Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel zo apr 28, 2024 1:59 am

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za aug 02, 2014 1:43 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 20, 2012 5:41 pm
Berichten: 239
Ik was afgelopen week op reis in Engeland en had bij een vorig bezoek in een tijdschrift opgemerkt dat Billy Smart Circus op dat moment optredens zou geven in Folkestone. Het leek mij de ideale afsluiter van de reis en aangezien ook de rest van het gezelschap wel zin had in een middagje circus waren de tickets snel besteld.
Het was mijn allereerste Engelse circus dus ik was behoorlijk nieuwsgierig. De Big Top was opgesteld in Radnor Park. Een erg mooie locatie. Radnor park heeft een reusachtig grasveld en is omzoomd door oude herenhuizen. Bovendien ligt het op wandelafstand van het stadscentrum. De eerste aanblik maakte al onmiddellijk duidelijk dat het best een groot circus was. De tent telde 1200 zitplaatsen en er stond een grote hoeveelheid caravans. De tent zelf is wit met blauwe accenten en blonk heerlijk in de warme zomerzon. Niet mijn favoriete kleurencombinatie en ook de kassawagen was eerder steriel te noemen. Binnenin was het circus op en top verzorgd. Er was een mooie voortent met zitgelegenheid en een verkooppunt van allerhande drank en eten.
Zoals iedereen wel weet is het - dankzij de Britse dierenrechtenactivisten - in Engeland niet eenvoudig om met dieren rond te reizen. De meeste circussen zijn dal ook 'all human' en dat was hier niet anders.
De tent was iets minder dan de helft gevuld en het spektakel begon stipt. Aan de hand van een PowerPointje kwam er een korte introductie over de geschiedenis van het circus. Vervolgens viel het projectiedoek naar beneden en was er een artiestenparade. De Asadullin Troupe opende het programma met de Russische bar. Een nummer dat niet volledig overtuigde. Na de pauze kwamen ze echter nog terug met een springplanknummer en dit laatste was van veel betere kwaliteit. Niet alleen waren er spectaculaire sprongen en salto's te zien maar ook de hilarische, overenthousiaste dansjes tussendoor maakten het nummer af.
Germaine (vorig jaar Herman Renz) presenteerde haar voet jonglage nummer. Ik vind het nog steeds één van de leukere acts in zijn genre.
Miss Caroline deed solotrapeze en Miss Alina een nummer aan de kubus. Acts met kubussen dragen niet echt mijn voorkeur weg maar ik moet eerlijk toegeven dat ik voor de allereerste keer echt genoten heb van dergelijke act. Er zat veel variatie in en de combinatie van grond - en luchtwerk zorgde voor een fijn nummer.
Team Fonz sloot de eerste helft af met een heerlijk trampolinenummer in een jaren '50 jasje.
Na een tiental minuten pauze startte het tweede deel met vliegende trapeze van 'the flying aces'. Een fijne act met behoorlijk wat variatie in sprongen. Indian spirit verzorgde de Argentijnse Folklore en alvorens de slotparade in te gaan zorgde Xtreme Brothers voor het hoogtepunt van de show. Een mains à mains acrobatic van ongekende hoogte.
Tussendoor nam de Italiaanse Jonny Bogino de reprises voor zijn rekening. Een energieke clown met een sterke lichaamsmimiek maar helaas zwakke reprises. Een circus vinden met clowns die ook volwassen kunnen boeien blijft moeilijk.
Al bij al kan ik zeggen dat dit Brits Circus me enorm is meegevallen. Verzorgd materiaal en een erg mooie show. Ik vind het zonder meer een aanrader!
Een erg mooie trailer van hun voorstelling kun je vinden op hun website of op onderstaande link:
https://www.youtube.com/watch?v=leuTTilpPOE
Morgen geven ze nog voorstellingen in Folkestone. Daarna trekken ze naar Eastbourne (5 t/m 10 augustus) en Hastings (12 t/m 19 augustus).
Eastbourne is iets verder maar Folkestone en Hastings zijn perfect te doen als daguitstap. (als je op max. 2 uur rijden van Calais woont) Dagtripjes per boot zijn erg goedkoop, het circus is prachtig en je krijgt er nog een ondergewaardeerd maar prachtig land bij als extraatje!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za aug 02, 2014 3:42 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Mooi en boeiend verslag! En onverwachte belevenissen zijn vaak de leukste in het leven!
De site van het circus is http://www.billy-smarts-circus.co.uk
De moeite waard want uitstekend verzorgd!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za aug 02, 2014 8:46 pm 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
Vorig jaar het Billy Smart circus bezocht samen met wat Nederlandse Circusmensen, vond het van de buitenkant inderdaad niet hét plaatje zoals circus hoort te zijn maar van binnen een prima verzorgd spektakel.

