Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel di apr 30, 2024 5:18 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za jan 19, 2013 1:46 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 11:26 pm
Berichten: 1382
Locatie: Katwijk aan Zee
Ik werd vandaag gebeld door een journalist uit België. Of er mensen zijn die meer weten over de achtergrond van de problemen rond Cirque du Soleil. Wie hier in Nederland kan er wat meer over vertellen? Ik zie alleen dit nieuws
http://fd.nl/ondernemen/646327-1301/cirque-du-soleil-schrapt-400-banen?visited=true
Maar er schijnt meer aan de hand te zijn.

_________________
Neem ook eens een kijkje op http://www.circusweb.nl (voor het meest actuele circusnieuws)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za jan 19, 2013 2:31 pm 
Offline

Lid geworden op: zo feb 05, 2012 9:28 pm
Berichten: 396
ik weet niet of het verband houd ( denk het niet want het is gewoon een regisseur en niet guy laliberté : de oprichter) maar in een krant stond dit:

Franco Dragone, who directed 10 Cirque du Soleil shows between 1985 and 1998, is being investigaged for tax fraud.

Based in his home town of La Louviere, Belgium since 2001, Dragone appears not to have paid much in the way of taxes since then, thanks to several numbered companies located in places like the Virgin Islands, Hungary and Luxembourg. His Belgium-based company receives royalties from his show Le Reve at the Wynn Resort in Las Vegas (where he also directed Celine Dion’s first show, A New Day, in addition to Cirque du Soleil’s O and Mystere).

Thanks to a story about this situation which surfaced in the Belgian publication Le Vif/L’Express, Dragone found himself answering some tough questions when he held a press conference this week to talk about his latest projects.

On this side of the Atlantic, it was Radio-Canada that broke the story on Friday (Jan. 18, 2013).

Dragone, who also has a successful show called The House of Dancing Water running in Macau, doesn’t seem to think he has anything to worry about - according to another publication, Le Soir.

Coincidentally, the Cirque du Soleil held a press conference this week, too, to explain its restructuring plan which will include the loss of at least 400 jobs. Although the Montreal-based company sold 14.2 million tickets last year and brought in about a billion dollars in revenue, it did not manage to turn a profit


Dat laatste zinnetje vind ik sterk: het draait goed en ze hebben een geweldig omzet maar winst hebben ze niet weten te maken!

_________________
Mario Rutelli: weissclown, clown blanc, witte clown musical


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za jan 19, 2013 3:09 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Dat laatste zinnetje mag je sterk vinden, onlogisch is het niet!
Hoe groter de onderneming, hoe groter de kans net of net niet quitte te spelen!
Dat komt zelfs regelmatig bij multinationals voor, na minder succesvol gebleken grotere aankopen of andere investeringen, waarna besloten wordt tot de (zoveelste) bezuinings- en/of ontslagronde.
Cirque du Soleil mag je op circusgebied best zien als een multinational.
Gezien het aantal werknemers en zeker gezien het werkterrein.

Franco Dragone is een verhaal apart, en in dit verband een oude koe (uit de sloot).
Nog niet eens zo lang geleden in eigen land nog geprezen en gehuldigd, maar nu alweer enige tijd in verband gebracht met een grootschalig oplichtingsschandaal waar ook Belgische overheidsdienaren en regeringsfunctionarissen bij betrokken (zouden) zijn.
Zoek er maar eens naar op Belgische nieuwssites....

En wat die Belgische journalist betreft, die zou ik adviseren de persvoorlichter in Canada te benaderen.
In de hoop dat hij (die journalist) de Engelse taal machtig is....
Want ik weet er wel iets van maar ben dan ook weer niet gerechtigd over dit soort gevoelig liggende zaken naar buiten te treden.
Lijkt me logisch....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za jan 19, 2013 5:00 pm 
Offline

Lid geworden op: zo feb 05, 2012 9:28 pm
Berichten: 396
dat is het inderdaad zeker een multinational ja: hun shows spelen over de hele wereld en het deel personeel is aanzienlijk.

En Dragone werkte voor Soleil dus zijn gefoefel is wellicht niet van invloed op hen ja.
Dat zou inderdaad gaan over een show die hij hier heeft opgezet en waar hij een paar ambtenaren zou voor omgekocht hebben:
om de een of andere redenen schrikken we daar hier ook al niet meer van.

Maar misschien is het wel zo dat CDS TE snel is willen groeien. Ook iets wat je helaas vaak ziet.
En misschien proberen ze alles een beetje te groot en te goed te maken willen waardoor een show produceren zo duur word dat de kaartjes aan de kassa
te hoog zouden worden.
alle artiesten leven bijvoorbeeld in hotels: kan me voorstellen dat dat een goede hap van het budget inneemt.
Als ze opbouwen doen ze daar telkens een dikke week over en nemen ze per locatie 150 werkkrachten aan: ook iets wat handenvol geld kost.

