Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 2:45 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr nov 29, 2019 1:53 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Dit onderwerp is in feite een combinatie van 'In de marge van het circus' en 'Nostalgie'.

We gaan -of je moet er voor- naar de Noord-Duitse haven- en Volkswagenstad Emden.
Een stad met een rijk cultureel leven, en dat is niet alleen omdat er per jaar meerdere circussen te zien zijn. Oók daardoor, uiteraard.

Op dit moment is in het Ostfriesisches Landesmuseum als speciale tentoonstelling 'Salto Mortale' te zien.
Zirkuswelten in der Kunst des 20. Jahrhundert.
Oftewel: de Circuswereld in de Kunst van de 20e eeuw. En dat was dus de vorige....
Met werken van (zeer) bekende en minder bekende kunstenaars en, in het kader van de val van de muur 30 jaar geleden, met extra aandacht voor kunstenaars uit het voormalige Oost-Duitsland.
Niet zo verwonderlijk ook, want een kunstverzamelaar uit Dresden heeft een grote rol gespeeld bij de samenstelling.
Tot en met 2 februari kunt u er nog terecht.

Afbeelding

Afbeelding

Zelf schrijven ze erover:

2. November 2019 - 2.Februar 2020

„Kommen Sie herein spaziert und staunen Sie: Sehen Sie biegsame Schlangenmenschen, wagemutige Akrobaten und erleben Sie die größten Clowns des Universums!“

Die Zirkuswelt ist von einem Mythos umgeben und hat viele bildende Künstler inspiriert – mal widmeten sie sich einer schillernden Scheinwelt, mal dem sozialen Elend dahinter.
Um die Fülle ihrer Eindrücke zu verarbeiten, schufen manche Künstler ganze Zirkus-Zyklen, die bis heute mit zu den bedeutendsten Werken des 20. Jahrhunderts zählen.

Die Ausstellung ‚Salto Mortale‘ zeigt etwa 140 Gemälde, Zeichnungen, Aquarelle, Druckgrafiken, Radierungen sowie Holz-, Linol- und Scherenschnitte von über 80 Künstlern wie Max Beckmann, Marc Chagall, Otto Dix, Ernst Ludwig Kirchner, Henri Matisse, Paul Klee und Pablo Picasso sowie Arbeiten von Künstlern aus der ehemaligen DDR.
Mit dem Ausstellungsprojekt wird auch in Ostfriesland der Blick 30 Jahre nach dem Mauerfall auf die Kunst in Ostdeutschland geschärft.
Insbesondere die Zusammensetzung der Ausstellung birgt so einen besonderen Aspekt im äußersten Nordwesten der Bundesrepublik Deutschland.

Ob mit dicker Ölfarbe auf Leinwand gebracht, mit Kreide flüchtig skizziert, ob detailverliebt oder abstrakt inszeniert – zusammen spiegeln die Motive das facettenreiche Bild einer bis heute faszinierenden Zirkuswelt.

Zu verdanken ist diese Ausstellung in ihrer Fülle dem Kunstsammler Wolfgang Finkbein (op de foto onder), Dresden.


Zelfs Picasso ontbreekt niet. Het kunstwerk is getiteld: Goochelaar te paard.

Afbeelding

Het museum is gevestigd in het Rathaus am Delft, Brückestrasse 1 in Emden en geopend van di t/m zo en op feestdagen van 10.00 tot 17.00 uur.

Erg sfeervol gelegen -juist in deze tijd, de kerstmarkten in Duitsland zijn al weer begonnen!- met de Engelkemarkt voor de deur!

Afbeelding

of zo bij daglicht:

Afbeelding


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo dec 15, 2019 4:37 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Afgelopen donderdag een bezoek gebracht aan dit museum en uiteraard ook aan deze speciale tentoonstelling.
In het aangename gezelschap van een in Duitsland wonende vriendin.

Over Salto Mortale, de tentoonstelling van 140 circus-gerelateerde kunstwerken uit de vorige eeuw, kan ik kort zijn.
Die viel mij tegen. Maar dat is uiteraard een zeer persoonlijke ervaring.
Het gebodene was mij over het algemeen niet figuratief genoeg. Ook al heb ik met surrealisme dan weer geen problemen.
Maar voor mij persoonlijk moet het gewoon wel een beetje herkenbaar zijn, en daar ontbrak het grotendeels aan.
Grote namen ken ik doorgaans wel, maar ook dat is geen garantie voor bewondering.
Om een dwarsstraat te noemen: ik heb bijvoorbeeld niks met Van Gogh. Als één van de weinigen op aarde, denk ik wel eens.....
Die hing daar trouwens niet, geloof niet dat hij ooit aan het circus toe is gekomen.
Wel werken van onder andere Henri Matisse, Paul Klee en Pablo Picasso.
Let wel: het kunstwerk op de foto in het vorige bericht -met de samensteller- is dat niet, ook al wekte het museum zelf die indruk!
Goochelaar te paard is van de Oost-Duitse kunstenaar Hans Ticha.
Al zou je best mogen beweren dat het toch tamelijk in de stijl van Picasso is geschilderd.

Samengevat: alleen hiervoor zou ik de reis niet hebben willen maken.
Dan koos ik nog liever voor een fototentoonstelling, maar die kom je maar zelden tegen.

Gelukkig is het betreffende Ostfriesisches Landesmuseum op zich wel een bezoek waard.
Zoals de naam al doet vermoeden hebben ze een zeer uitgebreide collectie over de geschiedenis van dit landsdeel, en die is zeer interessant.

Met schitterde schilderijen van het vroegere Emden, dat in de Tweede Wereldoorlog zo goed als helemaal werd verwoest. Slechts één stadswijk(je) stond nog overeind.....
Een vestingstad, in vroeger dagen groter dan Groningen, en met een grote link met ons land.
Bekend als toevluchtsoord voor hier verdreven hugenoten in de Spaanse tijd. En als bakermat van de reformatie.

Prachtige collectie zilverwerk, met name in miniatuur. Zeer fraaie gebrandschilderde ramen, ook geschikt voor minder gelovigen...
Een unieke verzameling middeleeuwse harnassen en wapens, een hele verdieping vol en genoeg voor een compleet leger!
Met prachtig ingelegde geweerkolven, helaas uiteraard van ivoor.
Allemaal zeer verzorgd tentoongesteld in een ruim bemeten voormalig stadhuis.
Frisjes boven op de toren, maar wel een leuk uitzicht over de stad en de kerstmarkt voor de deur!

Afbeelding

Grapje van de stad: de voetgangerslichten pal voor het museum laten OTTO (Waalkes) -een bekende komiek- zien in plaats van de gebruikelijke mannetjes.
Bij groen zie je dus zijn bekende 'loopje'.

Afbeelding

En wij waren niet alleen de kinderen tot voorbeeld, in Duitsland krijg je nog altijd een beste flip voor door rood lopen.
Kom daar hier maar eens om......

Aan de overkant van het museum bevindt zich Dat Otto Huus, ook al weer -zelfs internationaal- bekend van de uit de muur te voorschijn komende olifant.
Ook die olifant siert trouwens verkeerslichten elders.

Afbeelding


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.