Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 5:36 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 958 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 664 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr sep 13, 2019 5:47 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Volgen we het allemaal nog een beetje, Mathieu van der Poel in de OVO-Energy Tour of Britain? De Ronde van Engeland?

Vandaag won hij opnieuw een etappe en breidde daarmee zijn voorsprong in het algemeen klassement uit met zes seconden.
Won eerder deze week opnieuw een finale steil bergop in Kendal op een nog nooit vertoonde wijze. Beelden volgen later....
Juichende verslagen zien we van over de hele wereld, maar wat minder in eigen land, helaas.
Grote stukken vol ongeloof in onder andere de New York Times en de Indian Times.

News vandaag: https://www.tourofbritain.co.uk/stage-seven-in-quotes/

Afbeelding

The best of the rider quotes following stage seven of the 2019 OVO Energy Tour of Britain, the race’s hill-top finish at Burton Dassett Country Park in Warwickshire.

Dutchman Mathieu van der Poel (Corendon – Circus) moved closer to being crowned the race’s champion after he beat nearest challenger Matteo Trentin (Mitchelton-SCOTT) in a thrilling uphill battle.

Mathieu van der Poel (Corendon – Circus)

Stage winner and OVO Energy green jersey

“I knew that a finish like this would suit me very well. Coming to the finish line I knew I had a pretty good chance to take the win again today.
I saw there was still somebody on my wheel but I didn’t really know who it was. I guessed it was [Matteo] Trentin.
I had time to recover and get some breath again to focus on the final 200-metre sprint.
After the final corner I started sprinting as hard as I could and I made it to the finish line.
I’m feeling pretty good – I’m feeling better day by day.

“I surprised myself in the time trial [in Pershore on Thursday] because that’s something I haven’t done for a long time – I think it was an indication of the shape I’m in.
If you can ride that fast for 14km on your own that’s a good indication [of form] for me.”

On Friday’s stage through Warwickshire: “The first 70 to 80 kilometres were pretty hard actually.
There were a lot of attacks and my team handled them perfectly – they did an amazing job.
The second to last time we went up the climb I knew it was up to me to be at the front and follow the groups of favourites.
I was alone in the big group, so I had to gamble a little bit again.

On the race’s GC battle: “It’s going to be a hard day again tomorrow [in Greater Manchester] and it won’t be over until I cross the finish line.
I’m confident we’re going to make it.”


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr sep 13, 2019 7:30 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Ja, als er Nederlanders van voren rijden vind ik het leuk om te volgen.. (desnoods Belgen :clown )
Ik heb zelf ook een racefiets gehad maar na een paar zware valpartijen vond ik het niet leuk meer.
Op de toerfiets sta ik mijn mannetje nog wel, mijn vrouw kan me gelukkig bijhouden op de elektrische sjees.
Wordt denk ik een heel leuke WK straks.. de meiden doen het ook goed. =o=

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr sep 13, 2019 8:01 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5362
Locatie: Belgie
Afgelopen zondag ging het veldritseizoen in Belgie van start.
Bij de dames wist er alvast een Nederlandse te winnen, Maud Kaptheijns.
En positie 2 was voor de Nederlandse Inge Van Der Heijden.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma sep 16, 2019 4:48 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Zullen we het kaf even van het koren scheiden? Genoemde wedstrijd in Eeklo was er een van het tweede garnituur, inderdaad voor Klasse 2 van het veldrijden.
Geen toppers aan het vertrek bij de mannen, die zaten al in Amerika voor de eerste wereldbekerwedstrijd in Iowa. Of reden nog elders op de weg.
De wedstrijd telde dan ook niet echt ergens voor, behalve de Ethias Cross-competitie. Het is maar net wat voor waarde je daar aan hecht....
Genoemde dames hebben overigens totaal niets met Corendon-Circus uit te staan, dus ook al niks met dit onderwerp te maken.
Of gaan we voortaan alle Nederlandse meiden opsommen die ergens in wat voor tak van sport dan ook een succesje behalen?
Want kijk: Kaptheijns rijdt voor Pauwels Sauzen-Bingoal en Inge van der Heijden voor CCC-Liv.
Wat Pauwels maakt is duidelijk, CCC is een Poolse schoenfabrikant.
Het is weliswaar knap dat Marianne Vos (eigenaresse van CCC) zo goed als ieder jaar weer nieuwe geldschieters weet te interesseren, maar een topploeg is het niet.
De twee genoemde dames reden overigens afgelopen weekend ook de wereldbekerwedstrijd in de USA - en werden resp. 6e en 4e- maar het is nog te vroeg in het seizoen om van een serieuze schifting te kunnen spreken.
Daarvoor ontbreken teveel èchte toppers.

