Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 11:42 am

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr aug 21, 2020 3:55 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Aldus meldt ons een column in Culuru.com -Suriname Altijd Dichtbij-: https://www.culturu.com/nieuws/suriname ... et-circus/

De Poppenkast van het Circus

Afbeelding

De afgelopen twee maanden is het een komen en gaan geweest van clowns en jokers op allerhande podia die van alles en nog wat te vertellen hadden over hun optreden tijdens de vorige regeerperiode.
De één overtrof de andere in absurde uitspraken die soms verdacht veel leken op wartaal, een hoge piet onwaardig.
U krijgt er een paar voorbeelden van, en om het geheel minder ergerlijk te maken verbeelden wij ons dat we in theater Thalia zitten en naar een klucht kijken.


Een wat korte veertiger, Mike Veelgrond, komt het podium op. “Ik word door jullie verguisd, omdat mijn huishoudster mij heeft gezegd om de Cultuurtuin en het Surinaams oerwoud weg te geven en ik gehoorzaamd heb. Ik had geen keus. Arme ik”, zegt hij zielig en hij gaat af.
Dan komt er een andere wat langere figuur op, genaamd Ashwan Tweedeman “Ik heb hard gewerkt”, zegt de Ondervoorzitter van de toneelgroep.
“Wat geeft het dat ik de water, stroom en telefoonrekeningen van de toneelvereniging niet betaald heb en wat leningen genomen heb”, moppert hij.
En jullie hebben zelf ook geleend omdat al het geld op was. Welcome to the real world”, zegt hij boos voor hij het toneel af gaat.
Na Tweedeman ziet men op het podium een hypermodern scherm dat ook gedachten vertolkt. Een wat mollige man, wiens naam Givemore Behoeft-raad is, verschijnt op het scherm.
“Goedenavond alle mensen, ik ben op sabbatical, vandaar dat ik mijn optreden via deze weg doe. Ik deed niets verkeerds tijdens mijn optreden in Suriname en handelde aldoor volgens de wet of dacht dat ik tussen de mazen daarvan glipte.
Ik word gezocht, maar ik zit veilig in the middle of nowhere. Ik heb rust nodig, want al dat gedraai, gelieg en dat wegsluizen van miljoenen is me niet in de kouwe kleren gaan zitten,” zegt hij met een vermoeide glimlach en verdwijnt van het scherm.
En dan is het tijd voor de hoofdman Ba Desi met zijn kale knikker, zijn slepende stem en de vele herhalingen om de tijd die hij op het podium doorbrengt te vullen.
“Mensen, ik ben verbouwereerd en gechoqueerd. Ik ben verbouwereerd en gechoqueerd over alle beschuldigingen, omdat ik de nieuwe leiders had gewaarschuwd dat ze hun borst nat moesten maken want ze hadden geen idee waaraan ze zouden beginnen.
Wij van de oude garde hebben het schuiven met gelden tot kunst verheven.
Wij zijn geen amateurs en wij zijn hier om jullie te helpen, because It is gonna be a long hot summer! ”, zegt de hoofdman van de bende; hoofdrolspeler in de klucht van de poppenkast van het circus dat hij leidde, terwijl hij afgaat, letterlijk en figuurlijk!
– culturu.com – Christa Sluisdom


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di okt 13, 2020 9:49 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1143
Elders gaat het over het effect van het gebruik van het woord circus. Er mogen 21 betekenissen te vinden zijn. Is wellicht een teken dat het circus zich duidelijker zou moeten profileren. De Surinaamse politiek is natuurlijk niet echt een goed voorbeeld voor het circus. Zelfverrijking, corruptie, mismanagement en zo kan ik nog even doorgaan, moeten wij daar het circus mee vergelijken. Ik ben er overtuigd dat dit soort vergelijkingen het circus geen goed doet.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do okt 15, 2020 5:03 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Een beetje vertraagde reactie -het vorige bericht-, maar actueel door een 'discussie' elders.

Een paar van de ook bestaande betekenissen van circus zijn: Beestenboel, Gedoe, Ophef, Publieke vermakelijkheid en Volksvermaak.
Dat kan dus in al deze benamingen heel goed op de politiek slaan, ongeacht of dat nu hier is of in Suriname.
In het ene geval wellicht wat meer dan in het andere, maar toch...

De discussie over het begrip circus leidde elders zelfs tot de conclusie dat al die 'beledigingen' volkomen onterecht waren en dat HET CIRCUS juist als voorbeeld genomen diende te worden voor hoe het wel moest. Compleet met uiteenlopende argumenten.
Dat mag iemand vinden en ook schrijven, vanzelfsprekend.
Maar juist aan die argumenten valt wel het een en ander af te dingen.
Want wat voor het ene circus mogelijk zal kunnen gelden geldt nog bij lange na niet voor alle bedrijven in die wereld!
En dat weet de samensteller ervan ook dondersgoed.

Dat ieder ge-(of mis-)bruik van het woord 'circus' de bedrijfstak geen goed doet mag uiteraard ook iedereen denken of vinden.
Niemand weet dat zeker, en het is niet meer dan afgaan op gevoel.
Wat een ieder vrij staat, zo lang het maar niet tegen (bijvoorbeeld) circusdieren of het circus op zich gericht is.
Daar is hier -gelukkig- geen plaats voor!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.