Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 11:36 am

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr jul 12, 2019 4:59 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Dat leest u hier: https://www.trouw.nl/cultuur-media/na-h ... zNcfmqKBBw


Afbeelding

Interview Milko Steyvers


Na het faillissement van circus Renz belandde Milko Steijvers in een depressie.
Nu is hij weer helemaal terug


Milko Steijvers kan opnieuw lachen.
De voormalige directeur van circus Renz, het grootste circus van Nederland, pikt na een faillissement de draad van zijn leven weer op.
Nu in de kleinste tent van het land.


'"Volgegeten dikke hondenvlooien, luie kattenvlooien. Die ga je hier niet zien!”
De stem van Milko Steijvers davert over het festivalterrein van de Parade en sterft even weg. De spanning loopt hoog op.
Hij wandelt heen en weer in zijn vest met glinsterende gouden lovertjes, schietend met de zinnen: “Je moet het zien. Je gaat het niet geloven!”. . . .
Zo lokt ‘het kleine ventje’ het publiek naar zijn ‘kleine tentje’. Daar zwoegen vier vlooiensterren om het publiek te vermaken.
Pietertje maakt sierlijke salto’s voor hij zich in het minizwembad laat vallen.
Billy, kampioensvlo uit Amerika, tilt met bravoure vijftienhonderd keer zijn eigen gewicht. Je ziet het gebeuren!

Twee jaar een depressie

Steijvers (57) was 25 jaar lang directeur van Herman Renz, het grootste circus van Nederland.
Dat ging vier jaar geleden failliet en Steijvers’ leven stortte in.
De man die sinds zijn tienerjaren als clown mensen aan het lachen bracht, kampte twee jaar lang met een depressie.
Tot er onverwachts iemand aan zijn deur stond: “Milko, ik ga je helpen!”
Maikel Lindewegen, die horeca met problemen uit de brand helpt, sleepte Steijvers door de financiële ellende.

Een kleine man is hij. Maar het lijkt alsof hij groeit wanneer hij zijn tentje binnenkomt.
Hij sleept de houten constructie overal mee naartoe, bouwt haar in drie uurtjes op en breekt haar in zijn eentje af.
“Zo wilde ik het ook. Helemaal onafhankelijk zijn. Eigen baas. Met mijn één meter tweeëndertig moest ik vroeger altijd om hulp vragen.
Nu hoeft het niet meer.”

Opluchting

Steijvers kan weer spontaan lachen. Toen het met het circus bergafwaarts ging, moest hij doen alsof er niets aan de hand was.
“De sfeer ging voorop. Mensen amuseren en positief denken – daar moest ik mee voort.”
Het faillissement was een serieuze klap, maar bracht ook opluchting. “Een zware last viel van mijn schouders.
Ik was niet langer verantwoordelijk voor tachtig mensen.”

Het circus had Steijvers gekozen, niet andersom.
Op zijn tiende croste hij op zijn fietsje langs de tent van Herman Renz.
Opa Renz spotte hem. “Kom eens hier, klein ventje! Wil je een gratis kaartje voor vanavond verdienen? Kom dan langs en breng je ouders mee.”
Drie weken later zaten hij en zijn moeder in hun kleine caravan van het circus.
“Een jaar later werd ik de piste uitgestuurd, samen met een clown. Ik moest alleen rondjes lopen en herhalen: ‘het is waar, het is waar!’
De clown vroeg: ja, Milko, maar waaaaaat is waaaaar? ‘Op mijn vaders kale knikker groeit geen haar!’ flapte ik er zomaar uit. En dan rende ik weg!”
Dat was de eerste grap in zijn carrière.


Afbeelding

Vlooien op de kermis

Dit ga ik doen, flitste door zijn hoofd toen hij twee jaar geleden, na het faillisement, een vlooiencircus op de kermis in Tilburg zag.
En een seconde later: maar dan honderd keer beter dan die man. Zo gezegd, zo gedaan. De speciale circustafel liet hij met de hand in de VS maken. Daarna ging hij wereldwijd op zoek naar zijn sterren. De eerste shows gaf hij op kermissen.
“Je boterham verdienen is daar wel lastig. Kinderen vinden een draaimolen veel spannender dan een vlooiencircus.
Het zijn meestal de oma’s die uit nostalgie hun kleinkinderen naar mijn tentje meesleuren. Vroeger was vlooientheater vrij populair.”

Tussen de rondreizende attracties van de Parade voelt Steijvers zich duidelijk thuis.
Hij zwaait naar de bouwvakker die zijn tent passeert, knikt als een van de collega’s voorbij loopt.
Hij zit lekker in de zon in zijn directeursoutfit: kanten kraagje, zwarte broek en glinsterende laarzen.

