Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel di apr 23, 2024 12:08 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00




Forum gesloten  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo dec 17, 2008 6:40 pm 
Offline

Lid geworden op: za dec 17, 2005 10:43 pm
Berichten: 291
Locatie: Brugge, België
Kerstcircus Universal

Een groots kerstcircus in spaanse sfeer is eens wat anders, paarden, acrobaten, jongleurs, internationale clowns en topattracties het is allemaal live te beleven in "Passion Espanola" een schitterend totaalspektakel in 2 pistes. Een echt circusfeest voor de hele familie tijdens de jaarwisseling.

Plaats: Tent - Luchthavenlaan, Nabij Station
Tarief: 15 - 20 - 25 - 30 €

Publiek: Vanaf 3 jaar
Internet: http://www.circusuniverso.com

Open: Voorstellingen elke dag om 15 uur en 18 uur
van 20 december 2008 tot 4 januari 2009

http://www.wattedoen.be/Kerstcircus-Universal-127671.shtml

_________________
A day without a laugh is a wasted day... (C. Chaplin)


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: wo dec 17, 2008 6:53 pm 
Offline

Lid geworden op: vr mar 23, 2007 8:03 am
Berichten: 198
Locatie: Lier België
Niet in Leuven maar in Vilvoorde nabij Brussel. Jammer maar zeker geen aanrader!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: wo dec 17, 2008 6:55 pm 
Offline

Lid geworden op: za dec 17, 2005 10:43 pm
Berichten: 291
Locatie: Brugge, België
Hey, bedankt om me te verbeteren, verdorie... verstrooidheid, hoe kan ik dat nu aanpassen? hmm... maar inderdaad, niet echt een aanrader...

_________________
A day without a laugh is a wasted day... (C. Chaplin)


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: do jan 01, 2009 4:48 pm 
Offline

Lid geworden op: di dec 09, 2008 8:34 pm
Berichten: 688
Locatie: Winterswijk
inderdaad weinig kerst te bespeuren ik heb gehoord dat het programma ook niet zo geweldig is en dat ze misschien nog wel naar nederland komen.

_________________
circus@achterhoek is >>> Niek Oonk


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: do jan 01, 2009 5:23 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5433
Locatie: Belgie
Mooi report & mooi materieel !!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: wo jan 07, 2009 9:58 pm 
Offline

Lid geworden op: ma nov 21, 2005 8:56 pm
Berichten: 324
Uitgebreid verslag van een bezoek aan het Spaanse Gran Circo Universal in Vilvoorde te Belgie.

Na alle commotie over de kwestie of dit circus nou volgens 'geruchten' (waar komen deze vandaan???) per boot uit Spanje zou zijn gevlucht om arrestatie aan de grenzen te voorkomen of per schip reisde omdat dit gewoon veel economischer is (dure dieselprijzen!) post ik bij deze een verslag over iets waar het mijns inziens bij een circus veel meer om gaat; namelijk de show!

Want of een circus nou wel of geen belasting betaalt is mijn pakkie an niet. Daar zijn abtenaren voor!

Bovendien heb ik het vermoeden dat veel mensen van buiten oordelen over dit circus zonder dat ze het met eigen ogen zelf goed van binnen hebben bekeken.

Nieuwsgierig geworden door de geruchten reed ik vorige week vanuit Rotterdam naar Vilvoorde (iets ten Noorden van Brussel) om dit circus tijdens het Kerst/ wintercircus eens aan een grondige inspectie te onderwerpen en te 'keuren'.

Aangekomen voor de voorstelling van 15.00 uur bij het circus aan de Luchthavenlaan (dicht langs de snelweg gelegen) zag ik een grote ingangspartij met paarden en tijgers er op getekend en een heel grote (vooral langwerpige) rood witte 6 masten tent met de vorm van Krone en Americano.

Als circusvriend ben ik altijd niet alleen geinteresseerd in de show, maar ook in de situatie 'achter'. Ik liep om de tent heen en werd hartelijk welkom geheten door een hard en boos blaffende herdershond. Gelukkig zat hij aan een touw vast. Bij een woonwagen hoorde ik enkele Spanjaarden ruzie maken met elkaar.