Zou het dan toch niet toevallig zijn dat andere reizende circusshows proberen om zo weinig mogelijk peroneel in dienst te hebben die allemaal multifunctioneel zijn en van hot naar her rennen.
omdat dat de kosten gewoon drukt?

Ik merk dat vanuit het theater ook een beetje waar ze enorm zeuren dat hun kosten zo hoog zijn om iets te produceren
terwijl je dan in praktijk merkt dat het met een heel deel mensen minder zou kunnen:
bv een regieteam: daar zit dan de regisseur, de regieassistent die heeft nog een assistent van het huis zelf en daar zit dan vaak nog een stagiare naast die wat noteerd en koffie gaat halen.
En dat terwijl je ze NOOIT alle 4 tegelijk wat ziet doen!! de regisseru zegt dan tegen z'n assistent zet die of die eens op z'n plek . Terwijl hij er best ook zelf naartoe kan lopen en die figurant op z'n plek kan zetten.
Eigenlijk kan datzelfde makkelijk door 2 personen of zelfs 1 persoon gedaan worden: alleen gaat die dan wel echt moeten werken ja

Als je dan zo'n soleil documentaire ziet dan zie je dat soort dingen dus ook: nog ergens achter de scene een stagehand die er alleen maar staat om een artist een cue te geven wanneer die moet oplopen. Terwijl als de artiest zelf gewoon effe oplet en bv naar de muziek luister ie zelf wel weet wanneer het is.

Ze gooien dus bij van die megaproducties altijd handenvol geld door ramen en deuren en geven inderdaad ook meestal te veel uit aan decors, kostuums enz..
en als blijkt dat dan de kaartjes niet aan 65 euro pp de deur uitvliegen zijn ze gezien.
ipv van voorzichtig te budgeteren en overschot in te plannen.

_________________
Mario Rutelli: weissclown, clown blanc, witte clown musical


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do mar 13, 2014 10:17 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Het Cirque du Soleil-imperium wankelt, deze clown weet de oplossing
Heeft topcircus Cirque du Soleil zijn beste tijd gehad? Clown en regisseur David Shiner: 'Er moet iets veranderen.'

Al bijna dertig jaar oogst Cirque du Soleil over de hele wereld succes met hun eigentijdse interpretatie van het circus. Deze maand doet het Canadese circus Nederland weer aan. Dit keer met Kooza, een show zoals het publiek van Cirque du Soleil gewend is: met veel indrukwekkende acrobatiek, clowns, bombastische muziek en oogverblinde kostuums. Maar de makers van deze vrolijke droomwereld hebben het moeilijk. Het imperium van Cirque du Soleil, met een omzet van bijna 1 miljard dollar een van de grootste entertainmentbedrijven ter wereld, wankelt.

Een collectieve ervaring scheppen
Mime-artiest en clown David Shiner is al bijna een kwart eeuw betrokken bij Cirque du Soleil. In 1990 trad hij op verzoek van Cirque-oprichter Guy Laliberté op in de succesvolle show Nouvelle Expérience, die hij ook co-regisseerde. In jaren daarna verwierf hij onder eigen naam bekendheid op Broadway (hij won zelfs een Tony-award), maar hij keerde regelmatig terug naar Cirque du Soleil. Shiner is trots op ‘zijn’ voorstelling Kooza, een poging om terug te keren naar de ‘essentie’ van het circus: ‘Er zijn veel Cirque du Soleil-shows die zwaar leunen op techniek. Allemaal verdomd goede shows, maar ik wilde een eenvoudiger show waarin niet de techniek, maar de artiesten centraal staan. Ik wil een collectieve ervaring scheppen, een beleving die iedereen kan begrijpen en voelen. Net als in Lord of the Rings is de wereld van Kooza tegelijkertijd magisch en herkenbaar.’

