Op dat laatste kom ik nog even terug. Want wellicht is hier iemand die iets meer afweet van 'onze' Toby -uit Amsterdam-.
Kwam die echt uit onze hoofdstad, had hij een Nederlandse trainer/begeleider en/of was hij ook in ons land wel te zien in het circus?
Ben benieuwd.....
Het laatste programmaboekje, waarvan hij de voorpagina siert, stamt uit de Kerstperiode 1959 - 1960.
Een aardig verhaal dat me opviel was dat van die giga-olifant Maharajah die in 1872 naar Manchester kwam.
Vanuit Edinburgh, geen idee hoe hij daar terecht was gekomen. Per schip, neem ik aan.
Maar niet de meest logische route naar Manchester, al was voor zijn aankomst de bestemmingsplaats mogelijk nog niet bekend....
Hij zou per trein worden vervoerd, maar dat wilde hij niet. De angst voor stoomtreinen kan ik me van dieren heel goed voostellen.
Een beetje paard schrikt zich al te pletter van iets dat een beetje sist (ingeboren angst voor slangen?) dus laat staan een lawaaierige en sissende stoomlocomotief!
Bovendien kennen dieren soms iets dat we bij paarden 'trailerangst' noemen, en mogelijk ook voor olifanten geldt.
Paarden zijn er met een juiste behandeling wel van af te helpen, maar daar ontbrak waarschijnlijk bij de olifant de tijd voor.
En verder waren de treinwagons in die tijd ook al niet van al te stevige kwaliteit, dus ook daar wilde men wellicht geen risico mee lopen.
Dus besloot zijn begeleider Lorenzo Lawrence (hij zij geprezen!) om de 322 km maar te voet af te gaan leggen!
Ze deden daar (maar) 10 dagen over, nog steeds een flinke tippel per dag!
Maar dan heb je ook wat! Want indrukwekkend was deze Aziatische stier zeker!
Men heeft spijtig genoeg niet heel lang plezier van hem gehad, hij overleed al na 10 jaar.
Op 18-jarige leeftijd aan longontsteking.
Hij is nog altijd te zien: zijn skelet staat in het Manchester Museum.
Als hij niet op reis is tenminste, want soms gaat hij op tournee en staat hij elders, zoals in de hal van het plaatselijke Piccadilly-station!
Nog weer wat geleerd: in Edinburgh ging hij zo te keer dat hij het dak van de wagon af sloeg!
En zijn aanschafprijs was 680 Pond, wat naar vandaag de dag omgerekend ongeveer € 90.000,- zou betekenen.
Ja, daar wil je dus wel een stukje voor (om-)lopen!
En dit was zijn baasje die de lange wandeling maakte:
en zo ging dat vroeger in de dierentuin: