Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr apr 19, 2024 2:01 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00




Forum gesloten  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za jan 10, 2009 9:09 pm 
Offline

Lid geworden op: ma nov 21, 2005 8:56 pm
Berichten: 324
Uitgebreid verslag bezoek aan Kerst/ wintercircus Alexandre Bouglione.

Na een wat teleurstellend bezoek aan het Gran Circo Universal (zie mijn verslag) ben ik vorige week vanuit Rotterdam een tweede keer naar de omgeving Brussel gereden. Dit keer met een bezoek aan het Franse kwaliteitscircus Alexandre Bouglione te Wavre.

Aangekomen voor mijn eerste kennismaking met dit circus zag ik een circus wat qua nostalgische ingangspartij, hekjes en wagens qua sfeer het meest vergelijkbaar is met het Nederlandse circus Bongo. Op grond hiervan verwachtte ik zoals bij Bongo ´een kleinschalige en op kinderen gerichte´show.

Eerst maar eens om de rood witte 4 mast tent heen lopen voor een kijkje achter de schermen. Ik zag een roofdierenwagen met 6 dieren. Dit waren 3 poema´s, 2 gevlekte panters en een zwarte panter. Ook al zijn dit veel kleinere katten dan leeuwen en tijgers vond ik het een minpunt dat deze dieren geen uitloop hadden. Wel waren er aan de linker/ en de rechterzijde van de wagen een uitgeklapt´balcon.´ Gelukkig zag ik op circusweb op een foto van Guidoos dat er tijdens het maar liefst 3 maanden durende verblijf in Brussel wel een buitenkooi was opgesteld. Wat in Wavre naast uitloop ook ontbrak was de aanwezigheid van veiligheidshekken voor de wagen met het oog op bezoekers.

Of was dit niet nodig omdat het hier voor bezoekers ontoegankelijk gebied betrof? Dit bleek het geval!
Want op zoek gaand naar de olifant werd mij door een van de artiesten duidelijk gemaakt dat backstage komen niet was toegestaan. Het toverwoord ´Zirkusfreund´ deed wonderen! Bij een kijkje in de staltent zag ik 4 bonte paarden, 1 hogeschoolpaard, 3 pony´s, 2 lama´s, 2 ezels (met jong) in goede stallen. Op weg naar de olifant werd mij door een vrouw nogmaals gezegd dat ik achter de coulissen niet welkom was. Opnieuw deed de term ´Zirkusfreund´ wonderen!

Ik kwam bij de olifant. Olifant Jenny van 27 stond los (dus zonder kettingen) in een wat oude vervallen vrachtwagen. Ook had ze toegang tot de aangrenzende stal met (volgens de voorschriften) houten vlonder. Een mooie grote, goed uitziende olifant. Jaren geleden is haar collega slurfdier (Afrique) verhuisd naar Safaripark Monde Sauvage in de buurt van Luik. Sindsdien leeft Jenny alleen. Persoonlijk vind ik het altijd zeer jammer wanneer een zeer sociaal dier als een olifant alleen staat. Een minpunt wat ik helaas bij meerdere circussen tegenkom!

Deze gedachte terzijde schuivend loop ik richting kassawagen waar een zeer lange rij staat voor de show van 17.30 uur. (vrijdagavond) De wat oudere vrouw achter de kassa heeft een flinke verkoudheid en vindt het de normaalste zaak van de wereld om zonder hand voor de mond zodanig te hoesten dat de spetters door het kassaluikje naar buiten vliegen, zodat ik er voor opzij moest springen. Is dit de Franse manier om je 'hooggeeerde publiek' welkom te heten? Onbeschoft vind ik het! Als kassamedewerker hoor je je te gedragen als het visitekaartje van het circus! Toen ik vroeg of men ook een flyer of affiche voor een circusvriend had werd mij gezegd dat men geen Engels sprak. Wel vriendelijk daarentegen zijn de entreeprijzen. Logeplekken waren 20 Euro en op de tribune kostte een plek slechts 10 Euro. Omdat de tribune was uitverkocht werd het voor mij een logeplek. Via de voortent met restauratiewagen naar de hoofdtent. Programmaboekjes had men helaas niet. Als verzamelaar heb ik dan maar een vlaggetje gekocht.