Geen einde aan groei, tot 2008
Shiner heeft van nabij meegemaakt hoe Cirque du Soleil uitgroeide tot een miljoenenbedrijf. Tot aan 2008 leek aan de groei geen einde te komen. De vraag was zo groot, dat er steeds meer shows tegelijkertijd werden opgevoerd (op dit moment zijn dat er 19). Vanaf 2008 zagen jaarlijks drie nieuwe shows het licht. De kosten rezen daardoor de pan uit. Het ontwikkelen van een Cirque-show kost volgens Shiner ongeveer 25 miljoen dollar.
Een leger van 5.000 medewerkers

Er kwamen permanente voorstellingen in Disney World Orlando, Disney World Tokyo, Macau (China) en Las Vegas. Alleen al de show in Las Vegas trekt dagelijks (!) zo’n 9000 bezoekers. Er waren plannen voor restaurants, hotels en een kledingmerk. Het leger medewerkers zwol aan tot 5.000. Alleen al op het hoofdkwartier van het bedrijf in Montreal, een gigantisch complex dat doet denken aan de grote filmstudio’s in Hollywood, werkten bijna 2.500 mensen. Om de groei te financieren verkocht Laliberté (nummer 831 op de rijkenlijst van Forbes) in 2008 twintig procent van zijn aandelen aan twee investeringsmaatschappijen van het emiraat Dubai. Voor Laliberté zelf was zelfs de sky geen limit meer. De voormalige steltloper en vuurvreter reisde met een Russische raket naar het Internationaal Ruimte Station, waar hij als een van de eerste ruimtetoeristen 11 dagen logeerde. Terug op aarde liet hij vooral van zich horen als deelnemer aan grote pokertoernooien.
Het publiek wil koorddansers en acrobaten

Ondertussen begon het Cirque-succesverhaal steeds meer barsten te vertonen. De permanente voorstellingen in gokstad Macau en Tokyo stopten na sterk tegenvallende bezoekersaantallen. Een plan voor een theater in Dubai verdween in de ijskast. De kaartverkoop liep terug, shows flopten, en de omzet daalde. Vorig jaar moest het bedrijf 600 werknemers ontslaan. Een van de grootste flops was de door David Shiner geregisseerde show Banana Shpeel. De voorstelling ging eind 2009 in première en verdween in de zomer van 2010 alweer van de planken, terwijl een gemiddelde Cirque-show een looptijd heeft van 12 jaar. Shiner is openhartig over de mislukking: ‘Banana Shpeel was een eigentijdse vaudeville-show. Het leek mij en Guy leuk om een keer iets heel anders doen dan de mensen van Cirque gewend zijn. Maar het publiek wilde helemaal geen vaudeville zien. Ze wilden koorddansers, acrobaten, en al die andere dingen waar ze Cirque du Soleil van kenden. Banana Shpeel was een nachtmerrie, een totale mislukking.’

Slachtoffer van eigen succes
Volgens Shiner is Cirque du Soleil slachtoffer geworden van het eigen succes: ‘Het is normaal en goed dat een bedrijf wil groeien, maar ik denk dat het te snel ging. Er werden zoveel nieuwe producties bedacht, dat ze onderling met elkaar ging concurreren. Wat schiet je daarmee op? Een ander probleem is dat het door het hoge productietempo ook heel lastig is om de kwaliteit te controleren.’ Volgens Shiner moet Cirque du Soleil terug naar de roots: ‘Er moet iets veranderen. Volgens mij was Cirque succesvol als een “boutique” entertainmentbedrijf, met een herkenbare stijl. De uitdaging van het management is om die speciale flair van Cirque te behouden. De unieke band tussen de artiesten en het publiek en het communiceren van wat het betekent om mens te zijn, dat is het grootste kapitaal van Cirque du Soleil. Als ik de leider van het bedrijf zou zijn, zou ik alle medewerkers daar voortdurend aan herinneren. Maar ja, ik ben maar een clown.’

http://www.mt.nl/332/86054/business/het ... ssing.html

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do mar 13, 2014 3:29 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Een klein beetje tegenstrijdig, dit verhaal.
David Shiner maakte de grootste flop die Cirque du Soleil ooit kende (lees het verhaal) en nu weet hij ineens de oplossing voor alle problemen......
Alle respect voor die imponerende man hoor (afgelopen winter nog te zien in het Kerstcircus van Eindhoven), maar het klinkt er een beetje naar dat hij het stokje in Canada wel zou willen overnemen!
Waarbij je je ook nog af kunt vragen in hoeverre de schrijver de woorden van de geïnterviewde juist heeft weergegeven.
Het lijkt er op dat hij voor een ondernemersblad/-site een promotieverhaal over de aanwezigheid van Koozå in Amsterdam heeft willen schrijven (dank voor de vrijkaartjes!) en een kapstok zocht om het aan op te hangen.
Uiteraard staan er nu al mensen handenvrijwend te gniffelen bij het idee dat het imperium gaat wankelen.
Blijft maar de vraag of het tot een heuse ineenstorting gaat komen of dat tijdig andere wegen worden ingeslagen.
Volgens mij zal dat eerste wel een beetje meevallen en hebben ze ervaring en techniek voldoende in huis om wat tegenvallers op te vangen.

Afbeelding

David Shiner


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.