Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr apr 26, 2024 2:54 am

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: verslag circus Knie
BerichtGeplaatst: do dec 17, 2009 9:29 pm 
Offline

Lid geworden op: ma nov 21, 2005 8:56 pm
Berichten: 324
Het is al weer een tijd geleden, maar het concept voor dit verslag was wat blijven liggen. Maar dan nu alsnog:

Op dinsdag 19 juni bracht ik mijn eerste bezoek aan het Zwitserse kwaliteitscircus Knie. Dat circus Knie een kwaliteitscircus is wist ik al, maar het heeft toch nog mijn verwachtingen overtroffen.

Aangekomen met de tram op de Sechselautenplatz in hartje centrum te Zurich (waar het circus in juni altijd een maand lang staat) vielen mij twee dingen op:
Ten eerste de mooie ligging zo midden in het centrum en mooi langs het water.
Ten tweede het feit dat het een vrij krappe plaats was. Er waren ook geen trucks te zien. Die stonden kennelijk ergens anders. Maar dan nog...

De naam Knie staat op de tent en met lampjes boven de tent.

Naast de vele horeca was er een souvenirstand. Het assortiment aanl souvenirs wat werd verkocht was helaas nogal beperkt. Daarnaast viel mij bij een rondje om de tent op dat het niet echt een groot circus is. Bij een circus van deze naam had ik een soort formaat Krone verwacht. Het bleek echter veel en veel kleiner!!

Dan naar binnen. De ronde piste geeft -naar mijn smaak- veel meer sfeer dan het grote ovaal bij Krone. Het circus was heel goed bezocht (avondvoorstelling 20.00 uur). Alleen bij de goedkopere rangen waren nog plaatsen vrij. Bij de huisregels werd gezegd dat er niet gefotografeerd mocht worden.

Ik ga niet de hele show behandelen, maar noem enkele hoogtepunten.

De show begon. Wat een opening!!! Tijdens de opening worden er al talloze circusdisciplines uitgevoerd; tissue, strapaten, ikarische spelen en krachtaccrobatiek. Zo'n sterke opening zie je bij geen enkel ander circus. Uniek! De toon voor dit kwalitatief ijzersterke programma is gezet!

Meestal is mijn ervaring dat je in een circusvoorstelling een afwisseling hebt tussen nummers die je interessant vindt en nummers die soms wat vervelen. Bij Knie echter word je voortdurend geentertaind en verrast! Als je even wegdroomt dan mis je wat!

Een heel goed hoela hoep nummer van Yelena Larkina , met heel goed gekozen Oosterse muziek. Sowieso is alle muziek heel goed gekozen en gevarieerd. En het swingende orkest is ook fantastisch!

En dan het publiek! Het publiek applaudisseert hier niet; het staat te juichen!

Het paardennummer is denk ik het beste wat ik ooit heb gezien. Eerst maakt een paard hogeschoolpassen en loopt figuren om postamenten, daarna komt een voor een een paard walsend in de piste er bij. De dieren doen ontzettend veel. Het mooiste is de driedubbele caroussel. Na dit fraaie werk van Geraldine Katharina en Mary-Jose Knie enkele steigers van Fredy Knie jr. Wat mij het meest aanspreekt is dat het allemaal zo soepel gaat. En zonder zweepgeknal. Je kunt wel zien dat hier elke morgen uitgebreide Probe is! Op het moment dat ik dit zie dan doet mij dit alle andere circussen even vergeten.

Dan het olifantennummer. Helaas reizen er sinds dit jaar nog maar 5 olifanten mee. De 2 oudste van de groep verblijven tegenwoordig in de Kinderzoo in Rapperswil. Van de 5 hebben er in het nummer 4 een hoofdrol. Op het moment dat aan het begin van het nummer het licht aan gaat zitten er plotseling 4 dieren op een postament en staat een vijfde op de achterpoten. De dieren doen een aantal dingen die je ze in andere circussen niet ziet doen; zoals tegen elkaar in lopen, twee aan twee walsen en de slurf op elkaars rug leggen terwijl ze allemaal achter elkaar staan. Wat ook bijzonder is, is dat ze alle 5 met hun voorpoten op de pisterand plaatsnemen. Dit moet zeer indrukwekkend zijn voor de mensen in de loge! Ook wordt er een fraaie piramide gemaakt met alle 5. Nadat de dieren op hun knieen liggen gaan ze allemaal tegelijk op hun zij liggen. Franco Knie jr. en sr. werken zeer rustig en gebruiken hun hulpmiddelen nauwelijks. Terwijl de olifanten een tijd lang op hun zij liggen voert de kleinzoon van Franco Knie sr. de kolossen bananen. Het meest indrukwekkend vond ik het om te zien hoe de dieren aan het einde van het nummer dwars door het midden van de piste de tent uit rennen. Tenslotte neemt Franco Knie sr. afscheid van het publiek met zijn kleinzoon op z'n arm. (Dit doet hij ook bij de finale.)