Ik kwam bij een heel grote en langwerpige staltent, waarin het binnen nogal donker was. Er stonden paarden in 3 lange rijen boxen. Heel veel paarden! Daarnaast nog 2 witte dromedarissen. Eerder schreef iemand op circusweb al dat de paarden er bij Universal nogal mager uitzien. Dit kan ik helaas alleen maar bevestigen. Bij de meesten kun je zo de ribbenkast zien. Dit geldt vooral bij de witte paarden, maar ook voor sommige Friezen. Ik ben geen dierenarts, dus kan hierover niet vakkundig oordelen maar het valt mij wel op in vergelijking met collega circussen. Misschien moet er eens een inspecteur of dierenarts gaan kijken....

Naast de staltent viel mij een oefenpiste op. De wagens zien er goed, mooi en indrukwekkend uit.

Na betaald te hebben voor de goedkoopste plaats werd ik (vanwege het lage aantal bezoekers) op een veel betere plaats neergezet dan waar ik recht op had. Recht voor de piste. Het nadeel van een groot 2 piste circus is dat je altijd van 1 van de 2 pistes te ver af zit. Ik dacht er over in het midden te gaan zitten, maar daar zat je precies achter een paal. Een minpunt dus....
Verder waren er nogal wat natte stoeltjes vanwege smeltende sneeuw op de tent.

De 2 piste formule werkt eigenlijk nauwelijks als een meerwaarde. Bij circus Americano wordt er in 3 pistes tegelijk met paarden gewerkt. Dat is een indrukwekkend gezicht. Maar bij Universal wordt er steeds om en om dan in de ene en dan in de andere piste gewerkt. Het enige voordeel is dat men al tijdens het ene nummer de rekwisieten voor het volgende nummer gereed kan zetten. Het viel mij op dat alle paardennummers in de ene piste werden gedaan en de meeste artiesten in de andere piste kwamen.

Om te beginnen de dierennummers:
Er waren maar liefst 5 paardennummers! Maar daar staat dan wel tegenover dat de paarden de enige dieren waren!
(De twee dromedarissen kwamen de piste niet in.) Er was ten eerste een vrijheidsdressuur met 6 witte paarden. Gepresenteerd door Fransman Ivan Desforges. Toen 1 paard tegen een ander paard stootte viel er een omver (een teken van zwakte?) Dit is door iemand anders die een verslag voor circusweb schreef ook al eens vermeld. Dan was er een hogeschool nummer, een pas de deux en een voltigenummer. Als vijfde nog een mooie vrijheidsdressuur met maar liefst 10 (!!) Friezen. Waar vind je dat? Zeer pistevullend! De paarden reageerden zeer goed op de commando's. Dit nummer vond ik het hoogtepunt van de show!

De artiesten:
De nummers die ik mij herinner (ik had er even geen notitieboekje bij): Een goede flitsend werkende jongleuze. (of is het jongleuse?) Een man die aan vechtsport deed. (waarbij o.a. een stok op zijn rug in tweeen werd geslagen.) Een trapezenummer. Een strapatennummer en een doekennummer. Stuk voor stuk allemaal nummers die geen echte uitschieters waren en bij mij niet echt een verbluffende indruk maakten. Maar ook niet slecht! Het ontbrak hem naar mijn mening aan een stuk 'aankleding.' Aan een stuk presentatie. De muziekkeus zou bijvoorbeeld veel beter kunnen. En de show is naar mijn mening geen thematisch geheel. Het zijn echt allemaal losse nummers met een spreekstalmeester die ondanks dat het geen topnummers zij voortdurend 'formidabel!' , 'fantastisch!' en 'mooi zo!' staat te roepen. De spreekstalmeester sprak Belgisch en Frans allebei. Deze (wat gezette) Belgische spreekstalmeester herkende ik. Enkele jaren geleden was hij spreekstalmeester bij Great Belgium Circus. (Is er iemand die zijn naam weet??) Toch was er op een gegeven moment een aangename verrassing. Een act van het niveau Herman Renz: de Flying Neves!!! Terecht de trots van het programma!

