Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 10:58 am

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo dec 22, 2019 3:33 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Een bijzonder interessant verslag in Tubantia het Twentse dagblad (en meer) over de tweeling Jan Willem en Mathijs te Kiefte.
Afkomstig uit Nijverdal (vandaar....) en geheel toevallig allebei aan het werk bij het fameuze Circus Roncalli in Duitsland.
Ze reisden er voor naar Osnabrück, waar het Weihnachtscircus op punt van beginnen staat.....
Met een mooie video.
En ook wel interessante informatie over bijvoorbeeld de teloorgang van 'ons' Circus Herman Renz.
Want wat zou er gebeurd zijn als...........
We zullen het wel nooit weten........

Het verhaal vindt u hier: https://www.tubantia.nl/hellendoorn/twe ... oogle.com/

Tweelingbroers uit Nijverdal leven als circusnomaden bij Roncalli

VIDEO ENSCHEDE - Het circus bepaalt het leven van de tweelingbroers Mathijs en Jan Willem te Kiefte uit Nijverdal.
Tien maanden per jaar zijn ze met Circus Roncalli onderweg door Duitsland.
Vanaf deze week staan ze in Osnabrück voor het jaarlijkse kerstcircus. „We leven onze droom.”


Hij trekt de deur van de woonwagen open en wijst naar binnen. „Mijn eigen tiny house.”
Vijf vierkante meter woonruimte, met bed, koelkast en keyboard, meer heeft Jan Willem te Kiefte niet nodig.
Hij slaapt er, en werkt er als lid van het circusorkest aan nieuwe arrangementen. De rest van de tijd is hij buiten.
„Als ik in al die jaren dat ik onderweg ben met circus iets geleerd heb, dan is het wel dat je als mens heel weinig nodig hebt om te gelukkig te zijn.”

Een begrip in Duitsland
Buiten op de Hallgarten, een winderige parkeerplaats aan de rand van het stadscentrum van Osnabrück, is de opbouw van Circus Roncalli in volle gang.
Circuswagens rijden het terrein op, reusachtige tentharingen worden met veel kabaal de grond in geslagen. Voor Jan Willem te Kiefte is het een vertrouwd beeld.
Samen met zijn broer Mathijs woont en werkt hij al drie jaar bij het circus dat al meer dan veertig jaar een begrip is in Duitsland.
„Roncalli is wat je van een circus verwacht. Nostalgie en romantiek. De mensen hier zeggen ook niet: we gaan naar het circus. Ze zeggen: we gaan naar Roncalli.
Ik zie het als een eer daar onderdeel van te zijn.”

Première
Lopend langs de twee circustenten waar maandag de première plaats zal vinden, vertellen de twee broers over hun leven.
Hoe hun vader, slager in Nijverdal, vroeger altijd posters van het circus voor de ramen hing in ruil voor drie vrijkaartjes.
En hoe ze, later in hun leven, tijdens zomervakanties meetrokken met circus Renz, hun droom achterna.
Mathijs: „Circus is niet alleen je werk, het is je leven. Zeven dagen per week. Soms hebben we twee voorstellingen per dag.
Vanaf mijn kindertijd heb ik nooit iets anders gewild.”

Ze zijn tweelingbroers, Mathijs en Jan Willem te Kiefte (33).
Thuis in Nijverdal is er nog een derde broer, maar een circusleven lijkt er voor hem niet in te zitten.
Jan Willem: „Je moet dit echt willen. Je kiest voor de vrijheid, maar je levert ook veel in. Je laat alles achter. Familie, vrienden, vriendinnen.
Dat moet je wel kunnen. Als je te veel bindingen krijgt, wordt het moeilijk.
Frens, onze jongste broer, werkt nu tijdelijk bij het Kerstcircus in Enschede, maar daar zal het wel bij blijven.”

Hoewel ze de passie voor circus en familieband delen, gaan ze bij Roncalli hun eigen weg.
Jan Willem is trompettist en lid van het acht man sterke circusorkest, Mathijs hoofd van het toerneebureau.
In Osnabrück is hij ook productieleider, speciaal voor het kerstcircus.
Tijdens het gesprek loopt hij voortdurend weg. Artiesten komen binnen en moeten worden ontvangen, de plek van circuswagens moet worden bepaald.
„Het circus is een bedrijf. Bij Roncalli werken we met 130 man. Dertig van hen staan in de piste.
Alles moet in vier dagen worden opgebouwd. Vanuit het niks staat er dan een tent vol illusies. Je treedt er binnen in een andere wereld.
Dat werkt alleen als het perfect is.”


Afbeelding
De Nijverdalse broers Jan Willem (blauwe jas) & Mathijs (grijze jas) te Kiefte werken en wonen bij circus Roncalli en trekken daarmee door Duitsland.
Jan-Willem speelt trompet in het orkest en Mathijs heeft de leiding over het tourneebureau.