“Je wordt een lid van deze rondreizende familie als je op de Parade staat.”
‘s Morgens ontbijten ze samen, want bijna iedereen blijft slapen op de camping naast het festivalterrein.
Op het einde van de avond bruist de grote tent van de gesprekken en grappen.

Oude droom komt uit

Bevoorrecht, zo voelt hij zich. De plek op de Parade kwam er niet vanzelf, hij moest er hard voor knokken.
In december begonnen de voorgesprekken. “Ik moest door verschillende rondes en dan vier maanden wachten.
Zo lang hield ik het niet vol, ik belde om te smeken dat ze me iets zouden laten weten, maar dat hielp niet.”

Deze zomer doen Steijvers en zijn vlooiensterren mee in Rotterdam, Den Haag en Amsterdam.
“Zo komt mijn oude droom uit. Vroeger stonden we met het circus altijd naast de Parade in Amsterdam. We leenden onze olifanten aan hen.
Toen al zat ik met een schuin oogje te kijken naar wat daar allemaal te beleven viel”.

Op een pincetje

In het minicircus op de Parade doorboort Steijvers een jonge vrouw met zijn blik.
Net vóór hij een halve dollar voorzichtig op zijn kampioensvlo Billy legt: “Geloof je me?”
Ze knikt. “Zou ik maar niet doen”, grapt hij. Dan is het zover. Toeschouwers hangen aan zijn lippen. Want een vlooienshow draait om het verhaal.

De rieten rok en bikini uit kokosnoten? Die zie je niet echt wanneer Steijvers zijn vrouwelijke vlooienster Tamara op een pincetje laat zien.
Na de kanonsknal verdwijnt de Russische Boris de Verschrikkelijke snel uit het oog.
Iedereen volgt gehypnotiseerd de uitgestrekte hand van Steijvers. “Daar is hij! Daar is hij! Bukken maar, hij komt!”
Naar die dringende, opgewonden stem, daar luister je naar.


Het vlooiencircus van Milko Steijvers is te zien op de Parade in Den Haag (van 5 t/m 14 juli) en Amsterdam (van 9 t/m 25 augustus).


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za jul 13, 2019 12:28 am 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5361
Locatie: Belgie
Top dat het weer goed gaat met Milko.
Fijn interview!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jul 18, 2019 5:41 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
En nog zo'n fijne, vandaag in de Volkskrant! Jaja, op de Parade ontdekken ze je tenminste!

https://www.volkskrant.nl/mensen/dwergw ... BTxt54Vuor

interview milko steyvers

Dwergwerpen? Vooral doen, zegt clown Milko Steyvers

Afbeelding
Milko Steyvers: ‘Iedereen noemt zich tegenwoordig clown.’

Milko Steyvers (57) was directeur van Circus Renz, maar is gelukkiger nu hij met zijn vlooientheater op de Parade staat.

Clown of directeur bij Circus Renz?

‘Clown. Ik ben een geboren clown. Mensen denken dat ik het alleen ben geworden omdat ik klein ben, maar toen ik vijf was wist ik dat nog niet en riep ik al: later word ik circusclown.

‘Omdat ik Circus Renz zo interessant vond, fietste ik er als 9-jarig kwajongetje rondjes omheen.
De opa van Herman Renz zag dat ik dwerggroei had en vroeg of ik met mijn ouders naar hem toe wilde komen.
Drie weken later woonden mijn moeder en ik in een caravan en zaten we bij het circus – mijn moeder ook als clown.
Later bleek dat mijn ouders in scheiding lagen en dat dit voor haar een mooi excuus was om te vertrekken.

‘Met het circus waren we zeven maanden onderweg. In de andere maanden volgde ik de lagere school.
De eerste keer als clown moest ik de piste in rennen en roepen: ‘Het is waar, het is waar, het is waar!’ ‘Wat is waar?’, vroeg de spreekstalmeester.
‘Op mijn vaders kale knikker groeit geen haar!’

‘In 1996 overleden Herman en Diana Renz (door een koolmonoxidevergiftiging, red.) en werd ik directeur.
Ik ben daar niet zakelijk genoeg voor. Als iemand gratis kaartjes vroeg, liet ik die bijna altijd binnen.

‘Ruim twintig jaar was het circus nog een groot succes, maar daarna werd het minder.
Als kinderen nu een driedubbele salto willen zien, tikken ze dat in op YouTube en zien ze een vierdubbele, gratis.
Dat wilde dieren verboden werden, hielp ook niet.
En de kosten gingen omhoog. In 2015 werd Circus Renz failliet verklaard.

‘De twee jaar daarna heb ik in een zware depressie gezeten.
Ik raakte in een huwelijkscrisis en verloor bijna iedereen: van mijn vijftig vrienden bleven er vijf over.
Mijn problemen ben ik gaan opeten: ik woog na een tijdje 104 kilo, terwijl ik 1.32 meter ben.
Toen was er één oplossing: een maagverkleining.
Ik ben nu een positiever, vrolijker mens dat niet meer de hele dag de ijskast induikt.’

