Dat zou maar zo kunnen. Mogelijk is het vorig jaar zo goed bevallen dat men opnieuw voor deze optie kiest.
Voordeel is daarbij dat in een permanente accommodatie blijvend geïnvesteerd kan worden.
Voorbeelden daarvan zijn de schitterende parken als Tivoli in Denemarken en Liseberg in Zweden.
Weliswaar meer op kermis- dan op circusgebied, maar toch.
Vergeet daarbij niet dat Duitsers op cultureel gebied gewend zijn flinke afstanden te overbruggen.
In tegenstelling tot bij ons staan toneelvoorstellingen voor langere tijd in hetzelfde theater en gaan meestal niet op reis.
In Nederland worden ze al bang wanneer een voorstelling niet in Den Helder èn in Bergeijk te zien is geweest, plus alle plaatsen die daar tussen liggen.
Onze Oosterburen gaan voor een voorstelling die ze graag willen zien rustig een weekendje naar München, bijvoorbeeld. Ook nog eens goed voor andere ondernemers ter plaatse.
Misschien een ideetje voor bij ons: een mooi en groots circus dat niet reist maar het hele seizoen op dezelfde locatie blijft staan. Vroeger kon dat tenslotte ook met een circustheater!
En dan heb ik het nog niet eens over hoeveel werk dat niet-verplaatsen scheelt!
De affiche van Circusland:
