Deze week in Leeuwarden: het Noordelijk Film Festival.
Ja, ik weet het, de aankondiging is rijkelijk laat. Schaamte past me, want ik dacht al een poosje om de aflevering van dit jaar langs me heen te laten gaan.
En laat nu uitgerekend deze aflevering in het teken staan van HET CIRCUS!
Ik zal trachten het een beetje goed te maken.......
Eén van de belangrijkste films die daar voor het eerst te zien was (en alsnog is op zondagmorgen 13 november) is
The Show of Shows.
Een film van Benedikt Erlingsson. De naam zegt u mogelijk niets, maar deze IJslandse regisseur tekende twee jaar geleden voor Of Horses And Men.
Daar besteedde ik toen hier wel aandacht aan en het is te hopen dat u die, zeker als liefhebber van IJslandse paarden, inmiddels gezien heeft.
Ik ken heel wat mensen die daar zeer enthousiast over waren.
Zijn nieuwe film is meer een documentaire, barstensvol circusgeschiedenis. Niet ondertiteld, want zonder gesproken tekst. Dat betekent denk ik 76 minuten puur genieten!
Een samenvatting:
Rondtrekkende circusartiesten, vaudeville, variété, kermissen, freak shows en rariteiten: het komt allemaal voorbij in deze niet-te-missen spektakelfilm van regisseur Benedikt Erlingsson (Of Horses and Men).
Je ziet negentiende en twintigste-eeuwse archiefbeelden van vroegere shows die de wereld verbaasden en home movies van de grootste circusfamilies ter wereld, afkomstig van het National Fairground Archive van de universiteit van Sheffield.
Erlingsson, zelf ook acteur en bekwaam showman, neemt ons mee naar vervlogen tijden waarin de meest bizarre, bekwame en adembenemende acts de wereld rondreisden.
De prachtige beelden worden vergezeld door een epische originele soundtrack van onder meer Georg Holm en Orri Páll Dýrason van de IJslandse band Sigur Rós.
Deze film is de grote inspiratiebron voor en onderdeel van het programma The Classic Show of Shows, dat we met ons Fries Film Archief presenteren tijdens het Noordelijk Film Festival.Stukje samengevat in beelden:
https://www.youtube.com/watch?v=K7JyoWKmBDIInderdaad, als liefhebber van wat was en nooit meer terugkomt geloof je je eigen ogen niet!
De film is deze week al twee keer vertoont en er is een derde kans: zondagmorgen om 10.30 uur.
Ga als een speer naar de site
http://noordelijkfilmfestival.nl/ en koop daar de benodigde kaartjes voor slechts € 9,50 per stuk.
Betaal via iDeal en je krijgt de e-card zonder verdere kosten toegestuurd!
Het aangekondigde The Classic Show of Shows van het Fries Film Archief is tijdens het festival dagelijks doorlopend en gratis te bewonderen.
Aan de circussfeer wordt bovendien meegewerkt door leden van het Jeugdcircus Saranti èn door Circus Salto, waarvan onder meer de pagodetent ter plaatse staat opgesteld.
De doorlopende vertoning vindt daarin plaats.
Rond het thema CIRCUS zijn nog drie klassiekers op dat gebied geselecteerd, waaronder
I Clowns van Fellini uit 1970.
Deze film is naar ik meen zaterdagavond te zien.
Zondagmiddag draait
Lola Montès, een waargebeurd verhaal dat zich afspeelt in de circuswereld van vroeger.
Een film uit 1955 die aanvankelijk werd verguisd maar inmiddels als meesterwerk is erkend!
Posters genoeg, afgestemd op de plaatselijke zedelijkheid!
De laatste is overigens die van de gerestaureerde Franse versie die we zondag te zien krijgen. Deze werd ingezonden werd naar het Filmfestival van Cannes.
Boeiende, zoals gezegd, waargebeurde inhoud belooft ongeveer twee uur zwijmelen!
De oorspronkelijk Duitse regisseur Max Ophüls maakte als exil-regisseur films in Nederland (Komedie om Geld) en de Verenigde Staten (o.a. Letter From an Unknown Woman), maar zijn beste films maakte hij in Frankrijk.
Na cinematografische pareltjes als La Ronde, Le Plaisir en Madame de… verfilmde hij in 1955 het op historische feiten gebaseerde Lola Montès.
In een circusshow vol bizarre piccolo’s, dwergen en gemaskerde figuren en met Lola zelf als trapeze-artieste wordt teruggeblikt op haar rijke levensverhaal met onder meer haar verhoudingen met Franz Liszt en Ludwig 1, koning van Beieren.
Bij verschijnen in 1955 was Lola Montès de tot dan toe duurste Europese filmproductie.
De film werd opgenomen in Cinemascope, met speciale kleur- en geluidssystemen, en gerealiseerd in verschillende taalversies (Duits, Engels en Frans).
De film wordt nu erkend als meesterwerk, maar destijds werd de gedurfde vormgeving en de gewaagde voorstelling van een gevallen vrouw als circusattractie minder geapprecieerd en veel prints werden bruut ingekort of gehermonteerd.
Het NFF vertoont een fraaie, digitale restauratie van de Franstalige versie.De derde en laatste speciaal wegens het thema CIRCUS geselecteerde film is
FREAKS uit 1932 van Tod Browning.
In deze zwart-witfilm uit 1932 raakt een rijke circusdwerg verstrikt in de netten van een onbetrouwbare trapeze-artieste.
Regisseur Tod Browning (Dracula) werkte vanaf zijn 16e een aantal jaren in een rondreizend circus o.a. als clown, slangenmens en levend lijk, voor hij de weg naar Hollywood vond.
Freaks is 85 jaar na dato nog altijd indrukwekkende melodramatische horror uit de periode van de vroege geluidsfilm, en fascineert niet in de laatste plaats doordat veel van de rollen gespeeld worden door misvormde en mismaakte mensen en dwergen.Die is uitsluitend vanavond nog te zien.