De clownerie:
Er waren enkele reprises (o.a. met messen werpen), een nummer met een komische taxi en er waren muzikale clowns.
Niet om echt over naar huis te schrijven.

In de pauze besloot ik naar de toiletwagen te gaan. De deuren waren echter dicht. Op de deur stond een bordje met de tekst: 'gesloten wegens bevroren'. Terug in de tent hoorde ik de spreekstalmeester iedereen stimuleren een programmaboek te kopen voor 5 Euro 'met foto's van alle artiesten'. Ik besloot dit te doen. Echter: dit programmaboek (met bijna alleen maar foto's en nauwelijks tekst) was totaal niet actueel en kennelijk van een vorige tournee! Sterker nog: het klopte voor geen ene meter! NIET EEN nummer in het programmaboek kwam overeen met de gepresenteerde show!!! Dit heb ik nog nergens mee gemaakt. (Moet men van de oude voorraad af?) In het programmaboek stond een andere jongleur dan er optrad, een ander hogeschoolnummer, een andere pas de deux, een ander trapezenummer, een ander strapatennummer en een andere vliegende trapeze. Verder stonden er ook nummers in die er in het geheel niet (meer) waren, zoals een duivennummer, een magic show en een springplanknummer. Werkelijk het enige waaraan ik kon zien dat dit een programmaboek van dit circus was, was de naam op de kaft!!!

De finale was met veel dans en mooie kostuums, waarin enkele sprookjesfiguren zoals Belle en het beest werden uitgebeeld.

Kort samengevat: dit circus is groot. Maar groot is dus niet altijd goed! Of ik het slecht zou willen noemen? Laat ik het zo formuleren: ik word van dit circus niet warm en niet koud. Enkele dagen later bezocht ik (ook in de omgeving van Brussel) het Franse circus Alexandre Bouglione. Dit beviel mij stukken beter! Toen wist ik weer waarom ik circusvriend ben!

Moeten we dit circus wat volgens 'geruchten' naar Nederland wil komen proberen te weren? Mijn antwoord hierop is: Nee. Ik schreef daarnet dat A. Bougllione mij stukken beter beviel Maar dan spreek ik als circusfreak. Als iemand die jaarlijks talloze circussen ziet en die met elkaar vergelijkt. Een doorsnee bezoeker gaat echter met de kinderen naar het circus. En wanneer de kinderen het naar hun zin hebben zijn de ouders ook tevreden. En een kinderhand is snel gevuld. Met een zak popcorn of een suikerspin, paarden die aanwezig zijn en clowns waarom ze kunnen lachen is het voor de kinderen al snel goed.

Wij, verwende circusvrienden, zouden misschien het liefste alleen maar topshows zoals bij Ahoy, Carre en Knie willen zien. Maar mijns inziens is voor de gemiddelde Nederlander een circus een circus. Zo kennen de meesten Herman Renz en Renz Berlin niet uit elkaar.

Mijn idee is: laten we dit circus in Nederland maar laten komen. Dan kunnen we mooi eens een inspecteur of dierenartsen langs sturen, zodat er voor die magere paarden misschien een aantal vette jaren aan kunnen breken. Dat is mijn idee.

Sylvio.


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: wo jan 07, 2009 10:10 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5433
Locatie: Belgie
Mooi verslag, ik maak mij hier nu wel de bedenking bij of dit niet in de topic van het circus te Vilvoorde kon??

Aleja, ik ga nu niet moeilijk doen. heuvels weet dat het best, en zo één of twee dubbel topics kan nog wel.

Ik denk toch niet dat ik hiervan één show zal bezoeken.


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: wo jan 07, 2009 10:20 pm 
Offline

Lid geworden op: za dec 17, 2005 10:43 pm
Berichten: 291
Locatie: Brugge, België
sylvio schreef:
De spreekstalmeester sprak Belgisch en Frans allebei. Deze (wat gezette) Belgische spreekstalmeester herkende ik. Enkele jaren geleden was hij spreekstalmeester bij Great Belgium Circus. (Is er iemand die zijn naam weet??) Toch was er op een gegeven moment een aangename verrassing. Een act van het niveau Herman Renz: de Flying Neves!!! Terecht de trots van het programma!


