Dat laatste, niet alles is altijd even interessant voor ons om te volgen. Daarvoor kun je ook op zijn eigen site
http://www.circus-online.de terecht.
Jammer dat de discussie weer beren op de weg ziet....
Ze zijn dus in Frankrijk helemaal niet van de ratten besnuffeld, daar mag en kan gewoon nog alles mits de dieren op een geode manier worden gehouden.
Was dat hier ook nog maar zo!
Want wat ik nooit zal (willen) bergrijpen: waarom het ene dier wel en het andere niet?
Vorig jaar waren daar prachtige mantelbavianen, en iedereen vond het prachtig, ook de Nederlandse delegatie.
Er was zelfs iemand die schreef hoe liefedevol er met deze dieren werd omgegaan en wat voor mooie verblijven ze hadden.
Hoezo, we doen hier ons best de dieren zo natuurlijk mogelijk te presenteren? Dat snap ik dan weer niet. Doe mijn leven lang aan paarden en ponys en heb ze nog nooit spontaan in de wei een dressuurtje zien lopen. Of op de achterbenen de wei uit zien lopen en steeds diepere buigingen zien maken. Met name dat laatste stoort mij wel eens, want je ziet maar al te vaak dat ze daar eigenlijk helemaal geen zin in hebben. Maar ze worden ertoe gedwongen! Lekker natuurlijk.....!
De andere oefeningen heb ik geen problemen mee, mits je kunt zien dat de dieren er plezier in hebben.
En dat geldt dan weer voor alle mogelijke soorten dieren, inclusief beren....
Misschien is het de muilkorf van de beer, die je zo afstoot? Dat kan, maar is algemeen gebruik bij deze dieren. Want een beer blijft een beer, en kan nog zo braaf en aardig zijn, maar nooit voor 100% te vertrouwen. Er bestaat overigens ook een tamelijk populair hondenras waar dat voor geldt. En die wandelen wel zonder muilkorf bij ons door de straten!
Dat ik de foto van die beer uitkoos heeft er juist alles mee te maken dat we dit bij ons nooit meer zullen zien. Dat maakt het optreden uniek.
Het is een prachtig dier dat ongetwijfeld uitstekend verzorgd wordt. En terug in zijn honk mag dat leren snuitje vast en zeker snel weer af.....
Om het af te leren (!?) nog maar één uit dezelfde serie:

Let, behalve op zijn bekkie, ook maar eens goed op zijn nageltjes!
Een ding weet ik zeker: ze vinden elkaar erg aardig! Dat straalt er duidelijk af!
Een aardige man en een prachtig dier, wat wil je nog meer!