Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 9:34 am

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za aug 19, 2017 10:03 pm 
Offline

Lid geworden op: vr aug 18, 2017 7:48 pm
Berichten: 277
Hij is pas overleden en ik verbaasde mij over het schaarse aantal reacties op zijn dood. Is het omdat er zo weinig mensen zijn met schrijfvaardigheid of omdat de persoon in kwestie gemengde gevoelens met zich meebracht. Is het omdat mensen eigenlijk niet weten wat ze moeten zeggen of omdat weinigen op dit forum hem hebben gekend. Dit laatste lijkt mij niet de kwestie. Soms valt het mij op dat er veel meer lezers zijn dan schrijvers alhier. Best jammer, vooral omdat ik denk dat best veel oudgedienden Dames en Heren circusvrienden en niet te vergeten de trangenders onder u behoefte hebben aan een leuk praatje over circus hoe het was. Over wie hebben we het. BEN BERDINI. Ik heb al eerder geprobeerd een geschiedenis schets te geven over deze gelijk verdeeld geliefde als gehate burgerman die in de jaren zestig samen met zijn partner Frits de Vries voor het circusleven koos. Ik heb na mijn eerste boek in 2013 met de titel 'gebeten hond" over mijn eigen leven en de ondergang van mijn onderneming overwogen een boek te wijden aan deze markante persoonlijkheid zoals ze er haast niet meer zijn. Immers van mijn debuut zijn 17.000 exemplaren verkocht dus waarom niet. Het is er niet van gekomen en waarom weet ik zelf ook niet. Het onderwerp is boeiend genoeg omdat ik de eer heb gehad om enkele jaren met hem op te trekken. Ik heb al zijn karaktertrekken meegemaakt en heb mij de mening toegedaan dat hij een onmogelijke mens was die zichzelf regelmatig vernietigde maar ook een mens die veel, heel veel betekende voor het Nederlandse circus. Enerzijds een levenskunstenaar, anderzijds een trieste clown en meerderzijds een uniek persoon. Ik ken zijn successen en zijn mislukkingen maar ben bang dat het niet mag. Hoewel ik weet wat ik wel en niet zal schrijven rust er op bepaalde elementen een steen die niet opgetild mag worden. Als ik u nu eens zeg dat hij voor 90 procent deugde maar die andere 10 procent bij sommigen die 90 procent teniet deed ga ik al te ver. En toch was hij opgeteld en afgetrokken een zeer goed mens met bepaalde ideeën die in het jaar 2040 heel normaal zijn misschien. Hoe meer ik schrijf, hoe meer ik aan een boek denk. Hij verdient het omdat hij een van de meest opvallende figuren was die het circus kende. Ben Tertoole heette hij en is geboren in Rotterdam. In het circus noemde ze hem de grote kleine man. Voor ik begin aan mijn herinneringen aan hem wil ik duidelijk zijn. Het wordt niet een verhaal met uitsluitend loftuitingen omdat dat gewoonweg te eenzijdig zou zijn en oninteressant. Zou Ramses Ramses zijn geweest zonder de schandalen en zou Herman Brood zo beroemd zijn geweest als hij niet van het Hilton was gesprongen. Een echte artiest heeft vaak meerdere kanten en juist de duistere maakt hen interessant. Het interesseert u geen bal als ik vertel dat dhr BERDINI erg van kruidnootjes hield maar wel als ik vertel dat elk nootje vergezeld werd door drie biertjes. Het interesseert u niets als ik schrijf dat Ben erg goed kon pannenkoeken bakken maar wel als ik schrijf over met wie hij ze deelde. Een omstreden leven dat wel maar wel een leven die een boek waard is en dat zijn er niet zoveel.

JA OF NEE ?
Wenst u een feuilleton aan herinneringen of niet. Met al haar geheimen. Zo niet, dan beperken we ons op dit forum verder tot het uitzetten van tournee informatie met alle wetenswaardigheden over het terrein waar het circus op staat en gebekvecht over of een voorstelling nu om 17.00 uur of 18.00 uur begon.
MAG HET IETSJE MEER ZIJN. GRAAG UW REACTIE.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo aug 20, 2017 10:35 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Naast tourinformatie hebben we hier ook de rubriek Nostalgie, waar je nu terecht mijmert over het verleden. Ook achtergrondinformatie over overleden personen passen hier. Dus kom maar op met je memoires maar pas op met vrijgeven van al te vertrouwelijke informatie, de meeste overledenen hebben ook nog nabestaanden.