Terug naar de waan van de dag: de meer dan uitstekende wijze waarop Mathieu van der Poel de OVO Energy Tour of Britain op zijn naam heeft weten te schrijven.
Door op de laatste dag opnieuw in een spannende ontknoping een etappe te winnen en zijn directe bedreiger te kloppen.
Niet met een spectaculaire ontknoping zoals eerder maar in een splijtende eindsprint.
De beelden. We zijn in Manchester. De opnamen zijn niet van een kwaliteit zoals we elders wel gewend zijn en de wegafzettingen ook niet.
Maar dat is Engeland. Hopelijk hebben ze het straks in Yorkshire beter voor elkaar!
Mathieu rijdt in de groene leiderstrui:

https://video.eurosport.nl/wielrennen/t ... ideo.shtml

Afbeelding


The best of the rider quotes following stage eight of the 2019 OVO Energy Tour of Britain,
which finished in the heart of Manchester city centre on Saturday.


Dutchman Mathieu van der Poel (Corendon – Circus) sealed his overall victory by claiming the stage win on Deansgate
at the end of a frantic day of racing around all 10 boroughs of Greater Manchester.


Mathieu van der Poel (Corendon – Circus)

Stage winner and OVO Energy green jersey

“Coming into the OVO Energy Tour of Britain I didn’t really think that winning the race was possible because of the time trial as I hadn’t done one in a really long time.
After the time trial I started to believe I could win overall but today was harder than I thought it would be.
It wasn’t an easy day today. A lot of teams tried to attack us.

“I thought I was only sprinting against the Sunweb guy [Chad Haga] but then [Matteo] Trentin came from behind.
I think I timed my jump perfectly so, yeah, I’m glad to win. I’m really happy with how I felt today, too.”

On his Corendon – Circus team-mates: “They’ve really overdone it I think! Really, I’m proud of them.
We are not the biggest team here, but they gave everything they had, also after the steep climb [Ramsbottom Rake] we still had three riders in the first group.
They did an amazing job today, especially after yesterday.”


De eindsprint met links landgenoot Cees Bol (Team Sunweb) en rechts zijn grote rivaal in deze ronde de Italiaan Matteo Trentin (Mitchelton-SCOTT):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een wat meer sfeervollere samenvatting van de slotetappe: https://www.facebook.com/ToBcycling/vid ... 272697231/

Tot en met een stoomlocomotief die voor een gesloten overweg moet wachten tot de renners gepasseerd zijn!

Afbeelding


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do sep 26, 2019 6:15 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Nou en dan maken we ons inmiddels op voor de apotheose van het seizoen: het WK op de weg in het Engelse Yorkshire.
Zondag is het zo ver. Maar liefst 284.5 km over een zeer heuvelachtig en soms listig parcours.
Met de start in Leeds om 9.40 uur en de finish in Harrogate naar verwachting rond 16.20 uur.
Door en rond de finishplaats rijden de renners niet minder dan 7 ronden van 14 km..
Zaterdag rijden de dames van 11.40 tot plm. 16.00 uur van Bradford naar Harrogate. Met drie plaatselijke ronden en in totaal 150 km..
De weersverwachting voor het komend weekend en met name zondag is bar en bar slecht.
Volgens het MET, de Britse evenknie van het KNMI, zal het die dag letterlijk hondenweer worden.
Daar slepen ze aldaar dan ook nog de poezen bij: 'it will be raining cats & dogs'!
Nou is onze Mathieu niet van de poes, maar dit soort weer is toch eerder een kolfje naar de hand van Max Verstappen.....
Maar die fietst dan weer niet zo lekker.......

Teneinde die bijna 300 km in de benen te krijgen reed ons menneke afgelopen weekend nog een wedstrijd op de weg van bijna 200 km in eigen land waarin hij zich bewust niet met de strijd voorin bemoeide.
Dat kan hij dus kennelijk ook al!
Daarna, ja hoor, op dezelfde dag, reed hij nog een 'trainingsritje' van zo'n 100 kilometer!
Voor straf op de fiets naar huis......?????

