein, en ''Roden'' ligt daar om de hoek.

Anyway, terug naar de vraag: iemand hier aanwezig die deze Tentoonstelling reeds bezocht?

_________________
Zand, Zaagsel, Mensen, Dieren en Sensaties: wat een heerlijkheid.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo nov 06, 2016 1:36 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Kijk, dat is nog eens goed nieuws! Van dat circus bedoel ik. Want ik vroeg me al een poosje af waarom ze niet eerder daar naartoe kwamen -na het succes van vorig jaar- en waar ze hun Kerstcircus zouden gaan houden.
En nu zijn een en een denk ik twee!

Wat de tentoonstelling betreft: uiteraard was ik daar. Zowel bij de officiële opening als later uitgebreid bezocht.
Daar moet ik dus nog steeds over schrijven. Maar misschien ken je dat: druk, druk, druk, met andere zaken.
Maar even geduld: het zit in de pen!
Verder denk ik haast dat je daar wel mag filmen als je het vraagt, dus dat belooft!
En het is zeker de moeite waard!

Zie je daar of in Grunn!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo feb 15, 2017 3:21 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Nou, nog even en het hoeft niet meer! Want de mogelijk geïnteresseerde heeft nog maar anderhalve week - tot en met zondag 26 februari- om deze leuke tentoonstelling te gaan bezoeken!
Dus is haast geboden, en u zult er, zeker als circusliefhebber, geen spijt van krijgen!

Centraal in de betreffende zaal staat uiteraard het model van Sarrasani volledig opgebouwd. Aanraakbaar, maar dat mag en hoort uiteraard niet in een museum!

Afbeelding

Daaromheen allerlei opstellingen van en met diverse soorten circusspeelgoed. Zoals een uitgebreide Playmobil-opstelling in een mooi decor door een prachtige Ménagerie-poster.
Een andere vitrine is gewijd aan Daan Hoeksema (zoon van een Rodense bakker, 1879 - 1935), die landelijk bekendheid kreeg door o.a. de tekeningen van Flipje.
Maar ook het circus kreeg terecht zijn aandacht.
Een voorbeeld van een tegenwoordig onmogelijke dwarsstraat (niet op de tentoonstelling te zien):

Afbeelding

Afbeelding

Verder een compleet Humpty Dumpty-circus, pop-up figuren en veel mechanisch speelgoed. Zoals een Mechanisch Dansende Hond.
Er staat een Pelham Puppets Marionette Theater en een schimmentheater. Tal van spellen, er is zelfs een speciale speelhoek voor de kleintjes.
Een erg mooie Jonge Dames Carrousel, compleet met toren (Petrus van Rijn, Nijmegen, 1926). Veel dieren, o.a. van Steiff.
In deze zaal en elders in het pand posters uit vroeger tijden. Dacht toen ik er was: van alles wat er hangt is het Magic Show Circus van Bill Kartoum het enige dat nu nog bestaat.
Een half jaar verder en ook die gedachte kan worden bijgeschreven in de vervlogen circusgeschiedenis! De tijd van wat eens was en nooit meer terug zal komen......
Andere posters (onder meer)
- Circus Ross - Hanson (Circustheater Scheveningen. Henk Luycx met zijn tijgers, leeuwen en puma's. Clown Didi onweerstaanbaar komisch, Willy Mullens en zijn 12 prachtige paarden)
- Circus Witowa
- Cirque Roger Lanzac
- Busch - Roland uit 1982 (Auf dem Weg nach Holland....)
- een unieke poster van een vorige circustentoonstelling in ditzelfde museum van oktober 1977 tot januari 1978, ontworpen door niemand minder dan Karel Appel
- Circus Boltini (naar ik aanneem ergens in België, want gedrukt in Roeselare met als reclameopdruk 'Knack houdt van het circus')
- Circus Toni Boltini in Roermond (slechts één dag, met Johnny Lion en Rob de Nijs. 1/2e prijs bij Niemeyer koffie en thee)
- Cirque Rancy
- Circus Mullens (met opdruk Heineken)
en zo meer.

Maar het meest tot mijn verbeelding spraken de films die in dezelfde zaal op een tv-scherm te zien waren. Geen idee of dat de gehele tentoonstelling dezelfde films zijn.
Gemaakt door de heer Bob Schelfhout -geassisteerd door echtgenote Olga- in zijn actieve circusjaren.
Ach, misschien is dit allemaal wel gesneden koek voor doorgewinterde circusliefhebbers en zijn ze al talloze malen vertoond op Kringbijeenkomsten.
Daar zien ze mij nooit en ik dus ook die films niet...
Daardoor waren de beelden in Roden meer dan verrassend.
Zoals Circus Hoepla in Den Haag in, naar in denk, 1974. Compleet met bruine beer!
Opnamen van optredende ijsberen in Amsterdam, mogelijk bij Sarrasani, kan ook bij Boltini zijn in de jaren '70.
Het Cirque d'Hiver van Bouglione in Parijs in 1969.
Maar de meeste indruk maakte een tamelijk lange film van Pinder (waar ze werkten), compleet met konvooi en opbouw. Veel van die oude legerwagens (GMC's?), erfenissen van de invasie van de geallieerden.

Afbeelding

Veel olifanten van Kruse.
Leuke opname: los op een groot terrein, ze wisten geen raad met hun vrijheid! Holden uitsluitend hun baasje achterna!
Verder baden in zee en afspuiten op een drukke kruising. Niets nieuws onder de zon om maar aandacht te trekken!
Gemengde roofdieren met ook zwarte panters.
Een Hongaarse post op ......... twee tijgers! Ik noteerde de naam Simonet, heeft er mogelijk iets mee te maken.
Een roofdier sprong met een enorme sprong vanaf de tralies van de kooi in zijn armen!
De makers vertellen ondertussen honderduit. (Staat het geluid te zacht: vraag gerust en het zaalpersoneel zet het harder!)
Over ieder jaar weer compleet nieuwe olifantennummers. En een olifant die niet wil gaan liggen zonder zijn eigen bedje.....

Cirque Bouglione in 1969. Met de Fratellini's en chimpansees.
Opbouw van Boltini -wit-groen- in 1974.
Compleet met Bob Schelfhout als strontruimer. Want ook dat is van alle tijden......

Nog te zien tot en met zondag 26 februari.
Openingstijden en verdere informatie: http://www.museumkinderwereld.nl

Veel plezier!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do feb 16, 2017 5:47 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Bezoekt u de site van Museum Kinderwereld dan staat daar prominent een circus-gerelateerde activiteit voor de komende week: http://museumkinderwereld.nl/circusschi ... svakantie/

Juist ja, circusschilderijen en clownsmaskers maken in de Voorjaarsvakantie! Want die valt voor het noordelijk landsdeel gedurende de volgende week, of om precies te zijn van 18 t/m 26 februari.
Wel dagelijks geopend van 11.00 tot 17.00 uur. Niet dagelijks geknutsel, dat gebeurt alleen op woensdag 22 en zondag 26 februari tussen 13.00 en 16.00 uur.
Voor kids tot en met 12 jaar. Kunnen de vaders en moeders of opa's en oma's ondertussen rustig genieten van de circustentoonstelling en al het andere moois in het museum!
Knutselen is bij de normale entreeprijs inbegrepen. Met voor de deelnemers bovendien ook nog gratis limonade!

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.