Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do apr 25, 2024 12:51 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo nov 25, 2009 8:45 pm 
Offline

Lid geworden op: ma nov 21, 2005 8:56 pm
Berichten: 324
Onlangs verscheen in de krant het bericht dat bij circus Probst in Wuppertal de leeuw Casar per ongeluk was meegenomen door iemand die de vrachtwagen waarin hij zat gestolen had. (Gelukkig zijn leeuw en wagen later terug gevonden, nadat de dief kennelijk van de leeuw geschrokken was.)

In dat stukje stond ook dat het circus daarna naar Krefeld zou gaan. Aangezien Krefeld vlak over de grens ligt meldde ik dit op het forum bij tourneeinfo en ben ik er zondag (op de laatste speeldag) heengegaan. Terwijl ik na dit bezoek volop bezig was met een uitgebreid verslag, ontdekte ik dat Guidoos ook al een verslag had gepost. Aangezien dat een verslag is met veel foto's en ik een verslag heb met veel tekst, waarin er nog veel nieuwe dingen te melden zijn ook hier mijn bijdrage. (Als je bijvoorbeeld kijkt hoe vaak dit jaar (hetzelfde) materiaal bij Herman Renz gefotografeerd is....)

Ik arriveerde 's morgens om iets voor 11.00 uur bij de rood/gele viermaster. Deze kleurencombinatie ken ik bij circussen niet zo. Nadat ik bij de kassa een entreebewijs had gekocht vroeg ik om een aantal flyers. Nadat ik er 2 kreeg, vroeg ik (als driftig verzamelaar) of ik er nog 2 kon krijgen. 'Zirkusfreund', verklaarde ik. Vervolgens werd mij gevraagd mijn entreebewijs nog even terug te geven, waarop ik een ticket voor een betere plaats kreeg. Hier weet men tenminste hoe je circusvrienden ontvangt! Zo houd je ook vrienden. Terwijl ik naar binnen kwam hoorde ik de muziek al spelen. Zonder het orkest nog gezien te hebben kon ik al horen dat dit echte live muziek was. Helaas is dat (zeker in Nederland) tegenwoordig eerder uitzondering dan regel! Eigenlijk zou toch elk circus een orkest moeten hebben! Het klinkt gewoon veel 'echter'. Circus presenteert zich immers altijd als live entertainment. Daar hoort eigenlijk gewoon een orkest bij.

'Gutemorgen', opende directeur en spreekstalmeester Reinhard Probst. Dit klonk mij in het circus erg onbekend in de oren, omdat we in Nederland geen voorstellingen in de ochtend hebben.

Er werd begonnen met een klassieke vrijheidsdressuur met 4 Friezen en 4 witte Arabieren door de 23 jarige dochter des huizes Stephanie Probst.

Vervolgens dochter Sonja (26) als clown Lolli. Zij trad vroeger op met een luchtnummer, maar sinds na een bijzonder ernstige val haar leven middels een zeer langdurige operatie was gered kon dit niet meer. Daarna heeft zij haar comeback in de piste gemaakt als clown. En dit gaat haar goed af ook! Zij komt meerdere keren de piste in met leuke originele reprises en heeft een goede mimiek. Erg grappig is het bijvoorbeeld wanneer ze op een bal moet schieten en dan een voor een de rekwisiteurs 'dood laat vallen.'

Vervolgens een komisch trampolinenummer door Jim Bim.

Daarna Stephanie Probst met een uitgebreide dressuur met 2 kamelen, een witte dromedaris (met een bult zo groot als ik nog nooit eerder zag) en 3 Arabieren (2 bruin en 1 wit). Een mooi dierennummer. Uiterst bijzonder hoe zij de kamelen en dromedaris aan het einde laat vlechten. Wow!!! Dit vlechten is al moeilijk om paarden te leren. Laat staan kamelen! Klasse!

Een vlot antipodenummer door een dame met vlotte muziek en een accrobatieknummer door twee cascadeurs (duo Wolf) met een stoel en een plank. Daarna directeur Reinhard Probst met een zeer uitgebreid exotennummer met een kameel en een dromedaris, 2 watoessirunderen en 2 koudbloedpaarden. Later komt daar nog een serie dieren bij. Een Hongaars stepperund, een zebra, een pony en 2 lama's. Een yak en een emoe springen over de liggende kamelen.

