Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 10:28 am

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr jul 13, 2018 5:45 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
..... daar kun je urenlang over praten en de meningen zullen verdeeld zijn en blijven.
Soms lees of hoor je echter een verhaal dat exact de essentie daarvan raakt: je moet bevlogen zijn.
Zonder dat heeft het allemaal maar weinig zin.

Over die bevlieging schreef de Groningse journaliste Patriecia Kolthof vandaag een schitterend artikel in (onder meer?) het Dagblad van het Noorden.
Over een jonge artieste die door haar ouders (toevallig) in Groningen belandde. Die kon en mocht doen wat ze wilde, maar ze heeft maar één drive: circusartieste worden!
Gewoon, omdat dat nu eenmaal in haar genen zit!

Het allermooiste in dit prachtig opgetekende verhaal is wel de aanvang van de winterse reis naar ver weg onder minder goede omstandigheden. Weinig kachel bijvoorbeeld, dus dik ingepakt.
En dan die opmerking: 'Gezellig hè?'.
Dat spreekt boekdelen en geeft de sfeer volledig weer!

http://www.dvhn.nl/groningen/Groningse- ... 66240.html

Groningse Maria Baindurashvili wil bij het circus (net als haar ouders)

Afbeelding
Maria Baindurashvili in haar element: aan de trapeze.

Ze hangt op grote hoogte in de lucht en sluit haar ogen. Ze moet zich achterover van de trapeze laten vallen, maar haar handen aarzelen.
Adem in, adem uit. En dan: loslaten. Maria Baindurashvili (16) wil bij het circus.


Het is de winter van 2003. Stervenskoud is het als de luchtacrobaten Efrem en Thamar Baindurashvili de caravan achter hun roestige Ford Transit koppelen.

Ze moeten zo snel mogelijk vanuit Groningen naar Zuid-Frankrijk om de komende maanden op te treden met Cirque Amar.
Thamar bundelt haar 2-jarige peuter stevig in dekens en legt haar tussen hen in.

De kachel in de caravan blijft uit. Thamar is bang voor koolmonoxidevergiftiging, want in 1996 kwam het circusechtpaar Renz daardoor om het leven.
Voor het eerst twijfelt ze over haar circuscarrière: dit is toch geen fijn leven voor een kind?
Net op dat moment fluistert de kleine Maria: ,,Gezellig, hè?’’


Circusbloed

Het circusbloed kruipt waar het niet gaan kan. Maria is 16 jaar oud en wil niets liever dan bij het circus.
Ze traint 21 uur per week voor haar eigen circusact, vaak met hulp van haar coaches Thamar en Efrem.

Haar favoriete onderdeel is de trapeze.
Ze is net voor het tweede jaar op rij aangenomen bij de vooropleiding voor de circusschool Codarts in Rotterdam.

Haar grote droom? Toegelaten worden tot een circusschool zoals die in Montreal, waar Cirque du Soleil vandaan komt.
Ze gaat haar ouders achterna.
Ook al had haar vader het liever anders gezien.


Afbeelding
De kleine Maria met haar ouders.

School en zwemles

Maria is 6 als het gezin stopt met rondreizen en in Groningen vastigheid zoekt.
Het duo wil Maria de kans geven om gewoon naar school en zwemles te gaan.
Dingen die in het circus niet vanzelfsprekend zijn.

Bovendien wil Efrem in een huis wonen in plaats van in een caravan.
De romantiek van het rondreizen is er voor hem wel een beetje vanaf.
Hij wil vastigheid. Routine. Een normaal leven.

En nu wil Maria juist het tegenovergestelde.
Zij wil rondreizen, vrij zijn en mensen ontmoeten.


Kick

Wat haar precies zo aantrekt aan het circus, vindt ze moeilijk onder woorden te brengen.
Ze houdt van het gevoel in haar buik als ze hoog in de lucht hangt en een nieuwe truc uitprobeert.

Even checken of alles goed vast zit, slikken en gaan. ,,Het is echt een kick als het lukt.’’

Haar vader is trots en coacht haar met liefde, maar ziet zijn dochter toch liever iets anders doen.
Een andere opleiding. Een plan B. Het leven van een circusartiest is té onzeker.

Er zijn geen ‘vaste’ circusbanen. Je krijgt een contract voor maximaal zes of zeven maanden. Dan moet je op zoek naar iets nieuws.


Droom achterna

Maar met dat argument maakt Maria korte metten. ,,Ik zorg nu dat ik mijn havo-diploma haal, steengoed wordt bij Codarts en dan ga ik mijn droom achterna.
Als ik later iets anders wil doen, dan kan dat altijd nog. Alle banen zijn tegenwoordig onzeker.’’

Als iemand weet dat het kan, is dat Maria. Zij ziet het bij haar ouders. Thamar en Efrem reizen niet meer rond, maar treden als duo nog altijd op.
,,Alles draait bij ons thuis om het circus’’, zegt Maria.

