Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr mar 29, 2024 1:43 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Circusfan (deel 3)
BerichtGeplaatst: do jul 25, 2013 6:37 pm 
Het circus Holiday was nog maar net vertrokken uit Ijmuiden of ik zag reclamespots van het nieuwe TROS circus Bassie en Adriaan op de televisie. Deze twee razend populaire kindersterren zouden met een echt en groot eigen circus door Nederland gaan reizen met als promotor en mede-investeerder de op dat moment minder bekende Joop van den Ende. Ik – als persverse circusfan – wilde dat natuurlijk meemaken en kon niet wachten tot de allereerste voorstellingen in Haarlem zouden plaatsvinden. Inmiddels had ik alle raamaffiches van circus Holiday opgehaald bij de winkeliers in Ijmuiden omdat het circus toch al was verdwenen. Het waren er denk ik wel honderd – allemaal hetzelfde – maar dat drukte de pret niet.
In afwachting van de komst van Bassie en Adriaan in Haarlem bezocht ik opnieuw circus Holiday omdat deze in de buurt bleven hangen. De tournee stond immers aangegeven in de AVRO bode maar ook Johnnie Boltini wist mij de standplaatsen te melden. Ik werd er kind aan huis, tenminste als ze een beetje in de buurt stonden.
De allereerste voorstelling van het circus van Bassie en Adriaan werd een feit, in Haarlem en…in de stromende regen. Ik weet mij nog te herinneren dat Joop van den Ende in een geel oliepak met muts naast de piste stond. Dit circus bracht een prachtprogramma zoals dat vandaag de dag alleen nog bij een circus als Herman Renz te zien is. Althans in Nederland. Paarden, kamelen en olifanten van Joseph Holzmuller, Leeuwinnen van Maurice Vienne, Zeeleeuwen, hoge draad, bruine beren, kortom alles waar je een goede show mee kunt vullen. Ook de uitstraling was gewoonweg top. Een gloednieuwe geelrode viermaster, prachtige artiesteningang, goed orkest perfect licht en een zeer uitgekiende reclamecampagne, grotendeels op televisie. En televisie was nog iets in die dagen. Daar werd naar gekeken, je had immers nog maar twee netten. Nu zie je door de bomen het bos niet meer met vele zenders. Toen viel je op en wist heel Nederland het. Ik geloof dat het circus een dag of drie in Haarlem speelde en heb de afbouw bekeken. Ook dat boeide mij enorm, niet alleen de show maar ook alle facilitaire zaken daar om heen, evenals de reclame campagnes. Ik heb in dit jaar – we hebben het over 1980 – het circus van Bassie en Adriaan een keer of zes bezocht. En zelfs in Zandvoort - op een snikhete dag - hadden zij in de middagvoorstelling nog zo’n duizend personen in de tent. Een trekker van de eerste orde. Ik heb horen zeggen dat zij op Texel een rij van vijfhonderd meter voor de kassa hadden staan. En ja, dan wordt je arrogant. Want ook heb ik gehoord dat Bas van Toor niet altijd de makkelijkste geweest moet zijn voor zijn omgeving. Maar dat hij een topclown is geweest is zeker. Nog twee jaar lang zou het circus blijven reizen onder dezelfde directie. In 1981 hadden zij wederom een topprogramma en in 1982 werd alles nog eens wat groter gemaakt. een nieuwe grotere tent en nu reizend onder de naam ‘Joop van den Ende’s grote showcircus”. Bassie en Adriaan waren de sterren in de middagvoorstellingen en Andre Hazes was aangetrokken om het avondcircus op te luisteren. Dat laatste is jammerlijk mislukt en al na een week of drie vier heeft Joop van den Ende de stekker er uit getrokken en is het circus weer verder gegaan als Bassie en Adriaan. Overigens met heel veel ruzie waarbij Joop op den duur zijn eigen circus niet meer kon bezoeken vanwege bedreigingen van ‘personeel”. Joop van de Ende is sedertdien geen fan meer van het duo en stuurde jaren later een memo naar al zijn medewerkers met de mededeling ‘als je er heen gaat wordt je ontslagen”. We hebben het over Bassie’s vijftigste verjaardag. Circus is overigens het thema waar Joop van den Ende weinig geluk mee heeft gehad. Zijn eerste musicalproductie was ‘Barnum”, met in de hoofdrol Mike Burstyn. Deze laatste was in de jaren tachtig door de VARA naar Nederland gehaald om een grote Zaterdagavondshow te presenteren. Ik heb al deze shows op DVD, via de stichting beeld en geluid, en gezegd moet worden dat deze van oorsprong uit Israel afkomstige entertainer zeer leuke shows maakte. De musical rondom de grootste circusdirecteur ter wereld mislukte echter jammerlijk. Joop van den Ende sloeg het boek ‘circus” definitief dicht.
Aan het einde van 1982 was er praktisch niets meer over van het ooit zo mooi begonnen avontuur. Artiesten waren ontslagen, de tent was ingekrompen tot een tweemaster en de wagens zaten vol met krassen en deuken. Het duo ging later nog met circus Renz in zee om toch circus te blijven maken. Overigens met wisselend succes. Vaak volle tenten maar ook veel ruzie. Herman Renz heeft eens in de Telegraaf gezegd: Bassie mogen ze wat mij betreft onder het beton storten. Ook een grote vechtpartij in Antwerpen, waarbij Bassie zijn eigen broer het ziekenhuis in sloeg was geen goede reclame. Toch wist het duo het nog jaar in jaar uit vol te houden met grote theatershows in sporthallen. Bassie heeft enkele jaren terug als laatste circusoptreden nog enkele maanden solo bij Alberto Althoff gestaan. Dit trok geen grote hoeveelheden publiek meer. Zeker niet na de uitspraak bij het onderhoudende TV programma van Jensen: Mijn vrouw is gek op Bassie-worst naar aanleiding van het op de markt brengen van een slagersworst met zijn hoofd er op.

Volgende keer: Circus Sjoukje Dijkstra


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circusfan (deel 3)
BerichtGeplaatst: wo jul 31, 2013 10:03 pm 
Offline

Lid geworden op: vr mei 07, 2010 5:52 pm
Berichten: 329
Locatie: Doetinchem
Heerlijk die oude verhalen. Ik ben al in 1975 besmet met het circusviris bij Renz. Hoewel een paar jaar eerder vond ik Hoepla al een belevenis. (was 11). Ik kijk uit naar Sjouke Dijkstra. :D
8)

_________________
Henk Onstenk
(circusliefhebber)


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circusfan (deel 3)
BerichtGeplaatst: vr aug 09, 2013 9:13 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1143
Ben benieuwd naar je ervaringen bij Renz en Mikkenie


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.