Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr apr 19, 2024 1:05 am

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do jan 31, 2019 6:00 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Afbeelding

Piste-lezers waren al op de hoogte, in het decembernummer werd er ruime aandacht aan besteed, wij kenden ze hier nog niet.
De Tall Tales Company, een circusgezelschap dat op dit moment met de voorstelling 'Langs' langs de Nederlandse theaters toert.
En de Belgische, maar dat was al in oktober vorig jaar....
In november 2018 waren ze te zien in Venray en afgelopen weekend in Eindhoven -waar anders dan in het Parktheater-, Waalwijk en Oosterhout.
Vanavond staan ze in Theater De Maaspoort in Venlo.
Zo kunt u in afwachting van de komst van Circus Freiwald naar die stad in het theater vast lekker opwarmen.....
Haast u, er zijn nog kaarten, zij het niet zo veel. Op de site van het theater kunt u ze kopen: https://www.maaspoort.nl/programma/lang ... 019-20-15/ en dat voor minder dan € 20,-, inclusief garderobe en drankje na afloop.

Het vervolg van de tour dan maar, want met name in Noord-Holland werd onze aandacht daar ruimschoots op gevestigd:

vr 08 februari - Alkmaar TAQA - Theater De Vest - 20.30 uur
wo 13 februari - Arnhem - Stadstheater - 20.30 uur
do 14 februari - De Meern - Podium Hogewoerd - 20.00 uur
vr 15 februari - Nieuwegein - De Kom - 19.30 uur
za 16 februari - Hoofddorp - De Meerse - 20.30 uur
di 19 februari - Leeuwarden - Stadsschouwburg De Harmonie - 19.30 uur
vr 22 februari - Capelle a/d IJssel - Isala Theater - 20.30 uur
do 25 april - Heerhugowaard - Cool Kunst & Cultuur - 20.15 uur


Over de voorstelling Langs schrijven ze zelf:

Langs schetst het beeld van twee eenzame zielen die verlangen een ander te ontmoeten.
Hortend, stotend, voorzichtig proberen ze hun zelf opgeworpen schild af te werpen.
Maar dan blijkt, dat als je bij elkaar weet te komen, je nog steeds langs elkaar heen kunt leven…

Langs is een caleidoscopisch portret van een relatie waarin de strijd tussen trouw blijven aan jezelf en het verlangen naar overgave theatraal op de spits wordt gedreven.
Jongleren, (lucht-)acrobatiek, goochelen, dans en theater.
Harm van der Laan en Maartje Bonarius zorgen ervoor dat eenzaamheid er nog nooit zo spectaculair heeft uitgezien.

Met dank aan: Daphne van Iperen, Berl Both, Jasper Riedeman, Circuskunst, Circus Rotjeknor, Birgit Haberkamp.

Financieel mogelijk gemaakt door: Gemeente Rotterdam, Stichting Volkskracht, Elise Mathilde Fonds.




Een voorproefje: https://vimeo.com/149452648

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Het Alkmaars Dagblad besteedde zeer ruime aandacht aan hun komst naar Noord-Holland: https://www.alkmaarsdagblad.nl/uitgaan/ ... onmogelijk

Afbeelding

'In het circus is niets onmogelijk'

ALKMAAR/HEERHUGOWAARD - De spelers en oprichters van Tall Tales Company, Harm van der Laan (31) en Maartje Bonarius (27), leerden elkaar kennen op de circusopleiding in Rotterdam.
Hij leerde voor een toekomst als jongleur, zij voor die van luchtacrobaat. Hun voorliefde voor verhalend circus bracht hen samen.
Nu staan ze met hun voorstelling 'Langs' voor het eerst in de Nederlandse en Belgische theaters.


Tall Tales Company is het eerste Nederlandse circusgezelschap, opgericht door alumni van een Nederlandse circusopleiding, dat de theaters in gaat.
'Hier is het soort circus dat wij maken nog niet zo groot. Wij konden aan de slag bij een groot Engels gezelschap, maar we willen juist aan Nederland laten zien hoe mooi circus is', zegt Harm.

In de voorstelling combineren ze jongleren, magie, luchtacrobatiek, partner-acrobatiek en dans, met dialogen, intense monologen en veelzeggende stiltes.
De strijd tussen trouw blijven aan jezelf en het verlangen naar overgave wordt op de spits gedreven. Voelbaar, in een visueel theaterspektakel.

'Mensen verwachten vaak niet dat je met circus ook een liefdesverhaal kunt vertellen.
Maar net als dans en muziek is circus ook perfect in staat om dingen als boosheid, tederheid en verdriet mee uit te drukken', zegt Maartje.
'Als ik thuis boos, verdrietig of juist blij ben jongleer ik ook. Jongleren is voor mij een manier om m'n emoties te uiten, dat zie je terug op het podium', zegt Harm.