Met zo goed als de hele wereldtop aan het vertrek in Engeland zal het uiteraard niet meevallen tevoren door de halve wereld (en meer.....!) tot absolute favoriet verklaard te worden.
Dat betekent uiteraard wel dat alle ogen gericht zullen zijn op onze Kwatta!
Daarbij komt dan nog het nooit geheel uit te vlakken ploegenspel. Dat kan ook nog eens in zijn nadeel werken.
Want, ik memoreerde dat al eerder bij het EK, renners van diverse ploegen vormen nu ineens een landenteam.
Vanuit het Blaue hinein, zonder dat er ook maar een mogelijkheid bestaat om zelfs ook maar een trainingswedstrijd te rijden.
Zoals voetballers dat wel kennen.
Want stel nu dat bijvoorbeeld iemand als Primoz Roglic, de Sloveense Jumbo-renner die recent op werkelijk schitterende wijze de Ronde van Spanje op zijn naam schreef, het op zijn heupen krijgt en ver vooruit rijdt.
Dan worden diens Nederlandse ploeggenoten, waaronder misschien wel zijn slapie, -wielrenners zijn net koeien, ook die hebben een beste maatje- geacht net te doen of ze dat niet (willen) weten teneinde hun teamcaptain Mathieu van der Poel eendrachtig alsnog naar voren te rijden.
Zo krijg je inderdaad vreemde en ongewone ontwikkelingen.....
Schone taak voor Koos Moerenhout, de bondscoach......

Ik wens jullie zondag veel kijkgenoegen en dat de beste daadwerkelijk mag winnen!
Maar ook als dat niet helemaal lukt blijven we ons Mathieuke trouw.
Zeker zolang er Circus op zijn shirt staat, al zal dat in Engeland niet het geval zijn.
U weet nog wel, het oranje tricot van de KNWU, de Nederlandse wielerbond.....

Over de toekomst van dat Circus en die ploeg is ook nog genoeg te melden, maar dat komt wel een andere keer.
Tot dan!

Engeland is voorbereid op zijn komst:

Afbeelding

Mooi verhaal vandaag in het AD: https://www.ad.nl/wielrennen/ik-ben-nie ... FEq-8nZosl

Afbeelding

‘Ik ben niet bezig met geschiedenis schrijven, ik wil gewoon winnen’

MATHIEU VAN DER POEL | Met Mathieu van der Poel (24) heeft Nederland voor het eerst in jaren een topfavoriet in de wegwedstrijd van het WK wielrennen, komende zondag.
,,Maar ik ben niet bezig met het schrijven van geschiedenis, ik wil gewoon winnen.’’


Als Mathieu van der Poel vanmiddag het statige hotel The Old Swan in Harrogate binnenstapt, zijn de meeste van zijn Nederlandse ploeggenoten al vertrokken om het parkoers van de wegwedstrijd te verkennen. Van der Poel heeft een opvallende dubbelrol in het oranje vreemdelingenlegioen. Tussen WK-veteranen als Sebastian Langeveld, Bauke Mollema en Niki Terpstra is hij nieuweling én onbetwiste kopman.

Zijn ploeggenoten van zondag kent hij alleen uit het peloton. Met Terpstra reed hij vorige week nog in de Primus Classic, een kleine Belgische wedstrijd.
Langeveld kwam hij eerder deze maand tegen in de Tour of Britain, waar Van der Poel drie etappes en het eindklassement won.
Daar was ook Mike Teunissen, die Van der Poel nog kent uit de cross.
Met Mollema reed hij slechts in één wedstrijd samen, in de door hem gewonnen Amstel Gold Race van dit jaar.

Met Dylan heb ik vorig jaar met het EK op de kamer gelegen’’, zegt Van der Poel over Van Baarle.
Dat van der Poel zijn ploegmaten niet door en door kent, maakt hem niet veel uit.
,,Ik moet het zelf doen. Het belangrijkste is om zelf honderd procent te zijn.’’

Wilhelmus
Nationale trots is Van der Poel vreemd. Het oranje shirt waarmee hij zondag in Leeds aan de start staat, roept geen speciale gevoelens op en het Wilhelmus zingt hij nooit mee uit volle borst.
Dat hij juicht voor het Nederlands elftal (‘Maar ik kijk eigenlijk alleen de grote toernooien’) is voor Van der Poel wel zo’n beetje het summum van oranjegevoel.
De verklaring is zijn geboorteakte.
Daarop prijken de namen van een Nederlandse vader (Adrie, tweede op het WK op de weg van 1983) en een Franse moeder (Corinne, dochter van de Franse wielerlegende Raymond Poulidor die tweede werd op het WK op de weg van 1974).

