Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel di apr 30, 2024 10:41 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr mei 30, 2014 5:11 pm 
Offline

Lid geworden op: za mei 17, 2014 8:38 pm
Berichten: 744
Ik zou ook wel eens van die dieren activisten willen ontmoeten..... :wink:


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr mei 30, 2014 5:22 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Dan moet je zeker naar Leer, daar zijn ze gegarandeerd morgen weer!

Maar pas op: het is nog best heel moeilijk om niet snel je geduld te verliezen! En voor je het weet zit je dan in een Duitse politiecel in plaats van die grote tent!
Met 1400 plaatsen. Ha, en eigenlijk voor het eerst zag ik echt verschil tussen de goedkoopste rang en een rang duurder!
De goedkoopste plaatsen waren houten banken achterin, een rang duurder had kuipstoeltjes. En dan verder nog luxe logestoelen.
Zoals je op de site kunt zien niet meer dan drie rangen, en dat is zat!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr mei 30, 2014 5:28 pm 
Offline

Lid geworden op: za mei 17, 2014 8:38 pm
Berichten: 744
Morgen heb ik al andere dingen maar misschien ooit....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr mei 30, 2014 8:20 pm 
Offline

Lid geworden op: wo aug 15, 2012 4:00 pm
Berichten: 786
Citeer:
Keurig in een hoek naast het terrein deelden ze de bekende weerzinwekkende foldertjes uit, voor de ingang deed iemand van het circus hetzelfde met een positief geluid over circusdieren!
Soms probeerden ze, ruim voor aanvang, aan de achterzijde waar je vlak bij veel dieren kon komen, mensen die daar duidelijk van genoten van hun gelijk te overtuigen.
Nou, dan zijn ze aan het goede adres wanneer ik in de buurt ben!
Met hun smerige foldertje met voorop een jong olifantje dat mishandeld wordt terwijl dit circus niet eens over olifanten beschikt!
Praten over mishandeling en stress terwijl pal voor onze ogen tientallen dieren heerlijk ontspannen in het zonnetje lagen te relaxen! Nee maar, zeiden ze dan, dat was ook nu niet, maar tijdens die vreselijke transporten!
Zonder ook maar een folder in te zien pareerde ik de steevast genoemde afstanden van 500 tot 1000 km: 'Hiervoor stonden ze in Emden, hierna in Aurich. Weet je wel hoeveel kilometer dat is?', en dat in mijn beste steinkohlendeutsch.
Toen ik echt kwaad werd na de zoveelste leugen leefde ik me heerlijk uit door ze flink uit te schelden!
Wat betekent dat eigenlijk precies 'Verrückter'?
Maar ze gingen er vervolgens wel als hazen vandoor, voordat de situatie uit de hand zou lopen!


Hahaha, Ze zullen wel in hun broek gescheten hebben :mrgreen: bedankt voor je leuke verhaal en veel plezier morgen. En die dierenactivisten zullen morgen wel uitkijken :D


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma jun 02, 2014 5:07 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Nou, geloof het of niet: ik heb ze nooit meer terug gezien!

Wat ook geldt (dat geloven of niet) wat er verder allemaal gebeurde. Dat was heel wat. Nu helaas geen tijd voor een uitvoerig verslag. Maar het was allemaal zo indrukwekkend en ingrijpend dat ik er zelfs voor de derde keer ben geweest!
Overigens niet naar de voorstelling, die derde keer. Bewust niet. Om uitgebreid afscheid te kunnen nemen van mens en dier, dat was er die tweede keer niet van gekomen......
Want ik blijf het zeggen: wat een wereldcircus en wat een geweldige voorstelling! En wat veel mooie dieren! En wat een aardige mensen!
Maar dat schreef ik al eerder: dat geldt voor bijna alle circusmensen.

