Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 10:37 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Circus Sarrasani 1978
BerichtGeplaatst: zo nov 01, 2015 3:31 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1143
In juli 1978 kwam het Circus Sarrasani van Fritz Meij naar Nederland. Dit alweer voor de zevende keer, en dan heb ik het over na de oorlog natuurlijk. Het was niet mijn eerste kennismaking met dit Circus want in 1976 had ik ook al een voorstelling bezocht.
De tournee zou in eerste instantie tot en met eind september duren maar werd met een aantal weken verlengd. Voor mij een buitenkans om het Circus ook in mijn toenmalige woonplaats Leeuwarden te kunnen bezoeken.
Maar ik was al eerder geweest namelijk in Alkmaar stond het circus van 21 juli tot en met 26 juli opgebouwd aan de Olympiaweg. Ik ben zelfs twee keer naar Alkmaar gegaan en de eerste keer was een zware teleurstelling. Ik kwam met de bus vanuit Leeuwarden, toendertijd deed je daar ruim twee uur over, maar het was voor mij als veertienjarige de snelste manier om daar te komen. Echter, op 21 juli was er geen matinee voorstelling. Ben toen een paar dagen later terug gegaan om de voorstelling te bezoeken.
Het programma was zonder meer goed te noemen. Fritz Meij had voor het 75e jubileumjaar Trude Stosch-Sarrasani, de vrouw van Hans Stosch jr, zoon van de oorspronkelijke oprichter, gecontracteerd. Haar heb ik overigens niet zien optreden want het rommelige paardennummer van 12 Lippizaners werd gepresenteerd door haar echtgenoot Gabor Nemedy. Vele malen beter was de Hogeschool die gereden werd door de toen achttienjarige Manuele Beeloo. Jean-Albert Hoppe trad op met een nummer met boerderijdieren, een varken, een haan, een haas, een konijn , een vos etc. en het Duo Schneller presenteerde een chimpansee nummer.
Hoogtepunt op het gebied van dierennummers was echter Dieter Farell met zijn gemengde roofdierengroep met tijgers, luipaarden en panters en zijn dochter Monika die optrad met twee zwarte panters te paard.
De clownerie werd verzorgd door de Zwitser Walter Galetti met zijn dochter en de Hongaarse Eötvös clowns. Vooral die laatsten zorgden voor ware lachsalvo's.
Als illusionisten zag ik The New Houdiny's, met roofdieren en Rudy Schweitzer jongleerde met hoeden, pingpongballetjes en sigarenkistjes. In de lucht The FLying The Witts met een matig Trapeze nummer en The Lindors aan de hangende perche. Laatstgenoemden hebben nog jaren bij Roncalli gewerkt.
Het Duo Zalewsky bracht een perche nummer en de wipplankacrobatiek werd verzorgd door The Spychalsky's. Een viertal leden van laatstgenoemde groep bracht nog een nummer op de Russische stang.
Dit circus kende overigens geen finale maar een openingsparade. Het geheel werd muzikaal begeleid door het orkest van Stanislaw Babka.
Zoals gezegd kon ik het circus nadien nog twee keer bezoeken in Leeuwarden waar het circus opgebouwd stond aan een parkeerterrein tegenover de Frieslandhal.
Het hele circus, wellicht op wat artiesten na, reisde per trein.
In 1978 was men op 7 juli gestart in Amsterdam om daarna naar Alkmaar, Haarlem, Leiden, Den Haag, Rotterdam, Hilversum, Utrecht, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer, Meppel, Heerenveen, Leeuwarden, Groningen, Emmen, Hoogeveen vanuit Enschede terug naar Duitsland ging. Oorspronkelijk was het plan om na Apeldoorn naar Enschede te gaan maar de tournee werd zoals gezegd met vier weken verlengd.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.