Van der Poel zelf groeide op in de Belgische Kempen en praat als een Vlaming. Nationaliteit is een bijzaak voor hem.
,,Ik voel mij niks. Ik heb wat Frans, wat Nederlands en wat Belgisch. Ik heb niet zozeer iets met nationaliteiten.
Daar valt niet veel aan uit te leggen. Ik geef er gewoon niet heel veel om.’’

Zoals hij ook niet warm of koud wordt van zijn status als topfavoriet. In het veldrijden is het nooit anders geweest.
Ook op de mountainbike en op de weg is het dit jaar niet anders.
Maar op het 295 kilometer lange parkoers van zondag ziet hij wel meer kanshebbers: ,,Alaphilippe, Loetsenko, noem maar op.
Er zijn veel renners die dit aankunnen. Het zijn ook smalle wegen, dus je moet opletten. Het kan zomaar gebeurd zijn.’’

Drie disciplines
Wachten op de laatste ronde is vaak het credo bij een WK. Van der Poel laat het er liever niet op aankomen. Het zou ook indruisen tegen zijn aanvallende aard van rijden.
,,Het is logisch dat de anderen niet zomaar met mij naar de meet gaan rijden, maar ik kan moeilijk niks doen de hele dag.
Er zit niet echt een scherprechter in op dit parkoers, maar vlak is het ook nooit in Engeland .
Na 250 kilometer voelt een bergje al lastig genoeg aan om het verschil te maken.’’

Omdat hij zijn kansen op het parkoers in Yorkshire hoger inschat, besloot Van der Poel het WK mountainbike aan zich voorbij te laten gaan.
Volgend jaar zal hij zich wel volledig toeleggen op de mountainbike met zowel WK als Olympische Spelen.
Allemaal vanwege het uitzonderlijke plan in zijn hoofd: wereldkampioen worden in de drie disciplines: veldrijden, weg en mountainbike.

Uniek
Het klinkt als een megalomaan plan, maar niet voor Van der Poel.
In de cross staat hij op twee wereldtitels en op de mountainbike behoort hij inmiddels ook tot de wereldtop.
,,In het veldrijden heb ik eigenlijk geen doelen meer. En ik heb ook de kwaliteiten om andere mooie dingen te doen.
Daarom zoek ik andere doelen. Het speelt in mijn hoofd om ooit eens in alle drie de disciplines wereldkampioen geweest te zijn.
Mooi, maar makkelijk zal het sowieso niet worden.’’

Na zijn wereldtitels in het veld zou een zege zondag al uniek zijn. Nooit eerder werd een man wereldkampioen in de cross en op de weg.
,,Maar op het WK ben ik niet bezig met het schrijven van geschiedenis, dan wil ik gewoon winnen.”


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De smile zoals we die zondagmiddag graag willen zien, en dan nemen we dat oranje shirtje wel voor lief........:

Afbeelding


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma sep 30, 2019 8:56 am 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1143
Door een hongerklop is Van der Poel de wereldtitel misgelopen. Geen popcorn of suikerspin zeker?maar goed dat er niet in het Corendon circus shirt werd gereden. Dat zou een groot aantal bezoekers gescheeld hebben.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma sep 30, 2019 11:19 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Leermoment...
Biljarters zeggen "krijt op tijd", voor duursporters geldt "eet en drink op tijd".

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma sep 30, 2019 4:20 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Jammer dat jullie het erg mis hebben. Er was geen sprake van een hongerklop, wanneer je de (echte) interviews met hem leest.
Hij is tot het bittere eind blijven eten en drinken, ondanks dat hij geen honger had.
Omdat de ervaring leert dat je daar niet op moet wachten, want dan is het al te laat.
Het licht ging gewoon uit, hij zag vlekken en werd duizelig. Dat is heel iets anders dan beentjes die niet meer willen.
Helaas bleek ook hij maar een mens, zelfs in deze bizarre omstandigheden.
En ondanks zijn -aanvankelijk- minstens 7 lagen kleertjes! Misschien wel té goed ingepakt.....
Hij kwam in die slotronde zelfs langs zijn hotel en de verleiding was groot om daar maar te stoppen.
Maar hij wilde uitrijden. Dat getuigt van karakter.
Natuurlijk was het schitterend geweest wanneer hij de titel had veroverd.
Maar ik maak me niet ongerust: zijn tijd komt echt nog wel.
Achteraf gezien is het jammer dat de andere Nederlanders in zijn dienst reden waardoor Terpstra zich min of meer opofferde toen Van der Poel nog wel in een riante uitgangspositie verkeerde. Wanneer dit niet zo was geweest was die namelijk wereldkampioen geworden!
Maar niemand weet nu eenmaal alles van tevoren. Dat is juist het mooie van (onder andere) deze sport.