Een absolute primeur dan maar, naar ik mag hopen. Ik las het in ieder geval nog nergens.
Dit Circus Probst is behalve van zijn jaarlijkse tournee ook behoorlijk bekend van het jaarlijkse Winter- of Weihnachtscircus dat ze al geruime tijd, ik denk een jaar of 17, maken in Gelsenkirchen. Dat gaat komende winter opnieuw gebeuren.
Het ligt in het Roergebied en is vanuit ons land niet al te ver.
Maar om het ons nòg gemakkelijker te maken komt daar een tweede volgwaardig Kerstcircus bij en wel in Krefeld!
Tegelijkertijd, en dat op een afstand van minder dan 60 km van elkaar!
Dat begint aardig om een 'dubbel' te vragen.....
Zie nu of te zijner tijd de site van het circus, ze werken samen met diverse hotels en bieden zelfs complete arrangementen!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma jun 02, 2014 9:58 pm 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
Geen primeur hoor , ik bezocht afgelopen Winter de 1e editie al van het Krefelder Weihnachtscircus.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di jun 03, 2014 3:53 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Gelukkig hebben we jou nog voor alle èchte primeurs!
Verder mijn nederige excuses, het werd mij ter plaatse echt verteld alsof dat voor de eerste keer ging gebeuren.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jun 05, 2014 3:53 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Zo daar was ze weer, drie keer is scheepsrecht....
Eerst een correctie: in mijn eerste verslagje had ik het over een kerstcircus in Kaiserslautern (daar is hun winterverblijf wel in de buurt) maar dat moest natuurlijk Gelsenkirchen, voor ons veel dichter bij in het Roergebied, zijn! Zie je wel dat niemand het leest, het was zelfs Martijn niet opgevallen!

Zaterdag was ik er dus opnieuw en bezocht de voorstelling samen met een Duitse (zaken)relatie. Die ik al jaren ken maar nog nooit ontmoet had. Ook een circusliefhebber, dat wel.
We bleken op veel punten een overeenkomende smaak te hebben, dus het klikte prima.
Dat ging van waar we het liefste zaten (dus echt niet in de loge!) tot de (grote) kwaliteit van het programma en het uitstekende orkest. Dat relatief nieuw is. En waar ik later van hoorde dat het aanvankelijk helemaal niet zo wilde vlotten allemaal.
Nou, dan waren we dus mooi op tijd, want zoals ik al schreef: het was nu in een woord perfect! En ik hoorde ze in totaal dus drie keer...

Ik noemde eerder al die uitstekende en aanstekelijke clowns van de (Russisch/Nederlandse) familie Stoliarov, met als hoogtepunten een luchtnummer dat uit de hand loopt, een schitterende romantische act van een clown op reuzenstelten die een levende pop als marionet laat bewegen en als derde de lachwekkende opkomst in tutu's en met duikbrillen op -op muziek van het Zwanenmeer- waarna de twee clowns hun dansje doen, de rokjes laten vallen waarop dan grote piepkikkers blijken te zijn bevestigd waarop ze (echt) de juiste tonen met het orkest meespelen. Hilarisch!
Ze waren overigens in 2005 in Monte Carlo, de laatste keer dat Prins Reinier III acte de présence gaf. Hij overleed dat jaar op 6 april.

Een ander hoogtepunt was de pas 19-jarige Française Adèle, nog niet lang geleden afgestudeerd aan een circusopleiding in Parijs. Aan de strapaten, maar van een uitzonderlijke klasse!
Door de combinatie van haar uiterlijk, kleding, muziekkeuze en niet in de laatste plaats haar oefeningen in de lucht! Daar gaan we nog van horen, die gaan we nog zien!

Verder wat ik al noemde: een schitterende exotenshow van directeur Reinhard Probst. Opvallend van opbouw en verrichtingen.
Prachtige paarden gepresenteerd door dochter Stephanie.
Een mooie en boeiende Hongaarse Post, gereden vanaf twee Friezen met vijf Arabieren ervoor.
Nou en dan waren er nog zeker een stuk of acht acts die ik niet beschreven heb.
Niet omdat ze niet goed waren, integendeel, maar omdat ik niet aan de gang wil blijven.....

