Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel zo apr 28, 2024 5:12 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di mar 23, 2010 4:55 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo mei 28, 2006 1:06 pm
Berichten: 217
Locatie: Papendrecht
Voor de mensen die dit circus graag willen volgen, ze hebben hun eigen facebook pagina.

http://www.facebook.com/home.php?#!/pages/Arlette-Gruss-officiel/200974149381

_________________
May all your days be circus days


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: di mar 23, 2010 7:32 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5450
Locatie: Belgie
Bedankt voor de tip, al meteen een opbouwreport uit Arras gezien :)


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: di mar 23, 2010 9:59 pm 
Offline

Lid geworden op: ma nov 21, 2005 8:56 pm
Berichten: 324
Ook ik heb de reis naar Lille gemaakt om de productie 2010 'de Legende' van Arlette Gruss te kunnen zien. Dat was afgelopen zaterdag.Ideaal, omdat de show die dag twee keer speelde. Zodoende heb ik hem om 15.00 uur gezien en om 20.30 nog een keer. Zo heb je extra profijt van je reis naar het buitenland. Ook heb ik de Zoo uitgebreid kunnen bezoeken.

Met de show, die elk jaar anders is, wordt telkens weer bewezen dat dit een kwaliteitscircus is. En een aanwezigheid van maar liefst 4 olifanten kom je de laatste jaren in Nederland of Belgie niet meer tegen. Voor het 'echte werk' moet je heden ten dage dus naar het buitenland.

Ik zal hier niet de hele show gaan beschrijven, want die is op de site van het circus ook te vinden, maar wel mijn mening er over. Eerst een beschrijving van de Zoo.

Opvallend is dat bijna alle dieren van Flavio Togni (Americano) komen. Dit geldt voor zowel de 6 tijgers, de 4 olifanten, 5 van de 7 kamelen en 10 van de 14 paarden. Op die manier heb je het idee bij een dependance vab Americano te zijn. De overige dieren (pony's en de andere exoten) zijn van het circus zelf. Maar deze deden niet mee aan de show.

De tijgers zijn een jaar of 9 oud. Deze komen van Flavio Togni van Americano. (2 wit, 2 goud, 2 'gewoon') De kooiwagens van Flavio zijn meestal wat eenvoudig, zoals we vorig jaar bij Herman Renz hebben kunnen zien. Deze groep wordt echter gehuisvest in een opvallend ruime en moderne wagen. 2 tijgers hebben de beschikking over de ruime buitenkooi. (Met 1 ligplank en 1 boomstam wat kariger ingericht dan bij de Laceys.) 2 tijgers hebben links het opvallend ruime balcon ter beschikking en de laatste 2 een eveneens ruim balcon aan de rechterzijde.

De 14 paarden stonden in (binnen)boxen in een lange staltent.

De 4 olifanten stonden in een vierkanten tent. Gelukkig is er normaal een buitenperk, maar helaas was daar op deze plek dit jaar geen ruimte voor. De ruimte in de staltent was helaas nogal beperkt.

De kamelen hadden weer wel een uitloop. Naast de 7 (voornamelijk witte) kamelen is er een lange staltent met daarin de overige dieren. Alleen deze zijn van Arlette Gruss zelf. Het gaat hierbij om: 1 yak, 1 Hongaars steppe rund, 4 lama's, 2 zebra's, 1struisvogel, 3 ezels en enkele pony's.

Alle tenten waren in dezelfde kleuren. Alles beter dan een allegaartje.

Opvallend bij dit circus was een ronde oefentent met piste. Dat zie je niet vaak.

Echt mooie wagens heeft dit circus niet. Alles gewoon rood.

Dan mijn oordeel over de show: Er zijn 4 grote dierennummers. Ten eerste Sandro Montez (met ervaring bij Krone, Barum en Charles Knie) met 4 witte paarden in combinatie met 4 witte kamelen. Dit bijzondere en nieuwe nummer beleefde vorig jaar de premiere onder leiding van superster Flavio Togni. Daarnaast Sandro met de 4 olifanten. Deze dieren zijn hier voor het vierde achtereenvolgende jaar te zien. De eerste 2 jaar gepresenteerd door Marek Jama, nu door Sandro Montez. Elk jaar een ander nummer. Een mooi gezicht hoe de dieren werden bereden door de Chinezen en het nummer werd ingeleid door een groot ballet van 8 dames. Dan (5 van de 6) tijgers gepresenteerd door de rustige dompteur Alfredo Beautour en ten slotte een paardennummer (9 dieren) door de familie Gruss.

De krachtaccrobatiek van het trio Laruss, bekend van Herman Renz, was hier te zien. Ook goed vond ik bijvoorbeeld de Chinese hoedenjonglage, de duo trapeze en de vliegende trapeze.

De clownerie was met 1 entree en 1 echt nummer vrij beperkt, hetgeen ik zeker niet erg vind. Dit houdt het tempo er in.

