Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr apr 19, 2024 2:18 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do dec 17, 2009 9:33 pm 
Offline

Lid geworden op: ma nov 21, 2005 8:56 pm
Berichten: 324
Ik plaatste al een verslag over mijn bezoek aan het fantastische Zwitserse circus Knie. Tijdens mijn verblijf in Zwitserland bezocht ik de dag erna ook de Kinderzoo Rapperswil en het Knie winterkwartier. Veel mensen denken dat in Rapperswil 'alleen maar' het Knie winterkwartier te vinden is. Dat is volstrekt ten onrechte! Het winterkwartier bevindt zich er, maar aan de overkant hiervan ligt een zeer complete dierentuin. Absoluut een bezoek waard! Vandaar ook hiervan een verslag van mijn hand.

Na een treinrit door de bergen arriveerde ik na een kort stukje wandelen bij Kinderzoo Rapperswil. Deze tuin heeft ongeveer 300 dieren en is behoorlijk uitgebreid. Met het feit dat men zich 'Kinder'zoo noemt vind ik dat men zich dan ook absoluut te kort doet. Ik had het hier meteen naar mijn zin vanwege de gevarieerde collectie en de mooie verblijven. In deze circusgerelateerde tuin is het meer dan 'apies kijken'. Deze tuin is zeer attractief voor bezoekers. De beleving van het kontakt mens/dier wil de directie hier centraal stellen. Dat in tegenstelling tot de meeste andere dierentuinen. Dit blijkt overal uit. Men hier kan pony, kameel en olifant rijden, met een paardentram rondrijden, kamelen en olifanten voeren, het olifanten baden zien, een neushoorn aaien, met zeeleeuwen op de foto en een zeeleeuwenshow zien (in een voormalig dolfinarium).

Bij de ingang een mooie flamingovijver met veel water met 35 witte en rode dieren. Een hoogtepunt in deze tuin is een van de grootste kamelenverblijven van Europa. Met 10 dieren (waar onder 7 witte en een jong). Er is een grindperk, een grasperk, een rijperk, een bullenperk en een stal in Mongoolse stijl. Een ander hoogtepunt is het nieuwe grote giraffenperk van 2006 met indrukwekkende grote houten stal (die niet toegankelijk is voor publiek). Er lopen 6 giraffen, waar onder 2 kleine baby's van een maand oud. Met trots vertelt het bord dat er hier al 7 Rotschildgiraffen zijn gefokt. De langnekken lopen samen met 4 zebra's en 2 watoessirunderen. Ook mooi is een ringstaartmaki eiland met veel jongen en een doodshoofdaapjes 'tent'kooi met glas er voor. Er is 1 neushoorn, die samen loopt met geiten. Het publiek maakte door het hek heen er uitgebreid gebruik van om het dier te kunnen aaien.

Het olifantenperk heeft 3 bewoners. Op twee ervan kon op bepaalde tijden op een apart perk worden gereden door bezoekers. Naar verluidt was het nogal bewerkelijk om met de groep van 7 die eerst met het circus mee reisde te blijven werken. Patma(48) en Siri(46), de twee oudsten, zijn toen naar Rapperswil verhuisd. Olifantenmoeder Claudy is op haar beurt samen met dochter Sandry dit voorjaar vanuit Rapperswil naar Parc Paradisio bij Brussel verhuisd. In de winter, wanneer het circus niet speelt, staan op dit perk alle 8 (en eerst dus alle 10) de olifanten. Op het hoofdperk liggen stenen en boomstammen als verrijking. Tevens hebben de dieren een erg mooi zwembad.

Naast de reeds genoemde dieren heeft de tuin nog vele andere dieren; schildpadden, ara's, lama's, geiten, kangoeroes, witte Siberische eekhoorns, nutria's, edelpapegaaien, 4 trekpaarden (om de paardentram te trekken), mangoesten en hyacintara's. Verder telde ik nog 20 pony's,

Daarnaast is er nog een broedruimte, een voor kinderen attractieve waterspeeltuin en zijn er twee restaurants.

Zoo Rapperswil is dus veel meer dan 'een tuintje voor kinderen naast het winterkwartier'! De naam Kinderzoo vind ik, zoals gezegd, dan ook misleidend. Het heeft mijn verwachtingen sterk overtroffen. Heel mooie verblijven zag ik er! En ik had er zeker de ervaring een complete dierentuin gezien te hebben.

Toen ik tegen sluitingstijd bij de giraffen stond te kijken was het een heel bijzondere ervaring om bij een temperatuur van 29 graden de giraffen te zien met op de achtergrond de hoge bergen met eeuwige sneeuw. Terwijl ik daar stond en mij aan de voet van de Kilimanjaro waande, kwamen tot mijn grote enthousiasme plotseling 3 fris gedouchte olifanten achter mij langs gelopen. Een hek ging open en ze liepen de tuin uit. Ik vroeg een verzorgster waar ze heen gingen. Ze gingen naar het nabij gelegen terrein waar het circus in maart altijd speelt. Daar gingen ze wandelen. Beweging en afwisseling vindt men belangrijk voor de dieren. Daarna zouden ze naar hun stal gaan. Deze stal bevindt zich in het winterkwartier, waar ze in de winter met de hele groep staan. Dit is pal tegenover de dierentuin gelegen. De olifanten moeten dus even de weg oversteken en door de tuin lopen om van perk naar stal te komen. Een hele bezienswaardigheid!

Nadat ik de tuin om 18.00 uur verlaten had liep ik nog even richting het Knie winterkwartier aan de overkant. Toen ik daar een verzorger naar buiten zag komen en hem als geinteresseerde uit Nederland enkele vragen stelde over het winterkwartier mocht ik even binnen kijken. De 3 olifanten stonden samen in 1 gedeelte. De gehele stal is behoorlijk ruim en in 10 verschillende ruimtes in te delen. In de winter staan 's nachts alle dieren in een eigen box. Overdag kan alles samen. Ook werd mij een grote oefenmanege getoond. Deze zag er uit zoals een paardenmanege. Dus rechthoekig en met zand op de bodem. Hier mogen 's winters de olifanten met slecht weer in. (Met goed weer gaan ze dus naar de dierentuin.) Tevens lag er in deze hal in een gedeelte een oefenpiste. Hier worden in de winter de nieuwe nummers gerepeteerd. In de winter kunnen geinteresseerden bezoekers achter een glasplaat plaats nemen en de repetities bijwonen, zo werd mij verteld. In de vele stallen stond ook nog een flink aantal paarden en pony's.

Na dit 'kijkje in de keuken' van circus Knie wandelde ik met een voldaan gevoel terug richting trein. Zeer interessant om eens gezien te hebben.


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.