Door mijn gezelschap op zaterdag moest ik er zondag wel opnieuw heen, want ik was met al mijn meegenomen winterwortels thuis gekomen....
Zondag heerlijk in het zonnetje rondgehangen en alles kunnen doen wat ik wilde, vooral als paardenknuffelaar!
O, maar die wortels waren niet voor hen -hun voederschema luistert secuur-, maar voor de kamelen, dromedarissen, lama's en geiten.
Ha, en ook voor de emoes, dunne plakjes dan!

Met wie ik al die dagen erg goed op kon schieten was junior-directeur Andreas (Andy voor intimi en dus ook voor mij...) Probst.
De man die binnen vast niet al te lange tijd het stokje over gaat nemen.
Nooit of amper te vinden geweest in de piste, zoals zijn zussen, maar altijd in de ban van de techniek.
Nu Hoofd Op- en Afbouw en Voorstellingstechniek. En als dusdanig verantwoordelijk voor licht en geluid.
Voor het eerst maakte hij een uitgekiend lichtplan en daar waren we dus getuige van.
Hoe dat er vroeger uitzag kan ik niet vertellen, maar vast niet zo perfect als nu!
Geheel ongevraagd kreeg ik zomaar een aantal oude programmaboekjes van hem cadeau, nou als dat niet lief is....
Ja hoor, hij is niet alleen heel aardig maar ziet er ook nog eens heel aantrekkelijk uit.
Jammer dat ik geen echt Circusprinsesje ben, want dan wist ik het wel!
Maar ijdele hoop, 'gewone' burger(circus)meisjes komen vast niet in aanmerking!

Dan nog een bijzondere belevenis op zondag.
Mijn broer was er ook, en die moest en zou op de foto met Gera de leeuw. Met gevaar voor eigen leven, dat spreekt!
Ziehier het resultaat:
Bijlage:
__AA1.jpg
__AA1.jpg [ 148.06 KiB | 4239 keer bekeken ]
(Bild: Fam. Berousek) U kunt de foto vergroten door er op te klikken, twee keer zelfs!

Nee hoor, grapje, het was helemaal geen vrouwtje maar een echte kerel.
Die Simba heet, die naam ken ik nog wel uit The Lion King.
En vast wel ouder is dan zijn verzorgers vertellen..... Ik schat minstens een maand of zeven.

Als dat mannetje niet gedrogeerd is weet ik het niet meer! Nee, niet die leeuw maar mijn broer!
En als we goed kijken: is er daar op de foto niet ergens een plankje los? Of krijgt het circus onderweg naar de volgende plaats een lekke band?
Dat vraagt dan toch om een boycot!!

Niets voor mij, met zo'n wild dier op de foto!
Want hij lijkt nu mooi rustig, maar in werkelijkheid reageerde hij met z'n poten en bek iedere keer als hij werd aangeraakt, wat eigenlijk niet mocht!
Ja, en daar zijn dan net weer geen foto's van gemaakt.....
Gelukkig waren meneer en mevrouw Berousek (aardige mensen trouwens...) vlakbij met een grote bezem!
Maar er waren voldoende getuigen: dit schouwspel speelde zich af met al het publiek al in de tent.
Waaronder ook dit keer weer Nederlanders, zoals bijvoorbeeld de tourmanager van onder meer Circus Renz Berlin en zijn lieftallige gade.
Die overigens niet in Leer bleek te wonen -zoals hij eerder wel eens blufte- maar in Weener. Waar ikzelf wel eens boodschap bij de Combi....
Ha, misschien had die wel iets in het drankje van mijn broer gedaan waardoor hij zo'n wezenloze indruk maakt op de foto....
Maar verder een aardige man en genoemd circus laat u groeten!
Ze hebben het in Noord-Nederland prima naar de zin en kregen onlangs zelfs daar ....... eerdergenoemde Gera de Leeuw (nu mèt een hoofdletter...) op bezoek.
Die kwam natuurlijk kijken of haar Circusweb-award wel regelmatig gepoetst werd....