De show wordt gekenmerkt door goede muziek van het live orkest en zeer mooie kostuums, waaraan duidelijk heel veel zorg is besteed. Mijns inziens is deze show zeer geinspireerd door Cirque du Soleil. De gehele benadering, bijvoorbeeld met het ontbreken van een spreekstalmmester, is zeer theatraal. Mijns inziens echter te! Dit brengt mij dan ook op het grootste kritiekpunt op deze show (maar ook op de voorgaande edities van circus Arlette Gruss!): ondanks de aanwezigheid van 4 grote dierennummers vind ik dit circus qua show niet klassiek genoeg aandoen. Mijns inziens komt dat door een heel simpele reden; er ligt hier altijd tapijt in plaats van zand en zaagsel in de piste! Dit bepaalt de geur en de sfeer. Ik denk dat het daaraan moet liggen dat ik hier, ondanks de goede kwaliteit van de show, toch maar niet het ultieme circusgevoel krijg. Geef mij dus maar liever een Zwitserse Knie, Charles Knie of Probst!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: wo mar 24, 2010 6:35 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: za nov 24, 2007 3:32 pm
Berichten: 1161
Locatie: Breda
Showverslag Arlette Gruss

Bij het betreden van “Le Cathedral” via de houten toegangsdeuren kom je in het voortent gedeelte. Hierin staan een aantal stalletjes voor etenswaren en twee buffet containers die zijn ingebouwd in de tussenwand naar de speeltent. Gruss heeft een ruime keuze aan merchandise uitgestald in diverse vitrinekasten, van sleutelhangers tot een compleet miniatuurcircus. Aan de binnenkant is de tent blauw en doet ietswat kil aan, maar misschien hebben ze al het 1 en ander aan decoratie ingepakt omdat ik er op de laatste speeldag was.

Door een tunnel onder de regie en een stuk tribune kom je in de speeltent. De tent is aangenaam van temperatuur en alle plaatsen zijn voorzien van kuipstoelen, er bleef er zondag geen 1 leeg , volle bak dus.

Over het geluid en licht kan ik kort zijn, dit zit gewoon goed in elkaar, niets op aan te merken. Het orkest zit hoog een breed uitgemeten boven de artiesteningang en bestaat uit ongeveer 10 man. Achter de orkestbak komen af en toe vier danseressen automatisch omhoog op openklapbare waaiers, erg mooi gedaan. De volgspotters zitten in kleine bakjes die hangen aan de masten die tussen de voortent en de speeltent staan. Bovenop de regieruimte is ook een podium waar spreekstalmeester/verteller Kevin Sagau af en toe zijn verhaaltje verteld, zingt of gitaar speelt. Soms duikt hij ook op in de orkestbak of ergens tussen het publiek. Mijn Frans is niet erg goed dus veel heb ik er niet van kunnen volgen.

Tijdens de opening van de show komen alle artiesten in prachtige kostuums in de piste. Al de gedragen kostuums tijdens de show zijn overigens kleurrijk en goed verzorgt.

Le Troupe Waqiao heeft een behoorlijk aandeel in de show ze komen met 4 nummers in de piste. Ook tijdens een aantal ander nummers komen leden van de groep voorbij als ballet.

Mathieu zorgt als pisteboy voor de nodige humor in het programma samen met de Goty’s krijgen ze het publiek goed aan het lachen(gelukkig met weinig woorden).

Voor de nodige spanning zorgen de Flying Zuniga aan de vliegende trapeze, ook zij beheersen de 3 voudige salto. Andere luchtnummers in de show zijn een erg gave levende trapeze en een luchtnummer van Kevin Gruss met Julia Friendrich.

Zdenek Supka komt spectaculair op en jongleert in een soort glazen driehoek en ook staand in een trechter waar hij ook ballen doorheen laat rollen. Dit is de enige keer dat het middelste gedeelte van de piste omhoog komt. Als dat toch kan zou ik dit vaker gebruiken denk ik.

Dan door naar een paar bekende gezichten in de show. Trio Laruss komt op in een gesloten piramide die in het midden van de piste wordt geplaatst en langzaam opengaat. Ze voeren hun krachtige act op en ook hier bij Gruss oogsten ze veel applaus van het publiek. Na de act gaan ze af zoals ze gekomen zijn in de gesloten piramide.

Dan hebben we nog een aantal dierennummers in de show Sandro Montez presenteert een dressuur met 4 kamelen samen met 4 witte paarden, ook komt hij in de piste met 4 olifanten. Laura-Maria en Linda Gruss brengen allebei een paarden nummer. Linda komt met 6 witte paarden in de piste en Laura-Maria laat zien dat ze met drie paarden al goed overweg kan.

