Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 1:27 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Circusvrienden
BerichtGeplaatst: za feb 17, 2018 4:40 am 
Offline

Lid geworden op: vr aug 18, 2017 7:48 pm
Berichten: 277
Ik was een jaar of veertien en door de komst van circus Holiday in 1980 te IJmuiden en de enthousiaste beschonken vertellingen van Johnny Boltini in zijn reizende museum toen ik in aanraking kwam met het circus. Alles boeide mij al van meets af aan. De show, de bonte reclame en de tent en wagens. Ik ben altijd erg ijverig geweest zo ook op deze leeftijd dus was ik in dit eerste cirsusjaar van mijn leven direct minimaal 25 keer aanwezig in de buurt van het zand en zaagsel. Ik ging meerdere malen naar Holiday, Bassie en Adriaan, Mikkenie, Sjoukje Dijkstra, Renz , Piste en Krone. Deze laatste bezocht dit jaar Nederland.

Later in het jaar ontdekte ik de circusvrienden bijeenkomsten in Den Haag en daar werd ik onomkeerbaar verliefd op alles wat met circus te maken heeft. Ik werd een verwoed verzamelaar en kreeg contact met diverse coryfeeën uit die tijd als Geurt Bauw, John Seffinga, Cor Martens en de helaas overleden John de Vries. Dat waren oergezellige middagen met dia's, film, tombola en gehaktbal.

Regelmatig had ik telefonisch contact via de oude bakeliete telefoon bij ons thuis met vooral John de Vries en Piet de Jong, beide destijds de ouders van het heerlijke blad Circusgids Nederland. Als deze in de de brievenbus viel kreeg ik rode wangen van opwinding. Deze gesprekken duurde vaak een uur en ik heb ze nu, bijna 40 jaar later, nog voor de geest. John de Vries met zijn eeuwige zin ' er gaan geruchten" en meer van dergelijke dingen. Ook belde ik met de markante Henk Volkers die alom bekend was bij vriend en vijand.

Nu ja, vijand... eigenlijk was dat er niet. Iedereen ging leuk met elkaar om en natuurlijk zal deze of gene weleens iemand meer of minder mogen maar dan merkte je dat niet echt. In de circusgids werd louter positief geschreven over de circussen en als er iets minder positiefs te melden viel werd dat niet gedaan. Het was dus niet een kritisch blad in tegenstelling tot het toen ook bestaande De Piste met toen nog 1500 abonnees. Beide bladen waren op hun manier van grote waarde voor de circusvrienden wereld.

Hoewel de circusmensen het geen bal kon schelen of ze er wel of niet in stonden waren deze verbolgen als dat dus niet was. Later kwam er nog de circus nieuwsbrief bij, die ook een bijdrage leverde aan het verspreiden van het bonte circusnieuws uit binnen- en buitenland. Veel circusvrienden hebben de laatste 15 jaar hun abonnementen opgezegd omdat zij het nieuws van internet halen. Maar mijns inziens is dat toch anders. Je klikt het weg en het is foetsie. Een papieren herinnering wordt de komende jaren zeldzaam. Ik vind een mooi affiche dan ook nog steeds leuker dan een advertentie op internet. Ouderwets? Dan moet dat maar.

Nu, jaren later, zijn er eigenlijk geen circusvrienden meer, althans niet veel. Zij sterft samen met het circusdier langzaam uit. In Duitsland schijnen ze nog in het wild voor te komen maar in Nederland dreigen de laatste te verdwijnen.
Hoe komt dat?

Omdat er hier geen circussen meer zijn. En die er wel zijn, zijn of niet van ons ( de Duitsers) of kleinschalig van opzet en niet of nauwelijks circus te noemen. Hier zal veel kritiek op komen vermoed ik. Maar het is mijn mening dat circus een combinatie moet zijn van artiesten, dieren en sensatie. Het eerste is vaak niet het probleem maar de laatste twee zijn ver te zoeken. Hoewel onze eigen kleine circussen vaak een betere show hebben dan de wat grotere gasten uit het buitenland is het niet meer het circus zoals het moet zijn. Een ieder die het hier niet mee eens is heeft geen verstand van circus. Ga maar kijken bij Arlette Gruss, Bouglione, Krone, Charles Knie en Probst. Dan weet je pas wat circus is.

Met het uitsterven van het circus verdwijnt ook de circusvriend. En diegenen die er nog wel zijn, ik bijvoorbeeld, is weggezakt in een vurige herinnering van olifanten en tijgers, vliegende trapeze en grote springplanknummers al zittend met een glas alcohol al kijkend naar bewegende en niet bewegende beelden. Al ploeterend tussen programmabladen en affiches zichzelf te deprimeren over hoe het was en nooit meer zal zijn.