Zoals gezegd: er komen nog nieuwe kansen.
Met meer publiek -ook in de tent- de steeds flauwer wordende grapjes van Hugo ten spijt......

Op het wetenschappelijk bewijs van merkreclame kom ik nog graag een keer terug.
Ik weet nog wel wat leuke voorbeelden.
Nou, eentje dan.
Toen Roglic als Jumbo-renner onlangs op spectaculaire wijze de Ronde van Spanje won gingen of bleven de winkels van deze kruidenier die zondagavond niet speciaal langer open dan normaal.
Dat was natuurlijk niet slim, want na die zege kon je -volgens Hugo's redenatie- verwachten dat iedereen zich richting dat soort supermarkt zou gaan begeven.
Nee hoor, net zoals in het geval van ´het circus´, werkt merkreclame eerder indirect dan direct.
Hun profijt plukt Jumbo daar op langere termijn wel van.
Of zouden ze daar in Veghel lichtelijk gestoord zijn om een wielerformatie op de been te houden tegen een kostprijs van circa 20 miljoen per jaar? En dat ook nog vastgelegd voor vijf achtereenvolgende jaren?

En dat is dan nog een koopje vergeleken bij Ineos -het vroegere Sky- dat per jaar 47 miljoen neertelt.
Iemand die uit zijn hoofd weet wat Ineos inhoudt? Weinigen, denk ik. Het is een chemieconcern.
Nog zoiets, de co-sponsor van Jumbo is Visma. Ook al zo'n raadsel. Tenzij ICT-er geen hond die dat iets zegt.
Visma is een Noorse leverancier van (onder meer) cloudsoftware die bedrijfsprocessen digitaliseert en vereenvoudigt.
Ze hebben nu begrepen dat hun 'merk' niet direct iedereen iets zegt (er waren zelfs al oud-ict'ers die dachten dat het een jaarlijkse tentoonstelling van vismaterialen betrof!) en hebben, mede op advies van mensen die ervoor geleerd hebben, de laatste tijd zelfs al radiospotjes waarin de waarheid geopenbaard wordt.

Voor de goede zoeker was er overigens zelfs in Engeland nog wel wat circus te vinden:

Afbeelding


Laatst gewijzigd door Didier op di okt 01, 2019 4:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma sep 30, 2019 5:06 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Didier schreef:
Jammer dat jullie het erg mis hebben. Er was geen sprake van een hongerklop, wanneer je de (echte) interviews met hem leest.


We zullen het later nog wel lezen, hij zal het zelf natuurlijk ook willen voorkomen.
Ik houd het toch op een hongerklop, in ieder geval iets met zijn metabolisme.
Ik ben ook duursporter geweest, en heb er ook een paar keer last van gehad. Ik kreeg het van tevoren ineens koud. En dan kan je inderdaad beter afstappen.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma sep 30, 2019 5:31 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Voor wie het niet weet: metabolisme is hetzelfde als stofwisseling.
Zelf ontkent hij in ieder geval dat te weinig eten en drinken in dit geval de oorzaak was.
Er bestaan natuurlijk nog meer vormen van uitputting.

Leuk stukje van oud-coureur Erik Breukink hierover:

“De presterende renner is bijna een auto. Als in de auto de benzine op is, dan staat de auto stil, maar de renner kan op reserves doorgaan.
Komt ie echt te kort dan is het gedaan, zoals ik het zelf beleefde in de Giro in 1989.
Ik reed in het roze, maar na vier dagen slecht weer met kou en sneeuw kon mijn lichaam niet meer voldoende herstellen en was het over en uit.
Vandaag de dag gebeurt dat niet zo snel meer. Het gebruik van sportvoeding is geoptimaliseerd.
De tijden van biefstuk bij het ontbijt zijn voorbij: het stukje vlees heeft plaatsgemaakt voor veel koolhydraten, pasta, gewoon brood en muesli.
Maar het menselijk lichaam blijft het menselijk lichaam. Het heeft geen brandstofmeter die is af te lezen en is dus nooit voor de volle 100% te voorspellen.
Dat is ook de charme van de sport, en die van het wielrennen in het bijzonder.”