Binnen gekomen in de speeltent deed dit circus mij wederom 'kleinschalig' aan. De tribune is vrij klein (geen wonder dat hij was uitverkocht!) en heeft bankjes i.p.v. kuipstoeltjes. De loge werd flink uitgebreid door het voortdurend bijzetten van rijen stoelen. Alles ziet er zeer verzorgd uit! De piste en tent van binnen doen mij afgezien van de (te) kleine tribune een beetje denken aan Herman Renz. Met een stampvolle tent begon de show ruim een kwartier te laat.

Dan de show.....Om met de deur in huis te vallen: ik ben zeer aangenaam verrast! Dit is nog echt een nostalgisch circus uit lang vervlogen tijden, waar het nog echt ruikt naar zaagsel als bij geen ander circus! Over de show niets dan lof! Aan alles is zeer veel zorg besteed! Wat een mooie kostuums! Wat een prachtige muziekkeus! (Bij de goede muziekkeus is het niet erg dat een live orkest ontbreekt!) En wat een mooie dierennummers! Wat een goede presentatie!

De show begon met het panter/ poema nummer door de vriendelijke junior directeur Nicolas Bouglione. Een mooi nummer! Het is origineel om met deze dieren te werken. De meeste circussen kiezen immers voor leeuwen of tijgers. Deze kleinere katachtigen passen mooi bij een wat kleiner circus als dit.

Als accrobatiek nummers zag ik de Biasini Sisters met een mooie dubbele antipode. Een van deze zusters deed ook een doekennummer. Verder nog een zwaartbalans in de tweede helft. Verder werd er een enorme lenigheid ten toon gespreid door slangenmeisje Anouchka Bouglione. Allemaal prima nummers met bovenal een fantastische presentatie en keurig verzorgd!

Van de clownerie van clown Rony (wat een goede mimiek heeft hij!) met veel Frans gesproken interactie tussen clown en spreekstalmeester kon ik niet veel verstaan, maar aan het gelach van de Franstalige bezoekers te horen was het heel erg leuk. En dat terwijl hij voor het oog veel dezelfde dingen deed als clowns in andere circussen. Zoals de bekende reprise van 'hier geen muzie, daar geen muziek.' Weer een pluspunt dus!

Voor de pauze werd Afrikaanse olifant Jenny gepresenteerd door Nicolas Bouglione. Een rustig gepresenteerd nummer. Na afloop kreeg het dier een suikerspin als beloning! (Waarom niet iets gezonders, zoals een banaan?)

In de pauze kon men voor 10 Euro een foto met de olifant laten maken.

Na de pauze ging de show verder op een neergelegd plankier met eenwielers. Een heel goed nummer, uitgevoerd door alle vrouwelijke artiesten. Het leuke was dat zij met Kerstmanmutsen en -pakken een echte Kerstfeer aan dit nummer toevoegden. Bij Alexandre Bouglione wordt de naam Kerstcircus qua aankleding dus echt eer aan gedaan. (In tegenstelling tot veel andere circussen die gewoonweg het seizoensprogramma af draaien zonder extra Kerstdimensie.)

Weer een leuk clownsnummer van Rony met een orkest samengesteld uit het publiek. Ook deed hij nog een stoelendans met kinderen uit het publiek.

Het mooiste van alles kwam op het laatst. Een FANTASTISCH mooi zigeinertableau met daarin maar liefst 4 dierennummers verwerkt. Dit begon met een inleiding met prachtige muziek en dans in prachtige kostuums. Dit deed mij denken aan de goede oude tijd bij Alberto Althoff toen hij (rond het jaar 2000) in Nederland kwam en nog ballet en eigen paarden had. Hierna een dressuur met 2 ezels en daarna 2 lama's. (van het Zwitserse Medrano) Vervolgens een hele mooie hogeschool. Daarna een komisch ponynummer door clown Rony. En tenslotte nog een mooie vrijheidsdressuur met 4 bonte paarden. (van circus Amar)

Het enige minpunt vond ik dat bij sommige dierennummers (paarden en roofdieren ook een beetje) nogal met de zweep werd geknald. Maar in Franse circussen komt het wel vaker voor dat men 'met de Franse slag' werkt. Zo zag ik dit ook eens bij circus Diana Moreno- Bormann.

Tijdens de ook weer prima verzorgde finale met eveneens heel goede zigeunermuziek stonden er naast de (wat oudere) spreekstalmeester 5 vrouwen en 4 mannen in de piste.