Nog een leuk nieuwtje?
Het circus draaide top in de woonplaats van niemand minder dan Anja Hazekamp, de uitverkorene van de Partij voor de Dieren die ons volk kortgeleden Europa binnenstemde!
Ja, de wereld is klein..... En hopelijk is Brussel voor haar te groot, laat staan helemaal naar Straatsburg......

Ha, nog maar even mijn lijstje bijgewerkt:

Circussen dit jaar bezocht:
Circus Fiësta - Groningen
Circus Zanzara - Amsterdam
Circus Sander & Friends - Leeuwarden
Wintercircus Martin Hanson - Rijswijk
Circus René & Patrizia Althoff - Gronau
Circus Wonderland - Scheemda
Cirque du Soleil met Koozå - Amsterdam (2x)
Ashton Brothers in Carré
Circus Barani - Olst
Circus Belly Wien - Almelo
Magic Circus - Amsterdam
Zirkus Charles Knie - Oldenburg
Circus Herman Renz - Arnhem
Circus Iarz Italiano - Apeldoorn (2x)
Circus Belly Wien - Dordrecht
Circus Probst - Leer (3x)
(N.B. Bij sommige circussen niet de gehele voorstelling, wat niets te maken had met de kwaliteit!)

Circussen die ik de komende tijd hoop te bezoeken:
Circus Krone - Münster
Circus Carl Busch - Bremen
Circus Renz Berlin - Ergens in het Noorden....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jun 05, 2014 9:14 pm 
Offline

Lid geworden op: wo aug 15, 2012 4:00 pm
Berichten: 786
En weer bedankt voor dit erg leuke maar ook grappige verhaal.
Dat je broer niet bang was voor Gera De Leeuw ze is namelijk wel veranderd, maar dat kan allemaal tegenwoordig :D

P.S wat wordt je lijstje met circus bezoeken lang.....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr jun 06, 2014 5:19 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Yoshi Berends schreef:
En weer bedankt voor dit erg leuke maar ook grappige verhaal.
Dat je broer niet bang was voor Gera De Leeuw ze is namelijk wel veranderd, maar dat kan allemaal tegenwoordig :D

P.S wat wordt je lijstje met circus bezoeken lang.....


Toch niet omgebouwd? Nee hè, straks wordt het nog een echte kerel!
Ja hè, lekker lang lijstje. En het eind is nog lang niet in zicht!
Met Pinksteren weinig circus, maar wel naar Carré. Daar heb ik sowieso altijd een circusgevoel!
Ik ga naar een try-out van Warhorse, lijkt me geweldig! Zoek maar eens op http://www.warhorse.nl/
Afbeelding


Nog even terug naar Leer, want best wat vergeten. Wanneer ik er aan terugdenk raak ik de eerste tijd niet uitgeschreven....
Waar ik het nog even over wilde hebben was die familie Berousek uit Tsjechië en hun prachtige witte leeuwen.
Niet allemaal spierwit, twee zijn er lichtbruin. Maar dat mag de pret niet drukken....
Meneer en mevrouw Berousek hebben het wat dieren en materiaal betreft meer dan uitstekend voor elkaar.
Misschien zagen jullie al wel die mooie grote grijze, eigenlijk zilverkleurige truck en trailer. Op eerder geplaatste foto's.
Voor hen is het een heel avontuur, want, en dat geloof je haast niet in de circuswereld: beiden spreken geen woord Duits!
Er wordt met hen gecommuniceerd in het Pools, voornamelijk door de oudste dochter van Probst.
Ik dacht even dat ze met een Stoliarovje in het Russisch praatten, maar ook dat gebeurde in het Pools.
Mooie ruime trailer dus, met een gezamenlijke woonruimte voor de grote dieren. Die hun vaste plek hebben op verschillende hoogten, een beetje als in een sauna.
Grote ronde uitloopkooi, maar die werd de keren dat ik er was uitsluitend gebruikt door die verwende Simba, die al heel goed weet hoe rood vlees smaakt.... Ik mocht hem een paar stukken geven.

