Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel ma jun 16, 2025 10:07 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do nov 12, 2015 5:38 pm 

Al begonnen op 17 oktober en nog te zien t/m aanstaande zondag, 15 november. Wil je er nog heen, dan moet je dus heel snel zijn!
Voor kaartjes: http://www.lagrandefetelilloiseducirque ... ccueil.htm
Thierry Fééry is wederom de gastheer van een circusvoorstelling die zijn weerga nauwelijks kent.

Friedrich Klawiter van http://www.circus-online.de was er op 31 oktober en maakte (uiteraard!) een schitterende reportage, in beeld en op schrift.
De link voor de foto's: https://plus.google.com/photos/10185153 ... 3223802577
en voor de tekst: http://www.circus-online.de/lille_15.html

(Klein foutje op de voorpagina van de site. Daar staat dat het in Namen plaats vond, maar dat was uiteraard een ander festival...)

Een paar 'smaakmakertjes':

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dit zijn nog lang niet alle acts! Dus link naar de foto´s om alles te zien!

Wat kunnen we anders dan verzuchten: woonden we maar in Lille en lag dat maar in Nederland.....
Nederland, het land van de beperkte mogelijkheden....!

BerichtGeplaatst: do nov 12, 2015 7:33 pm 

Wederom schitterend! Het programma ziet er top uit. In Nederland kan naar mijn mening alleen Carré wedrijven of zelfs Lille overtreffen, met als enige minpunt het ontbreken van 'wilde' dieren natuurlijk

BerichtGeplaatst: za nov 14, 2015 2:06 pm 

En daardoor kan dus in feite NIETS en niemand meer wedijveren met een dergelijk circus!

BerichtGeplaatst: ma nov 16, 2015 8:26 pm 

Gisteren gaan kijken naar de allerlaatste voorstelling van 2015. Voor mij de allereerste keer 'la grande fête Lilloise du cirque' en dit smaakt naar meer!
Wat een programma. Een aaneenschakeling van toppers. Zowel de dierennummers, de acrobatie als de clownerie waren van grote klasse. Neem daarbij nog een mooie tent, een goede sfeer, veel volk en een scherpe prijs. Voor slechts €5 kocht je er bovendien de voorstelling van 2014 op DVD. Programmaboekjes waren er niet, maar wel een leuke reclamefolder met een overzicht van alle acts. Dit circus komt volgend jaar zeker terug op mijn agenda!

BerichtGeplaatst: ma nov 16, 2015 9:11 pm 

Ik zie de foto's hierboven, maar wat doet een gemuilkorfde beer in het programma?
Zijn ze nu helemaal van de ratten besnuffeld daar in Frankrijk?
Doen we hier ons uiterste best om de dieren zo natuurlijk mogelijk te presenteren, gaan ze daar eventjes fijn terug in de tijd met een gedateerd oostblok-nummer! :evil:

BerichtGeplaatst: ma nov 16, 2015 9:57 pm 

Tijger schreef:
Ik zie de foto's hierboven, maar wat doet een gemuilkorfde beer in het programma?
Zijn ze nu helemaal van de ratten besnuffeld daar in Frankrijk?
Doen we hier ons uiterste best om de dieren zo natuurlijk mogelijk te presenteren, gaan ze daar eventjes fijn terug in de tijd met een gedateerd oostblok-nummer! :evil:

is niet de eerste keer.... paar jaar terug ook de Familie Berousek.
ook niet mijn liefhebberij in een circusprogramma

BerichtGeplaatst: di nov 17, 2015 1:08 pm 

Mooi report alweer!

Hij doet precies minder reports dan voorheen,
of verschijnen er hier gewoon minder van hem?

BerichtGeplaatst: di nov 17, 2015 3:39 pm 

Dat laatste, niet alles is altijd even interessant voor ons om te volgen. Daarvoor kun je ook op zijn eigen site http://www.circus-online.de terecht.

Jammer dat de discussie weer beren op de weg ziet....
Ze zijn dus in Frankrijk helemaal niet van de ratten besnuffeld, daar mag en kan gewoon nog alles mits de dieren op een geode manier worden gehouden.
Was dat hier ook nog maar zo!
Want wat ik nooit zal (willen) bergrijpen: waarom het ene dier wel en het andere niet?
Vorig jaar waren daar prachtige mantelbavianen, en iedereen vond het prachtig, ook de Nederlandse delegatie.
Er was zelfs iemand die schreef hoe liefedevol er met deze dieren werd omgegaan en wat voor mooie verblijven ze hadden.

Hoezo, we doen hier ons best de dieren zo natuurlijk mogelijk te presenteren? Dat snap ik dan weer niet. Doe mijn leven lang aan paarden en ponys en heb ze nog nooit spontaan in de wei een dressuurtje zien lopen. Of op de achterbenen de wei uit zien lopen en steeds diepere buigingen zien maken. Met name dat laatste stoort mij wel eens, want je ziet maar al te vaak dat ze daar eigenlijk helemaal geen zin in hebben. Maar ze worden ertoe gedwongen! Lekker natuurlijk.....!
De andere oefeningen heb ik geen problemen mee, mits je kunt zien dat de dieren er plezier in hebben.
En dat geldt dan weer voor alle mogelijke soorten dieren, inclusief beren....

