Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za apr 27, 2024 9:45 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 593 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 15 6 7 8 940 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Re: Woordenslang!
BerichtGeplaatst: za jul 11, 2020 2:43 pm 
Offline

Lid geworden op: ma nov 21, 2005 1:03 pm
Berichten: 96
risley-act


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Woordenslang!
BerichtGeplaatst: za jul 11, 2020 3:37 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Voor wie het niet mocht weten -zoals ondergetekende- dit is een andere benaming voor antipode.
Had ook zonder 'act' erachter gemogen, dus simpelweg Risley.
Genoemd naar de uitvinder ervan:

The act is named after Richard Risley Carlisle (1814–1874) who developed this kind of act in the United States.

Zonder 'act' hadden we een wat lastigere beginletter gekregen.....

Afbeelding

Risley bracht het er zelfs mee tot Japan.....

Afbeelding

Om vanuit Azië vervolgens ook Londen te veroveren.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Woordenslang!
BerichtGeplaatst: za jul 11, 2020 4:09 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
TIJGERSHOW

Afbeelding


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Woordenslang!
BerichtGeplaatst: za jul 11, 2020 8:16 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5440
Locatie: Belgie
Weide


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Woordenslang!
BerichtGeplaatst: za jul 11, 2020 8:34 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
evenwicht

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Woordenslang!
BerichtGeplaatst: zo jul 12, 2020 11:01 am 
Offline

Lid geworden op: ma nov 21, 2005 1:03 pm
Berichten: 96
turmseil


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Woordenslang!
BerichtGeplaatst: zo jul 12, 2020 11:11 am 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1148
Litho


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Woordenslang!
BerichtGeplaatst: zo jul 12, 2020 2:12 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Hugo schreef:
Litho
dat heeft wat mij betreft weer enige uitleg nodig :?

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Woordenslang!
BerichtGeplaatst: zo jul 12, 2020 2:59 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1148
De veelal kunstzinnige en soms metershoge circusaffiches worden ook wel litho’s genoemd


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Woordenslang!
BerichtGeplaatst: zo jul 12, 2020 3:33 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Hugo schreef:
De veelal kunstzinnige en soms metershoge circusaffiches worden ook wel litho’s genoemd

Aha... Bedankt.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Woordenslang!
BerichtGeplaatst: zo jul 12, 2020 8:49 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5440
Locatie: Belgie
organisator


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Woordenslang!
BerichtGeplaatst: ma jul 13, 2020 4:12 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
En een turmseil, wat mag dat wezen?
Juist ja, hogedraad, maar dan met een t aan het begin.....

Maar voor we verder gaan: dit soort woorden, die ook een Nederlandse vertaling of betekenis hebben, zijn gewoon overgenomen van het circuswoordenboek van Circusweb.

Dat geldt volgens mij ook voor het woord litho.
Een litho is een ander woord voor een steendruk, en in wat voor woordenboek of encyclopedie dan ook is maar de geringste verwijzing naar HET CIRCUS te vinden!
Kun je Turmseil nog uit het Duits laten vertalen, Litho blijft in het Nederlands en Duits gewoon hetzelfde.
Zelf nog nooit in wat voor circus dan ook van een litho gehoord.
Maar goed, mijn kennis is helaas maar heel beperkt.....

Jammer, want op deze manier is het doorgaan met deze op zich leuke woordenslang verder totaal zinloos!
Kijk de lijst maar na, dan kom je alle hier geplaatste bijzondere woorden wel tegen.
In dat verband waren de Nietjes van Circusboy dus nog uitzonderlijk origineel!

Of we zouden moeten doorgaan met woorden die niet op genoemde woordenlijst voorkomen....
Leerzaam is die trouwens wel, er zijn hier vast niet veel lezers die weten wat een Barani is!
Bijvoorbeeld.....

Nogmaals: erg jammer.

REVERENCE is het volgende en mogelijk laatste woord......

Bedankt voor jullie welgemeend applaus!