Circus

Hoewel het moderne circustheater in Nederland nog niet zo groot is, zijn er inmiddels wel twee HBO-studies voor circusartiesten.
In Rotterdam biedt Codarts een opleiding. Hier leerden Harm en Maartje elkaar kennen.
Maartje kwam in contact met circus door haar familie. Haar vader had een jongleergroep waarmee hij 's avonds bij de familie Bonarius thuis oefende.
Ze leerde jongleren en elke zomer trok de familie door Frankrijk, als een echt circusgezin.
Via via komt ze ook bij een acrobatiekgroep terecht.
Uiteindelijk wordt ze hierdoor zo gegrepen, dat ze niets liever wil dan de circusopleiding volgen in Rotterdam.

Ook Harm kwam op jonge leeftijd in aanraking met circus. Hij was als zevenjarige een druk kind toen zijn ouders lazen over een jeugdcircus.
'Dat leek hen een goede uitlaatklep', zegt Harm. 'Ik kon al snel jongleren en leerde daarbij elke week iets nieuws.
Dat was zo gaaf, dat als je iets genoeg oefent en blijft proberen, dat het dan lukt.'
Hij raakt besmet met het circusvirus. Toch besluit hij eerst psychologie te gaan studeren.
'Ik wist niet of er een carrière in circus was, dus ik wilde een 'normaal' papiertje halen.'
Maar circus laat hem niet los, en na die opleiding besluit hij in 2008 alsnog de circusopleiding te volgen in Rotterdam.

Rotterdam

Harm volgt de richting objectmanipulatie en Maartje de richting voor tissue, luchtacrobatiek.
'Ik wilde heel graag partner-acrobatiek doen', zegt Maartje, 'maar ik had niemand om mee samen te werken.
Toen Harm in het derde leerjaar zei dat hij dat ook wel eens wilde proberen, was ik zo blij.'

Op de opleiding wordt getwijfeld aan de keuze.
De 1.91 m lange Harm weegt op dat moment 65 kilo en heeft daarmee niet het postuur van iemand die een uur lang zijn partner boven zijn hoofd kan houden.
En Maartje is, met bijna 1.80 m, veel langer dan de gemiddelde 'flyer', zoals de persoon die bij partner-acrobatiek al het vliegwerk doet wordt genoemd.
Maar het tweetal weet niet van ophouden. 'Het was net als met de eerste jaren jongleren', zegt Harm.
'Elke dag leer je weer iets nieuws en blijkt iets dat je gisteren nog onbereikbaar achtte wel opeens te lukken.
In het circus is niets onmogelijk. Dat spannende hoort ook echt bij circus, dat voel je in je buik.'
Ze studeren in 2012 af met een gezamenlijke voorstelling.

Solo's

Twee jaar later besluiten ze allebei om een solovoorstelling te maken. 'Harm en ik werken samen en we zijn een stel', zegt Maartje.
'Dat is heerlijk, want hij begrijpt wat ik doe en we brengen veel tijd met elkaar door.
Tegelijkertijd was het daardoor juist het moment om zelf iets te bedenken.'

'Het thema eenzaamheid bleek in allebei onze voorstellingen heel duidelijk naar voren te komen', zegt Maartje.
'Dus dat is dan ook het centrale thema in onze eerste theatervoorstelling Langs.'
Ze vragen Luc van Esch voor de regie. 'We hebben de voorstelling echt met zijn drieën gemaakt', zegt Harm.
Luc heeft ervaring als mimespeler bij onder andere Jakop Alhbom.

Het maken van een circusvoorstelling is een ingewikkeld proces: 'Vaak gaat er al maanden training voor de trucs aan vooraf, voordat we überhaupt kunnen repeteren', zegt Harm.
'Ik ben tijdens een repetitie geblesseerd geraakt. Daardoor word ik in een aantal voorstellingen vervangen door collega acrobaat Jorga Lok', zegt Maartje.
'Super jammer, maar tegelijkertijd ben ik heel blij dat we met haar mogen werken, ze is ongelooflijk goed.'

Theaterbureau Van Baasbank en Vos brengt het gezelschap dit seizoen naar 16 schouwburgen in Nederland en België.
'Tijdens de première waren mensen tot tranen aan toe geroerd. We kunnen dan ook niet wachten om de voorstelling aan veel meer mensen te laten zien', zegt Maartje.
'Komt dat zien in een theater bij u in de buurt!', concludeert Harm.

Tall Tales Company staat op 8 februari in Alkmaar en op 25 april in Heerhugowaard


Afbeelding

Over vanavond in Venlo schrijven ze zelf:

We mogen weer, vanavond in Venlo!

Met onderstaande actiefoto van de repetitie ter plaatse:

Afbeelding

En een mooie mededeling van iets langer geleden:

Afbeelding

en een foto van afgelopen weekend. Kijk maar goed wat er op haar sokken staat:

Afbeelding


Laatst gewijzigd door Didier op vr feb 01, 2019 5:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr feb 01, 2019 5:46 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Kleine aanvulling: na afloop van de eerstgenoemde voorstelling op bovenstaand lijstje, in Alkmaar, volgt een gratis toegankelijke inleiding!
Meer een uitleiding als het ware.....

In sommige theaters kunt u al voor € 15,- terecht, in een enkel geval zelfs voor nog minder!
Bij diverse gelegenheden staat als geschikte leeftijd 8+ vermeld.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 11 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.