Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel wo jan 16, 2019 7:41 am

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do aug 16, 2018 4:30 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 6166
Niet alleen in Engeland is in Shakespeare-kringen belangstelling voor het circus. Ook in ons land is dat het geval, al las ik nergens dat dit ingegeven is door het 250-jarig bestaan. Eerder louter toeval, denk ik.
Neemt niet weg dat het redelijk fameuze Shakespeare Theater in het Drentse Diever dit jaar gekozen heeft voor het spelen van King Lear in een circusentourage.
De eerste (immer positieve) berichten verschenen al in de pers, een echte recensie nog niet. Dat kan ook niet, want de officiële première moet nog plaatsvinden.
Voor die tijd mag je er gerust over schrijven, een echt waardeoordeel is echter not-done.

Het Drentse (openlucht-)theater trekt jaarlijks zeer veel bezoekers, en echt niet uitsluitend uit de regio. Ik ken mensen uit de omgeving van Rotterdam die er jaarlijks de reis voor over hebben.
Naar verwachting wordt dit jaar dan ook de grens van 25.000 bezoekers overschreden.

De uitvoeringen zijn dan ook steevast van hoge kwaliteit, zonder meer te vergelijken met die van professionele gezelschappen.
Extra aantrekkelijk maakt het dat zo goed als altijd wel een bekende Nederlander een (hoofd-)rol vervult.
Om de cast voor dit jaar compleet te maken is een beroep gedaan op één professionele kracht. Voor de rol van nar (zo u wilt clown) zocht en vond men een kleine man in Jeroen van Loon.
Het was wellicht eenvoudiger geweest om Milko in te huren, die hoef je in ieder geval het vak niet meer te leren.....
Maar misschien heeft men daar in Diever niet aan gedacht, was hij te duur of in dezelfde periode erg druk met zijn Vlooiencircus. Geen idee....
Ze leerden Van Loon -die overigens niet eerder actief was als acteur- kennen via de Belangenvereniging van Kleine Mensen.
Hij beschikt tijdens de speeldagen in Diever over een eigen studio waartoe de dameskleedkamer is aangepast. Zelf noemt hij de situatie als een warm bad waarin hij terecht is gekomen.

Of er nog kaarten te koop zijn mag u zelf uitvogelen. De site van het theater: http://www.shakespearetheaterdiever.nl/Home
Op dit moment zie ik nog maar twee voorstellingen die niet uitverkocht zijn!

De voorstellingen zijn op:

Speeldata 2018

King Lear

Acht Try-outs zijn inmiddels gespeeld
Première:
vr. 17 aug. aanvang 20.30 u.
Voorstellingen:
aug.: za. 18, wo. 22, vr. 24, za. 25, wo. 29 en vr. 31, aanvang 20.30 u.
sept.: za. 1, wo. 5 vr. 7, za. 8, wo. 12, vr. 14, za. 15, wo. 19, vr. 21 en za. 22, aanvang 20.30 u.
Matinee:
za. 1 sept., aanvang 14.30 u.
Inleiding:
Vanaf zaterdag 18 augustus geeft dr. Hans Jansen, Rijksuniversiteit Groningen, voorafgaand aan de voorstellingen een inleiding, matinee uitgezonderd. Aanvang inleiding 18.45 uur.
Entree: €.16,00; inleiding €. 7,50.
Rolstoelen:
Aantal rolstoelplekken is beperkt. (altijd aangeven bij info- en ticketlijn dat u rolstoelgebruiker bent)


De poster:

Afbeelding

Het originele verhaal van Shakespeare speelt zich niet af in de circuswereld, maar aan het Engelse hof.
Het basisverhaal is in zoverre aangepast dat Lear in de huidige uitvoering circusdirecteur is die in de beginfase rouwt om het overlijden van zijn vrouw ten gevolge van een fataal ongeval in de piste.
Dat is overigens een ingeving van artistiek leider Jack Nieborg. In het originele verhaal komt in het geheel geen echtgenote voor.
Op zich een wel logische toevoeging, want Lear gaat er vervolgens toe over ´de boel´ onder zijn drie dochters te verdelen. Het circus in dit geval, oorspronkelijk was dat zijn land.
Toneelkenners weten het al: een en ander loopt niet al te fijn en zachtzinnig af......

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De cast:

Afbeelding

Rolverdeling KIng Lear

LEAR, koning van Brittannië - Dick van Veen
zijn vrouw - Janneke Geertsema of Jeanine de Boer
CORDELIA, zijn jongste dochter - Inge Wijers
DE JONGE CORDELIA - Carice Boelm
KONING VAN FRANKRIJK - Gosse Eefting
HERTOG VAN BOURGODNDIË - Roel Sterenborg
REGAN, middelste dochter van Lear - Margaret van de Wetering
getrouwd met, CORNWALL - Edwin Frei
GONERIL, oudste dochter van Lear - Marion Juch
getrouwd met, ALBANY - Bert Wijers
GLOUCESTER - Dick Drenth
EDGAR, zijn zoon - Joost de Ruiter of Tim van der Molen
EDMUND, zijn andere zoon - Berend Vrielink
KENT - Frans Planken
NAR - Jeroen van Loon
RIDDER - Harrie van Dijk
OSWALD - Jack Lok
CURAN - Martijn Bunink
EDELMAN - Henk Kerstholt
OUDE MAN - Geert Pepping
SOLDAAT - Roel Sterenborg
CIRCUS MEDEWERKERS - Marco Meijer en Boudewijn Smits
OVERIGE CIRCUS MEDEWERKERS - bijna iedereen

-----------------------------------------------

Artistieke leiding, regie en vertaling - Jack Nieborg
Stemcoach - Janneke Geertsema
Decorontwerp - Janco van Barneveld
Muziek, compositie en arrangement - Jan Meiborg
Kostuumontwerp - Margot van de Kamp
Kap / grimeontwerp - Jolanda Slager
Danstraining en choreografie - Marten Boonstra
Lichtontwerp - Hans Boven
Geluidsontwerp - Gijs Schouten


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma aug 20, 2018 5:14 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 6166
Jacques J. d'Ancona was afgelopen vrijdag ooggetuige van de première en kwam zeer enthousiast weer thuis.
Hij beloonde het gebodene dan ook met vijf sterren! En dat gebeurt niet iedere week......
Hier zijn recensie:

Recensie Shakespearetheater Diever
(*****): Een verpletterende ‘Lear’


De verfijning in het taalgebruik, de versvorm, de breedvoerige monologen, de hoogste eisen aan tekstbeheersing. Shakespeare spelen we al jaren....
Diever heeft sinds 1946 een onwankelbare traditie opgebouwd en bracht King Lear al in 1954 en 1993. Schijnbaar ongestraft kun je qua visie je gang gaan.
Toneelgroep Amsterdam pakte het koningsdrama drie jaar geleden op als vertelling over een internationaal opererend familieconcern onder een vrouw als c e o, Elisabeth Lear. Het viel erg tegen.
Overgave en ontroering bleven uit, ondanks een top-cast.

Voorstelling van groot formaat

Het idee was niet slecht. Maar Diever bewijst onweerlegbaar dat het koningsdrama als het ellendige verhaal van versplinterde familierelaties kervend insnijdt door het uitgangspunt te handhaven.
De verpletterende setting – de entourage van een tweedehands circuspiste – doet daar niets aan af. In tegendeel.
Daar ligt de basis voor een voorstelling van groot formaat over beproeving, afgunst, conflict en vertrouwen, over wraak, vernedering, moord, verraad, medeplichtigheid en afzichtelijke machtsspelletjes.

Het verhaal

Lear is de koning die aan het eind van zijn leven besluit het rijk te verdelen onder zijn drie dochters. Hij wil zijn handen vrij hebben om ongehinderd naar zijn graf te strompelen, in de overtuiging dat macht en rijkdom bij de goeie persoon terecht komen.
De hoofdprijs gaat immers naar degene die het meest van hem houdt. Zijn lievelingsdochter Cordelia voelt echter niets voor een competitie van geslijm en vleierij: „Leugens worden niet oud.”
Dan voltrekt zich de afwikkeling van een tragedie die geen happy ending zal kennen. Wat een aanleiding kan zijn om het begrip spektakel nu eens niet gemakshalve binnen te halen.

Jack Nieborg

Artistiek leider, regisseur en vertaler Jack Nieborg heeft zich al jaren opgesteld als de sidekick van William Shakespeare.
Een ‘pleaser’ is hij niet. Hij is voorstander van de hoogste loyaliteit aan het werk, geen liefhebber van zwabberen, mits hij zich eigengereid en met fantasie aan de thema’s en de processen kan wijden.

Die kans krijgt hij in Diever. Daar hebben ze geen spijt van, denk ik. Zijn aanpak is gespierd, zijn invloed op het soepel werkende, sterke ensemble absoluut.
Met een opmerkelijke vanzelfsprekendheid in het naturel van de vertolkingen is ook deze Lear tot stand gebracht in het spoor van de scènes.
Met een spanning en een intensiteit die het soort logica bevatten die niet meer doet denken aan de gekunsteldheid van vondsten of slimme effecten. Soms zit dit in de geringste details, nauwelijks in symboliek.
Vaker in ingebouwde commentaren en bespiegelingen met een zo persoonlijke inslag als de slotmonoloog van de eerste akte, als de nar (Jeroen van Loon in een gastrol) de gang van zaken treffend samenvat.

