Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 12:55 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo nov 14, 2018 4:23 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Aldus meldt ons de Volkskrant in een zeer uitgebreid artikel: https://www.volkskrant.nl/cultuur-media ... ~bdd83cf2/

Vliegend de zaal door: choreografen brengen steeds vaker acrobaten naar de dansvloer

Afbeelding
Jefta Tanate (links) en Tarek Rammo.

Choreografen die acrobaten de dans binnenhalen: het is een trend.
Ook in de voorstelling Requiem for Lost Things combineert dans met luchtacrobatiek.
Wat kunnen de disciplines van elkaar leren?


Op 3 meter hoogte slingeren ze aan buizen en aan ledematen van collega’s – daar grijpen ze een arm, hier een enkel – en zo bewegen performers Tarek Rammo en Jefta Tanate zich voort.
Bij die inspanning raken ze bezweet, en om glibberig misgrijpen en gevaarlijke valpartijen te voorkomen, klinkt de roep om magnesiumpoeder.
Zoiets verwacht je bij Epke Zonderland aan de rekstok of bij acrobaten in het circus, niet zo snel bij een dansrepetitie.
Maar choreograaf Pia Meuthen werkt voor haar dansproducties graag met artiesten uit het circus, ook in haar nieuwe voorstelling Requiem for Lost Things.
En dan is ‘gripkalk’ dus opeens onderwerp van gesprek.
De performers moeten tussendoor steeds wat van dat stroeve witte spul op hun handen kunnen doen, zonder dat dat het concept van de voorstelling al te veel verstoort.

‘Het risico dat ze nemen is echt’

Choreografen die acrobaten de dans binnenhalen: het is een trend. Meuthen voelt zich aangesproken door hun waarachtigheid, zegt ze.
‘Wat acrobaten doen is gevaarlijk, het risico dat ze nemen is echt.’ Circustechnieken ziet zij daarnaast als een verrijking van de danstaal, zoals de dans eerder is beïnvloed door bijvoorbeeld hiphop.
Bovendien geeft acrobatiek de dans er een nieuwe dimensie bij: de lucht.
Dansers bewegen zich vooral voort op de vloer, maar met acrobaten erbij hebben choreografen plots een ‘onder’ en een ‘boven’ om in te werken.

Tarek Rammo (30) was turner, tot hij geïnspireerd raakte door Cirque du Soleil en besloot de circusopleiding van Codarts in Rotterdam te gaan volgen.
Jefta Tanate (26) is een modern geschoolde danser, die bij Scapino, Aya en Jasper van Luijk werkte.
Waar Rammo steeds verder opschoof naar de kunst, zocht Tanate zijn inspiratie juist op straat: zo deed hij aan breakdance en freerunning.

‘Ik ben best vaak van muurtjes afgesprongen’, lacht hij. Maar maakt dat hem een acrobaat zoals Rammo? ‘No way.’
En inderdaad, Tarek Rammo, de bescheidenheid zelve, imponeert al zonder iets te doen: aan de spierbundels in zijn bovenarmen kan geen danser tippen.


Afbeelding
Tarek Rammo.

Armen versus benen

Die kracht in zijn bovenlijf is pure noodzaak voor zijn specialisme, de zogeheten aerial straps: luchtacrobatiek aan twee katoenen riemen.
Die techniek gebruikt hij niet in Requiem for Lost Things. Maar ook voor de drie meter hoge stellage in die voorstelling, die behoorlijk wat klimwerk vereist, zijn gespierde bovenarmen onmisbaar.
Rammo wijst op zijn arm: ‘Zonder deze spieren kan ik mezelf niet optillen en niet zo lang en beheerst hangen of zwieren.
Dat is een groot verschil met de training van dansers: bij hen ligt de nadruk op de benen.
Het circus vliegt, ballet probeert te vliegen, met sprongen en spitzen, en hedendaagse dans is op de grond gericht.’

Tanate vult zijn collega aan. ‘Bij dansers wordt altijd gezegd dat het midden van je lijf laag zit, in je buik. Bij Tarek ligt het centrum hoger, in zijn borst.’

Hun lichamen zijn door hun verschillende achtergrond als het ware anders ‘geprogrammeerd’, zeggen ze.
Maar dat is volgens Rammo puur een kwestie van training en gewenning: ‘Zoals een danser duizelig wordt als hij voor het eerst lang ondersteboven hangt, voelen mijn benen soms raar als ik lang op de grond sta. Een beetje ongemakkelijk.’

