Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 9:43 am

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo jan 25, 2009 7:05 pm 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
Uit de oude doos; Circus Mikkenie

Veel weet ik niet te vertellen over dit circus :)
want dit is allemaal voor mijn tijd... maar wel prachtig om te zien.

Het jaartal van de foto's zou ik ook niet weten, wel heb ik nu al 2 verschillende tenten voorbij zien komen.

Kijk op ons album:
http://www.circusforum.nl/album/displa ... eshow=5000


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo jan 25, 2009 8:27 pm 
Offline

Lid geworden op: vr mar 23, 2007 8:03 am
Berichten: 198
Locatie: Lier België
Ik kan me vergissen maar ik zie één en hetzelfde chapiteau, mss de laatste foto's een nieuwere versie. Ik heb zo'n vermoeden dat er zeker één persoon op dit forum alles weet over dit circus. Hele leuke foto's trouwens, ze ademen perfect die sfeer van toen uit.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo jan 25, 2009 10:42 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1143
De tent op de foto's van het Circus Mikkenie van Rob Ritman is in 1979 in gebruik genomen. In dat jaar waren o.a. William Voss met een tijgernummer, Los Gino's (met een erg jonge Toni), het Duo Cardinali en Franz Renz met paarden, olifanten en kamelen bij het circus werkzaam. Charly Ross zat ook in het Programma. Ritman verloor dit jaar een deel van zijn staf omdat Hans Martens en Maurice Veldkamp zich gingen storten op de voorbereiding van Circus Holiday en het circus in de zomer verlieten.
In 1980 trad Jeany Bugler en zijn familie op met olifanten, paarden en kamelen. Los Tatos clowns, Harrisons zeeleeuwen en Franco di Angelo en Miss Jenny met twee luchtnummers. Alex de Werk had een nummer met varkens.
In mei kwam John van Essen (Peppi) bij het circus en samen met Charly Ross, in de rol van Kokki, vormden Peppi en Kokki de publiekstrekkers. Hiermee wilde Ritman de concurrentie het hoofd bieden die dat jaar met Holiday, Sjoukje Dijkstra, Krone, Toni Boltini en Renz nogal fors was.
In 1981 reisde Ritman in een theaterachtige voorstelling onder de naam Mariska. Tot en met 1976 had hij onder deze naam gereisd. Behalve Peppi en Kokki deed tot de zomer Cor Witschge, de originele Pipo de Clown, mee aan de voorstelling. Tot hij in augustus overspannen raakte en het circus weer verliet.
In 1982 reisde Ritman weer onder de naam Mikkenie. Charly Ross had het circus verlaten en dat had zijn invloed. In het programma onder andere een Fischer nummer met honden en de roofdieren van Sally Chipperfield. In mei/juni van dat jaar is Mikkenie definitief gestopt.
De programma's waren altijd erg leuk. In 1977 en 1978 de Zamperla's met onder andere het tijgernummer van Lucio. Hij wandelde met de tijger ook altijd een rondje buiten de kooi. Wagenpark was altijd een allegaartje maar het circus had zeker tot en met 1980 hele goede en leuke programma's.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma jan 26, 2009 1:21 pm 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
Kijk eens aan bedankt voor de info.... en @ gert: ik bedoel dat ik op mijn pc al 2 chapiteau's voorbij zag komen
Trouwens met dank aan Circus@Achterhoek!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma jan 26, 2009 5:40 pm 
Is bij dit circus niet een stukje opgenomen van bassie en adriaan en de plaag geest?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma jan 26, 2009 8:28 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1143
goeswest schreef:
Is bij dit circus niet een stukje opgenomen van bassie en adriaan en de plaag geest?


Ja dat klopt helemaal. Was alleen wel de oude tent en die kan ik op de foto's niet ontdekken. De tent die je op de foto's ziet heb ik een aantal jaren later, (1985) teruggezien bij het Circo Cardinali in Portugal.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma jan 26, 2009 8:30 pm 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
Hugo schreef:
goeswest schreef:
Is bij dit circus niet een stukje opgenomen van bassie en adriaan en de plaag geest?


Ja dat klopt helemaal. Was alleen wel de oude tent en die kan ik op de foto's niet ontdekken. De tent die je op de foto's ziet heb ik een aantal jaren later, (1985) teruggezien bij het Circo Cardinali in Portugal.


een Egaal blauwe tent met grote stormpalen?
of nog een andere?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma jan 26, 2009 9:55 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1143
MartijnH schreef:
Hugo schreef:
goeswest schreef:
Is bij dit circus niet een stukje opgenomen van bassie en adriaan en de plaag geest?


