Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel di apr 23, 2024 12:59 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: een slechte Zavatta
BerichtGeplaatst: do dec 17, 2009 9:36 pm 
Offline

Lid geworden op: ma nov 21, 2005 8:56 pm
Berichten: 324
Van een aantal circussen die ik dit jaar bezocht heb schreef ik een verslag. Soms vond ik een show vrij matig (Pacific Zavatta), soms schreef ik een lovend verslag (Probst) en soms was ik dolenthousiast (Knie). Dat het in deze wereld (dus ook niet in de circuswereld) niet alleen maar rozegeur en maneschijn is beschrijf ik in dit verslag. Een verslag van een circus waarvan ik bepaald geen goede indruk heb.

Op de terugweg van mijn Zwitserlandreis waarin ik circus Knie en Kinderzoo Rapperswil met zeer grote tevredenheid bezocht kwam ik vlak bij het drielandenpunt Zwitserland/ Duitsland/ Frankrijk in de Franse plaats Ville Neuf bij toeval affiches van een circus Zavatta tegen. Ik zocht het circus op. Zavatta's zijn er zoveel. Soms echte Zavatta's, soms is de naam gekocht of gehuurd, maar soms ook gejat. Ik weet niet wat voor een Zavatta ik gespot heb, want er stond verder niets bij, maar ik zal het hier beschrijven.

De avondshow was al bijna afgelopen toen ik langs kwam, maar dat was niet zo erg. Het circus was maar erg klein, dus even de dieren bekijken was voor mij voldoende. Ik telde aan dieren 1 paard, 1 pony en 1 lama. Deze hadden geen stallen, maar waren vastgebonden aan een wagen (wat in Belgie verboden is). Dan was er een wagen met 3 apen met een halsband om en 4 actieve leeuwen in een kleine kale kooiwagen zonder strooisel en zonder uitloop.

Ik vroeg mij af of de leeuwen eigenlijk wel meedoen aan de show, want ik zag helemaal nergens een loopkooi. Aangezien de tent open stond (ondanks dat de show bezig was) liep ik even een paar passen naar binnen. Heel opmerkelijk vond ik het dat zowel publiek als artiesten allebei aan de voorzijde hun ingang hadden. Ik werd terug gestuurd. Mede op basis van het fragment van de show wat ik zag heb ik de indruk van een show van een zeer eenvoudig kaliber.

Terwijl ik wilde vertrekken en het circusterrein afliep hoorde ik vanachter een wagen een gebrul. Ik keek om en zag dat dat het geluid was van de lama die met het handvat van een zweep door een man tegen de poten werd geslagen. Het dier kreeg het commando op de knieen te gaan zitten. Het deed dit maar heel even en stond vervolgens te snel weer op. Hierop kreeg het slagen tegen de kop. Daarna weer het commando om op de knieen te gaan, gevolgd door klappen tegen de poten toen het niet gehoorzaamde. Na daarna toch nog een tijdje geknield te hebben kreeg het een korte aai over de bol. Mijns inziens stond de beloning hier niet in verhouding tot de straf! Een dergelijke benadering van dieren lijkt mij een anti reclame voor zowel de naam Zavatta als de circuswereld in het algemeen.

Droevig gestemd na deze verre van humane 'trainingssessie' (waarvan ik wilde dat ik er iets aan kon doen) verliet ik het circusterrein. Dit circus viel mij dus erg tegen. maar ik moest het toch even gezien hebben om dat te kunnen vaststellen.

Ik denk dat het goed is om als circusvriend altijd kritisch te blijven kijken. Vooral ook achter de schermen. Ook bij in Nederland reizende circussen zijn mij in een periode van ruim 10 jaar helaas ook enkele vervelende incidenten bekend. In de wereld komt lief en leed voor. Dat geldt ook voor de circuswereld.


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.