Na de pauze is het de beurt aan Alfredo Beautour om met zijn gemende tijgergroep de piste te betreden een roofdiernummer in “Togni” styl waarin ook een draaiende glitterbol niet ontbreekt. Het roofdiernet zit verborgen in de pistebakken die aan de bovenkant open kunnen klappen. Het net zit aan een grote hoepel die met een aantal takels omhoog gehesen wordt en is op deze manier erg snel op en af te bouwen.

Kort samengevat heb ik een erg mooie show gezien die ook technisch goed in elkaar zit. Het was de trip naar Lille zeker waard.

Fototijd:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er komt meer.


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: wo mar 24, 2010 6:39 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: za nov 24, 2007 3:32 pm
Berichten: 1161
Locatie: Breda
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er komt meer.


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: wo mar 24, 2010 6:49 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: za nov 24, 2007 3:32 pm
Berichten: 1161
Locatie: Breda
Afbeelding

Afbeelding

Meteen na de show begint men al met de verder afbouw. Het hele afbouwteam had een keurige overall aan en een helm op.
Veel spullen zoals losse stoelen en pistebakken werden in rekken geplaatst en zo met een heftruck in de trailers geplaatst een erg handig systeem.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot zover vanuit Lille.


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: wo mar 24, 2010 9:28 pm 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
De Spreekstalmeester doet me een beetje denken aan The Joker uit de nieuwe uri geller reeks.


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: do mar 25, 2010 8:58 am 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
Na Lille staat het Circus nu alweer compleet opgebouwd in Arras op de Artois Expo Van 24 tot 28 maart.
Helaas voor Rik was de zoo niet open tijdens zijn rondgang rond het circus.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: zo apr 11, 2010 9:46 pm 
Offline

Lid geworden op: do jan 31, 2008 6:55 pm
Berichten: 81
Ik bezocht vandaag Arlette Gruss in Dunkerque. Het was de derde show die ik van Arlette Gruss zag, eerder zag ik Reves (2005) en Pile ou Face (2007). Ook deze editie was weer een prachtige show, Gruss mag zich zeker een topcircus noemen.
De dieren komen zoals sinds 2007 van Flavio Togni: de vier olifantendames (Baati, Jumbo, Siam, Burma), 6 tijgers (Blu, Nepal, Georgi, Armani, Mery, Ravi), 11 paarden en 5 kamelen. Ook nog de exotenstal van Gruss zelf die van 2006 tot 2009 deel was van de show. En de drie jongere paarden getraind door Gilbert Gruss.
De show in het geheel is prachtig door de samenhang van muziek, licht en de acts zelf. Persoonlijk vond ik de jonglage act, omdat deze zeer vernieuwend is, en de vliegende trapeze act super. Ook Trio Laruss is natuurlijk fantastisch en zelfs emotioneel maar deze kende ik al van bij Renz. Ook de Waquio troupe brengt enkele toffe acts (bascule, jonglage, antipode). De reprises van Mathieu zijn vlot en grappig, ook de Goty's zijn lachwekkend. De olifanten -en paardenact stelde me dit jaar wat teleur aangezien ik de olifanten in 2007 zag met een prachtige act terwijl dit jaar de act zeer kort was en maar 2 trucs. De paardenact was ook maar kort en weinig verschillende trucs. De tijger act daarentegen vond ik fantastisch aangezien ik al een voorliefde heb voor de Togni-style acts, dit jaar vooral de reverse-jump-over over 3 tijgers, de corbette sprong en de achtwaartse hind leg walk, ook is deze act prachtig gepresenteerd door de getalenteerde Alfredo Beautour. Wel zijn alle dieren zeer proper en voeren ze hun trucs perfect uit. Al bij al een klassevol circus en zeker de moeite waard te bezoeken. Spijtig genoeg heb ik geen foto's kunnen nemen. Wel had ik nog een interessante babbel met Alfred Beautour over het dresseren van wilde dieren.


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: ma apr 12, 2010 12:59 am 
Circuslover schreef: :arrow: Wel had ik nog een interessante babbel met Alfred Beautour over het dresseren van wilde dieren.

Je maakt me nieuwsgierig....wat vertelde hij hierover?


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: ma apr 12, 2010 8:43 am 
Offline

Lid geworden op: do jan 31, 2008 6:55 pm
Berichten: 81
Vandaag waren Georgi en Armani (de twee witte tijgers) niet in de show. Meneer Beautour vertelde me dat hij de hele dag de dieren bekeek en als ze er uit zagen alsof ze er geen zin in hadden liet hij ze niet deelnemen aan de show. Ook vertelde hij mij over zijn vroeger tijgergroep (12 stuks) van Circus Medrano die hij gedurende 10 jaar presenteerde. Hij zegt dat hij deze op dezelfde manier presenteerde en met dezelfde rust als hij deze tijgers presenteert. Al zijn deze maar met de helft. Natuurlijk vertelde hij ook dat geduld het belangrijkste is bij dresseren en verder heeft hij niet veel kunnen vertellen aangezien ze moesten gaan inpakken en vertrekken naar Vallenciennes.


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.