Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 10:28 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do jan 18, 2018 4:11 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Vond een mooie reportage in de PS -de kleurrijke weekendbijlage van Het Parool- van eind juli vorig jaar.
Een mooi verhaal met idem foto's onder de nog altijd in een circuscommune levende familieleden van het ooit legendarische Circus Boltini.
De tekst is van Rosanne Kropman, de prachtige foto's zijn gemaakt door zilveren-camera-winnares Inge -Dingena- Mol

Afbeelding

Met de foto's ook apart:

In het Westelijk Havengebied ligt het woonwagenparkje van circusfamilie Boltini.
Er wonen in totaal 8 families waaronder de zussen Conny en Maria.
De gemeente Amsterdam heeft het aangrenzende terrein aangewezen als permanente festivallocatie.
Dat zal veel overlast geven voor de families die op het terrein wonen.



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 18, 2018 5:15 pm 
Offline

Lid geworden op: za mei 07, 2011 1:21 am
Berichten: 311
zie ook uitzending van AT5 -de straten van

https://www.at5.nl/gemist/tv/272/26032/-/6

_________________
Het nieuws van vandaag...is morgen weer oud.
Hadeja is Hans (de Jager)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 18, 2018 6:39 pm 
Offline

Lid geworden op: vr aug 18, 2017 7:48 pm
Berichten: 277
Wel grappig hoewel ik nooit zoveel op heb met de broer van en de de achterneef. Het zijn natuurlijk bekenden in de circuswereld maar niet van betekenis geweest voor het Nederlandse circus. Wat Toni Boltini kon, kon de familie niet met uitzondering van Hans Martens en Alberto Althoff. De broer van Toni, wijlen Johnnie was letterlijk een innemend persoon maar strandde in de jaren vijftig al na ik geloof 2 maanden met zijn eigen circus. De rest van de familie kwam niet verder dan tweedehands autoverkoop en een enkeling als middelmatig artiest.

De broer van of de zoon van staat nog niet garant voor kunde en succes. Dat zien we aan de zoon van Toon Hermans die toen hij in Carre de liedjes van zijn vader zong werd uitgeschreeuwd vanuit de zaal; ga je vader halen.
Ook de zoon van Willy Alberti, Tony , heeft na een dienstverband van 4 maanden bij de firma van Joop van den Ende een enkele reis richting de achteruitgang gekregen.

Zelf heb ik een keer iemand gesproken die op een gegeven moment zei: Weet je wie ik ben. Ik knikte ontkennend waarop deze antwoord gaf op zijn eigen vraag; ik ben de neef van de buurman van Mies Bouwman. Erg leuk allemaal.
De verhalen worden vaak ook sterker met de jaren. Toen de vriendin van Anne Frank op tv was uitvertelt omdat ze dood was werd het overgenomen door mensen die je voordien nooit zag en je moet afvragen of het allemaal waar was,

Nee, geef mij maar de echte Toni Boltini. Heer en meester in koorddansen op het draad tussen goed en kwaad, en wankelend tussen wat mag en vooral niet.
Zou vandaag de dag niet meer kunnen maar toen was het lachen geblazen.


Laatst gewijzigd door Maro op do jan 18, 2018 7:06 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 18, 2018 6:55 pm 
Offline

Lid geworden op: di nov 01, 2016 5:51 pm
Berichten: 348
Citeer:
Heer en meester in koorddansen op het draad tussen goed en kwaad, en wankelend tussen wat mag en vooral niet.


Heerlijk, ik heb een grote bewondering voor vechters en knokkers van dit kaliber. Het is een klasse apart. Ik mag hen wel.
Diepe zucht: hadden we er daar maar meer van in dit bange volgzame landje dat zo propvol lijkt te zitten met vermoeiende betweters en halve gare politiek-correcte dogoodies.

