Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 6:13 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Oleg Popov overleden
BerichtGeplaatst: do nov 03, 2016 7:25 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo mei 28, 2006 1:06 pm
Berichten: 217
Locatie: Papendrecht
De wereldberoemde Russische clown Oleg Popov is op 86-jarige leeftijd overleden in Rostov aan de Don.

http://nos.nl/artikel/2141080-wereldvermaarde-russische-clown-oleg-popov-86-overleden.html

_________________
May all your days be circus days


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Oleg Popov overleden
BerichtGeplaatst: do nov 03, 2016 2:16 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Nog een mooie beschouwing: http://www.volkskrant.nl/theater/oleg-p ... ~a4407898/

Met deze foto (en een filmpje):

Afbeelding

Want wanneer ik aan Popov denk zie ik ook altijd een bloem......

In de kranten staat ongetwijfeld dat hij als eerste clown uit de Sovjet-Unie naam maakte in het Westen. Meer dan dat: voor menigeen was het de grootste clown ooit! Tot op de dag van vandaag is zijn naam ongeëvenaard, vraag neutrale mensen maar eens naar de naam van een clown....
Mede door zijn furore in het Westen besloot hij zich hier te vestigen. Lange tijd woonde hij in het westen van Duitsland, omdat zijn toenmalige vrouw Gabi daar vandaan kwam. Het huwelijk werd overigens in 1991 gesloten in Breda en voltrokken door Ed Nijpels die daar toen burgemeester was. Hoe de twee elkaar leerde kennen is al een prachtig verhaal op zich, terug te vinden op zijn eigen site: http://www.oleg-popov.com/?id=13

In hetzelfde jaar als zijn bruiloft bezocht voormalig Koningin Juliana de première van het Russisch Staatscircus in Amsterdam. De foto van deze ontmoeting prijkte op de voorpagina van iedere krant en zorgde mede voor een succesvolle tournee.

Afbeelding

Eén van de vele filmpjes die er gemaakt zijn. Deze stamt uit 1972: https://www.youtube.com/watch?v=JMSxRe7cUts

Zo zag hij er ongeschminkt uit:

Afbeelding

Hij was in ons land veelvuldig te zien, onder meer in Carré. Dat was de reden voor de redactie van het NOS Radiojournaal om vanmorgen om 08.00 uur Henk van der Meijden live in de uitzending (van het nieuws) om een reactie te vragen. Die vertelde toen onder meer de anekdote van 'de stille visser', die stiekem tussen de voorstellingen door zijn kleedkamer verliet om anoniem in een gracht achter Carré zijn hengel uit te werpen.
Geheel in stijl is dat de Onbekendegracht, en heel iets anders dan de Amstel, zoals de kranten nu suggereren.....

Veel circusliefhebbers zullen hem nooit vergeten!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Oleg Popov overleden
BerichtGeplaatst: vr nov 04, 2016 2:02 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5362
Locatie: Belgie
R.I.P!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Oleg Popov overleden
BerichtGeplaatst: vr nov 04, 2016 5:45 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Prachtig verhaal van de hand van de Belgische schrijver/journalist Hugo Camps over Popov en de geschiedenis van het Russische circus, zoals dat bijna 28 jaar geleden verscheen in Elsevier:

http://www.elsevier.nl/nederland/achter ... ov-394842/

Zeer de moeite waard!

Ook Vrij Nederland blikt terug met een verhaal uit 1991, geschreven door Felix Kaplan:

https://www.vn.nl/oleg-popov-ik-kon-toc ... n-vechten/

‘Ik zeg altijd: het leven is als een vlucht van een vlieg.
Als een vlieg vliegt, volgt hij nooit een rechte lijn.’


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Oleg Popov overleden
BerichtGeplaatst: za nov 05, 2016 1:12 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Zelfs Arnon Grunberg's Voetnoot op de voorpagina van de Volkskrant van vandaag, zaterdag 5 november 2016, gaat over Popov.
Daarin een waarheid als een koe:

'Popov noemde het circus 'zuurstof'.
In Nederland dreigt een tekort aan zuurstof.'


Zelf vond de schrijver het circus altijd bijzonder eng. En dan heeft hij het over vroeger. Desondanks wilde hij als kind clown worden.
Dat er om hem gelachen zou worden leek hem het hoogste wat er te bereiken viel.
Een andere liefde kon hij zich (toen nog) niet voorstellen!

Chap-it-eau, maar weer!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Oleg Popov overleden
BerichtGeplaatst: za nov 05, 2016 3:27 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Trouw zocht twee experts op om een mening over Popov te geven. Die waren het dus, zoals dat hoort bij wetenschappers, niet helemaal met elkaar eens.......
En ik bepaald ook niet met de uitspraken van één van de twee.....

'Popov zorgde voor rust in de hectiek'

Afbeelding

Wat maakte de Russische clown Oleg Popov (1930-2016) zo memorabel?
Clown Milko Steyvers, oud-directeur van Circus Renz, en Arno Huibers, clown en docent aan de Clowns Universiteit, vertellen hoe de Russische clown zijn genre opnieuw uitvond.


Wat kunnen andere clowns van Popov leren?

Steyvers: "Ik heb van Popov geleerd om met heel weinig middelen mensen aan het lachen te maken. Hij kon groot en klein imponeren met een appeltje en met mimiek. Hij ging ook niet altijd voor de schaterlach, maar kon tevreden zijn met een glimlach."