Afbeelding

Tot zover

Afbeelding

Afbeelding

Bye bye, zwaai zwaai!!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Woordenslang!
BerichtGeplaatst: ma jul 13, 2020 5:04 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1148
Dat geldt volgens mij ook voor het woord litho.
Een litho is een ander woord voor een steendruk, en in wat voor woordenboek of encyclopedie dan ook is maar de geringste verwijzing naar HET CIRCUS te vinden!
Kun je Turmseil nog uit het Duits laten vertalen, Litho blijft in het Nederlands en Duits gewoon hetzelfde.
Zelf nog nooit in wat voor circus dan ook van een litho gehoord.
Maar goed, mijn kennis is helaas maar heel beperkt.....

Je hoort mij niet zeggen dat je kennis maar heel beperkt is. Op de site circusmuseum.nl wordt wel degelijk verwezen naar het woord litho. Inderdaad je zou ook affiche kunnen zeggen.

De collectie Best
Jaap Best (1912–2002) werd al op zevenjarige leeftijd door het circus ‘aangestoken’, toen de circussen Wilhelm Hagenbeck en Corty-Althoff zijn woonplaats Alkmaar bezochten. Vanaf die tijd raakte hij in de ban van het circus en probeerde hij zoveel mogelijk voorstellingen te zien en hun reclame- uitingen te verzamelen. In 1947 was hij zelf werkzaam in het circus, eerst als administratief medewerker, later als directiesecretaris van Circus Karel Strassburger. In de jaren zestig van de vorige eeuw was hij als administrateur verbonden aan Circus Carola Williams-Althoff, de Wiener Eisrevue, Circus Harry Belli en de Berliner Eisrevue. Vanuit al deze functies wist hij een zeer omvangrijke circuscollectie aan te leggen, die in Nederland zijn gelijke niet kende. Zijn verzameling kreeg een internationale allure toen hij in 1964 het rijke archief van de Duitse acrobaat en circuscollectioneur Erdwin Schirmer kon overnemen, voornamelijk bestaande uit de schitterende affiches van Adolph Friedländer. Met 3516 kleurenlitho’s van deze Hamburgse drukker is dit de meest omvangrijke collectie ter wereld.

Na het overlijden van Jaap Best gaf zijn weduwe de collectie in beheer aan Teylers Museum in Haarlem. Het bestuur van de stichting Jaap Best droeg vervolgens in 2016 de collectie over aan de Bijzondere Collecties. De collectie omvat 7300 affiches, 7900 foto’s en prentbriefkaarten, 400 prenten en gravures, 4000 programma’s, 2000 tijdschriften en vakbladen, 600 boeken, knipsels en circusparafernalia zoals puzzels en kalenders. Het materiaal is ontsloten in de catalogus van de Theatercollectie en voor een belangrijk deel gedigitaliseerd.

Datering: 1883–2002.


Jammer, want op deze manier is het doorgaan met deze op zich leuke woordenslang verder totaal zinloos!
Kijk de lijst maar na, dan kom je alle hier geplaatste bijzondere woorden wel tegen.
In dat verband waren de Nietjes van Circusboy dus nog uitzonderlijk origineel!


REVERENCE is het volgende en mogelijk laatste woord......


Ik dacht dat je niet in de jury zat. Dit woord is al twee keer genoemd overigens en volgens mij is ''Litho'' nog altijd het laatste woord. Maar laat een ieder er maar van maken wat hij of zij wil. In elk geval vind ik de woordenslang een leuk initiatief. Dat er wat spelregels ontbreken is een feit maar is daar wat mis mee? Volgens mij niet.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Woordenslang!
BerichtGeplaatst: ma jul 13, 2020 5:21 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Wel op blijven letten Hugo, daarna kwam het woord ORGANISATOR......

