Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 10:26 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo feb 02, 2020 1:39 pm 
Offline

Lid geworden op: za feb 01, 2020 12:33 pm
Berichten: 6
Er is een boek over het circus van de familie Kean verschenen.
De stichter van dat circus was een Engels acteur uit de grote theaters in Londen die in rond 1845 naar Nederland kwam om te werken in het theater van Meijer Goudsmit.

Al vlug was hij aangetrokken tot het circus. Hij ging werken met Lavater Lee en bij het Duitse circus Wollschläger.
Rond 1850 reeds had hij een eigen paardenspel en trok rond in Nederland, België en Noord-Frankrijk.
Tot 1897 (bij zijn overlijden) is hij trouw gebleven aan zijn passie, optreden met paarden. Nadien kwam de tweede en derde generatie die toerden met hun eigen circus.

Het schrijven van het boek heb ik aangevangen toen ik een overlijdensbericht uit 1871 van het kind Richard Kean, 6 jaar, vond in de registers van mijn geboortedorp.
Het paardenspel van de ouders verbleef maar enkele dagen in het kleine dorp Itegem aan de rand van de Antwerpse Kempen in België.
Na de begraving moesten ze gewoon verder trekken om de kost te verdienen, niet wetende of ze hier ooit zouden terugkeren.

Twee jaar heb ik gezocht naar de herkomst en de geschiedenis van die familie. De nabestaanden wisten zelf niet waar ze vandaan kwamen en wat er vroeger was gebeurd.
Toch kreeg ik van enkele familieleden samen meer dan 200 nooit gepubliceerde foto's die ik in het boek heb opgenomen.

Het verhaal en de stamboom heb ik met veel moeite kunnen samenstellen. De geschiedenis van een familie die in tijden van voorspoed en tegenslag getracht hebben hun circus staande te houden.
Tijdens de tweede wereldoorlog pakte men de de directeur Louis Kean op (ook al had hij een Duitse moeder) en voerde hem vanuit België naar de kampen Buchenwald en Dora! Hij overleefde en ging daarna onverstoord verder met het circus.

Wie meer wil weten over het boek kan terecht op de website: https://circuskean.com/nl/

Het boek is geschreven en uitgeven zonder winstoogmerk. Alle winst uit de verkoop zal worden geschonken aan een goed doel in de circuswereld.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo feb 02, 2020 2:01 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Dat ziet er veelbelovend uit!
De schrijver van het boek is, naar ik meen, Frans Nauwelaerts.
De site staat in ieder geval op zijn naam.
De prijs bedraagt € 25,- en daar komen € 5,70 verzendkosten bij.
Met name de illustraties zijn zeer interessant. De tekst mogelijk ook, maar die zag ik nog niet.
Het boek is via de site te bestellen, maar ook verkrijgbaar bij de auteur (aan huis): Frans Nauwelaerts, Stationsstraat 72 in 2220 Heist-op-den-Berg (B).
Hij ging niet over een dag ijs: er is zowel een Nederlandse, een Franse als een Engelstalige versie verschenen!

Het is een aardige pil geworden van 242 bladzijden, maar door de vele (niet eerder verschenen) afbeeldingen bijzonder aantrekkelijk.
Het ISBN-nummer is: ISBN - 9789081331319.

Afbeelding

Het Laatste Nieuws besteedde aandacht aan het verschijnen: https://www.hln.be/in-de-buurt/heist-op ... gle.com%2F

waarbij een passende foto van de auteur:

Afbeelding
Frans Nauwelaerts aan de kerk van Itegem. Richard Kean werd in de 19de eeuw begraven aan de kerk.

Eén van de prachtige afbeeldingen:

Afbeelding

En een overzicht van foto's uit een ver verleden:

Afbeelding


Laatst gewijzigd door Didier op zo feb 02, 2020 2:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo feb 02, 2020 2:14 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
En de naam leeft voort........
Niet alleen door de auteur van bovenvermeld boek, ik zag (mede daardoor) ook een clip van het Gotham-karakter Barbara Kean!
Niet geheel toevallig (wel dus!) is die clip getiteld Circus Freak!

