Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 8:04 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do aug 23, 2018 4:56 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Ze zijn wederom te gast tijdens het bekende culturele festival Cultura Nova in en rond Heerlen: het Hongaarse circusgezelschap Recirquel.
Ditmaal met de voorstelling Paris de Nuit, waarover De Limburger schreef:

Circus belicht tijdens Cultura Nova wild Parijs

Afbeelding

Na ‘The Naked Clown’ in 2015 toont het Hongaars circusgezelschap Recirquel volgende week bij Cultura Nova ‘Paris de Nuit’.
In thuishaven Boedapest waanden wij ons al in de wilde nachten van het tussenoorlogse Parijs.


Het is voorjaar in Boedapest en Recirquel speelt in het thuisland Paris de Nuit, in het Hongaars Párizs éjjel.
Oprichter en regisseur Bence Vági (36) ontvangt in het giga cultuurpaleis Müpa, dat naast een museum een adembenemende concertzaal voor 1700 bezoekers herbergt met bijvoorbeeld een orgel met 6800 pijpen, en een theaterzaaltje voor 450 mensen.

Dat laatste lijkt vanavond een zwoele club, dé plek voor de voorstelling waarmee Vági het sprankelende, sensuele, wilde nachtleven in het tussenoorlogse Parijs tot leven wekt.
Een vleug Lido of Moulin Rouge, maar rauwer. Daarover dadelijk meer.

Parijs en Berlijn

Eerst vertelt Vági trots over het culturele leven in wat hij booming Boedapest noemt. "Er zijn hier meer dan tweehonderd theaters, evenveel als in New York.
We hebben concertzalen, operahuizen. Inwoners gaan veel uit. Kom je hier aan de deur voor een ticket, ga je waarschijnlijk met lege handen naar huis.
Van oorsprong zit Boedapest cultureel op één lijn met Parijs en Berlijn. Sinds we het communisme achter ons hebben kunnen laten, zoekt de stad naar een eigen karakter.
Daardoor gebeurt er ongelooflijk veel en voelt het even spannend aan als in Berlijn een jaar of tien, vijftien terug. Elke keer duikt er iets nieuws op waardoor de stad een ontdekkingstocht blijft.
Als je een toerist spreekt, weet die vaak plekjes te noemen die jij nog niet kent.”

Paparazzo

Voor Paris de Nuit dook de regisseur in het werk van de Hongaarse fotograaf Brassaï. "In de tijd waarin in het donker fotograferen technologisch nog moeilijk was, pionierde hij.
Door zijn lens zie je hoe Parijs zich gedroeg in de nacht. Brassaï dompelde zich erin onder en sloop spannende plekken binnen, bordelen, bars en feesten. Hij was een paparazzo.
Op veel van zijn foto’s draaien mensen hun gezicht weg, bijvoorbeeld omdat het politici zijn die niet gezien willen worden. Hij ging diep, je kunt zijn reeksen documentaires noemen."

"Bij zijn foto’s maakte hij notities over de achtergronden van zijn beelden. Dat hielp mij om deze voorstelling te maken, omdat het een lastige klus was om zijn vaak zo bijzondere personages te vertalen naar het circus. Het is lastig om iemand in de goot te laten spelen door jonge, perfect getrainde acrobaten.
En hoe verwerk je persoonlijke verhalen in acts? Kun je via jongleren het leven van een vrouw vertellen die door haar man wordt geslagen?
Via een trapeze de liefde tussen twee mensen? Maar die diepere laag laten zien is voor mij juist wel essentieel.”

Oprecht

Hij groeide op met circus, ging er ‘bijna elk weekend’ naartoe met oma en krijgt kippenvel als hij erover vertelt. "Het circus neemt je mee op reis. Naar een plek waar buitenbeentjes welkom zijn.
De maatschappij sloot hen buiten, in het circus werden ze een familie. Dat raakt me. Omdat circus een oprechte vorm van kunst is. Het is niet gemakkelijk om er te liegen.
Je ziet meteen of een act lukt of niet. Maar wat ik er mooi aan vind, staat me soms ook tegen. Circus is bedoeld om je te amuseren, aan het lachen te krijgen of schrik aan te jagen.
Soms krijgt dat de overhand en gaan trucjes boven een verhaal uit. Voor mij moet een voorstelling vooral iets vertellen.”

Mediteren

Vági werkt met een jonge groep, toen het gezelschap vijf jaar geleden werd opgericht waren sommigen 17 of 18 jaar. Omdat zij een druk leven leiden, ook buiten het circus om, vindt hij het belangrijk om de artiesten voor een show tot kalmte te manen, samen te mediteren.
"Ik sta het niet toe het toneel op te gaan met negatieve emoties, met stress van buiten. Ik zie het podium als een kerk waaraan je respect hebt te betuigen.
Via meditatie ontstaat één energie. Je vergeet jezelf en gaat op in de groep. Focus is belangrijk. Dertig procent van de acrobatiek bestaat uit psychologie. Je hebt er al je aandacht bij nodig.
Als je net gedoe hebt gehad, is de kans groot dat de act niet slaagt en dat kan verschrikkelijke gevolgen hebben. Om ons heen hebben we ongelukken gezien en kennen we mensen die in het circus zijn overleden.
Ja, circus is eye candy, juist omdat het vaak oprecht gevaarlijk is.”

>> Te zien bij Cultura Nova op 30 en 31 augustus en 1 september in Theater Heerlen


De voorstellingen vinden plaats in Theater Heerlen op donderdag 30 augustus t/m zaterdag 01 september dagelijks om 20.00 uur.
Kaarten zijn te koop via de site van Cultura Nova : https://www.plt.nl/programma/cn-recirqu ... 2018-20-00

Afbeelding

Afbeelding

Promo-filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=dn_-Dl6J_Us


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.