Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr mar 29, 2024 8:36 am

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr jan 30, 2009 5:31 pm 
Offline

Lid geworden op: di dec 09, 2008 8:34 pm
Berichten: 687
Locatie: Winterswijk
Kijk zo weet iedereen van alles een beetje en word het verhaal met de foto's samen 1 erg leuk op naar de volgende serie en ik heb er nog tot maart genoeg.

_________________
circus@achterhoek is >>> Niek Oonk


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr jan 30, 2009 7:15 pm 
Offline

Lid geworden op: vr mar 23, 2007 8:03 am
Berichten: 198
Locatie: Lier België
Bedankt voor de prachtige fotoreeks Martijn, circus uit mijn tijd, die Daf-trucks, die bussen, pure nostalgie en vooral veel heimwee naar dat ECHTE circus...


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za jan 31, 2009 8:18 pm 
Offline

Lid geworden op: zo mei 28, 2006 5:53 pm
Berichten: 170
Wat is dit geweldig ! Dank voor de prachtige Mikkenie foto´s !


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo feb 01, 2009 1:43 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2006 12:14 pm
Berichten: 899
Locatie: Assen
Het Circus Mikkenie heeft ook nog een aantal seizoenen gereisd onder de naam Circus Mariska, 1 seizoen met zangeres Conny Vink, welke ook het eerste seizoen 1980 betrokken was bij het Circus Holiday en nog een seizoen onder de naam Mariska met Peppi & Kokki en de bekende TV Clown; Pipo de Clown (met de helaas overleden eerste acteur welke Pipo gestalte gaf Cor Witsgche).
Eerst reisde directeur Rob Ritman onder de naam Mariska van 1972 t/m 1976 en in 1977 veranderde de naam in Mikkenie en toen werd het circus ook onder de grote circussen gerekend.

_________________
ik hou van het CIRCUS, zowel zonder, maar vooral ook met DIEREN.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo feb 01, 2009 2:20 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2006 12:14 pm
Berichten: 899
Locatie: Assen
Het eerste seizoen onder de naam Mikkenie werd een internationale circusshow opgevoerd met o.a. Kosmar, een Spaanse draadloper, Het Portugeze duo Lourador met het aloude vatenspringen, De Fam. Spindler met olifanten en paarden, Los 7 Zamperla's uit Italie met acrobatiek op paardenruggen, Luchio Zamperla met een sensationele tijgerdressuur en hij schrok er niet voor terug om tijdens elke voorstelling een rondje met een tijger buiten de kooi te wandelen en ook Charly Ross met zijn toenmalige partner uit Spanje Pepito, zorgden voor de komische noot.
In 1977 reisden in Nederland de volgende circussen;
als grote circussen, Toni Boltini en Mikkenie
als kleine circussen, Charivari in combinatie met Kinsbergen, Hoepla(dir.Brenkman), Mini(dir. fam. Steyvers, jawel tegenwoordig Herman Renz), Piste(dir. fam. Boekschoten) en Renz (Fam. A. v/d. Vegt)
uit het buitenland waren op tournee in Nederland, Circus Gebr. Althoff(dir. Corty Althoff, Duitsland) Cirque 2000(Frankrijk, dir. onbekend) en uit Duitsland Circus Bernhard Renz (dir. fam. B. Renz, ja toen maakten ze ook al eens een tournee door Nederland).

_________________
ik hou van het CIRCUS, zowel zonder, maar vooral ook met DIEREN.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo feb 01, 2009 4:02 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2006 12:14 pm
Berichten: 899
Locatie: Assen
Wisten jullie dat er vanaf 1945 t/m 1954 ook al een Circus Mikkenie heeft gereisd, welke onder directie stond van Frans Mikkenie. Dit circus stond bekend als het "kiosk-circus" daar het geheel uit een aluminium constructie bestond, waarop het linnen werd gedrapeerd.
Dit circus heeft niet alleen succesvol in Nederland gereisd maar ook in Spanje, Frankrijk, Italie en Belgie.
Maar na een ziekbed overleed Frans Mikkenie op 51-jarige leeftijd en werd deze unieke aluminium circusconstructie verkocht aan een circus in oost-Duitsland. In 1954 reisde Frans Mikkenie nog onder de naam Circo Espagna.
De directie in de eerste jaren na de oorlog werd gevormd door F. Mikkenie & K. Strassburger.

_________________
ik hou van het CIRCUS, zowel zonder, maar vooral ook met DIEREN.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo feb 01, 2009 6:44 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
correctie Max: 1948 t/m 1954. Daarvoor was het Mikkenie-Strassburger dat in 1947 weer Strassburger ging heten. Mikkenie-Strassburger was eigenlijk "gewoon" Circus Strassburger. Maar vanwege de joodse directie was het in de oorlog beter om even een zetbaas in de zaak te hebben die het circus door de oorlog heen kon loodsen.

Enne... alle bekende foto's zijn gemaakt door het - nog steeds bestaande - fotobureau Anefo te Amsterdam.

... enne ditmaal dus wel familie :wink:

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma feb 02, 2009 10:01 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Ron_Mikkenie schreef:
Enne... alle bekende foto's zijn gemaakt door het - nog steeds bestaande - fotobureau Anefo te Amsterdam.

... enne ditmaal dus wel familie :wink:


die foto's staan overigens hier:
http://beeldbank.nationaalarchief.nl/nl ... d/mikkenie

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di sep 28, 2010 4:18 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: za nov 24, 2007 3:32 pm
Berichten: 1161
Locatie: Breda
In een doos hele oude schoolspulletjes van mezelf kwam ik vandaag een toegangskaartje tegen van De Nederlandse Circus Combinatie b.v - Circus Mikkenie , geel van kleur en geldig voor 1 kind. Het bewijs dat ik er ooit geweest ben :)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di nov 08, 2011 9:43 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Polygoonbeelden van Circus Mikkenie (Rob Ritman, 1978) op http://www.youtube.com/watch?v=tdEcTUcEoDw met dank aan het Instituut voor Beeld en Geluid.

Zie o.a. de Zamperlas en andere mooie nummers uit die tijd. En uiteraard de wagens van DAF, de tent en circusmensen die tot op heden nog steeds in de circussen werkzaam zijn.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do sep 05, 2013 5:38 pm 
Offline

Lid geworden op: do sep 05, 2013 5:31 pm
Berichten: 1
De tent met de rood/gele onderkant is in 1977 en 1978 gebruikt. Ik kwam toen vaak bij Mikkenie omdat de Zamperla's er werkten. De elefantenwagen is van Spindler.
De andere tent met het blauw/rode dak is in 1979 in gebruik genomen.
Mochten jullie nog meer uit die periode willen weten, de originele programmaboekjes zijn in mijn bezit en ik kwam er erg vaak tot 1980. Kan me ook nog erg veel herinneren.

De polygoonbeelden zijn opgenomen op 5 augustus 1978 in Raalte.
Ik was erbij en mijn broertje staat er ook nog op.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.