Vlooiencircus of Circus Renz?

‘Het vlooiencircus. Ik heb altijd alles voor Circus Renz gedaan, maar nu ik met het vlooiencircus op de Parade sta, is er een last van mijn schouders gevallen.
Ik ben niet meer verantwoordelijk voor tachtig man personeel, heerlijk.

‘Het vlooiencircus is een oud gebeuren met vlooitjes die kunstjes doen, zoals een kar voorttrekken.
Ik vertel mijn publiek dat ik vijf jaar geleden directeur was van het grootste circus van Nederland, en nu van het kleinste circus. A
lles gebeurt in een tentje waar 22 man in kunnen, op een tafel van één bij één meter.
Hier geen leeuwen, tijgers en vliegende trapezes, vertel ik, maar wel mijn vier vriendjes. Mijn vlooitjes.

‘Ik toon de vlooitjes met een pincet en vertel over ze.
Zoals over Billy, de sterkste vlo ter wereld die 1.500 keer zijn eigen lichaamsgewicht tilt. Vervolgens tilt Billy een halve dollar uit 1971 op.
Het publiek is laaiend enthousiast. Ik heb geen zitplaatsen, maar ik krijg altijd een staande ovatie.’

Amsterdam of Helmond?

‘Helmond. In Amsterdam ben ik geboren. Vroeger was ik verslaafd aan de iT, een club aan de Amstelstraat.
Al stond ik met het circus in Groningen, ik moest elk weekend naar de iT.
Het was een uitlaatklep. Iedereen werd daar geaccepteerd: homo’s, lesbiennes, ik.
Of er nou een rij stond van hier tot Tokio, ik had een eigen ingang. ‘Hé Milko, jij loopt door.’
Tot de tent in 2004 sloot, ben ik blijven gaan.

‘Ongeveer dertig jaar geleden ben ik naar Helmond verhuisd.
Mijn ouders woonden daar al en er kwam een industrieterrein vrij waar we met de woonwagen terecht konden.
Ik wil hier nooit meer weg. De mensen zijn leuk, de buren staan dag en nacht voor ons klaar.
Ik heb mijn hart verpand aan Helmond.’

Groeistoornis: lust of last?

‘Ik heb het altijd als lust gezien. Als 14-jarige heb ik dingen meegemaakt waar leeftijdgenoten alleen van konden dromen.
Omdat niemand kon zien hoe oud ik was, kwam ik alle discotheken binnen.
Bij peepshows zetten ze een emmertje neer zodat ik door het luikje kon kijken.
Op school was ik altijd het middelpunt: ik liep op mijn handen door de gang.

‘Natuurlijk worden er weleens dingen gezegd. ‘Hé lilliputtertje, thuis te weinig te eten gehad?’ ‘Je bent zeker getrouwd met een kaboutertje?’
Stomme dingen, maar daar sta ik boven. Ik kwam Gordon een keer tegen bij Sensation White.
‘Hé jongetje’, zei hij, ‘hoor jij niet in bed te liggen? Weet je moeder dat je hier bent?’
Ik kan het hebben, maar dacht wel: Gordon, wat ben je toch een ongelooflijke lul.

‘We zijn wel klein, maar, en dat vergeten mensen soms, we hebben een normaal stel hersenen. Daarom ben ik ook tegen het verbod op dwergwerpen.
Als mensen een helmpie willen opzetten om voor duizend euro 2,5 uur over een luchtkussen te worden gegooid, moeten ze dat zelf weten.
Als een vrouw topless danst, is er niets aan de hand. Danst een kleine vrouw topless, dan is de wereld te klein.

‘Nu Circus Renz failliet is, ben ik voor van alles in te huren.
Ik sta als beveiliging in driedelig pak bij grote clubs, verkoop kleine shotjes achter de minibar. Leuk!
Vroeger zou ik me ook voor dwergwerpen hebben laten inhuren, maar nu niet meer. Ik ben 57.

‘De meeste kleintjes krijgen grote kinderen. Met mijn vrouw, die een normale lengte heeft, heb ik een jongen van 1,90 meter, en een meisje van 1,80 meter.
Graag hadden we nog een klein kind gewild om te kijken hoe dat was geweest.’

Wel of geen wilde dieren in het circus?

‘Wel. In het circus hebben ze een fantastisch leven, beter dan in menig reservaat.
De meeste wilde dieren hebben niets wilds meer. Een leeuw slaapt 23 uur per dag, die beweegt alleen om achter zijn prooi aan te gaan.
Als je ze een kooi van twintig bij twintig meter geeft en je geeft ze dagelijks eten, is er meer dan genoeg plek.
Het verbod uit 2015 is heel jammer. Dieren maken het circus, samen met de clowns natuurlijk.’

