Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 6:38 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Cicusfan (deel 1)
BerichtGeplaatst: wo jul 24, 2013 12:04 pm 
Het is dinsdag twaalf maart 1980. Ik ben net veertien jaar geworden en zit thuis televisie te kijken omdat ik mezelf weer eens ziek heb gemeld op school. School boeide mij totaal niet, ik was uitsluitend bezig met ‘eigen”
zaken. Ik wist in die tijd allang dat mijn leerproces niet zou bestaan uit boekenwijsheid maar wijsheid ten gevolge van praktijk en ervaring. Ik had in mijn beleving al een hoop gedaan en was bijzonder geïnteresseerd in zoveel dingen om mij heen. Ik wilde bakker, slager, melkboer, tandarts, archeoloog en schilder worden en het liefst tegelijkertijd in één leven. Ja, ik was fanatiek, dan kan ik rustig zeggen. Een druk baasje noemde ze mij vaak. Toch duurde de liefde voor iets nooit erg lang, ik sprong van de hak op de tak en begon elke dag een nieuw avontuur. Mijn vader steunde mij hier in en vond het denk ik allemaal wel leuk. Behalve dan die keer dat ik tandarts wilde worden. Hij heeft geloof ik een half uur met zijn mond open gezeten in mijn zelf gefabriceerde tandartsstoel, waarbij ik hem behandelde met cocktailprikkers als tandartsgereedschap. Ook mijn avontuur als tuinder was van korte duur evenals vele andere hobby’s en ambachten. Toen…om half twaalf viel de AVRO bode op de mat. Ik sloeg hem open om te zien wat er volgende week allemaal op televisie zou komen en stuitte op een advertentie van Circus Holiday. Het nieuwe Nederlandse circus bood zevenguldenvijftig korting aan op alle rangen en geldig voor alle plaatsen. Ik was weliswaar al diverse keren in een circus geweest omdat mijn vader, hij was winkelier in Beverwijk, altijd vrijkaarten kreeg als dank voor het ophangen van een affiche. Zo wist ik mij het grote circus Althoff te herinneren alsook Sarrasani en Busch-Roland. Deze grote Duitse circussen waren op bezoek geweest in Haarlem. Ik weet dat ik hier enorm van genoten had maar het echte virus moest zich nog ontwikkelen. En dat gebeurde dus op deze twaalfde maart. Het was niet de korting waar ik van opgewonden werd maar de clownafbeelding in de advertentie. De in circuskringen bekende Lou Jacobs die met zijn grijns van oor tot oor dwars door elk kind heen kijkt. Ik wist het direct: hier ga ik heen. Circus Holiday stond van 31 maart t/m 2 april in Ijmuiden. Ik knipte de advertentie uit en keek er dagelijks diverse keren naar. De clown bleef mij boeien. Achteraf gezien bleek het ditmaal geen bevlieging van enkele dagen te zijn. Tot op de dag van vandaag ben ik een zeer enthousiast circusliefhebber waarbij ik bijna dagelijks de pijn voel die veel circuseigenaren waarschijnlijk ook voelen. Het verdwijnen van de wilde dieren die ten gevolge zal hebben dat straks hele generaties niet meer zullen weten wat circus is. Circus is immers een volksvermaak wat zowel klein als groot blij kan maken en dagelijkse beslommeringen doet vergeten. Als ik in het circus zit droom ik weg naar een andere wereld. Een vredige wereld vol muziek, kleur, dieren en artiesten. Iets wat iedereen zo nu en dan moet meemaken en wat niet verloren mag gaan. Een voor een buitenstaander gezien prachtig bestaan maar voor de medewerkers vaak een harde wereld vol knokken, vallen en opstaan. Een stukje paradijs op aarde en tevens een onderschatte beroepstak. Een door velen verguisde branche maar oh oh oh, wat zouden velen toch eens graag in die leeuwenkooi willen staan of aan de trapeze hangen. Al is het maar voor het slotapplaus. Die staande ovaties zorgen er voor dat ondanks vele tegenslagen de circusdirecteur steeds opnieuw op reis gaat, tegen beter weten in. Voor wie hij dit doet? In ieder geval voor mij omdat ik tot mijn dood aan toe kaartjes blijf kopen voor dit onvervalste stuk werelderfgoed.

Volgende keer: Hoe Johnny Boltini mij het virus gaf.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Cicusfan (deel 1)
BerichtGeplaatst: wo jul 24, 2013 4:19 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Heel erg mooi! Schitterend!
Kan niet wachten op deel 2!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.