Noot;
Ik besef dat het ook niet meer mogelijk is. Wie nu een groot circus wil beginnen is of rijk of gek.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circusvrienden
BerichtGeplaatst: za feb 17, 2018 12:41 pm 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
Leuk stukje.... voor "echt" circus moet je inderdaad de grenzen over.
Volgende maand naar Lille voor Arlette Gruss, ergens dit voorjaar naar Duitsland voor Charles Knie, deze zomer naar Krone..... ze staan allemaal op het lijstje! Want daar zie je inderdaad nog iets, de kleine circussen hebben ook wel hun charme maar eens gezien hoef je er 10 jaar niet te komen.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circusvrienden
BerichtGeplaatst: zo feb 18, 2018 9:53 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1143
Ja, de circusgids van Piet de Jong en John de Vries die zich toendertijd John de Vries jr. noemde. Bijeenkomsten in Groningen en Steenwijk met dia voorstellingen en tombola's. in de pauze kon je programaboekjes ruilen. Voor fl.27,50 kreeg je 12 exemplaren maar vaak ook een extra nummer toe gestuurd. Met vooral Piet kon je uren aan de telefoon hangen. Ook op zijn werk bij de RDW kon je hem altijd bereiken.
Voor de tourneeinformatie belde je met Kees van de Graaf uit Papendrecht of met Henk Volkers.
Ging iedereen leuk met elkaar om? Zeker op het oog wel. Het einde van de circusgids was een coupe van John de Vries.
Wat niet veranderd is dat iedereen zijn voorkeuren had. Henk Volkers ging elk weekend naar Duitsland om vooral de kleine familiecircussen te bezoeken. Als deze man nog geleefd had, zou hij genoten hebben van Bossle, Barani en van Magic en Sijm. Zijn verzameling is de basis van het museum in Steenwijk.
Anderen gingen de grens over naar Sarrasani, Hagenbeck, Barum, Althoff, Busch-Roland in Duitsland.
Was alles beter? Dat vind ik niet. De belichting van kleine circussen van toen was vaak niet meer dan twee bouwlampen, toiletwagens zag je alleen bij de grote circussen en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Bestaan circusvrienden nu niet meer? Dat geloof ik niet. De bezoekersaantallen van de wintercircussen geven een ander beeld.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circusvrienden
BerichtGeplaatst: ma feb 19, 2018 11:27 am 
Offline

Lid geworden op: vr aug 18, 2017 7:48 pm
Berichten: 277
Natuurlijk zijn er nog circusvrienden. Maar ze zitten opgesloten en weinig zichtbaar. In het wild dus bijna uitgestorven. Ben het over de kwaliteit niet eens met je Hugo. Pissen deed je idd tegen een boom. Maar toen hoefde je daar nog geen 250 euro boete voor te betalen. Maar de programma's waren beter. Aladdin, Piste etc. En dat van die bouwlampen is nog weer 20 jaar eerder. Zo weet ik nog dat het allom gerespecteerde Hoepla 1 grote lamp in het midden had hangen. Haha.
Nu zijn Sijm en Magic de toppers in het kleine cirquit. Maar zoals bijvoorbeeld in 1980 zeven behoorlijke circussen te zien waren is toch echt voorbij. Dat kan je niet ontkennen. Bij al deze circussen kon je overigens betaald kakken.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circusvrienden
BerichtGeplaatst: ma feb 19, 2018 2:57 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1143
1980 was een uitstekend jaar inderdaad. Die tijd komt niet meer terug. Maar Sijm en Magic zijn echt niet te vergelijken met bijvoorbeeld Circus Piste van Wim en Henny Boekschoten. Hoewel ik mij daar toendertijd ook uitstekend vermaakte. Een tijd die niet meer terug zal komen in elk geval.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circusvrienden
BerichtGeplaatst: wo feb 21, 2018 11:13 am 
Offline