Na afloop noemt Reinhard alle gepresenteerde soorten op en noemt hun herkomstland. De dieren komen uit in totaal 5 continenten! Daarna houdt hij een uitgebreid betoog om het publiek te stimuleren in de 20 minuten durende pauze de grootste en soortenrijkste reizende zoo van Europa te bezoeken. Hij noemde wat er allemaal te zien is en gaf aan dat het circus in Duitsland niet gesubsidieerd wordt als cultuurvorm en dat men met de 4 euro entree voor de reizende zoo te bezichtigen het klassieke circus kan ondersteunen.

En bijzonder en soortenrijk is de zoo zeker! Het meest spectaculair vond ik de aanwezigheid van een kudde dromedarissen! Men heeft er 11 en fokt er succesvol mee! Uniek in Europa! Ga niet zeggen dat Belly Wien en Renz Berlin dat ook hebben, want dat zijn kamelen (2 bulten!) Aanwezigheid van en fok met hun 1bultige neven is veel en veel zeldzamer! Ook in dierentuinen fokken ze er helaas nauwelijks mee.

Naast de dromedarissen zijn er 4 kamelen.

Een echte rariteit is de zebry, een kruising van een zebra en een pony. Dit is de enige in een circus, maar ook in dierentuinen vrijwel nergens te vinden.

Wel leuk was dat een stalmedewerker (die mij een beetje aan Ron Mikkenie deed denken) honderuit vertelde over de aanwezige dieren.

Verder heeft de zoo nog 2 yaks, 3 zebra's, 3 runderen, 3 pony's, 2 emoes, 6 lama's en geiten. Al deze dieren hebben zowel een binnen- als een buitenverblijf, verbonden door een afsluitbaar hek. Een mooi systeem. Dit circus was al voor de verscherpte regelgeving in 1990 zeer diervriendelijk. Het was het eerste circus waar alle dieren boxen hadden in plaats van aangebonden te staan. Terecht heeft men in Berlijn een prijs gekregen vanwege het goede dierenwelzijn.

In de paardenstal stonden 8 witte en 2 bruine Arabieren, 2 koudbloedpaarden en 5 Friezen. De Krone stal in indrukwekkender, maar daar zijn er veel paarden die nooit de stal uit komen. Hier worden ze ook 'gebruikt'.

De 5 gecontracteerde Bengaalse tijgers van Dieter Dittmann hadden een voor het oog niet mooi uitziende wagen. Wel goed is dat de wagen was uitgerust met verhoogde ligplanken. Hierdoor heeft de wagen een 'derde dimensie'. Iets wat bij de meeste roofdierenwagens helaas ontbreekt. De dieren maakten er dankbaar gebruik van. Helaas ontbrak tijdens mijn bezoek een uitloop. De wagen zelf was wel ruim, en uitgerust met een 'balcon'.

Twee jaar terug had men ook olifanten. Van Lars Holscher. Momenteel geen olifanten.

De tweede helft begon met een tijgernummer van Dieter Dittman. Deze man, die duidelijk uitstraalt dat zijn werk zijn passie is, zag ik in het verleden al weleens bij Martin Hanson. De 5 dieren hadden een uitgebreid repertoire.

Vervolgens een Washington-trapezenummer van Richard. Verbazingwekkend hoe hij een handstand op de trapeze maakt en een kopstand op zowel een draaiende als een zwaaiende trapeze. Vervolgens David met een handstandnummer met onwijs goede muziek. Daarna 4 Kenia boys die veel meer deden dan deze jongens gebruikelijk doen en met veel dans.

Als laatste nummer nog een modern paardennummer met 5 witte Arabieren van Stephanie. Het begint met 5 paarden in een nevel. Het nummer heeft moderne muziek. (Crying at the dicotheek) Het is, ook naar eigen zeggen van het circus, heel bijzonder hoe deze jonge dame presteert. Zij kiest zelf haar kostumering, muziek en belichting. Een juweel van een nummer. Wat is zij met haar witte avondjurk een aantrekkelijke en mooie verschijning in de piste! Wat een
statige manier van lopen!

Na 2 uur en 15 minuten was er de finale met 13 personen. Gezien de kwaliteit van de show zou je meer mensen verwachten.

Na afloop was er de mogelijkheid tot pony- en paard rijden in de piste. Een goede zaak vind ik het dat ook na de show de restauratie nog open is. Bij Herman Renz is na de show alles dicht.

Na de show heb ik de prachtige dierenafbeeldingen op de wagens bewonderd. O.a. afbeeldingen van Reinhard met zijn exoten en Stephanie met haar paarden.