Mooi transportmateriaal dus, maar dat gold ook in de piste.
Kan me niet herinneren ooit zo'n mooie pistekooi gezien te hebben, lijkt me behoorlijk nieuw.
Ook zilverkleurig met lichtblauw. En ieder segment heeft bovenin de initialen van de dompteur -LB-, alsmede een kroontje. Inderdaad, een koninklijk onderkomen voor koninklijke dieren! En met, zoals ik dat graag zie, een net erboven.
Eerder kwamen de voor- en nadelen daarvan hier al eens ter sprake.
Nou degene die toen wist te vertellen dat een net zo gevaarlijk was omdat wanneer de dieren erin terecht kwamen de hele kooi in kon storten moet maar eens een kijkje gaan nemen!
De kooi was namelijk op de vier hoeken strak gespannen aan de masten van de tent, waardoor in elkaar zakken onmogelijk werd! Zo zou het dus in mijn opinie altijd moeten!
Overigens varieerde Berousek zijn optredens, ze waren absoluut niet steeds hetzelfde.
Waarschijnlijk afhankelijk van de stemming van de dieren en/of die van hemzelf.....
De tweede keer sleurde hij meer aan staarten en ging ook zijn hoofd in de bek van de grootste!
Een fotootje van de site van Probst laat dat al zien, al draagt de dompteur gelukkig nu meer stemmingvolle kleding dan dat Satudarah-achtige jack op het plaatje....
Afbeelding

Brengt me bij het laatste onderwerp: de opvallend grote piste van Circus Probst.
Wat goed te zien was wanneer de roofdierenkooi opgebouwd stond. Die kende de 'normale' pistegrootte.
Voor paarden en exoten is zo'n grotere ruimte natuurlijk ideaal.
Het grondzeil was praktisch net zo groot, en dat is niet zo makkelijk leggen en halen!

Iets anders wat me verwonderde is dat er onder het zand losse kleden lagen.
Daardoor kan dat zand eenvoudig hergebruikt worden, dat zie je ook in dat leuke promo-filmpje.
Alleen gaan die kleden in het eerste beste paardennummer (de opening!) al schuiven en dat is wel hinderlijk, gevaarlijk en storend.
Want ze moeten steeds weer goedgelegd worden.....
Mijn idee: een grondzeil eronder ter grootte van de piste, rond of vierkant, maakt niet uit!
Helaas vergeten te zeggen tegen mijn nieuwe vriendje Andy....
Maar ik kom hem vast nog weleens tegen.....

In het filmpje, dat ik tot mijn schande gisteren pas helemaal bekeek, zie je ook die zebroïd -een beetje jonger dan nu- heel leuk met zijn moeder! En ergens zie je ook een Shetlandhengst(je) staan, dat moet dan haast wel zijn vader zijn!
Ja, soms gebeuren er in het circus hele rare en vooral spannende dingen.....
O, en sommige artiesten in het filmpje zijn die van vorig jaar, zoals die springplankers.
Waren ook heel goed, wat ik er zo van zie!

Filmpje nog even bij de hand: http://www.youtube.com/watch?v=V3W9AFswXTU


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za jun 07, 2014 3:46 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Nou, nog één dingetje dan, tot besluit..... (maar dat laatste weet je maar nooit!)