Om te wennen aan ondersteboven kijken en reageren heeft Tanate deze maanden vaak de handstand gedaan.
Ook is hij beduidend meer gaan eten, vooral proteïnen, voor meer spierontwikkeling.

Waar Tanate bewonderend over Rammo’s bovenstel spreekt, is Rammo op zijn beurt vol lof over Tanates benen.
En dan niet alleen over de kracht die de danser in zijn benen heeft, maar ook over de beheersing.
‘Jefta weet met een heel kleine verplaatsing al indruk te maken. Er zit finesse in zijn benen.’
Een danser beweegt verfijnder, stelt de acrobaat. Die verfijning zit ’m in de variatie aan bewegingen en de zogenoemde ‘bewegingskwaliteit’: het variëren tussen enerzijds krachtig en explosief en anderzijds zacht en intiem bewegen.

Afbeelding
Jefta Tanate.

Tanate: ‘Als ik dans, voel ik dat er in mijn lichaam ook een zekere ontspanning mag plaatsvinden. Dat is voor Tarek moeilijker.
Zijn werk kan niet zonder inspanning. Wat hij doet, is fysiek veel extremer. Ik kan ook iemand liften die drie keer zo zwaar is, maar ik doe dat door slim te zijn.
Dan schuif ik mezelf min of meer onder die persoon en zet ik mijn lijf in als hefboom.’

Rammo wil graag meer leren bewegen als een danser, zegt hij, maar tegelijkertijd wil hij zijn kracht en expertise als acrobaat niet kwijt.
Hij doet nu ruim twintig jaar aan krachttraining en heeft een goede basis, maar oefenen blijft nodig en kost veel tijd.
Die tijd besteedt hij liever aan zijn artistieke ontwikkeling.
‘In het circus train je voor een doel. Het gaat om het ‘halen’ van bepaalde figuren en om perfectie, door inspanning, training en ambacht.
Daarin lijkt het circus op klassiek ballet. Mijn lichaam is ingesteld op grote bewegingen, virtuositeit en inspanning.
Maar in de voorstelling van Pia gaat het meer om artistieke zeggingskracht. Wat betekent het als ik gewoon aan de stellage hang?
Wat voor emotie wekt het bij de toeschouwer op als ik me tergend langzaam opdruk?’

Tanate is lovend over Rammo’s vaardigheden. ‘Zijn vrijheid in de lucht is mijn vrijheid op de vloer.’
Alleen partnerwerk is soms nog een puntje: ‘Met iemand dansen gaat niet alleen om gewichtsverdeling, maar ook om subtiele overgave, om loslaten.
Dat samenspel is Rammo niet zo gewend. Een paal reageert niet, een mens wel.’


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ambitieuze circusopleidingen

De flirt tussen dans en circus wordt gevoed door de opleidingen. Nederland heeft twee bachelors circus: aan de hogescholen Codarts in Rotterdam (sinds 12 jaar) en Fontys in Tilburg (sinds 11 jaar).
Hun curricula worden artistiek gezien steeds ambitieuzer.
Studenten specialiseren zich in aloude circustechnieken als acrobatiek, Chinese paal, aerials en trampoline, en krijgen daarnaast vakken als dansles, bewegingsanalyse, conceptontwikkeling en kunstoriëntatie.
Hun werkveld is niet langer alleen het (commerciële) circus; ook de kunstwereld is een optie.


Dit jaar werkten ook enkele andere choreografen met circus­technieken:

Ed Wubbe, choreograaf Ting! (2016, reprise 2018)
‘Voor Scapino’s jubileumproductie Ting! zocht ik naar een bepaalde mate van uitbundigheid en absurdisme.
Ik wilde een wereld creëren waarin alles mogelijk is, ook tuimelen in de nok van het theater, hangend aan je eigen haar.
Daarom lag circus voor de hand: waar dans ophoudt, kan circus verdergaan en omgekeerd.
Circus is ontzettend virtuoos en technisch; met dans kun je meer improviseren en de subtiliteit van emoties opzoeken.
De disciplines vullen elkaar mooi aan.
En een fijne bijkomstigheid: het element circus heeft ons veel nieuw publiek opgeleverd.’