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma sep 30, 2019 6:52 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1143
Nieuwe rubriek circus en de wetenschap...…
Jumbo en Visma zijn allebei merken.
Corendon is ook een merk. Corendon Circus ook? Met of zonder roofdieren...... Vliegende trapeze? Ben benieuwd.
In mijn ogen wordt de naam circus erbij gesleept. En vind ik het effect ervan nogal ver gezocht.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di okt 01, 2019 12:39 am 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5362
Locatie: Belgie
Circus in de zin van een groep casino’s niet van een circus in een tent.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di okt 01, 2019 3:56 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Citeer:
Nieuwe rubriek circus en de wetenschap...…
Jumbo en Visma zijn allebei merken.
Corendon is ook een merk. Corendon Circus ook? Met of zonder roofdieren...... Vliegende trapeze? Ben benieuwd.
In mijn ogen wordt de naam circus erbij gesleept. En vind ik het effect ervan nogal ver gezocht.


Dat laatste hadden we dus al wel in de gaten!
Kunnen en willen begrijpen zijn nog altijd twee, maar niemand die je dwingt hoor!
Je concludeert dat Jumbo en Visma allebei merken zijn.
Waarom Corendon en Circus dan niet?

Stel er was in ons land een circus dat naar de prachtige naam Jumbo luisterde.
(Daar is overigens wel eens sprake van geweest en bijna kwam het zelfs zo ver....).
Dat circus kon dan mooi (en gratis!) meeprofiteren van de reclame die de supermarktketen maakt.
Datzelfde geldt dus in mijn ogen voor 'het circus in het algemeen' in het geval van de sponsoring door Circus.
Mooi meegenomen in een tijd dat veel mensen twijfelen aan het bestaan van een/het circus.
Wat Circus vervolgens werkelijk inhoudt zagen we hier al en wordt door Circusboy nog eens bevestigd.
Zo lang die 'keten' niet actief is in ons land (pas op: er zijn wel degelijk plannen in die richting!) kunnen we daar dus mooi van profiteren.
Want, zoals ik al eerder schreef, iedere keer wanneer iemand het woord 'circus' hoort of leest, denkt die persoon in de eerste plaats aan 'het circus' zoals wij dat kennen.
Zeker zolang hij of zij niet beter weet.......
Want ondanks de vele andere betekenissen is dat -gelukkig!- nog altijd de meest gangbare!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dan, met jullie permissie, nog even terug naar de hongerklop.
Wanneer je zoekt naar serieuze gesprekken die na afloop met Van der Poel zijn gevoerd lees je dat hij dat als oorzaak steevast ontkent!
Ondanks dat ter zake kundigen als Joop Zoetemelk en Wilfried de Jong dat blijven beweren.
Die laatste heeft het zelfs over 'de klop op de deur'.
Nog een wonder dat Zoetemelk als mogelijke mede-oorzaak niet over de scheten van Van der Poel begint.
Wat de voormalige maestro wereldwijd berucht maakte in het peloton!
Daarom lieten ze hem maar gaan, geen hond die achter hem wilde fietsen!
Elders las ik zelfs al over 'de man met de zeis' die langskwam.
Zover kwam het gelukkig niet!

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de volgende oorzaak, zoals ik al schreef: bevangen door de kou.
Waar tenger gebouwde mensen dan nog extra snel mee te maken krijgen.

Enigszins wetenschappelijk onderbouwd:

In de regen treedt snel onderkoeling op

Dit komt doordat de huid nat wordt en er zich dus geen isolerend luchtlaagje kan vormen.
In de praktijk blijkt deze factor zeer belangrijk te zijn omdat de warmtegeleiding van water maar liefst 26 keer groter is dan die van lucht.

Noakes rapporteerde ervaringen bij de marathon van Glasgow.
Bij een temperatuur van 12 °C en een wind van 16-40 km/h (4-6 Beaufort) vielen veel lopers uit door onderkoeling, waarbij van sommigen de rectale temperatuur gedaald was tot 34,3 °C!