Die Berdini heb ik overigens niet goed gekend, en met mij vast meerderen.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma aug 21, 2017 10:06 am 
Offline

Lid geworden op: vr aug 18, 2017 7:48 pm
Berichten: 277
De vraagstelling was ; ja of nee. 72 keer bekeken en slechts 1 reactie. Van de moderator zelf. Wel magertjes. Graag zou ik wat meer reacties zien alvorens ik energie ga steken in deze verhalen over de grote kleine man Ben Berdini. Al is het maar om meer schrijvers op dit forum te krijgen. Meer dan de 4 of 5 van nu. Dus beste circusvrienden van jaren her; maak een account en log in. Dan kunnen we we weer eens ouderwets ' mijmeren". Ben benieuwd.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma aug 21, 2017 6:57 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1143
Lijkt mij een goed plan als je verhalen plaatst over deze markante circusmsn die ik overigens ook redelijk heb gekend. Ben benieuwd naar je verhalen.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma sep 11, 2017 11:47 am 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5361
Locatie: Belgie
Ja, ga gerust u gang hoor!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo okt 22, 2017 2:37 pm 
Offline

Lid geworden op: ma jul 04, 2016 11:54 am
Berichten: 288
Hugo schreef:
Lijkt mij een goed plan als je verhalen plaatst over deze markante circusmsn die ik overigens ook redelijk heb gekend. Ben benieuwd naar je verhalen.



Alfons heeft 2 jaar geleden in deze rubriek al eens een verhaal gestart over ben berdini, maar dat werd dus keihard afgestraft omdat dus ook het privéleven
aan bod kwam, en dat mag schijnbaar niet, dus heeft het geen zin om een levensverhaal te vertellen, want dat gaat gewoon niet zonder ook de dingen
te vertellen die buiten de voorstellingen om aan de orde kwamen. Ben was dus ook homo en daar maakte hij geen geheim van, dus zie ik het probleem
niet als dat ook aan bod komt, want dat was wel een onderdeel van zijn leven. Het zal mij een biet wezen wie wat is en met wie ze het bed delen,
en zolang er maar niet in details verteld word vind ik het prima, want er lezen uiteraard ook kinderen mee, dus pikante details hoeven er dan niet bij, en dat deed Alfons
dan ook niet, en leven we niet meer in 1950 en worden kinderen grootgebracht met het idee dat homo's erbij horen dus laat maar komen die verhalen,
zolang zijn voorkeur maar niet centraal staat maar slechts als onderdeel van het grote geheel verteld word, en denk ik dan ook dat dat ook de bedoeling
was van Alfons, alleen heeft hij die kans niet gekregen, want het werd al meteen de grond ingeboord, maar mijn zegen heeft hij dus kom maar op met
die verhalen, want dat is dan weer eens wat anders dan alleen verslag doen van een programma met wat foto's van het materiaal en de voorstelling
en een tourschema.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma okt 23, 2017 3:22 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Dat zien sommigen toch heel anders.
Laten we beginnen met het feit dat hij kortgeleden is overleden. Waar wel een paar reacties op kwamen, onder meer van familie uit Canada. Erg leuk!
Van de doden niets dan goeds. Misschien wel eens gehoord?
Dat zou inderdaad betekenen dat er een positief relaas van zijn daden zou moeten verschijnen, en in die verwachting reageerde ook Hugo.
Maar daar zit dus kennelijk niemand op te wachten. Niks hoor, de beerput moet (weer) open!
Want het is kennelijk niet interessant dat hij een begenadigd circusman was, maar wel hoeveel hij zoop en met wie hij het bed deelde.
Denkfoutje van Stalknecht: we mogen dan in een ruimdenkende tijd leven (ook maar weer betrekkelijk gezien de berichtgeving de afgelopen weken....), op een, het of dit forum is seks één van de weinige zaken die niet aan de orde mogen komen. En daar zal het vrees ik wel over gaan. Want wie er heerlijk op het grote bed indommelde en van een prima nachtrust genoot zal weinig oortjes rood maken.....
Desgevraagd (maar dat denk ik niet...) zou ik zeggen: doe vooral maar lekker dat boek.
Dan kan iedereen zelf beslissen of hij het wil lezen -en weten- of niet.