Een verbazingwekkend goede hoedenjongleur (Kris Kremo) en een heel goed voltigenummer (Errani/ Fratellini).

In de pauze heb ik de Tierschau bekeken. Op grote borden staan de individuele olifanten met foto, naam en karakter beschreven. Ik ontmoette een Zwitserse circusfreak, die mij wat extra informatie kon geven. Ondanks de geringe ruimte op deze plek was er voor de olifanten toch een buitenperk ingericht. Aangezien 1 van de 5 olifanten soms voor problemen zorgt staan ze altijd in 2 groepen. (Een groep van 1 en een groep van 4 of een groep van 2 en een groep van 3). Meestal staat er 1 groep in de staltent en 1 groep buiten. Sinds dit jaar staan de olifanten ook in de nacht zonder kettingen! Met zo´n grote groep is men hiermee pionier. Nu circus Krone nog! De dieren staan voor de nacht in ruime boxen van stroomlint en stroomspiralen. Drie dieren staan individueel. Een duo slaapt samen. Een verzorger heeft zijn bed in de olifantentent vlak naast de olifanten staan.

Ook heel bijzonder is de lange paardentent. Met uitlopen voor de dieren! De helft van elke box is overdekt en de andere helft bevindt zich in de open lucht. Uniek! Ook in dit opzicht is men pionier. Want dit zie je maar weinig. Wel heb ik begrepen dat Krone dat systeem sinds kort ook heeft. Gedurende de gehele ochtend wordt er in de piste gerepeteerd met alle paarden (wat toegankelijk is voor publiek). Klasse! Dit is een verschil met Krone, waar een gedeelte van de paarden nauwelijks de stalbox uit schijnt te komen.

4 witte kamelen samen met 4 zebra's in een tent met ruime uitloop naar buiten. Daarnaast 2 watoessirunderen. Dan twee tentjes met pony's en 2 ezels. Verder zijn er geiten, 12 lama's met een uitloop, papegaaien en capucijnapen. Er is ook ponyrijden mogelijk.

Naast het programmaboek is er ook nog een kleiner programmaboekje te koop. En daarnaast nog een gids van de Kinderzoo te Rapperswil, waar ook het winterkwartier gevestigd is.

Na de pauze is er een speciale vloer gelegd. Hierdoor komen er na de pauze geen dierennummers meer.

In de tweede helft o.a. een goed nummer met een dubbele strakke draad (Fratelli/ Errani).

Verder een heel goed nummer met Chinese meisjes op eenwielers die met hun voet een schaaltje op hun hoofd mikken. Of op andermans hoofd! (Inner Mongolian Unicycle Troup)

Net als de opening is ook de finale (met ook weer heel goede muziek) weer heel erg strerk en uitgebreid. Ook dan worden weer talloze fragmenten uit de show vertoond, zoals jongleren, de chinese schaaltjes en muzikale clowns.

Na de finale zie en hoor ik een enthousiasme van het publiek wat ik nog nooit eerder in een circus heb gezien en gehoord! Eerst een minutenlang applaus. Nog nooit heb ik zo'n overtuigend applaus gehoord. Dan een tijd lang geroffel met de voeten en vervolgens nog een uitgebreide staande ovatie.

Ik vind circus Knie een circus wat van binnen veel mooier, groter en indrukwekkender is dan dat je van buiten zou verwachten.

Toen ik de dag er na nog even tijdens de show 'achter' ging kijken en zag hoe de olifanten richting speeltent liepen viel mij op hoe volledig rustig en relaxed dit ging. Bij Krone wordt door talloze staljongens angstvallig het publiek op afstand gehouden (kennelijk omdat men bang is voor ongelukken). Ook viel mij op dat er brokjes krachtvoer op de grond voor de olifanten klaar lagen voor tijdens het wachten voor de speeltent. Allemaal heel gemoedelijk dus.

Elke circusliefhebber die circus Knie nog niet heeft bezocht MOET dit circus eens bezoeken! Dit circus is absoluut het beste van het beste!!

Volgend jaar is er ook weer een exotennummer te zien. Maar vanaf morgen is de wereldvermaarde paardendressuur van Knie ook in ons eigen Carre te bewonderen. Een stukje Knie dus in ons eigen land! Ik ga er zeker heen.


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.