Las ook een gesprek met Niki Terpstra over het effect van niet aflatend hemelwater.
Ondanks veel lagen kleding is er na verloop van tijd geen enkel plekje op je lichaam waar dat koude water niet is doorgedrongen. En dat meer dan zes uur lang......

Mooie samenvatting aan het eind van het verslag in de NRC:

Opgezwollen gezichten

Renners die de finish haalden lieten zich volledig uitgeput in folie wikkelen en kregen een droge handdoek om hun nek. Door het vele vocht waren hun gezichten opgezwollen.
Ze keken uit hun bloeddoorlopen ogen alsof ze dagen niet hadden geslapen en stonden klappertandend de pers te woord.
Zo ongenadig koud was het geweest.

Mathieu van der Poel beefde een half uur na de finish én na een douche nog steeds.
Hij sprak van een slopende wedstrijd, die goed verliep, tot het ineens niet meer ging.
Hij zat in het groepje waar hij moest zitten, had grote namen achter zich gelaten, maar kon pardoes geen trap meer doen.
Een hongerklop, zo leek het, maar op zijn voeding had hij nou juist goed gelet. Dat kon het haast niet zijn.
Teamgenoot Niki Terpstra zei dat hij met dit barre weer eten en drinken soms gewoonweg vergat, omdat hij té geconcentreerd in de wedstrijd zat.

Nee, Van der Poel had vooral last van de kou gehad, ondanks zeven lagen kleding.
Hij raakte langzaam maar zeker uitgewoond, na zo’n beetje 250 kilometer was dit nog wat er in zijn lichaam zat.
En dus was er berusting. Hij was niet goed genoeg voor de titel, maar vond wel dat hij een mooie koers had gereden.
Friet was zijn beloning. Twee borden. Dat mocht ook wel na zo’n slijtageslag.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En het had allemaal zo mooi kunnen zijn. Laten we maar niet vergeten hoeveel plezier dit mannetje ons dit seizoen al opgeleverd heeft.
Met schitterende overwinningen in drie verschillende wielerdisciplines. Ongekend, en nog nooit vertoond!
Met nadruk op het verschil. De enige overeenkomst is dat het in alle drie de gevallen op een fiets gebeurd, maar daar houdt het dan ook onmiddellijk mee op!
O, zelfs in vier disciplines, als we de stayerwedstrijd in Antwerpen meetellen. Maar dat is niet serieus bedoeld, ondanks dat hij ook daar won.

Nieuwe spelen, nieuwe kansen.
Al is het nog zeer de vraag of Mathieu over een jaar tijdens het WK in Zwitserland net zo dicht bij de titel zal kunnen komen als afgelopen zondagmiddag.
Want het parcours daar is al bekend en is er één speciaal voor de klimgeiten.
We moeten afwachten of ´ons bokje´ tegen die tijd ook die discipline beheerst.....!

Mooie column van Thijs Zonneveld in het AD van vandaag -met filmpje- : https://www.ad.nl/wielrennen/winnen-was ... qHtJ-AK6d1

En dan met name waarom Van der Poel anders is dan de rest......
Dat is wat hem maakt, maar ook wat hem kennelijk soms breekt.....

En nog veel meer loftuitingen, zoiets lazen we nog nimmer voor een 'verliezer': https://www.indeleiderstrui.nl/wk-wielr ... -jij-nodig

Contador prijst 'Messi' Van der Poel: 'Wielrennen heeft renners als jij nodig'

Afbeelding
Met zijn meisje, die zagen we hier nog niet......


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di okt 01, 2019 5:47 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1143
Corendon is ook een merk geef ik aan.
Ik ben het alleen niet met je eens dat alleen het noemen van de naam circus voldoende reclame is. Het is je volste recht het daar niet mee eens te zijn net zo goed als ik een andere mening mag hebben. Gelukkig gaat het om circus en zal er op grond van ons meningsverschil geen gewapend conflict in de wereld uitbreken.
Wat Matthieu betreft natuurlijk een wereldtopper en zonde dat hij in elkaar klapte, maar ook dat is niet het einde van de wereld.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di okt 01, 2019 8:31 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Tsja, ik geloof ook niet dat mensen door naar Matthieu van der Poel te kijken ineens zin krijgen om naar het (echte) circus te gaan... :|
Maar wie weet... herhaling is de kracht van de reclame.. :D

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 958 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 664 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.