Lid geworden op: vr aug 18, 2017 7:48 pm
Berichten: 277
Als circusvrienden in grote getale nog zouden bestaan zou dit forum veel beter bezocht worden. Dit is immers één van de weinige nieuwsbronnen op dit gebied. Er zijn echter maar ca 40 a 50 trouwe bezoekers. Dat is in Nederland dus 1 op de 400.000. Niet echt circuslievend dus. Oftewel in Amsterdam bijvoorbeeld nog anderhalve liefhebber. Latenbbwe zeggen 3 omdat de helft over de honderd is en niet weet wat internet is. Het is jammer maar de realiteit. Het is een uitstervende sector met hier en daar nog wat spastische bewegingen en hier en daar kleinschalig gerommel in de marge, Dat de wintercircussen goed lopen is vooral te danken aan ticketveiling.nl maar ook daar begint de klad al in te komen gezien de slechte financiële resultaten bij velen. Niet voor niets heeft Smit de boel overgedaan aan Hillenaar. Deze laatste mislukte jammerlijk in Amsterdam en Maastricht. Ook Utrecht was niet meer winstgevend. Waar is Royal in Dordrecht? Eigenlijk zijn alleen Ahoy, Carre en de zich ten allen tijde staande houdende familiecircussen een lang leven beschoren. Circus is echt op zijn retour en dat komt uitsluitend door de wet omtrent de dieren. Geen dieren geen circus.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circusvrienden
BerichtGeplaatst: wo feb 21, 2018 12:54 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Via facebook en twitter wordt er ook nog behoorlijk wat gecommuniceerd, maar dat is allemaal heel erg vluchtig.
Hier op dit forum is in de loop der jaren (sinds 2005) een gigantisch archief ontstaan.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circusvrienden
BerichtGeplaatst: wo feb 21, 2018 4:10 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Wat Maro schrijft is uiteraard wel helemaal zijn eigen mening. Dat vergeet hij er wel eens bij te schrijven.
Want er zijn heel wat punten in zijn betoog die maar ten dele of helemaal niet waar zijn.

Vooropgesteld dat het wildedierenverbod de circuswereld bepaald niet heeft geholpen gaat het te ver daar volledig de schuld aan te geven.
De neerwaartse spiraal was voor die tijd al ingezet. Deels uiteraard ook door aan het verbod verbonden stemmingmakerij.

Voorbeeldje?
De directeur van Circus Herman Renz roept een paar jaar dat het maken van een circusprogramma meer dan uitstekend kan zonder wilde dieren.
Noem het tactiek, noem het wat je wilt, maar het haalde veelvuldig de publiciteit. Zelfs na een eerste faillissement.
Nadat het doek echter definitief was gevallen kwam dat volgens dezelfde (ex-)directeur zo goed als alleen maar doordat er geen wilde dieren meer mochten optreden!

Overigens wordt Hermen Renz door Maro ook niet genoemd als voorbeeld van nog succesvolle Kerstcircussen. Zo snel zal hij toch niet vergeten zijn hoe hij daar kortgeleden nog bijzonder van heeft genoten?

De lijst van succesvolle Kerst- of Wintercircussen mag best wat langer, want op deze wijze doet hij diverse circussen of organisatoren (zo u wilt) onrecht.
Wat te denken van Kevin van Geet in Etten-Leur (en elders!), Sijm in Heerhugowaard, het Kerstcircus in het Parktheater van Eindhoven (net zo oud als Rotterdam?!), en circussen in bijvoorbeeld Apeldoorn, Enschede en Hilversum.
En dan ben ik nog niet compleet!

Nog een totaal vergeten winters circus: het Wintercircus Arlette Hanson! Maandenlang met veel succes onderweg door het ganse land en ook in België.

Over het succes van diverse familiecircussen wil ik het dan nog niet eens hebben, want die noemt bij zelf al bij de positieve uitzonderingen.
Al is hij doorgaans niet zo positief over deze categorie....

Waar bleef Royal in Dordrecht? Dat eindigde in ieder geval met kort daarvoor wel de beste olifantendompteur ter wereld in de tent!
Daar lagen andere oorzaken dan 'de wilde dieren' aan de ondergang ten grondslag.

Zo zie je maar weer, het is makkelijk snel een paar conclusies te trekken, maar de waarheid kent nu eenmaal heel wat meer aspecten.
Om een waarachtig beeld te schetsen kun je daar niet omheen.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circusvrienden
BerichtGeplaatst: wo feb 21, 2018 4:51 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Ha, dat is wel heel toevallig: gisteren op BNR een vraaggesprek met Milko.
https://www.bnr.nl/podcast/de-overname/ ... veranderen

Milko Steyvers: 'Er is ruimte voor circussen maar er moet wel wat veranderen'

Circus Herman Renz werd wereldberoemd in Nederland maar ging toch failliet.
Een investeerder nam het circus over en zo kwam er een doorstart.
Alleen moest daarna alles anders, want op de oude weg doorgaan was geen optie.


Afbeelding

Wat doet een faillissement met je als ondernemer, maar vooral als mens? En hoe mooi is het om toch een doorstart te kunnen maken ook als dat betekent dat je de touwtjes uit handen moet geven?
Oud-eigenaar en clown Milko Steyvers vertelt hoe hij die moeilijke periode doorkwam om uiteindelijk het circus weer te zien groeien.