_________________
Zand, Zaagsel, Mensen, Dieren en Sensaties: wat een heerlijkheid.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 18, 2018 7:02 pm 
Offline

Lid geworden op: vr aug 18, 2017 7:48 pm
Berichten: 277
Helemaal eens. Er is geen ruimte meer voor scheve schaatsen. Wil trouwens nog zeggen Dat de kop van deze topic niet klopt. Circus Boltini is zo dood als een pier. Dat weet iedereen.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr jan 19, 2018 12:11 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Maro schreef:
Helemaal eens. Er is geen ruimte meer voor scheve schaatsen. Wil trouwens nog zeggen Dat de kop van deze topic niet klopt. Circus Boltini is zo dood als een pier. Dat weet iedereen.

het circus als zodanig mag dan dood zijn en waarschijnlijk nooit meer tot leven komen, maar de nalatenschap is nog duidelijk aanwezig. prachtig filmpje.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr jan 19, 2018 3:24 pm 
Offline

Lid geworden op: vr aug 18, 2017 7:48 pm
Berichten: 277
Heuvels ik ben het deels met je eens. De nalatenschap is nog aanwezig maar dat zijn Hendriksen en Akkermannen. Geen Boltini. Daar waren er 4 van. Ronduit Voorop Toni en vlak daarachter Dicky, en nog veel verder de dochters. Alle namen sterven uit. In de jaren 60 en 70 waren de Strassburger heilig. Na het stopzetten van Boltini was Boltini DE naam en nu kent Nederland alleen circus Renz. Als die niet retour komt zal deze naam ook doodbloeden en over 50 jaar is het weer Sijm wat het helemaal was. Zo ging het, zo gaat het en zo zal het altijd gaan.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr jan 19, 2018 4:26 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Uit een ouwe bescheurkalender van Koot & Bie

Citeer:
Ach wat schattig
Bij Boltini zijn vannacht twee kleine clowntjes geboren.
Boltini's failliet geloven wij niet.


:wink:

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr jan 19, 2018 5:03 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Je kunt er over van mening verschillen, maar deze mensen -waar het artikel en het filmpje over gaan- leveren nog wel altijd op hun eigen wellicht bescheiden wijze een bijdrage.
Zeker aan het instandhouden van de herinnering van wat ooit was.....

Verder vergis je niet: vraag neutraal publiek maar eens naar een naam van een circus en Boltini wordt vaker genoemd dan je zou verwachten!
Dat geldt ook voor Renz, en dan bedoelen ze lang niet altijd Herman.

(Ook al terecht en tegen het zere been.......)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr jan 19, 2018 5:31 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Didier schreef:
Dat geldt ook voor Renz, en dan bedoelen ze lang niet altijd Herman.

Meestal verbasterd tot "Rens"
grappig: mijn vrouw heet "Rensen" :D

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr jan 19, 2018 5:37 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Pas maar op, voor je het weet heb je dubbel circus thuis!

Zo heette overigens ook de grondlegster van die schitterende (oude en voormalige) dierentuin in Emmen.
Maar dat kwam door haar echtgenoot....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo mar 04, 2018 2:32 pm 
Offline

Lid geworden op: ma jul 04, 2016 11:54 am
Berichten: 288
hadeja schreef:
zie ook uitzending van AT5 -de straten van

https://www.at5.nl/gemist/tv/272/26032/-/6



Bij deze even een nieuwe link naar het filmpje, want de bovenstaande werkt niet meer.

http://www.at5.nl/gemist/tv/272/26032/-/8

Wel jammer dat de rest vd familie niet in beeld is gekomen, want daar was ik wel benieuwd naar.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo mar 04, 2018 4:32 pm 
Offline

Lid geworden op: ma jul 04, 2016 11:54 am
Berichten: 288
Btw, hoe is het kerstcircus in den bosch verlopen? Want er is geen nieuws over of dat een succes is geweest of niet.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo mar 04, 2018 5:58 pm 
Offline

Lid geworden op: vr aug 18, 2017 7:48 pm
Berichten: 277
Klopt. Niks over gehoord eigenlijk. Ik vindt sowieso dat er weinig geschreven is over de wintercircussen. We zijn op dit forum met 5 regelmatige en 5 onregelmatige schrijvers. Kom op mensen...laat van je horen. Gezellig toch.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma mar 05, 2018 4:43 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Bij mij doen beide linken het evengoed.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.