Kijk maar mee: https://www.youtube.com/watch?v=p2KZQVhGhp4

Afbeelding

Ha, de rol werd gespeeld door niemand minder dan Britney Spears, die inderdaad een paar jaar geleden ook op tournee was met een show getiteld CIRCUS.
Daar kom ik nog op terug.
Hier de clip van de titelsong Circus of All Eyes on Me: https://www.youtube.com/watch?v=II0_Mzxal_s

Afbeelding

Met uitzondering van de naam Kean uiteraard totaal niets met het prachtige boek te maken!!!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo feb 02, 2020 2:28 pm 
Offline

Lid geworden op: za feb 01, 2020 12:33 pm
Berichten: 6
Bedankt Didier,

even terzijde, de verzendkosten 5,70 euro is voor verzending in het binnenland (België)

Voor andere landen kun je kosten op de site zelf zien op het bestelformulier.

Frans Nauwelaerts


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo feb 02, 2020 2:31 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Niet helemaal waar, er wordt daar geen onderscheid gemaakt.
Weet ook niet of dat nodig is, de verzendkosten naar Nederland verschillen denk ik niet al te veel.
Als dat wel zo is zou vermelding daarvan wel prettig zijn, want er is hier vast wel belangstelling voor!
Bedankt voor de snelle reactie trouwens!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo feb 02, 2020 2:45 pm 
Offline

Lid geworden op: za feb 01, 2020 12:33 pm
Berichten: 6
Jawel hoor, verzending met Bpost is duur, helaas.

Voor de aangrenzende landen vanuit België (Nederland, Duitsland, Luxemburg, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk) is dat 18,54 euro.
Alle zendingen zijn met "Tracking". Zo kan ik en de koper steeds zien waar de bestelling onderweg is.

Niet aangrenzende landen is nog veel duurder. Het spijt mij maar die tarieven zijn hoog in België.
Het gaat gewoon ook over het gewicht. Meerder boeken samen verzenden kost praktisch hetzelfde.
Daar heeft een gewone koper niet veel aan. Ik weet het.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo feb 02, 2020 3:12 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Zo, dat is nogal wat!
Maar nogmaals, die tarieven heb ik niet kunnen vinden op de site.
Wellicht krijg je die pas te zien wanneer je alles hebt ingevuld.
Jammer hoor, want zoiets is uiteraard niet bevorderlijk voor de verkoop.
Nederlandse orders verzamelen en net over de grens (van Nederland) verzenden, is dat een alternatief?
Ja, en voor mensen in het zuiden van het land afhalen (aan huis) natuurlijk!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo feb 02, 2020 3:35 pm 
Offline

Lid geworden op: za feb 01, 2020 12:33 pm
Berichten: 6
Op de site staat een klein grijs kadertje met de tekst "Bestel het boek", als daar op drukt kom je bij het bestelformulier.

Je hoeft niet alles in te vullen, gewoon bv Nederlands (Netherlands) kiezen uit de lijst en het aantal boeken kiezen en onderaan komt automatisch de prijs te voorschijn.

Je kan dus alleen maar kijken naar de prijs zonder verplichting om te bestellen. https://circuskean.com/bestel-het-boekZie afbeelding.

Ik zal morgen kijken wat ik kan doen aan die kostprijs. Inderdaad van net over de grens verzenden of met Post.nl, ik zie wel.
Morgen laat ik meer weten.