We vragen ook welke toekomst het circus heeft als vorm van vermaak, hoe het levensvatbaar blijft, of Steyvers zelf nog gaat ondernemen en hoe de naam Herman Renz toch voort kan leven.

De tranen achter de transacties, de verleidingen en valkuilen op weg naar de deals.
In het programma BNR De Overname gaat Paul van Liempt op zoek naar de verhalen achter spraakmakende overnames in Nederland.
Gesprekken met ondernemers over overnemen en overgenomen worden.
Elke dinsdag van 19:30 tot 20:00.



Het gesprek: https://www.bnr.nl/player/audio/10078017/10340078

(En de t in Steyvers had niemand gehoord......)


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circusvrienden
BerichtGeplaatst: wo feb 21, 2018 10:58 pm 
Offline

Lid geworden op: vr aug 18, 2017 7:48 pm
Berichten: 277
Ik ga niet in elknstukjeczetten: maar dat is mijn mening. Dat doe jij ook niet Didier. Toch zijn ook jouw stukjes jouw mening en vergeet dat er ook steeds bij te zetten.

Natuurlijk speelt er veel meer dan alleen het dierenverhaal. Ik kan een eindeloze som opnoemen maar denk dat het genoemde een belangrijke boosdoener is.

Voorts ben ik met je eens dat er meer succesvolle wintercircussen zijn dan ik noemde. Maar financieel gezien springen de door mij genoemde er uit als het gaat om financy profit.

Dat ik doorgaans wat minder positief ben over de zogenaamde familiecircussen komt omdat dat één van de aspecten is van de neergaande spiraal waar jij het over had. Maar...dat is mijn mening.

Milko is inderdaad 180 graden anders gaan spreken maar hij heeft wel gelijk. Natuurlijk probeerde hij de boel te verdedigen voor het faillissement maar toen er niets meer te redden viel zei hij waar het op staat. Niet voor niets is Belly Wien één van de meest succesvolle circussen geweest zolang veel soorten dieren nog toegestaan waren. Toen de olifanten en roofdieren alsmede de giraffe daar verdwenen, verdween ook het grote publiek.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circusvrienden
BerichtGeplaatst: vr feb 23, 2018 1:36 pm 
Offline

Lid geworden op: vr aug 18, 2017 7:48 pm
Berichten: 277
Wat verstaat Didier als succesvol? 8000 euro in de plus ? Nee, ik heb het over tonnen winst. En dan is dat toch echt alleen Carre en Ahoy, en in iets mindere mate Arlette Hanson. De rest blijft steken bij net aan of net niet. In Duitsland is dat hetzelfde. Slechts 15 of 20 zeer succesvol zowel artistiek als zakelijk en de overige 100 kruipend, duwend en trekkend,


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circusvrienden
BerichtGeplaatst: vr feb 23, 2018 3:46 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Wat wordt dit weer een vreemde discussie.
Fijn dat je in de boekhouding van de drie genoemde bedrijven kunt kijken, maar die tonnen winst trek ik toch in alle drie de gevallen in twijfel.
Vergeet niet dat Rotterdam en Carré wel veel geld incasseren, maar de kosten zijn dan ook navenant: torenhoog!
Met name Carré heeft voor tonnen artiesten in huis en adverteert ook nog eens voor vele tonnen.

Het gaat mij er in totaal niet om wie de grootverdieners zijn, maar de bedrijven die ik noemde -en de lijst was niet eens compleet- deden het de afgelopen kerstperiode uitstekend tot meer dan uitstekend.
In verhouding dan wel te verstaan.
Bedragen weet ik net zo min als jij. Dat gaat ook niemand iets aan.

Kleiner voorbeeld in de richting van het genoemde bedrag?
Wanner een kleiner circus (maar bijzonder leuk!) als Zanzara in Amsterdam met een gigantisch stuk minder kosten dan Carré dankzij alle voorstellingen zo goed als uitverkocht aan het eind met het genoemde bedrag naar huis gaat zijn ze spekkoper.
Het doel is bereikt: ze hebben ontzettend veel mensen en kinderen de middag van hun leven bezorgd!
(Hoop dat je kunt zwijgen, maar het positieve resultaat ligt echt hoger dan geraamd!).


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circusvrienden
BerichtGeplaatst: vr feb 23, 2018 7:41 pm 
Offline

Lid geworden op: vr aug 18, 2017 7:48 pm
Berichten: 277
Nee hoor geen vreemde discussie. Gewoon discussie dat wel. Natuurlijk kan je op elk geschreven stuk een commentaar leveren. Ik ook op dat van u. Maar ik doe dat niet want respecteer UW mening.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.