Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 3:57 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do jul 04, 2019 6:39 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
In BN-De Stem: https://www.bndestem.nl/breda/het-circu ... bNGhQKcxdH

Afbeelding
Alex Manetti, zoon van circusartieste Mariska Akkerman, op begraafplaats Zuylen in Breda. Bij het graf van zijn oom, de broer van zijn moeder.
Een plek waar Mariska vaak kwam. Op de voorgrond een beeldje van zijn moeder als artieste.


Het circus en haar familie waren alles voor Mariska

In Liefdevolle Herinnering | Als lid van circusfamilie Boltini trad Mariska Akkerman op 14-jarige leeftijd al op in Theater Carré.
Ze overleed op 29 september 2018, 70 jaar oud.


Alex Manetti, zoon van Mariska Akkerman uit Breda, had een sterke band met zijn moeder. ,,Zelfs nu ze is overleden overleg ik in stilte nog met haar.
Ze was en is mijn anker. Binnen onze grote circusfamilie ben ik niet de enige die zo’n band met haar had.
Ook voor mijn tantes en nichtjes was ze belangrijk. Ze was onze 'mater familias'.
Al maakte ze haar lagere school nooit af, ze was een wijze vrouw. Ze sprak meerdere talen en wist altijd raad.”

Mariska was 5 jaar oud toen ze al voltige - acrobatiek te paard - deed met haar broer Hans bij circus Tosca van haar oom Tony Boltini.
En ze oefende dagelijks met haar moeder op de antipode, een act waarmee je met benen en voeten attributen hooghoudt.
Ze wilde haar eigen circusact ontwikkelen.
,,In onze circusfamilie had iedereen een taak, binnen of buiten de piste. Het maakte niet uit hoe oud je was.
Je zorgde voor elkaar en leidde elkaar op.”


Afbeelding
Alex en Mariska samen in Theater Carré in Amsterdam, kort voor haar overlijden.

Zomers trok de familie rond voor optredens, in de winter stonden de wagens op een vaste plek. In die periode kon Mariska naar school.
Als 17-jarige vertrok Mariska samen met haar zusje Christina naar Spanje om daar in het circus te werken.
,,Meerdere familieleden hadden acts in Spanje en overwinterden daar op de Balearen.
Daar werd ze begin jaren 70 verliefd op de Italiaanse acrobaat Umberto Manetti, mijn vader."

Het gezelschap trok van het ene circus naar het andere met hun acts en Mariska werkte ook enkele jaren in nachtclubs.
,,Tijdens haar verblijf in Palma de Mallorca werd ik geboren. Ze was dol op haar moederrol.”
Na een kort avontuur in Italië keerde Mariska in 1980 met haar gezin terug in Nederland.
Haar broer Hans had circus Holiday opgericht en daar sloot ze zich bij aan.
Alex: ,,Ze was gelukkig, omdat ze weer bij Hans was. Ze hielp met het naaien van kostuums en het samenstellen van een nieuw luchtballet.
Ze werd beroemd met haar antipode-act, ook in Duitsland.
Na enkele jaren verliet ze mijn vader, ik bleef bij haar. Ze wilde per se in Nederland blijven, zodat ik naar school kon.
Mijn opleiding vond ze belangrijk, ze voorzag dat het circusleven zijn langste tijd had gehad.”


Afbeelding
Mariska in het circus tijdens haar beroemde antipode-act, hier met een hartenkaart.

Tijdens een première van circus Holiday in Den Haag, enkele jaren later, ontmoette Mariska Johnny Lion.
Ze kende hem nog uit de tijd dat hij optrad in het circus. De twee waren vanaf dat moment onafscheidelijk.
,,Ze deden samen verschillende schnabbels in Duitsland, terwijl ik op een internaat zat. Later hebben ze zich gesetteld in Breda, in de Kalkoenstraat, en kwam ik weer thuis wonen.
Mijn oma woonde er vroeger en aan de overkant mijn nichtje. Mama was er gelukkig. Ze was dol op haar drie kleinkinderen, een vierde was op komst.
Toen ze de Postcodeloterij won, kregen wij van haar een koelkast en een koffiezetapparaat”, vertelt Alex.

Bijna tot het laatst trainde Mariska dagelijks om haar spieren sterk te houden, ook nadat bij haar borstkanker was geconstateerd. ,,Pensioen was aan haar niet besteed.”
Twee weken voor haar toch nog plotselinge overlijden, was ze samen met Alex en haar nichtjes bij een voorstelling in Carré.
Nadat ze hoorde dat ze niet meer beter werd, was ze er klaar mee. ,,‘Ik weet dat je het kunt zonder mij’, zei ze.”
Enkele maanden na Mariska overleed ook haar man, Johnny Lion.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.