O, en elders werd ons nog veel meer moois beloofd wat mij wel prikkelde. Het ging over een circusdirecteur die het met zijn eigen paarden deed.
Ook al erg openbarend en tevens voer voor circushaters. Want die denken al snel dat zoiets smakeloos usance is in de circuswereld.
De prikkel betrof echter de vraag om wie het ging.
Toch niet Oscar Carré, een enorm paardenliefhebber die er op zijn hoogtepunt (woordspeling!) wel 70 had! En Ma maar klagen waarom hij zo weinig thuis was!
Of wellicht Arnold van der Vegt uit Rotterdam, ooit de grondlegger van het Nederlandse Circus Renz en ook al bekend als een groot paardenman.
Milko kan het haast niet geweest zijn, want die had een één bierkratje niet genoeg tenzij het een pony betrof.
Of komen we ook in dit geval uit bij de circusman waar het in de aanhef over gaat?
Eerst een paard optillen en het als dank op deze wijze belonen?

Nee , ik kan niet wachten op dat boek.......!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma okt 23, 2017 4:12 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Ik vind dat we het maar niet over dit soort hobby's moeten hebben maar gewoon over circus. En zoals stalknecht zegt: over de pikante details moeten we het niet hebben. De vorige discussie is wat mij betreft dan ook terecht verplaatst naar het besloten gedeelte.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma okt 23, 2017 4:15 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
En deze beter ook maar.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma okt 23, 2017 7:11 pm 
Offline

Lid geworden op: ma jul 04, 2016 11:54 am
Berichten: 288
Didier schreef:
Dat zien sommigen toch heel anders.
Laten we beginnen met het feit dat hij kortgeleden is overleden. Waar wel een paar reacties op kwamen, onder meer van familie uit Canada. Erg leuk!
Van de doden niets dan goeds. Misschien wel eens gehoord?
Dat zou inderdaad betekenen dat er een positief relaas van zijn daden zou moeten verschijnen, en in die verwachting reageerde ook Hugo.
Maar daar zit dus kennelijk niemand op te wachten. Niks hoor, de beerput moet (weer) open!
Want het is kennelijk niet interessant dat hij een begenadigd circusman was, maar wel hoeveel hij zoop en met wie hij het bed deelde.
Denkfoutje van Stalknecht: we mogen dan in een ruimdenkende tijd leven (ook maar weer betrekkelijk gezien de berichtgeving de afgelopen weken....), op een, het of dit forum is seks één van de weinige zaken die niet aan de orde mogen komen. En daar zal het vrees ik wel over gaan. Want wie er heerlijk op het grote bed indommelde en van een prima nachtrust genoot zal weinig oortjes rood maken.....
Desgevraagd (maar dat denk ik niet...) zou ik zeggen: doe vooral maar lekker dat boek.
Dan kan iedereen zelf beslissen of hij het wil lezen -en weten- of niet.

O, en elders werd ons nog veel meer moois beloofd wat mij wel prikkelde. Het ging over een circusdirecteur die het met zijn eigen paarden deed.
Ook al erg openbarend en tevens voer voor circushaters. Want die denken al snel dat zoiets smakeloos usance is in de circuswereld.
De prikkel betrof echter de vraag om wie het ging.
Toch niet Oscar Carré, een enorm paardenliefhebber die er op zijn hoogtepunt (woordspeling!) wel 70 had! En Ma maar klagen waarom hij zo weinig thuis was!
Of wellicht Arnold van der Vegt uit Rotterdam, ooit de grondlegger van het Nederlandse Circus Renz en ook al bekend als een groot paardenman.
Milko kan het haast niet geweest zijn, want die had een één bierkratje niet genoeg tenzij het een pony betrof.
Of komen we ook in dit geval uit bij de circusman waar het in de aanhef over gaat?
Eerst een paard optillen en het als dank op deze wijze belonen?

Nee , ik kan niet wachten op dat boek.......!


Alfons wilde gewoon een verhaal vertellen zoals hij Ben heeft meegemaakt, dus ben je wel voorbarig, want hij heeft nog geen woord geschreven,
(even het stukje van 2 jaar geleden niet meegerekend) en gaat het ook niet meer doen, want hij vind dat er te weinig mensen op dit forum komen,
dus heeft het verder geen zin meer om er over te praten. Case closed.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di okt 24, 2017 2:48 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Helemaal mee eens!

De informatie die je ons nu verstrekt kende je ook al op zondag 22 oktober, dus was het gedane verzoek weinig zinvol.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di okt 24, 2017 3:33 pm 
Offline

Lid geworden op: ma jul 04, 2016 11:54 am
Berichten: 288
Didier schreef:
Helemaal mee eens!

De informatie die je ons nu verstrekt kende je ook al op zondag 22 oktober, dus was het gedane verzoek weinig zinvol.



Ik had Alfons NA mijn bericht pas een PM gestuurd met de vraag of hij er nog zin in had. Wellicht had ik dat eerst
moeten doen, want dan had ik mij de moeite kunnen besparen.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.