Kim-Jomi Fischer, choreograaf/danser Engel (2018)
‘Engel is een duet dat ik met Marta Alstadsaeter heb gemaakt. Zij is acrobaat en samen kunnen we dingen doen die bijna niet te bevatten zijn.
We versmelten tot een nieuw lichaam van 3 meter hoogte.
Circus kan extreem zijn – met één hand op iemands schouders staan en dan ook nog eens een draai maken – maar ook heel poëtisch.
Ons gaat het niet om de trucs. Acrobatiek is interessant, omdat het ons bewegingsarsenaal als danser vergroot.
Een minpunt? Acrobatiek kost veel repetitietijd. En je valt van hoog als het niet klopt.’

Tournee vanaf 7/11 als onderdeel van DansClick 20.

Moniek Merkx, regisseur Feest (2018)
‘Feest was de jubileumproductie van Maas.
Er zit een zwijgende rol in, laten we hem ‘het kind’ noemen, en dat is een rol van aerial straps-acrobaat Camiel Corneille. Hij is stilletjes getuige van alles wat op het feest gebeurt.
Dan is het natuurlijk heel mooi als iemand de lucht ingaat en letterlijk boven het gedoe uitstijgt. Hij is een vliegend, dromend, fantasievol persoon.
In het verhaal zet de familie hem in om de show te stelen; ze willen een theater gaan runnen.
Dus ik ‘gebruik’ Camiel ook vanwege de virtuoze kant van circus.’


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Toevoeging redactie Circuswereld:

Zowel de voorstelling REQUIEM FOR LOST THINGS (onderwerp in het grote artikel) als het in de toevoeging vermelde ENGEL zijn allebei te zien tijdens de
Rotterdamse Circusdriedaagse in het Maaspodium dat komend weekend plaats vindt.
Zie voor aanvangstijden: viewtopic.php?f=4&t=9019


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo nov 18, 2018 4:53 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Nog even een zin van de door mij zeer bewonderde Ed Wubbe herhaald:

'En een fijne bijkomstigheid: het element circus heeft ons veel nieuw publiek opgeleverd.’

Juist ja.
Zo werkt dus kruisbestuiving.......

En voor de totale leek op balletgebied: Scapino heeft niets te maken met de ooit door de familie Ziengs grootgemaakte schoenenketen.
En wordt daar al evenmin (via de huidige eigenaar) door gesponsord, al zou het maar om balletschoenen gaan....
Nee, het is het oudste professionele dansgezelschap van ons land, opgericht in 1945 door de inmiddels overleden (mevrouw) Hans Snoek en sinds 1992 gevestigd in Rotterdam.
Dat u het maar weet....

Ze gaan volgend jaar wel weer iets heel moois maken (ongetwijfeld....) samen met de hier ook wel eens ter sprake komende Wëreldbänd:

Afbeelding

Met 'All hands on deck' slaan twee topgezelschappen de handen ineen voor een spectaculaire samenwerking.
Scapino Ballet en de Wëreldbänd halen het beste in elkaar naar boven in een voorstelling vol wonderlijke combinaties van dans, humor, slapstick, muziek en theater.

De vijf leden van muziektheatergroep Wëreldbänd zijn behalve rasmuzikanten ook meesterlijke performers in de stijl van de Marx Brothers en Mini en Maxi.
Samen met de dansers van Scapino monsteren zij in 'All hands on deck' aan voor een turbulente scheepsreis.
Choreograaf Ed Wubbe stuurt een bont gezelschap de zee op met dansers die zingen en muzikale komieken die dansen.
Het matrozenleven zorgt voor mooie ontmoetingen en vertier maar eist ook z’n tol.
Dit is een voorstelling over verlangen, geluk, afscheid, liefde, ontberingen en heimwee.

Zet u schrap voor de meest verrassende samenwerking in theaterland!

Scapino won met TING! de ‘Production of the Year Award’.
De Wëreldbänd won de prestigieuze ‘Spirit of the Fringe Award’ op het grootste theaterfestival ter wereld in Edinburgh en was eerder dit jaar te zien in het theaterspektakel De Stormruiter van Jos Thie.

Vanaf 9 maart 2019

De site van Scapino met de speeldata: https://www.scapinoballet.nl/


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.