Ja dat klopt helemaal. Was alleen wel de oude tent en die kan ik op de foto's niet ontdekken. De tent die je op de foto's ziet heb ik een aantal jaren later, (1985) teruggezien bij het Circo Cardinali in Portugal.


een Egaal blauwe tent met grote stormpalen?
of nog een andere?


Inderdaad met de zijkanten rood en geel gekleurd. Tent was ook van Nederlandse makelij. In die tijd was het wagenpark van Mikkenie, zover geverfd althans, ook blauw met geel. Op de foto's is die nu geplaatst zijn is dat vooral rood met geel.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di jan 27, 2009 5:48 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1143
Circusboy schreef:
Mooi foto's

Die tweede tent is iets helemaal anders, niet zo mooi eigenlijk !


De tweede tent is gebruikt van 1977 tot halverwege 1979. Daarna kwam de tent op de eerdere foto's. Tweede tent is dus de eerste tent. Wel heel leuk al die foto's, jeugdsentiment, die herinneren aan een circus dat altijd leuke programma's bracht.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di jan 27, 2009 10:00 pm 
Offline

Lid geworden op: za dec 17, 2005 10:43 pm
Berichten: 291
Locatie: Brugge, België
Zijn er geen 3 verschillende? 2 viermasters en een 2 master?

_________________
A day without a laugh is a wasted day... (C. Chaplin)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 29, 2009 10:44 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Het ging in die jaren echt niet makkelijker. Circus Mikkenie - ditmaal overigens géén familie - was een onderneming van Rob Ritman samen met Charly Ross, Gerrit Reus, Martin Hanson en nog een paar mensen die in 2009 nog steeds actief zijn in de circuswereld. De tijd van de grote tenten en prachtige façades lag al weer de nodige jaren achter ons. Voor het grote geld moest je beslist geen circus beginnen. Het wagenpark bestaat dan ook uit - intussen museale! - tweedehands voertuigen. We herkennen autobussen, autobusopleggers en diverse generaties vrachtwagens. Maar ook luxe caravans en een eerste grote woontrailer.

Autobelettering (zoals bij Circus Herman Renz) is iets uit het computertijdperk. Zelf overgeschilderde wagens en teksten op opgeplakte litho's zorgen er in ieder geval voor dat er toch eenheid in het wagenpark zat.

Dankzij deze doorzetters hebben we nu nog steeds circussen in Nederland.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr jan 30, 2009 5:04 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2006 12:14 pm
Berichten: 899
Locatie: Assen
Naast genoemde personen door Ron, weet ik nog twee bekende circusmensen, welke toen ook betrokken waren bij het Circus Mikkenie en wel Maurice Veldkamp (Magic-Circus) en Hans Martens (Staatscircus van Moskou). Naar aanleiding van een bezoek welke Willem Smitt met zijn zonen Ilja en Wanja eind jaren zeventig bracht aan het Circus Mikkenie is er een gesprek ontstaan tussen Hans Martens en Willem Smitt om met een eigen circus op tournee te gaan, dat werd in 1980 beklonken met het feit dat beide heren met het Circus Holiday op tournee gingen en bij Holiday kreeg Maurice Veldkamp de functie van tourneemanager. Het feit wilde dat in 1980 nog twee nieuwe Nederlandse circussen op tournee gingen en wel het Circus Sjoukje Dijkstra, welke slechts enkele maanden heeft gereisd en het Circus Bassie & Adriaan, welke in die vorm drie jaren hebben gereisd, de directie hiervan werd gevormd door Bas & Aad van Toor en Joop van den Ende. Later hebben Bassie & Adriaan nog een paar jaren gereisd met het Circus Renz. In 1991 gingen Willem & Hans op tournee met het Staatscircus van Moskou met Oleg Popov, dit heeft geduurd tot 1996 enzoals bekend gingen beide met een circus op tournee, Hans Martens met het Staatscircus van Moskou en Willem Smitt met eerst Russisch Staatscircus met komisch Circus Paradox en de jaren erna met het Groot Russisch Staatscircus.
Bovendien reisde in 1980 het Circus Toni Boltini voor het laatst en maakte ook een uitgebreide afscheidstournee door geheel Nederland.

_________________
ik hou van het CIRCUS, zowel zonder, maar vooral ook met DIEREN.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.