Misschien is het de muilkorf van de beer, die je zo afstoot? Dat kan, maar is algemeen gebruik bij deze dieren. Want een beer blijft een beer, en kan nog zo braaf en aardig zijn, maar nooit voor 100% te vertrouwen. Er bestaat overigens ook een tamelijk populair hondenras waar dat voor geldt. En die wandelen wel zonder muilkorf bij ons door de straten!

Dat ik de foto van die beer uitkoos heeft er juist alles mee te maken dat we dit bij ons nooit meer zullen zien. Dat maakt het optreden uniek.
Het is een prachtig dier dat ongetwijfeld uitstekend verzorgd wordt. En terug in zijn honk mag dat leren snuitje vast en zeker snel weer af.....
Om het af te leren (!?) nog maar één uit dezelfde serie:

Afbeelding

Let, behalve op zijn bekkie, ook maar eens goed op zijn nageltjes!

Een ding weet ik zeker: ze vinden elkaar erg aardig! Dat straalt er duidelijk af!

Een aardige man en een prachtig dier, wat wil je nog meer!

BerichtGeplaatst: di nov 17, 2015 11:52 pm 

Een beer zoals deze kent geen emotie en kijkt dus altijd hetzelfde..... dus hij kijkt net zo vrolijk als hij je aan zou vallen ;-)

De Familie Berousek liet ze koorddansen , motor rijden en rola rola optreden doen en hoola-hoopen....
Niet echt mijn ding die beren.

BerichtGeplaatst: wo nov 18, 2015 3:09 pm 

Ja, zo is het met alles: smaken verschillen!
Maar ik kan me evengoed voorstellen dat heel wat mensen (en met name kinderen) erg onder de indruk kunnen raken van zo'n prachtig dier.
Dat je tenslotte niet iedere dag tegenkomt.
Wat er allemaal niet in het verleden met beren gedaan werd daar kun je boeken over schrijven. Misschien bestaat zoiets ook wel.
Dat ze zoveel kunnen komt, en dat schreef ik denk ik al eens eerder, door hun fantastische evenwichtsgevoel, waarschijnlijk zelfs beter dan dat van een mens!

Er schoten me later nog wel een paar 'natuurlijke' dierenoptredens te binnen die ik de laatste tijd zag.
Zoals honden die door hoepeltjes springen of samen op hun achterpoten een dansje maken in de piste. Poezen die de slalom en over het strakke koord lopen.
Een headbangende pony. Ara's die achter een winkelwagentje lopen, op de rug in een strandstoel gaan liggen, of een paar meter (ècht) rolschaatsen!
Hoe natuurlijk wil je het hebben.....
Maar het mag allemaal best hoor, zoals ik al zei, als het maar met liefde wordt geleerd en gebracht.

Persoonlijk geniet ik wel altijd heel veel meer van ongekunstelde oefeningen. Daarom schreef ik ook dat diezelfde papegaaien best eens wat meer vlieguren mochten gaan maken.
Een ander voorbeeld op paardengebied, dat voor mij als onvergetelijk geldt: een paar jaar geleden bij Circus Herman Renz toen meneer Jarz nog met die prachtige witte paarden optrad.
Terwijl hij nog niet eens in beeld was kwamen die een fraai uitgelichte mistige piste binnen om ........ heerlijk te gaan liggen rollen! Wat mooi!
Heel erg natuurlijk en ik weet hoe ze daarvan kunnen genieten! Zoals gezegd: onvergetelijk!

Nog een opvallende verademing daar in Frankrijk: dat dit allemaal maar kan zonder gi-ga-protesten voor de ingang van het circus.....
Dat dat nog maar heel lang zo mag blijven!

BerichtGeplaatst: wo nov 18, 2015 4:07 pm 

Dat van die paarden bij Herman Renz vond ik ook echt schitterend, of de act van Alex Giona: fantastisch, net als Anasasia Fedotov Stykan. Maar beren, ik heb er toch altijd een slechter gevoel bij. Zeker met een muilkorf, als producent zou ik eigenlijk nooit dat soort dieren nemen, uitgezonderd het nummer van de familie Probst. De beelden die ik daarvan zag waren top!
Maar beren, hooguit in een kooi, maar koordlopen, hoe natuurlijk ht ook is. Ik vind het geen mooi beeld. Net als dat nummer met een makaak (afgelopen festival van Massy) in een pakje en op een fietsje, ik hoorde dat het een heel intelligente act was, waar je de band tussen mens en dier heel goed zag, maar laat een aap dan niet meer op een fietsje rijden!

Volgensmij is Frankrijk daar redelijk uniek in, (voor west-Europa) daar kan dat inderdaad nog.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00