Wat maakte hem zo goed?
Steyvers: "Hij voerde de perfectie van het IJzeren Gordijn door in zijn clownsact. Dat bedoel ik niet oneerbiedig, maar positief. Hij was een perfectionist en repeteerde zijn nummers tot in het kleinste detail. Improviseren kon hij niet, maar dat gaf niet. Als ik iemand uit het publiek haal en die doet iets bijzonders, dan speel ik daarop in. Popov kon dat niet. Hij zat in zijn gedachten zo bij het nummer, dat hij alles om zich heen vergat en het publiek niet zag."

Huibers: "Popov introduceerde een nieuwe vorm van clownerie in de circuswereld. Vroeger had je de pierrot en de August. Pierrot was de charmante, witte clown en August was de domme, roodharige clown met de flapschoenen en de te grote kleren. Die vorm was vaak redelijk grof en leunde sterk op het gesproken woord en grootste gebaren, die tot op de achterste rij van de tent zichtbaar waren. Popov nam daar afstand van. Hij was veel subtieler, minder grotesk. Hij nam de tijd en zorgde voor rust in de hectiek. Hij sloeg een brug tussen de klassieke clown en de moderne clown, waarbij de clown een eigen personage ontwikkelt en veel kleinschaliger werkt. Dat laatste leer ik mijn studenten meer."

Was hij niet een beetje traag?

Huibers: "Ja, hij was inderdaad wat trager, daar moet je van houden. Maar wat wil je, hij stond op zijn zesentachtigste nog in de piste. Op die leeftijd zijn jij en ik ook niet meer de snelste. Al moet ik zeggen dat hij in zijn jongere jaren een stuk beweeglijker was."

"Hij speelde trouwens wel in op de actualiteit. Ik herinner nog dat ik hem zag optreden in Eindhoven. Vijfentwintig, misschien dertig jaar geleden. Op een achterafveldje, met misschien krap honderd man publiek. Alles uit Rusland werd toen gewantrouwd. Het was ook de tijd van de punkers. Popov had een act gedaan met jongleren en een hondje. Maar toen hij zich aan het eind van de show omdraaide, zag je dat de achterkant van clownsjas een punkjas was. En ik denk dat hij aan een touwtje trok, want opeens klapten de zijkanten van zijn pruik omhoog - het werd een hanenkam. Zo liet hij zien: de clown is er ook in de punkbeweging."


======================================================================================================

In een reactie schrijft iemand terecht: Hij liet zien hoe je zonder iemand voor schut te zetten ook kon lachen.
Zo is dat.
En de perfectie van het IJzeren Gordijn? Niet oneerbiedig maar positief bedoeld? Pffffffffffffffff.......
Dat wil ik dan graag nog eens uitgelegd krijgen!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Oleg Popov overleden
BerichtGeplaatst: di nov 08, 2016 2:56 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Gisteren, maandag 7 november, heeft in Rostov aan de Don in hetzelfde circus waar hij zou gaan optreden de uitvaartplechtigheid van deze legendarisch clown plaatsgevonden.
Duizenden mensen kwamen om hem de laatste eer te bewijzen. Uiteraard was ook zijn naaste familie vanuit Duitsland overgekomen. In dat land, waar hij lange tijd woonachtig was, zal hij morgen worden begraven.
De open kist prijkte in het Russische circus zoals gebruikelijk in de piste en Popov was gekleed als clown. Zo zal hij ook worden begraven.

Thousands of people came to say goodbye to Oleg Popov

Afbeelding

Famous artist buried in the stage costume of a clown.

This morning in Rostov-on-don, thousands of people came to the building of local circus to say good-bye to the famous clown Oleg Popov, Russian media reported.

People bring flowers, mostly yellow and orange.

In Rostov from Germany also came to the family of Oleg Popov – wife, daughter with husband and son.

The coffin with the body of the actor dressed in the stage costume of a clown, mounted on the stage of the Rostov circus. The screen shows the recordings of Popov.

At the official ceremony of the allotted three hours. Already at 13:00 the body of Oleg Popov will be transferred to the airport, and after a special flight to Germany, where he will give the land.

As reported Корреспондент.net Oleg Popov died in Rostov-on-don, where he arrived for a tour Wednesday, November 2. The famous actor died of heart failure at the time, when he watched TV in the hotel circus.

According to the materials:

Komsomolskaya Pravda



Een video van de grote belangstelling binnen en buiten het schittereden circustheater: http://worldwide.chat/Russia_Hundreds_b ... EuAM.video

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Oleg Popov overleden
BerichtGeplaatst: do nov 10, 2016 3:28 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Gistermiddag, op woensdag 9 november 2016, werd in het Duitse Egloffstein, zijn woonplaats sinds 1991, het lichaam van de onlangs overleden wereldclown Oleg Popov aan de aarde toevertrouwd.
Rond de 100 belangstellenden woonden de teraardebestelling bij, waaronder uiteraard familie en veel vrienden uit de circuswereld.
Nadat eerder de uitvaartplechtigheid in het circuspaleis van Rostov aan de Don plaatsvond werd zijn lichaam overgebracht naar de kleine slechts 2.000 inwoners tellende plaats in Beieren.
Daar viel dus voor het laatst het doek, dit keer definitief. Er klonk voor de laatste keer applaus, en uiteraard niet onterecht.
Een onvergetelijke man is van ons heengegaan.
Ons rest slechts de herinnering.....

Afbeelding

Een verslag met foto´s van een regionaal medium vindt u hier: http://www.nordbayern.de/region/forchhe ... -1.5609449


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.