Ze tovert een oude foto van haar moeder tevoorschijn. Breed glimlachend poseert Thamar in een rood glitterpakje voor de camera.
Ook zij koos toen ze jong was vol overtuiging voor het circus.


Rondtrekken

De Nederlandse Thamar trekt sinds haar zestiende rond met haar acrobatiekact. Eerst door Nederland, later door België.
Ze begon bij kindercircus Fantastini en vindt optreden zo heerlijk dat ze besluit hier haar geld mee te verdienen.

Al van jongs af aan is ze bezeten van het circus: het reizen, de saamhorigheid, het rondtrekken in een trailer.

Als ze 18 is, koopt ze een oud Renaultje en een caravan. De crèmekleurige trailer is zo klein, drie bij twee meter, dat ze hem liefkozend het eitje noemt.
Met haar rijbewijs nog maar net op zak vertrekt Thamar naar Turkije om daar te werken als circusartiest.

,,Mijn vader is tot aan de grens van Italië met me meegereden. Daarna moest ik alleen verder.’’


Afbeelding
Het luchtacrobatenduo Efrem en Thamar Baindurashvili.

Liefde

In Turkije wacht het Italiaanse circus Iki Bin, waar ze Efrem ontmoet. Als de Sovjet Unie valt, is hij een hoog aangeschreven trampolinespringer in Georgië.
Net als veel andere topsporters zoekt hij werk. Hij komt in de circuswereld terecht.

De twee artiesten worden verliefd. ,,Dat gebeurde heel snel. In het circus leef je heel intensief samen’’, zegt Thamar. ,,Ik wist meteen: dit is hem. Ik kan hem niet laten glippen.’’

De twee vormen samen Duo Triali en trouwen binnen een jaar. Op hun twintigste.
,,Iedereen trouwt jong in Georgië. Na twee weken vroeg Efrem me al ten huwelijk. Toen heb ik hem heel hard uitgelachen.’’

Een jaar later komt Maria ter wereld.


Leeuwentemmers en acrobaten

De eerste zes jaar van haar leven reist Maria samen met haar ouders rond. Ze groeit op tussen de clowns, leeuwentemmers en acrobaten.
Er is een foto waarop de anderhalf jaar oude Maria een handstand probeert te doen.

,,Ze kopieerde alles wat ze om zich heen zag. Mijn make-up, de trucs, de outfits’’, zegt Thamar. ,,Ze vond het heerlijk, net als ik.’’


Schaduwen op de circustent

Terwijl Thamar en Efrem op grote hoogte ongelooflijke trucs uithalen, wacht Maria braaf beneden met haar grijze knuffelmuis Sala.
Vanuit haar kinderwagen aan de rand van de piste staart ze naar de schaduwen van haar ouders op de circustent.

De zwarte schimmen op het tentdoek lijken minder op Thamar en Efrem. Ze zijn minder hoog en dus minder eng.


Roze glitterpakje

Als peuter van een jaar of drie doet ze zelf mee met circusacts. Dan staat ze trots in een roze glitterpakje op de handen van haar vader tijdens de parade.
Efrem zwaait haar met gemak hoog boven zijn hoofd.

Ze vindt het helemaal niet eng. Tot ze op een dag naar beneden kijkt en beseft dat ze wel heel hoog staat. ,,Ik kan me haar gezicht nog goed herinneren’’, zegt Thamar.
,,Ze keek omlaag en haar ogen werden zo groot als schoteltjes. Daarna mocht Efrem haar niet meer te hoog tillen.’’

Nu hangt ze dagelijks op grote hoogte tuimelend en buitelend aan de trapeze bij jeugdcircus Santelli.
Soms is dat nog steeds eng. De kunst is om je verstand op nul te zetten en los te laten.


Stevig vast

Ze kan zich nog goed herinneren dat ze op haar elfde een duo-trapezeact oefende en opeens verlamd raakte van angst.
Samen met een vriendin hangt ze in de lucht. Maria aan haar armen. Haar vingers krampachtig om de trapeze geklemd.

Haar vriendin hangt op de kop met haar benen aan de stok. Langzaam loopt haar gezicht rood aan.
In haar handen houdt ze Maria’s voeten stevig vast. ,,Toe maar. Je kunt loslaten. Ik heb je vast.’’

Maria moet zich achterover laten vallen. Maar haar handen werken niet mee. Ze controleert nog een keer of haar vriendin haar echt goed vast heeft.
Ze kijkt omlaag. Hang ik niet te dichtbij de grond en ligt er een dikke mat onder me? Ze heeft haar moeder deze truc al zo vaak zien doen.
Ze heeft het zelf ook al eens gedaan, dichter bij de grond en met mensen eromheen.

Ze sluit haar ogen. Ze haalt diep adem. En laat los.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.