Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 6:27 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo feb 26, 2020 2:51 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Alweer een heel poosje geleden dat er in deze rubriek een bericht werd geplaatst.
In dit geval een bewuste keuze teneinde een ander onderwerp te ontlasten.
Kreeg recent -nog wel vanuit het buitenland- het verwijt (teveel) onzin te schrijven:

Citeer:
Didier je mehr du Unsinn schreibst, umso mehr kannst du einem nur noch leid tun. Geld ist nicht alles und schon gar nicht wenn man von einem Hobby begeistert ist.


Dat is natuurlijk een waarheid als een koe. Onzin schrijven is mijn grote drijfveer naast het irriteren van buitenlandse meelezers.
Die de Nederlandse taal ook nog eens onvoldoende beheersen om van sommige dingen de essentie te begrijpen.
Daar helpt zelfs geen vertaalprogramma aan mee.....

Tegen het betalen voor geleverde kwaliteitsdiensten heb ik geen enkel bezwaar.
Tenslotte woont een behoorlijk bekende fotograaf -bijvoorbeeld- ook nog eens niet naast de deur.....

Anders wordt het wanneer die kwaliteit uitblijft.
Zo herinner ik me een site van een in ons land reizend circus die zo goed als permanent wemelde van de fouten -als de gegevens er al opstonden- en er bovendien ook niet echt aantrekkelijk uitzag.
En dat dus wel tegen betaling....

Zelf ben ik dermate van mijn hobby begeesterd dat ik daar dagelijks (in deze tijden zelfs 7 dagen per week...) een uur of vier mee zoet ben.
Wanneer je die uren optelt kun je eigenlijk niet meer spreken van 'hobby' maar valt het bijna onder 'werk'!
Daar zou dus best een vergoeding tegenover mogen staan, wat niet het geval is.
De persoonlijke bevrediging is voor mij voldoende beloning!

Nog even terug naar bovenstaande quote.
Gooi je die in de vertaalmachine dan krijg je dus het volgende:

Citeer:
Didier hoe meer je onzin schrijft, hoe meer je alleen spijt kunt hebben. Geld is niet alles en zeker niet als je enthousiast bent over een hobby.
:oops:

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Teneinde de vriendschapsbanden tussen beide landen maar weer wat aan te trekken bovenstaande tekst ook maar even in de vertaalmachine geworpen....
Vreemd (of leuk....) dat met name het citaat er steeds anders uit komt:

Vor langer Zeit wurde in diesem Abschnitt eine Nachricht veröffentlicht.
In diesem Fall eine bewusste Entscheidung, ein anderes Thema zu entlasten.
Vor kurzem - aber aus dem Ausland - wurde vorgeworfen, (zu viel) Unsinn zu schreiben:

Citeer:
Didier du mehr du duinn kreischst, mehr kannst du du nur noch noch tun tun. Geld ist nicht alles und kein Mann, der ein Hobby ist.


Das ist natürlich eine Wahrheit wie eine Kuh. Unsinn zu schreiben ist neben der Irritation ausländischer Leser mein Hauptmotiv.
Die auch die niederländische Sprache nicht ausreichend beherrschen, um einige wesentliche Dinge zu verstehen.
Kein Übersetzungsprogramm hilft dabei .....

Ich habe nichts dagegen, für qualitativ hochwertige Dienstleistungen zu bezahlen.
Schließlich wohnt zum Beispiel ein ziemlich bekannter Fotograf nicht nebenan .....
Es wird anders, wenn diese Qualität nicht bevorsteht.

Ich erinnere mich zum Beispiel an eine Website eines Zirkus, der in unserem Land unterwegs war und fast permanent voller Fehler war - wenn die Daten bereits vorhanden waren - und außerdem nicht sehr attraktiv aussah.
Und damit gegen Bezahlung ....

Ich selbst bin so begeistert von meinem Hobby, dass ich jeden Tag zumindest vier Stunden damit zufrieden bin (in diesen Zeiten sogar 7 Tage die Woche ...).
Wenn Sie diese Stunden addieren, können Sie nicht mehr von "Hobby" sprechen, aber es fällt fast unter "Arbeit"!
Das sollte daher kompensiert werden, was nicht der Fall ist.
Persönliche Zufriedenheit ist für mich eine ausreichende Belohnung!

Zurück zum obigen Zitat.
Wenn Sie es in die Übersetzungsmaschine werfen, erhalten Sie Folgendes:

Citeer:
Je mehr Sie Unsinn schreiben, desto mehr können Sie nur bereuen. Geld ist nicht alles und schon gar nicht, wenn Sie von einem Hobby begeistert sind.
: oops:


Leuk, dat heen en weer vertalen, komt er plotseling heel iets anders te staan......
Opvallend ook hoe met name 'het Duits' verandert!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo feb 26, 2020 3:59 pm 
Offline

Lid geworden op: di nov 01, 2016 5:51 pm
Berichten: 348
Laat je niet onnodig op de kast jagen, Didier.
Er gaat onvoorstelbaar veel tijd en energie in jouw werk zitten, en er zijn voldoende mensen die dat wel degelijk weten te waarderen.

Ik heug mij ook nog heel goed de tijden waarin jij hier minder, zelfs helemaal niet, actief was.
En toen ..... sprong niemand in het ontstane gat. Waar bleef iedereen toen?
Het aantal posts nam hier destijds dramatisch af.
Ook jij weet, met jouw jarenlange journalistieke ervaring, dat het gros alleen maar komt grasduinen, en niet reageert.
Laat staan dat zij zelf iets bijdragen - als men daar al toe in staat is.

Men consumeert en dat is dat. Kennelijk ben je dan voldoende duidelijk en volledig geweest in hetgeen je hier komt vertellen.
Kortom: maak je niet druk om wat commentaartjes en doe gewoon lekker je ding.

_________________
Zand, Zaagsel, Mensen, Dieren en Sensaties: wat een heerlijkheid.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo feb 26, 2020 4:10 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Wanneer ik op de kast te jagen was was ik hier allang vertrokken.......

Zoals gezegd, de belangrijkste reden dat ik hier (toch nog) reageerde was om het oorspronkelijke onderwerp te zuiveren....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo feb 26, 2020 4:32 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Ooit, lang geleden, was er een tijd dat ik probeerde het iedereen naar de zin te maken...
Het zal jullie niet verbazen, het is niet gelukt, en nu doe ik gewoon wat ik zelf vind dat goed is.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo feb 26, 2020 5:34 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1143
Didier je ongelooflijke inzet wordt gewaardeerd!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo feb 26, 2020 10:23 pm 
Offline

Lid geworden op: di dec 27, 2011 9:00 pm
Berichten: 85
Didier Rulezzz! Gelukkig zijn we niet allemaal "Brave Hendrik" hier.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.