Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr mar 29, 2024 12:32 am

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo jan 09, 2019 5:20 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Op de pagina VROUW van De Telegraaf een uitgebreid interview met Sylvia Schuyer, de spreekstalmeesteres van het Kerstcircus in Ahoy.
Dat is ze alweer geruime tijd. Zo zie je maar weer: de emancipatie waar ze elders van dromen is in Rotterdam allang realiteit!
Niet iedereen was van meet af aan even positief, maar inmiddels schijnt er een soort wederzijdse gewenning plaats te hebben gevonden.

Het verhaal: https://www.telegraaf.nl/vrouw/2923849/ ... um=organic

‘De circuswereld is spannend, magisch bijna’

Met een vader als goochelaar en een moeder als presentatrice is het geen verrassing dat Sylvia Schuyer een al net zo bijzonder beroep heeft gekozen.
Ze is de enige vrouwelijke spreekstalmeester in Nederland en presenteert dit jaar voor het zevende jaar op rij Kerstcircus Ahoy.
“Een ‘gewone’ baan heb ik nooit gewild. Al toen ik zes jaar was, wist ik één ding zeker: ik wilde het toneel op.”


Afbeelding

“Als spreekstalmeester ben ik een soort directeur van het circus. Ik betreed als eerste de piste en verlaat die als laatste, geef het programma een kop en een staart.
Tussendoor kondig ik alle artiesten aan en ben ik continu gefocust. Als er iets niet goed gaat, moet ik direct kunnen inspringen.
Ik ben letterlijk de rode draad; kijk maar naar mijn haar, haha.


DROOMBAAN

Een ‘gewone’ baan heb ik nooit gewild. Al toen ik zes jaar was, wist ik één ding zeker: ik wilde het toneel op.
Acteren, presenteren, ballet, tapdansen, goochelen: alles wat ik daarna heb ondernomen en geleerd, was aan mijn droom gerelateerd.

Ik vind het geweldig dat ik het nog voor elkaar heb gekregen ook. Naast mijn voorbereidingen op de shows in Ahoy en de daadwerkelijke shows, goochel ik het hele jaar door.
Een tijdje terug was ik nog in Zuid-Korea om samen met een vakjury de nieuwe Wereldkampioen Goochelen uit te kiezen.


SPANNEND

Achttien jaar geleden presenteerde ik mijn eerste show, in het Kerstcircus in Eindhoven.
De producent daarvan wilde eens een keer iets anders en besloot een vrouw neer te zetten op een plek waar je bijna altijd een man vindt.

De eerste keer vond ik ontzettend spannend. Een circusshow aan elkaar praten is iets heel aparts.
Alles is live, er is geen autocue en je moet enorm kunnen improviseren.
Als er iets fout loopt, is het aan mij om ervoor te zorgen dat het publiek daar zo weinig mogelijk van meekrijgt.


GOOCHELAARSFAMILIE

Gelukkig wist ik wat ik ongeveer moest verwachten. Vanwege de beroepen van mijn ouders, reisden mijn zus en ik vanaf mijn twaalfde met ze mee de wereld rond.
School heeft daar eigenlijk nooit moeilijk over gedaan. Toetsen en huiswerk stuurde ik per post naar mijn docenten en zolang de resultaten goed waren, mochten we blijven reizen.

Tijdens die reizen assisteerde ik mijn ouders bij hun optredens en ging ik in de leer bij mijn vader.
Daarnaast kwam ik regelmatig in contact met mensen die in het circus werkten. Die wereld leek me ontzettend spannend, magisch bijna.


ZWARE JOB

Spreekstalmeester zijn is een zware job, zeker in december. Tussen 22 en 30 december draaien we twee shows per dag, elk voor meer dan drieduizend man.
Op die dagen sta ik lang op mijn benen en ben ik ontzettend druk.

Tegelijkertijd is het ieder jaar weer een feestje. Mensen die vroeger met hun ouders naar het circus kwamen, komen nu met hun eigen kinderen.
Ik kan me geen mooiere taak voorstellen dan die mensen te mogen entertainen en ze door de show heen te leiden.

Ik ben niet het belangrijkste van het programma - dat zijn de acts, uiteraard - maar ik vind het een eer om gastvrouw te mogen zijn en mee te delen in het succes van de artiesten.


IN HOKJES

Mensen zijn weleens verbaasd als ik vertel dat ik spreekstalmeester ben, omdat deze job normaal gesproken wordt uitgeoefend door een man.
Dan merk je dat de meeste mensen toch nog in hokjes denken. Als ik op reis ga en er een blondine in de cockpit zit in plaats van een stoere piloot, verrast dat mij net zo goed.

Gek eigenlijk, want het is juist super om vrouwen te zien in posities waarin je ze normaal niet zou tegenkomen.
Dat is ook de feedback die ik regelmatig krijg. ‘Wat leuk dat hier een keer een vrouw staat!’ klinkt het dan. En zo is het!”


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 15 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.