Leveringen uitvoeren over heel de wereld is niet zo simpel als ik dacht.
Maar ik moet wel, daarom ook dat het boek in drie talen is uitgebracht. De nazaten wonen verspreid over de wereld en spreken allerlei talen.
Het boek is al opgenomen in bibliotheken in Berlijn (DE), Chalons-en-Champagne (Fr), Sheffield (UK) , Spanje, Denemarken enz.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo feb 02, 2020 7:07 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Voor wie overweegt het boek bij de auteur thuis op te halen: hij woont in of nabij Heist-op-den-Berg. Toch wel een eind fietsen vanaf de Nederlandse grens.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma feb 03, 2020 2:52 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Niet in of nabij Heist-op-den Berg, maar ín!
Het juiste adres staat al in het eerste bericht!
Ja hoor, een aardig stukje fietsen vanaf de Nederlandse grens, en we heten nu eenmaal niet allemaal Mathieu van der Poel!
Die heeft het trouwens makkelijker, hij woont tegenwoordig in ‘s-Gravenwezel en dat is op trainingsritje-afstand of drie kwartier met de auto.
Nu maar hopen dat hij ècht circusliefhebber is......

Maar goed, geachte medelanders. Op de fiets naar het afhaaladres is vanaf Baarle-Nassau inderdaad tweeënhalf uur. Of een uur per auto.
Maar er bestaat een veel leukere oplossing.
Zoals u kon lezen is het afhaaladres gevestigd aan de Stationsstraat 72.
En zelfs in België betekent dat vaak dat er dan ook een station in de buurt is!
Op 4 minuten loopafstand zelfs!
Met een uitstekende verbinding vanaf Antwerpen-Berchem, ieder half uur een trein.
Dus trek de stoute schoenen aan en waag het erop! Avontuur verzekerd!
Wat een circus.......

Afbeelding

De laatste tijd overigens wel enigszins gemoderniseerd........


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma feb 03, 2020 3:46 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1143
Portokosten zijn flink maar een treinkaartje is duurder. Heb het boek in elk geval afgelopen vrijdag besteld en ben heel benieuwd.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma feb 03, 2020 4:00 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Mooi zo, en wij zijn dan weer benieuwd wat je ervan vindt!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo feb 05, 2020 5:40 pm 
Offline

Lid geworden op: za feb 01, 2020 12:33 pm
Berichten: 6
Zo, ik heb meteen de verzendkosten voor Nederland aangepast omdat ik via Post.NL veel voordeliger kan verzenden dan via de Belgische post, wat ik niet wist.

Bedankt heren trouwens voor de tip.

De verzendkost is nu gereduceerd tot 9,60 euro ipv van 18,54 euro. Dat is maar liefst 8,94 euro goedkoper. Ik zal de Nederlandse bestellers die al een boek hebben gekocht dat verschil individueel terugbetalen!

Het boek kost dan nu 25 + 9,60 = 34,60 euro speciaal voor Nederlanders.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do feb 06, 2020 1:48 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Erg goed nieuws, zeer bedankt voor de moeite!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma jan 17, 2022 9:58 am 
Offline

Lid geworden op: di nov 01, 2016 5:51 pm
Berichten: 348
Er is een boek over het circus van de familie Kean verschenen.
Zo kwam de auteur himself hier bijna een jaar geleden melden.
Sedertdien stond bestelling van dit boek al langere tijd op mijn toch al lange, nimmer in omvang afnemende, to-do list.
Aldus geschiedde.

Het is een fijn boek, zeker als je, zoals ik, van geschiedenis smult. Het beeldmateriaal, fraai, talrijk en bijzonder, is van grote toegevoegde waarde.
Volledigheidshalve vul ik nog even aan dat het hier een geschreven boekwerk betreft, niet weer zo'n plaatjesboek.

Algehele indruk
Je merkt dat de auteur hier wel een behoorlijke kluif aan moet hebben gehad: het is een smak werk om zo een geschiedenis uit te zoeken en op nette wijze aan het papier toe te vertrouwen. Het is een keurig verzorgd product, waarvan de verzending vlekkeloos verliep, het boek heeft mij zonder schade bereikt - dat laatste verloopt dikwijls anders.
De prijs/kwaliteitsverhouding van dit ruim 200 pagina's tellende boek is dik in orde.
Aanbevelenswaardig!

_________________
Zand, Zaagsel, Mensen, Dieren en Sensaties: wat een heerlijkheid.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.