Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 6:19 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Circusfan (deel 2)
BerichtGeplaatst: wo jul 24, 2013 9:51 pm 
Pap, zullen we in Ijmuiden gaan kijken. Het circus zal daar wel al staan. Het is drie dagen voor de eerste speeldag van circus Holiday. Mijn vader – gek op mij – start de auto en we rijden via de sluis naar het betreffende veld. Aangekomen heerst er bij mij louter teleurstelling, er is niets te zien. Gedeeltelijk wordt het goedgemaakt door de prachtige reclameborden die haast aan elke lantaarnpaal staan. De schreeuwende oranje borden met de eerder genoemde Lou Jacobs clown lachen je van grote afstand toe. De rit naar Ijmuiden herhaald zich de volgende dag en de dag daarna. Steeds niets te zien. Ik begin toch zenuwachtig te worden omdat Zaterdag 31 maart als eerste dag is aangekondigd. Zaterdagochtend kreeg ik mijn vader weer zo ver naar het aangekondigde speelveld te rijden en eindelijk het was zover. Op het moment dat wij de hoek om kwamen gereden zag ik de eerste vrachtwagens en caravans al staan. De tent, een witrood gestreepte viermaster was een parel om te zien. Het is nu ruim dertig jaar later maar ik kan mijn bonkende hart nog steeds voelen als ik terug denk aan deze officiële start van mijn carrière als circusfan. Langzaam zocht mijn vader een plek om te parkeren en ik was de auto al uit voor de wagen stilstond. Het was prima weer en er was drukke bedrijvigheid rondom en op het circusterrein. De tent stond dan wel, maar de rondzeilen waren nog niet bevestigd. Ik zag enkele tientallen mensen de tribuneplanken versjouwen en er stond een man boven op de tent. Ik denk om het zeil rondom de hoofdmasten te monteren. De kassa was al open dus snelde ik me naar de traanplaten trap om twee tribunekaartjes te kopen, uiteraard met de uit de AVRO bode geknipte kortingsbonnen. Ik kocht kaartjes voor de avondvoorstelling omdat ik – zo jong als ik was – de avonden altijd het leukste vond. Ik herinnerde mij immers de avonden bij Sarrasani en Althoff in Haarlem, waar je – als je buiten kwam na de voorstelling – werd overdonderd door lampensnoeren en sfeerlichten. Mijn vader dacht na de aanschaf van de twee kaarten naar huis te kunnen maar het tegendeel was waar. Ik wilde blijven. Ik wilde zien hoe alles in gereedheid werd gebracht voor de eerste middagvoorstelling. We liepen rond het veld en er ging een wereld voor mij open. Een wereld die – als je er van houdt – altijd in je hart blijft hangen en steeds opnieuw doet verlangen naar de komst van het circus. Het prachtige programmaboek onder de arm en zoeken naar de artiesten. De trailers met paarden, kamelen en olifanten van Bernhard Spindler, de caravan van Joop Teutenberg, De slaap- en woonbus van de Starlords en de slaapvertrekken van orkestleden en werkvolk. Ik wilde het allemaal zien. Je kon gewoon het circusterrein op lopen, links rondrennende sjouwers en rechts waterslangaansluitende artiesten. Voor de tent stonden twee trailers met de konten tegen elkaar en aan de voorzijde een trap. Deze herbergde Nederlands grootste rondreizende circustentoonstelling. Natuurlijk ging ik ook hier naar binnen en bij de entree zat een vreemde ouwe kerel met warrig haar en opvallende grijze snor. Hij was de directeur van dit rondtrekkende museum. Op vertoon van circuskaartjes had je gratis toegang tot deze ‘extra” attractie van circus Holiday. Ik liep van de ene kant naar de andere en dit herhaalde zich een keer of tien. Affiches, kostuums, foto’s en attributen stonden opgesteld in deze met trots gepresenteerde tentoonstelling van – naar later bleek – Johnny Boltini, de broer van. Later op de dag zou ik nogmaals een bezoek brengen aan deze attractie en hij merkte op ‘ Je bent toch al geweest”. Ik beaamde en vertelde dat ik het zo mooi vond dat ik het weer wilde zien. Hij zat daar, met zijn vrouw en een borrel. Heel veel belangstelling voor het museum kon ik niet ontdekken maar ik raakte als knulletje van veertien met hem aan de praat. Hij liet foto’s zien van zijn eigen clowncarrière en probeerde mij affiches te verkopen, wat hem ook lukte. Voor ik het wist hing ik de hele dag bij hem rond en stuurde mijn vader naar huis. Johnny Boltini vertelde het ene verhaal na het andere en ik hing aan zijn lippen. Zijn borrelglas werd regelmatig bijgeschonken en zijn wangen waren rond zes uur in de avond net zo rood als zij vroeger – ten tijde van zijn clown zijn – moeten zijn geweest. Klokslag acht uur begon de avondvoorstelling. Mijn hart ging tekeer bij de inzet van het orkest. Wat een sfeer en wat een prachtige entourage in de tent.
Diepe indruk heeft het gemaakt: De olifanten van Spindler, de panters van Beautour en de trapeze van de Starlords. Los Ginos lieten zien hoe het clownsvak werd uitgeoefend en er was een acrobatennummer van wereldklasse ’Los Hermanos Lourador”. Tot half elf werden mijn vader en ik meegenomen naar een andere wereld, een wereld waarin je jezelf verzuipt in dromen en fantasie. Een wereld die je de buitenwereld met al haar leed doet vergeten.
Een beker van attracties, kleur, muziek en spektakel die tot de laatste druppel moet worden leeggedronken.
De volgende dag wilde ik weer en op tweede Paasdag ben ik zelfs twee keer geweest. Mijn vader zette mij steeds af voor de deur van het paradijs. En Johnny Boltini overstelpte mij met programmaboekjes en posters, uiteraard tegen mijn riante betalingen. Maar het was het waard, ik kreeg zijn verhalen er gratis bij. Het circus verdween als een dief in de nacht. Het enige wat ik nog had waren de posters en boekjes. Het is Maandagavond 2 April, ik was verdrietig. Er was niets meer. Een leeg veld met een zaagselcirkel in het midden. De reclameborden waren ook al weer verdwenen en Ijmuiden was weer saai. Niets meer dan een vissersdorp en Hoogovenarbeiders.

Volgende keer: Circus Bassie en Adriaan


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circusfan (deel 2)
BerichtGeplaatst: wo jul 24, 2013 10:39 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1143
Wat een mooie terugblik op je debuut als circusfan. Ik was in 1980 al twee jaar behept met het circusfan virus.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.