Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 10:27 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Circusjaar 1979
BerichtGeplaatst: vr sep 28, 2018 10:48 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1143
Ben aan het opruimen en kom aantekeningen tegen uit het jaar 1979. Ik was 15/16 jaar en idolaat geworden van het circus. Zoals eerder gezegd is dat begonnen in 1977 toen het chapiteau van Toni Boltini tijdens een novemberstorm in mijn toenmalige woonplaats Leeuwarden volledig vernield werd.
Het circusjaar 1979 begon met een abonnement op De Piste dat ik met sinterklaas kreeg. Alle edities spelde ik van voor naar achter en weer terug.
Met de Pasen was het zover Circus Renz in Den Haag. Op het Malieveld stonden zij fraai opgebouwd met als extra attractie het Circusmuseum van Johnny Boltini. Een markant mens maar ik had de eerste keer vooral interesse in het museum want in twee opleggers uitgesteld stond. Bij Renz o.a. Maurice Vienne met leeuwen en beren, maar liefst vier olifanten van Miletti, paarden van de Nol van der Vegt en de Berdini's. Dat alles in de tweemaster van Nol van der Vegt. Want Duitse Renzen bleven in die tijd nog in eigen land.
De dag erna was ik bij Charivari in Utrecht. Een klein circus waarmee ik het jaar ervoor al kennis had gemaakt. Ik denk een maand later kwamen zij naar Leeuwarden met een totaal ander programma. Daarin o.a. De illusionist Kortini die ik in eigen persoon mocht helpen. Riante bezoekersaantallen ho maar want ik heb opgeschreven dat er 38 bezoekers waren tijdens de zaterdagavond voorstelling.
Ondertussen had ik Mikkenie van Rob Ritman in Wageningen bezocht. Mijn broer studeerde daar en ik zag hier mijn eerste uitverkochte voorstelling in een circus. Joop Teuteberg, Los Gino's, brachten daar hun boksentree. William Voss trad op met zijn tijgers en Franz Renz presenteerde olifanten, paarden en kamelen. De komische taxi en de rola rola werden door Gaspar gepresenteerd. Mikkenie noemde zich dat jaar het grootste circus van de Benelux. Niet terecht maar Ritman had dat jaar wel het grootste Nederlandse circus. Dat had te maken met het feit dat Boltini het hele seizoen in België reisde.
Wat deed je toen in de zomervakantie jaren, de tienertoer. Ik zag Quaiser in Delft. Een Duits familiecircus zoals je die nu nog steeds hebt. Een zwak programma, een verouderd en slecht onderhouden wagenpark en een chapiteau dat ook zijn beste tijd gehad had. Een kassa die ipv een uur van tevoren een kwartiertje van tevoren open ging.
Ik ging naar Vriezenveen om Mikkenie te zien, de nieuwe tent werd in gebruik genomen die dag, en helemaal naar Heerlen voor de eerste voorstelling van Busch Roland. Heinz Geier had in die jaren dierennummers van Knie gehuurd. Zo zag ik fantastische nummers met Tijgers en Olifanten van Ruppert Bemmler. Een paardennummer van Sascha Houcke. Kozakken waren The Golgojews die ik later terug zag bij Holiday en een fantastisch illusionistennummer van de Deen Lee Pee Ville. Tegenwoordig werkzaam als artiestenbemiddelaar. Busch zag ik een paar weken later overigens nog een keer in Amsterdam.
Al met al een fantastisch circusjaar. Het werd nog vele malen mooier want ik ging met mijn ouders mee naar Zwitserland. En ja vanuit Morgins reden wij 150 kilometer heen en terug naar Bern voor Circus Knie. Fantastisch vond ik dat. Het programma, Fredy en Mary-José met de paarden, clownerie met Rolf Knie, Louis Knie met olifanten, Een kozakkennummer met Rolf en Franco Knie. Ander topnummer dat mij bijstaat zijn The Marylee Flyers. Een dubbele act aan de vliegende trapeze.
Maar het werd nog mooier want Cirque Helvetia kwamnaar het dorp waar wij een huisje hadden gehuurd. Heb mee geholpen met de opbouw en kreeg een ticket voor de loge. Was toentertijd een klein circusje met plek voor niet meer dan 300 mensen. Het was tot de laatste plaats uitverkocht.
Ondertussen was in Nederland het Russisch Staatscircus neergestreken en waren de voorstellingen in Theater Carre allemaal uitverkocht. De telegraaf, die lazen wij in Zwitserland, schreef erover op haar voorpagina. Zij kwamen ook naar het Noorden. In de Martinihal in Groningen bezocht ik de voorstelling en zag ik Oleg Popov. In de pauze zag ik de stand van de club van circusvrienden.
Later kwam Renz nog naar Leeuwarden. Ik kreeg daar van Nol van der Vegt twee mooie posters. Het laatste zomercircus dat ik zag was Mini. Maakten een tournee door de buitenwijken van Amsterdam. Het familiecircus van de familie Steijvers. Milko trad op als clown, zijn zus Brenda aan de trapeze, moeder Anneke danste op het koord en Louis presenteerde een pony en had een rola rola nummer.
Met de Kerst ben ik naar Roberti in De Oosterpoort geweest en naar Mikkenie. Dat is overigens de voorganger van het winter circus van Hanson. Ik weet nog goed dat het paardennummer voortijd werd afgebroken omdat Leona de Vrind, de eerste vrouw van Bart, en toen directrice van Charivari een trap in haar buik kreeg van een van de paarden.
Een fantastisch circusjaar 1979.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circusjaar 1979
BerichtGeplaatst: zo sep 30, 2018 3:39 am 
Offline

Lid geworden op: vr aug 18, 2017 7:48 pm
Berichten: 277
Heerlijk om te lezen. Helemaal mijn straatje. 1979 was het jaar waar ik Busch Roland zag . Ik was 13.
Het bleef tot heel lang een van mijn lievelings circussen.
Wat een sfeer had dat circus.

Echt liefhebber werd ik een jaar later .
Dat begon bij circus Holiday in IJmuiden.
1980. Ook een zeer vruchtbaar circusjaar overigens met nieuwkomers Holiday, Sjoukje dijkstra en Bassie en Adriaan.
Bestaande circussen Renz, Mikkenie, piste en het slotjaar voor Boltini.
Toen Krone kwam was ik levenslang verslaafd. En er is geen afkickcentrum voor.

Hugo, bedankt


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.