Een vraag bleef voor mij nog onbeantwoord; waar is de beroemde leeuw die gestolen was? Deze was nergens te bekennen. Was hij opnieuw gestolen? Een medewerker vertelde mij dat eigenaar en leeuw (met hun illusienummer) na dit avontuur bij Probst vertrokken zijn.

Daarna ben ik nog in Krefeld gebleven. Na even de nabij gelegen dierentuin van deze stad bezocht te hebben was ik ook nog aanwezig tijdens een deel van de middagshow. Ik heb toen 'achter' gekeken hoe de dieren de piste in gingen (en werd niet 'weggestuurd'). Erg grappig vond ik het om te zien hoe de emoe de piste in en uit ging. Deze werd gedragen!

Een goede zaak vond ik het dat de laatste show in deze plaats niet werd ingekort, zoals bij sommige circussen weleens het geval is. (Krone)

Maak ik een rapport van dit circus dan kom ik tot het volgende:

ontvangst: zeer vriendelijk

programma: soms heb je het weleens dat er (vaak familie)circussen zijn waar je zoveel dierennummers voorgeschoteld krijgt dat je af begint te vragen of men op accrobatisch vlak niets te presteren heeft. Ook heb ik het weleens dat er circusvoorstellingen zijn waar je zoveel accrobatiek achter elkaar te zien krijgt dat je je afvraagt waar de dieren blijven (Groot Russisch staatscircus). Ook zijn er circussen waar een clown tot vervelends toe binnen blijft komen. Bij circus Probst is de mix PERFECT! Met 5 uitgebreide dierennummers van goede kwaliteit, artistieke nummers van eveneens goede kwaliteit en leuke clownerie. Ook het tempo van de show is prima! Geen seconde verslapte mijn aandacht. Spreekstalmeester Reinhard sprak alleen aan het begin en einde van eerste en tweede helft.

muziek: prima. Had elk circus maar een live orkest!

presentatie: de mensen stralen enthousiasme uit. Je kan zien dat ze hun werk leuk vinden.

verzorging: keurig. De artiesten komen van een met lichtjes geillumineerde trap af. De dieren komen links en rechts daarvan door het mooie gordijn. Er is een mooi programmaboek te koop. Iets wat helaas in lang niet elk circus vanzelfsprekend is, maar dit volgens mij wel zou moeten zijn. Programma en internetsite vermelden wel nog het programma van vorig jaar, maar dat verschilt niet zoveel van dit jaar, dus deert mij niet. Naast een restauratiewagen is er een souvenirstand met o.a. mooie vlaggetjes met lichtgevende stok.

huisvesting dieren: goed.

De slogan van dit circus luidt: van de goeden, een van de beste. Dit motto is terecht! De kwaliteit benadert die van circus Charles Knie. Laatstgenoemde kwaliteitscircus staat voor mij echter net een etage hoger. Dit vanwege belichting en aanwezigheid van ballet. Vergeet ook niet dat Charles Knie Alex Lacey heeft!

Mijn eindconclusie luidt dat dit circus zowel mooi van binnen als van buiten is en een bezoek 200% waard is!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: wo nov 25, 2009 10:39 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5435
Locatie: Belgie
Erg mooi verslag man, krijg meteen zin om te gaan kijken door het verslag te lezen.
Op 1 punt moet ik je wel 'bijsturen', De restauraties bij H. Renz zijn niet altijd dicht na de show. (toch niet de keren als ik er was)


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: wo nov 25, 2009 10:54 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: za nov 24, 2007 3:32 pm
Berichten: 1161
Locatie: Breda
Jou verslag met mijn foto's maken het plaatje van Probst compleet een erg mooi verslag. Jij stond buiten en ik zat die middagvoorstelling binnen, toch jammer dat ik je niet even ontmoet heb.


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: wo nov 25, 2009 11:16 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5435
Locatie: Belgie
Guidoos schreef:
toch jammer dat ik je niet even ontmoet heb.


Tegen wie zeg je het ! ;)


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: do nov 26, 2009 9:36 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Guido en Sylvio,

Bedankt voor de uitstekende en uitgebreide verslagen. Hier is het publiek nog hooggeëerd en de circusvriend extra welkom. Nou weten de families achter de (beide, Oost en West!) Probst circussen ook wel dat ze een mooi cultureel bedrijf in stand willen houden en daarvoor het goede voorbeeld moeten geven!

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.