Laurel of Hardy?

‘Laurel, de dunne. Hij kan zo geweldig droog kijken. Maar zonder de dikke was hij natuurlijk niets.
Ik ben helemaal verliefd op die twee. Ik heb ze op mijn rug en mijn benen getatoeëerd. Ze hebben honderden prachtige scènes.
Dan blies de dunne op zijn vinger en ging zijn petje omhoog. Prachtig!
Later zag ik pas hoe hij dat deed: de rand van zijn pet drukte hij tegen de muur waardoor die naar boven kwam.

‘Een goede clown kan met weinig het publiek aan het lachen maken. Met een opgetrokken wenkbrauw, een trillend ooglid.
‘Kun je clown worden, of ben je een clown?’, vragen mensen vaak. Ik vind: een clown ben je.
De clownschool is de grootste flauwekul die er is. Je kunt iemand niet leren om anderen op commando te laten lachen.

‘Iedereen noemt zich tegenwoordig clown. Het werk dat de CliniClowns doen is hartstikke belangrijk, maar als ik ze bezig zie denk ik: wat een malloten.
Ze zetten een rood neusje op, een komisch hoedje, ze trekken een gekke bek en blazen een handschoen op.
Naar mijn idee zijn dat geen clowns, maar therapeuten.’

Bassie of Adriaan?

‘Adriaan. Bassie duldt geen concurrentie. Aan hun shows in de jaren tachtig bij Circus Renz mocht ik van hem absoluut niet meewerken.
Hij deed ook kleinerend tegen mij. ‘Ik ben Bassie en jij bent maar Milkootje. Ik zorg ervoor dat jij te eten hebt.’
Adriaan was altijd sympathiek en meedenkend. Ze zijn dan wel twee broers, maar plus en min.

‘Na hun succes bij Circus Renz heeft Joop van den Ende het circus Bassie en Adriaan met ze opgericht.
Dat is bijna Joops doodsteek geworden. De medewerkers van het circus wisten dat hij geld had.
Ze kochten complete groentewinkels leeg voor de dieren: op het circus lag voor duizenden euro’s aan appels en bananen.
Na een tijdje kwamen ananassen en watermeloenen voorbij. Bij wijze van spreken werden er biefstukken besteld.
Terwijl: een olifant heeft alleen een baal hooi, wat paardenbrokken en gras nodig.
Af en toe een banaantje voor de verwennerij, maar geen twintig trossen.’


CV Milko Steyvers

1962 Geboren in Amsterdam

1969 Begonnen als clown bij Circus Renz

1996 Directeur Circus Renz

2015 Faillissement Circus Renz

2019 Op de Parade met ‘Milko’s circus’

Milko Steyvers woont met zijn vrouw Sylvia in Helmond. Ze hebben twee kinderen.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jul 18, 2019 7:39 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5361
Locatie: Belgie
Alweer een zeer fijn interview inderdaad!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr jul 19, 2019 3:14 pm 
Offline

Lid geworden op: vr mei 25, 2018 5:25 pm
Berichten: 112
Milko doet het goed op de Parade ben in Rotterdam geweest daar trok hij in een paar uur meer publiek dan de laatste keer dat circus herman renz in de stad was


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr jul 19, 2019 3:44 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Jammer voor hem dat er het hele jaar door geen Parade is!
Maar erg leuk dat de culturele wereld hem dankzij die Parade heeft ontdekt!
Beter laat dan nooit, wat zou het mooi geweest zijn wanneer dit met een echt circus was gebeurd!
En dan bedoel ik uiteraard meer dan alleen maar een erkenning op papier!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr jul 19, 2019 9:51 pm 
Offline

Lid geworden op: vr mei 25, 2018 5:25 pm
Berichten: 112
Niet alleen de culturele wereld ook de kermis wereld waar hij het goed doet met zijn kleinste circus van nederland als ik mij niet vergis staat hij deze week op de Tilburgse kermis waar overigens ook kevin van geet te zien is met circus carero


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za jul 20, 2019 12:14 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: za nov 24, 2007 3:32 pm
Berichten: 1161
Locatie: Breda
renevdw schreef:
Niet alleen de culturele wereld ook de kermis wereld waar hij het goed doet met zijn kleinste circus van nederland als ik mij niet vergis staat hij deze week op de Tilburgse kermis waar overigens ook kevin van geet te zien is met circus carero


Milko staat op de kermis van Uden.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo aug 07, 2019 5:11 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Met hetzelfde onderwerp haalde hij ook de radio: https://www.nporadio1.nl/achtergrond/17 ... oiencircus

Achtergrond

Oud-Circus Renz directeur vindt nieuw geluk met Vlooiencircus


Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 17 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.