Pipowagen
Zijn kantoor is een Pipowagen vlakbij de grote tent. Net als Jan Willem reist hij altijd mee met het circus.
Een eigen caravan, verderop op het terrein, is zijn woonhuis op wielen. „Daar kook ik, kijk ik tv en heb ik mijn eigen leven.
Je hoort bij elkaar, maar je moet je ook terug kunnen trekken. Er is een gezamenlijk restaurant, maar daar kom ik zelden.
Eigenlijk alleen op kerstavond. Dan hebben we een maaltijd met iedereen die hier is. Het kerstcircus is iets aparts.
Het staat los van de grote voorstelling waarmee we de afgelopen twee jaar rondtrokken.
Andere artiesten, andere decors. Een wereld op zich.”

Mathijs te Kiefte studeerde aan de Theaterschool in Amsterdam. Techniek, licht en marketing zijn z’n specialiteiten.
Zijn broer Jan Willem studeerde trompet aan het conservatorium bij Jan Wessels en leek in de wieg gelegd voor een leven in bigbands en jazz.
Het enige en waarschijnlijk laatste bezoek van Roncalli aan Nederland betekende echter een keerpunt.
„De zomer van 2010. Het was bloedheet en er was een WK. Ik studeerde in Amsterdam en het circus stond vijf minuten verderop.
De orkestleider hield net als ik van Chet Baker en we hadden een geanimeerd gesprek.
Als ze ooit een trompettist nodig hadden, zouden ze me terugbellen. In 2016 kwam ik in vaste dienst.”


Afbeelding

Traumatisch
Voor Mathijs was er nog een circusleven voor Roncalli.
Tot 15 oktober 2016 werkte hij bij het Nederlandse circus Herman Renz.
De ondergang, exact op die datum, ervaart hij als traumatisch. „Het terrein waar we stonden, werd omsingeld.
Alsof we criminelen waren. Ze wilden een bedrag van 115.000 euro. Dat was er niet, dus alles werd in beslag genomen.
Ik heb die dag gehuild. Renz was zo’n mooi circus. Slecht geleid en hopeloos ouderwets, maar wel met potentie.
Ik schreef in 2013 een businessplan, maar daar deed de directeur niets mee.
Die dacht dat je kon volstaan met het opzetten van de tent en het plakken van een paar posters.
Maar voor een circus in de moderne tijd is veel meer nodig.”

Roncalli is een van de vijf grote circussen van Duitsland.
Opgericht in 1975 door Bernard Paul en vernoemd naar Angelo Roncalli, de latere paus Johannes XXIII.
„Een man met humor. En zo moest het circus ook zijn. Veel clowns en komedie, veel poëzie en relatief weinig dieren.
Duitsland heeft nog een echte circuscultuur. De mensen omarmen het, komen er graag naartoe en zijn bereid ervoor te betalen.
Ook de overheid werkt mee. In Nederland moet je voor borden betalen, in Duitse steden is dat gratis.
Alleen in Osnabrück hangen er al meer dan drieduizend.”

Nomadenbestaan
Hoe lang ze bij het circus blijven, kunnen ze niet zeggen. Eindeloos is zijn nomadenbestaan zeker niet, weet Jan Willem.
„Ik speel tien voorstellingen per week met bijna drie uur muziek. Een circus zonder livemuziek is geen circus.
Het is de totale interactie. Het orkest ondersteunt wat beneden in de piste gebeurt.
Een gemiddelde trompettist houdt het bij Roncalli zo’n drie jaar vol. Ik zou in de toekomst meer willen arrangeren.
Hoe dat zal gaan? Geen idee.”

Voorlopig koesteren zij hun bestaan. De vrijheid, de romantiek en het werk, ook al is dat zwaar.
Mathijs: „We staan op de mooiste plekken die er zijn. Stel je voor: hartje Wenen, voor het raadhuis. Een sprookje.”
Jan Willem: „Als we een vaste relatie krijgen, houdt het natuurlijk op. Deze zomer in Lübeck trok ik op de fiets in alle vroegte de stad in of peddelde met mijn rubberboot om het centrum.
Pure geluksmomenten. Als ik er ooit uitstap, weet ik nu al dat ik dat ga missen.”


Afbeelding

Zoals gemeld: met leuke video!

Jammer dat Mathijs gemakshalve zijn tijd bij Circus Probst -tussen Herman Renz en Roncalli- maar over slaat.....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di dec 24, 2019 3:08 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Jammer dat de belangstelling voor dit toch wel boeiende dubbelinterview wat gering is!
Kennelijk moeten er wildere dingen gebeuren om de liefhebbers aan het lezen te krijgen!
Of ze wonen allemaal in Twente en lazen het al in Tubantia, dat kan natuurlijk ook nog!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.