Ouderdom

King Lear is tevens het verhaal van wijsheid en de folterende eenzaamheid die aan de ouderdom kleven. Wie dat zo voelt, mag er de actuele discussie rond een vrijwillig levenseinde aan verbinden. In die facetten is de benadering klein en indringend, zelden opgetuigd met pathetisch sentiment of grote woorden.
De obsessie van de gekwelde koning (een machtige rol van Dick van Veen) is onontkoombaar, zijn dialoog met Dick Drenth (de gruwelijk verminkte Gloucester) het aangrijpende hoogtepunt van de avond.

Tja, de drie dochters, de zusjes die opgesloten zitten in een doolhof, de cirkel van zinloze rivaliteit. Inge Wijers is prachtig, Margaret van de Wetering en Marion Juch overtuigen.
In de mannenrollen zijn het Edwin Frei, Berend Vrielink en Bert Wijers die opvallen.
Frans Planken is meer dan dat. Excellent, ronduit.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

In de gedrukte versie geen tussenkopjes en een andere foto. Deze zagen we al.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ook RTV-Drenthe was van de partij en concludeerde het volgende:

Bijna vlekkeloze première King Lear in Shakespeare theater Diever

DIEVER - Voor een uitverkocht huis ging gisteravond het stuk King Lear in première bij het Shakespeare Theater in Diever.

Uitgezonderd wat technische problemen en het onwel worden van iemand uit het publiek - die alleen ter controle werd afgevoerd naar het ziekenhuis - verliep de openluchtvoorstelling bijna helemaal volgens plan.
Artistiek leider Jack Nieborg is tevreden, al kan het wat hem betreft nog beter.

Nieuwe schoenen

"Bij een toneelstuk is het alsof je nieuwe schoenen hebt. De try-outs zijn dan om ze in te lopen. Maar bij de première had iedereen de veters weer extra strak gedaan, waardoor het af en toe wat knelde.
Dat is het gevoel dat overblijft", zegt Nieborg.

King Lear is een tragedie en werd omstreeks 1605 geschreven door William Shakespeare.
In het stuk wil de oude koning Lear zijn rijk verdelen onder zijn drie dochters, maar dat gaat gruwelijk mis.
"Het leven zou een feestje moeten zijn en het stuk begint op het moment dat het feestje is afgelopen", aldus Nieborg.

Klijnsma geniet in Diever

Eén van de bezoekers was Commissaris van de Koning Jette Klijnsma. Het was niet voor het eerst dat ze aanwezig was bij een voorstelling.
"Ik kom natuurlijk uit Drenthe. Deze plek blijft gewoon waanzinnig", vindt Klijnsma. Ze heeft erg genoten van de voorstelling.
"Er zit een boodschap in over hoe je ouder kunt worden. Hoe je als vader met je dochters om kunt gaan en als dochters met je vader om kunt gaan.
Maar het is ook zo humorvol, dus het is geweldig leuk om mee te maken", aldus Klijnsma.

Ieder jaar breekt het Shakespeare Theater records in de kaartverkoop. Dit jaar gaat het om meer dan 25.000 kaarten.
"Voor twee datums zijn er nog kaarten te krijgen, dus als je echt wilt, kan het nog", besluit Nieborg.

Het is de derde keer in de geschiedenis van het Shakespeare Theater dat King Lear wordt opgevoerd.



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Met deze foto en bewegende beelden, te vinden op: https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/137914 ... ter-Diever

Afbeelding

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De Meppeler Courant meldt over de première -en de recensie moet dus nog volgen- :

Publiek geniet bij première King Lear

Afbeelding

Diever – In het prachtige Shakespeare-theater in Diever is vanavond de zomervoorstelling King Lear in première gegaan.
Het openluchttheater was daarbij tot de laatste plaats bezet. King Lear verbreekt met meer dan 22.000 bezoekers alle records.

King Lear is een tragedie en wordt vaak samen met Hamlet genoemd als een van de grootste werken van William Shakespeare.
Het stuk gaat over de oude koning Lear die de macht heeft overgedragen aan zijn dochters.
Wanneer de oude vader ontdekt dat hij door ze wordt bedrogen, volgt een strijd tussen goed en kwaad.
Daarbij komt Lear steeds meer los van de realiteit en van zijn omstandigheden.
Vraag blijft hoe lang het leven nog een feestje is als je in je eentje de slingers moet opruimen.

De komende weken wordt de zomervoorstelling nog zeventien keer opgevoerd.
Alleen voor de voorstellingen op 12 en 19 september zijn er nog toegangskaarten verkrijgbaar.

Maandag in de Meppeler Courant een uitgebreide recensie van de première van King Lear.

Meer info en tickets: http://www.shakespearetheaterdiever.nl



Afbeelding


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.