En aansluitend dus REVERENCE.
Maar afgekeurd door de jury, want het was er kennelijk al eerder.
Waarvan litho.....
Sorry, nota.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Woordenslang!
BerichtGeplaatst: ma jul 13, 2020 5:56 pm 
Offline

Lid geworden op: di dec 09, 2008 8:34 pm
Berichten: 688
Locatie: Winterswijk
Hugo schreef:
Dat geldt volgens mij ook voor het woord litho.
Een litho is een ander woord voor een steendruk, en in wat voor woordenboek of encyclopedie dan ook is maar de geringste verwijzing naar HET CIRCUS te vinden!
Kun je Turmseil nog uit het Duits laten vertalen, Litho blijft in het Nederlands en Duits gewoon hetzelfde.
Zelf nog nooit in wat voor circus dan ook van een litho gehoord.
Maar goed, mijn kennis is helaas maar heel beperkt.....

Je hoort mij niet zeggen dat je kennis maar heel beperkt is. Op de site circusmuseum.nl wordt wel degelijk verwezen naar het woord litho. Inderdaad je zou ook affiche kunnen zeggen.

De collectie Best
Jaap Best (1912–2002) werd al op zevenjarige leeftijd door het circus ‘aangestoken’, toen de circussen Wilhelm Hagenbeck en Corty-Althoff zijn woonplaats Alkmaar bezochten. Vanaf die tijd raakte hij in de ban van het circus en probeerde hij zoveel mogelijk voorstellingen te zien en hun reclame- uitingen te verzamelen. In 1947 was hij zelf werkzaam in het circus, eerst als administratief medewerker, later als directiesecretaris van Circus Karel Strassburger. In de jaren zestig van de vorige eeuw was hij als administrateur verbonden aan Circus Carola Williams-Althoff, de Wiener Eisrevue, Circus Harry Belli en de Berliner Eisrevue. Vanuit al deze functies wist hij een zeer omvangrijke circuscollectie aan te leggen, die in Nederland zijn gelijke niet kende. Zijn verzameling kreeg een internationale allure toen hij in 1964 het rijke archief van de Duitse acrobaat en circuscollectioneur Erdwin Schirmer kon overnemen, voornamelijk bestaande uit de schitterende affiches van Adolph Friedländer. Met 3516 kleurenlitho’s van deze Hamburgse drukker is dit de meest omvangrijke collectie ter wereld.

Na het overlijden van Jaap Best gaf zijn weduwe de collectie in beheer aan Teylers Museum in Haarlem. Het bestuur van de stichting Jaap Best droeg vervolgens in 2016 de collectie over aan de Bijzondere Collecties. De collectie omvat 7300 affiches, 7900 foto’s en prentbriefkaarten, 400 prenten en gravures, 4000 programma’s, 2000 tijdschriften en vakbladen, 600 boeken, knipsels en circusparafernalia zoals puzzels en kalenders. Het materiaal is ontsloten in de catalogus van de Theatercollectie en voor een belangrijk deel gedigitaliseerd.

Datering: 1883–2002.


Jammer, want op deze manier is het doorgaan met deze op zich leuke woordenslang verder totaal zinloos!
Kijk de lijst maar na, dan kom je alle hier geplaatste bijzondere woorden wel tegen.
In dat verband waren de Nietjes van Circusboy dus nog uitzonderlijk origineel!


REVERENCE is het volgende en mogelijk laatste woord......


Ik dacht dat je niet in de jury zat. Dit woord is al twee keer genoemd overigens en volgens mij is ''Litho'' nog altijd het laatste woord. Maar laat een ieder er maar van maken wat hij of zij wil. In elk geval vind ik de woordenslang een leuk initiatief. Dat er wat spelregels ontbreken is een feit maar is daar wat mis mee? Volgens mij niet.


totaal mee eens, soms worden hier op dingen ongelooflijk veel zout gelegd laat gewoon lekker ieder zijn ding doen en als het enigzins in het circus gebruikt word is het toch prima!!!

_________________
circus@achterhoek is >>> Niek Oonk


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 593 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 15 6 7 8 940 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.