Iets opvallends, wat zondagmiddag gebeurde en waar ik me over verbaasde.
Na aanvang van de voorstelling kwam er een hele (grote) familie binnen zonder dat ze kaartjes hadden.
Nu schijnt het een ongeschreven wet te zijn in de circuswereld dat (èchte) zigeuners gratis naar binnen mogen!
Dat werd mij ter plaatse in ieder geval verteld.
Er is zelfs een protocol aan verbonden: ze moeten wachten tot de voorstelling begonnen is en zich dan bij de ingang van de tent melden.
De directeur moet dan in eigen persoon naar hen toekomen en laat hen, indien er nog plaats is uiteraard, binnen.
In Leer werd die rol gespeeld door de junior-directeur, die ervoor achter de knoppen vandaan kwam.

Ik vond het al vreemd, want had dezelfde mensen uren voor de voorstelling ook al achter bij de dieren gezien.
En nu kwamen ze, fris gewassen en op zijn zondags, dus te laat.....

Bij ons in Nederland heb ik dit nog nooit gezien, maar misschien gebeurt het hier ook wel.
Alleen zie ik in ons land de laatste jaren haast nooit echte zigeuners, vreemd eigenlijk in zo'n gastvrij land....
Als ik ze tegenkom is dat altijd over de grens....

Wanneer je erover nadenkt is het toch wel mooi en historisch, die link tussen zigeuners en circusmensen.
Want die was er vroeger dus echt wel.....
En in meer regels en (eigen) wetten zie je dat nog steeds terug!

(Zouden circussen die zo opvallend met vrijkaarten strooien ons soms als zigeuners zien?)

Tot zover mijn overdenking bij Pinksteren 2014.
Prettig weekend allemaal!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma jun 09, 2014 6:53 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5450
Locatie: Belgie
Wat een fijne teksten alweer....
Je kan al een boek over het circus gaan uitbrengen, met wat je reeds en in de toekomst zal plaatsen hier.

Ik ben wel curieus naar die mooie trailer van de familie Berousek !


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di jun 10, 2014 4:08 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Niet zo moeilijk hoor, die hebben we hier al kunnen zien dit jaar dank zij de mooie foto's van Atze Lubach.
Ik tover ze wel even tevoorschijn, te beginnen met die mooie kooi. Let op de initialen en kroontjes op ieder segment:

Afbeelding
En het net en de spanbanden zijn ook goed zichtbaar: zo zou het dus in mijn opinie overal moeten!
De buitenkooi, aanzienlijk hoger dan de binnenkooi (ook met initialen en kroontjes!), met daarachter de trailer:
Afbeelding
Achteraanzicht trailer:
Afbeelding
Andere zijde trailer en uiterst solide loopkooi richting tent:
Afbeelding
Mevrouw Berousek en haar favoriet (als meneer niet thuis is...):
Afbeelding
Simba toen hij nog wat kleiner was als bij mijn broer op de foto:
Afbeelding
Nog maar een keer voor de zekerheid:
Afbeelding
Hun bestelwagen annex fotolab:
Afbeelding
Nou, heb je toch een idee, nogmaals met dank aan Atze Lubach!

Nog één opmerking over iets dat mijn respect nog aanzienlijk vergrootte: hoe goed ze het materiaal voor hun dieren ook voor elkaar hadden, zelf woonden ze helemaal niet in zo'n grote uitschuifwoonwagen, maar 'gewoon' in een weliswaar niet kleine caravan!
Als je goed kijkt zie je die op de foto's wel staan.....

Nog één toegiftje dan maar, van dezelfde fotograaf uit een andere reportage, Ludvik Berousek en zijn prachtdieren in actie:
Afbeelding


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di jun 10, 2014 5:02 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Citeer:
Je kan al een boek over het circus gaan uitbrengen, met wat je reeds en in de toekomst zal plaatsen hier.


Ja, dat lijkt me een leuk idee, bovenal dat laatste!
Want wat nog geschreven moet worden bestaat nog niet en dan is het boek dus nu direct al klaar! Lekker blanco....
Maar verder....ik kom nu al vaak tijd tekort hoor!
En bovendien: zoveel fans heb ik nu ook weer niet....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di jun 10, 2014 7:03 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1148
Kan ik al inschrijven voor je boek?


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.