Eddy Mareco

En http://www.circusdays.be berichtte enige tijd geleden al over de Flying Neves

_________________
A day without a laugh is a wasted day... (C. Chaplin)


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: wo jan 07, 2009 10:20 pm 
Offline

Lid geworden op: di dec 09, 2008 8:34 pm
Berichten: 688
Locatie: Winterswijk
the flying neves gaan weer naar RENZ

_________________
circus@achterhoek is >>> Niek Oonk


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: wo jan 07, 2009 10:22 pm 
Offline

Lid geworden op: do sep 07, 2006 9:43 pm
Berichten: 635
Locatie: Hapert
is die spreekstalmeester niet eddy mareco?? gelezen uit een oude bericht van circus barock, weer een andere naam voor benelux. ik heb hem volgens mij ook gezien bij benelux tijdens het kerstcircus tilburg paar jaar terug
verder krijg ik door deze reactie een erg slechte indruk van dit circus en wat mijn part mogen ze weg blijven uit nl.

gr kevin

_________________
Circus met dieren


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: wo jan 07, 2009 11:15 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7475
Locatie: Maassluis
Mooi verslag van Sylvio. Het is de toegevoegde waarde van Circusweb en het forum dat potentiele bezoekers hier kunnen lezen naar wat voor soort circus zij van plan zijn te gaan.

In dit geval:... als je verwachtingen niet al te hoog gespannen zijn valt het niet gauw tegen.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: vr jan 09, 2009 9:50 pm 
Offline

Lid geworden op: vr okt 05, 2007 10:00 pm
Berichten: 52
Locatie: BELGIUM
Mooi verslag, Sylvio.

Het programma heeft sinds Leuven blijkbaar alweer enige wijzigingen ondergaan. Het programmaboek blijft blijkbaar wel hetzelfde, hoewel dit in Leuven ook al niet overeenkwam met de gebrachte show.

Bij dit circus is het inderdaad zo, dat als je verwachtingen niet te hooggespannen zijn het niet echt zal tegenvallen. Het enige probleem is echter dat zaken als de vermelding "het grote Spaanse circus", een enorme tent, een prachtig wagenpark,...sowieso hoge verwachtingen wekken. En dat maakt dat je er dan sowieso bedrogen, ontgoocheld uitkomt...


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: vr jan 30, 2009 7:14 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2006 12:14 pm
Berichten: 899
Locatie: Assen
Even terugkomende op de naam van Eddy Marechaux, zo schrijf je dat, deze Vlaming heeft ook de tournee verzorgd in de jaren dat Hans Martens (Staatscircus van Moskou) met de fam. Jarz door Nederland en Belgie toerde. Ook was hij korte tijd verbonden aan het Circus Harlekino, waar hij de rol van spreekstalmeester verzorgde, laatstelijk was hij nog verbonden aan het Moscow Star Circus, die door Belgie heeft getoerd.

_________________
ik hou van het CIRCUS, zowel zonder, maar vooral ook met DIEREN.


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: vr jan 30, 2009 8:42 pm 
Offline

Lid geworden op: vr mar 23, 2007 8:03 am
Berichten: 198
Locatie: Lier België
Voor de geïnteresseerden, Universal zit nog steeds in Vlaanderen, vanaf vandaag namelijk in Hofstade bij Mechelen.


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: za jan 31, 2009 10:42 am 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5433
Locatie: Belgie
Gert schreef:
Voor de geïnteresseerden, Universal zit nog steeds in Vlaanderen, vanaf vandaag namelijk in Hofstade bij Mechelen.


Ah staan ze op het Bloso domein?

Veldrijden mag niet meer, maar het o zo grote Spaanse circus is welkom. :?

Het heeft dan toch succes in Vlaanderen blijkbaar !!


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Forum gesloten  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.