Conclusie:
De 2 uur durende show was prima. Door de 'kleinschaligheid' die ik vind dat het circus uitstraalt (van buiten en van binnen met die kleine tribume met bankjes) krijg je bij aankomst het idee met een kindercircus als Bongo te maken te hebben. Van binnen echter werd ik zeer aangenaam verrast door een heel sterk gepresenteerd kwaliteits programma met een uitstekende verzorging! Zeker ook gezien de enorme bezoekersaantallen op het moment dat ik er was kreeg ik de gedachte dat het hier een circus betreft wat behoorlijk 'uit zijn jasje is gegroeid'. Wat een contrast met het Spaanse circus Universal, wat ik enkele dagen eerder bezocht, eveneens in omgeving Brussel (zie mijn verslag hiervan). Dat is een heel groot circus met een vrij 'kleine' show. Als ik in de laatst verschenen uitgave van 'de Piste' een artikel lees over circus Alexandre Bouglione dan kom ik tot de ontdekking dat er tijdens de tournee 'beweging' zit in het programma en dat dit circus in Brussel zodoende een heel ander programma had, met daarbij ook nog eens grote sensaties als een dodenrad en een motorglobe dan versterkt dit bij mij de gedachte dat het hier ondanks de geringe afmetingen qua show een 'groot' circus betreft. In tegenstelling tot het van buiten grote Universal.

Bij een bezoek aan Universal begon ik mij soms een beetje af te vragen waarom ik eigenlijk circusvriend ben. Na mijn bezoek aan Alexandre Bouglione wist ik het weer! Dit bezoek was voor herhaling vatbaar. Dit kwaliteitscircus is een aanrader voor iedereen! En vooral een must voor circusliefhebbers!

Ik heb een beetje spijt dat ik niet ben meegeweest met de Club van circusvrienden, toen deze in november naar Bouglione in Brussel gingen. (Daarom heb ik in Wavre het circus alsnog bezocht.) In Brussel werd toen een interview gehouden met 3 generaties Bouglione. Kan iemand mij nog bijpraten over wat er toen in grote lijnen voor informatie is verteld?

Sylvio.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za jan 10, 2009 9:35 pm 
Offline

Lid geworden op: do sep 07, 2006 9:43 pm
Berichten: 635
Locatie: Hapert
Prachtig mooi geschreven verslag met goede beschrijvingen, het lijkt net alsof ik zelf mee kan kijken buiten en binnen de tent. Goede recensie voor een goed circus.

Bellissimo! :)

_________________
Circus met dieren


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za jan 10, 2009 9:35 pm 
Offline

Lid geworden op: do sep 07, 2006 9:43 pm
Berichten: 635
Locatie: Hapert
Heb je trouwens fotos gemaakt?

_________________
Circus met dieren


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za jan 10, 2009 9:38 pm 
Offline

Lid geworden op: za dec 17, 2005 10:43 pm
Berichten: 291
Locatie: Brugge, België
Ik zou graag enkele kanttekeningen stellen Sylvio.

U werd door Pierre Paillé (spreekstalmeester) welkom geheten in "Le Cirque des Cirques, Le Cirque des Belges, Le Cirque Bouglione" (vertaald: Het circus der circussen, het circus der Belgen, het circus Bouglione). U was dus op bezoek in een op en top Belgisch circus.

Het contorsionismenummer werd verzorgd door Sue Ellen Sforzi Bouglione, de echtgenoot van Nicolas. Zij rijdt ook de hogeschool. Anouchka, de zus van Nicolas is ondertussen met haar man bij een ander circus.

De beweging in het tourneeprogramma hangt is overroepen. Dit jaar is er een wijziging gebeurd, zonder dat er aan de kwaliteit van het programma werd geraakt.
In Brussel presenteert de familie Bouglione elk jaar een topprogramma. Dit sinds 2 jaar in festivalvorm. Hiervoor worden grote acts aangetrokken. Men presenteert daar een mooi, compleet programma waardoor ze een mooie traditie hebben om verder te zetten.

U bent ontvangen geweest in de laatste aankoop van het circus. De nieuwe 4 mast tent. Deze werd gekocht om snel te touren.Ik vermoed dat men later een nieuwe tribune zal aankopen voor deze tent. Het circus presenteert in Brussel haar programma in een grotere, comfortabelere tent. Brussel is echt een aanrader!

Hopelijk u hiermee iets wijzer gemaakt te hebben, Xavier

_________________
A day without a laugh is a wasted day... (C. Chaplin)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za jan 10, 2009 9:53 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5418
Locatie: Belgie
Mooi verslag !!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za jan 10, 2009 9:57 pm 
Offline

Lid geworden op: ma nov 21, 2005 8:56 pm
Berichten: 324
Een Belgisch circus dus......Dan stond het onjuist in 'De Piste'.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo jan 11, 2009 12:47 am 
Offline

Lid geworden op: vr mar 23, 2007 8:03 am
Berichten: 198
Locatie: Lier België
De Bougliones zijn uiteraard van oorsprong een Frans circusgeslacht, maar aangezien Alexandre al vele jaren in België toert kunnen we mss wel van een Belgisch circus spreken?!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo jan 11, 2009 8:47 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Belgisch? Waals? Frans?

Als het maar goed is. En dat kan van Alexandre Bouglione dus gezegd worden: Het is een goed circus. En dat geldt dan zowel voor het materiaal als de voorstelling.

Blijkbaar beheerst Michel(*) geen Frans. Laten we dat maar zo houden. Dan kan Alexandre Bouglione ongehinderd in Wallonië en Brussel blijven reizen. Toch nog een voordeel van de taalkundige grens in België! Stel je voor dat hij weer terug zou willen naar Frankrijk vanwege die "linkmichel". Dan is zo'n fraai circus toch weer een stuk verder van ons (Nederlanders) verwijderd.

(*)je weet wel wie er bedoeld is.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo jan 11, 2009 9:59 am 
Offline

Lid geworden op: za dec 17, 2005 10:43 pm
Berichten: 291
Locatie: Brugge, België
Jammer genoeg krijgt ook Alexandre Bouglione meer problemen met dierenrechten. We komen het gewoon niet zoveel te weten, omdat we enkel de nederlandstalige pers lezen. Toen ik in de lente van 2008 in Luik op bezoek was bij A. Bouglione was de stoep volgeschreven met onaangename boodschappen...

_________________
A day without a laugh is a wasted day... (C. Chaplin)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo jan 11, 2009 9:40 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Dat is vernieling en daarvoor kun je heel eenvoudig aangifte doen bij de politie.
Bij de eerste aangiften zullen ze nog niet zo veel doen. Maar als blijkt dat vernielingen bijna dagelijks plaatsvinden dan komt het logge overheidsapparaat heus wel in beweging.

Als je denkt dat aangifte doen zinloos is dan zal er nooit iets tegen worden gedaam.

In enkele maanden tijd is de houding van de overheid jegens dieractivisten in Nederland volledig omgeslagen. Enkele acties in Sassemheim (Circus), Lelystad (Duke Faunabeheer), Lelystad (Animal Science Group), Hilversum (Euronext) en Wassenaar (Euronext) waren daarvoor voldoende...

Dieractivisme is internationaal. Dus ook in Wallonië. Maar GAiA beperkt zich duidelijk tot Vlaanderen.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo jan 11, 2009 9:54 pm 
Offline

Lid geworden op: za dec 17, 2005 10:43 pm
Berichten: 291
Locatie: Brugge, België
Ron_Mikkenie schreef:
Dieractivisme is internationaal. Dus ook in Wallonië. Maar GAiA beperkt zich duidelijk tot Vlaanderen.


Gaia richt zich evengoed op wallonië, het komt gewoon minder in de pers. Zeker bij ons nederlandstaligen. Zo controleren ze ook de waalse dierentuinen, de waalse dierenparken en terroriseren ze ook de waalse circussen.
Er is namelijk een nationale wet, en Gaia wil heel erg graag dat men zich daar aan houdt. Circussen die zich eraan houden worden dan wel weer geweerd door steden omdat ze een charter hebben met Gaia (dat trouwens niet geldig is, een gemeentereglement is onderhevig aan een Koninklijk Besluit), maar daar vechten de circussen die in orde zijn tegen. Soms is het roeien met de riemen die ze hebben, want de steden en gemeentes zijn niet goed ingelicht. Gelukkig vragen ze tegenwoordig de verplichtte formulieren op. Formulieren die er moeten zijn en enkel beschikbaar zijn bij circussen die met alles in orde zijn.

_________________
A day without a laugh is a wasted day... (C. Chaplin)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma jan 12, 2009 7:26 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
En dus is het hoog tijd voor Belgische tegenhangers van de Nederlandse organisaties VNCO en CKC. Die informeren gemeenten en landelijke politiek waardoor de Nederlandse tegenhanger van GAiA - WDDTU - in ons land geen poot aan de grond krijgt.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Forum gesloten  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.