De publieke belangstelling was ook erg groots toen!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma aug 04, 2014 4:41 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Alleen blijft het natuurlijk onvoorstelbaar jammer dat er geen enkel dier in de voorstelling voorkomt!
En dat bij het circus met deze naam en dit verleden.
Zelfs geen paarden, terwijl Yasmine vorig jaar daarmee nog furore maakte bij Herman Renz!
Een bewonderend hoofdartikel kreeg in een paardentijdschrift omdat zij het idool was van de hoofdredactrice!
En kom niet aan het het verhaal dat inmiddels alles in Engeland verboden is (wat die activisten ons graag willen laten geloven), kijk maar bij Peter Jolly bijvoorbeeld. Op de site: This circus is licenced by the government to use wild animals. En dan hebben we het dus niet over paarden of boerderijdieren.
Dus het kan nog best en is gewoon een oppotunistische keuze van Billy Smart.
En dat is erg jammer, en naar ik denk al evenmin een garantie tot succes!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do aug 07, 2014 11:47 am 
Offline

Lid geworden op: vr jan 20, 2012 5:41 pm
Berichten: 239
Ik hou ook van dierennummers in een circus, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik het bij Billy Smart niet als een gemis heb ervaren. Enerzijds omdat ik dit jaar ook circussen gezien heb waar er wel voldoende dierenacts waren, anderzijds omdat ik het programma erg sterk vond.
Wanneer het reizen met dieren ervoor zorgt dat je jezelf een hele hoop problemen op de hals haalt (gaande van steden die geen vergunningen willen geven, tot het enerverende 'bezoek' van dierenrechtenactivisten kan ik er trouwens best inkomen dat je er voor kiest om niet meer met dieren rond te reizen.
Weet er trouwens iemand wat het tweede Britse circus is (naast Peter Jolly) dat met wilde dieren mag rondreizen?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do aug 07, 2014 3:37 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Daar komt vast wel een reactie op, volgens mij hebben we hier een lid dat werkzaam is bij een Engels circus.

Ik kan me apirama's reactie wel voorstellen, maar aan de andere kant hoort alleen de naam Yasmine al bij paarden!
En ik denk niet dat er in Engeland plaatsen zijn die daar moeilijk over doen!
Ze maakten een keuze om meerdere redenen, in mijn ogen ook opportunistische.
Want hoeveel goedkoper is het bijvoorbeeld niet om een seizoen te reizen zonder dat je dieren hoeft te onderhouden en te voeren en te vervoeren, geen staltenten meer op en af hoeft te bouwen, minder stalpersoneel hoeft in te huren, enzovoorts?
Je dan nog steeds Het Grootste Circus van Engeland noemen gaat mij een streep te ver.
Kijk, bij bijvoorbeeld Cirque du Soleil hebben ze (ook) geen dieren. Maar daar verwacht je ze ook niet. Hoewel ik laatst een bericht las dat ze er in Las Vegas wel mee willen gaan beginnen....
En ik weet niet of Billy Smart's verder de vergelijking op alle fronten met CdS kan doorstaan.

Natuurlijk hadden ze een sterk programma waar de bezoekers terecht van hebben genoten. Dat plezier wil ik niemand ontnemen. Sterker nog, als ik ze tegenkwam ging er zelf ook zeker heen!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do aug 07, 2014 10:00 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1148
Ik denk dat erin Engeland juist hele grote problemen zijn voor circussen die met dieren reizen. Onder andere om standplaatsen te krijgen.
Vraag mij af of dit circus daadwerkelijk een bindung heeft met de Smart familie of alleen de naam gebruikt.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do aug 07, 2014 11:00 pm 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
Hugo schreef:
Ik denk dat erin Engeland juist hele grote problemen zijn voor circussen die met dieren reizen. Onder andere om standplaatsen te krijgen.
Vraag mij af of dit circus daadwerkelijk een bindung heeft met de Smart familie of alleen de naam gebruikt.


Het zelfde circus deed enkele jaren terug een tournee als Netherlands National Circus , de directeur van dit circus is Tony Hopkins die waarschijnlijk de rechten gekocht heeft / gekregen heeft om deze naam te mogen voeren.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr aug 08, 2014 1:26 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 20, 2012 5:41 pm
Berichten: 239
Hugo schreef:
Ik denk dat erin Engeland juist hele grote problemen zijn voor circussen die met dieren reizen. Onder andere om standplaatsen te krijgen.
Vraag mij af of dit circus daadwerkelijk een bindung heeft met de Smart familie of alleen de naam gebruikt.

Yasmine Smart is in ieder geval de kleindochter van Billy Smart, stichter van het circus. Maar ik heb geen idee als ze enkel de spreekstalmeester is of ook andere functies opneemt in het circus. Het laatste lijkt mij wel waarschijnlijk.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za aug 09, 2014 3:06 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Citeer:
Ik denk dat erin Engeland juist hele grote problemen zijn voor circussen die met dieren reizen. Onder andere om standplaatsen te krijgen.


Ook met paarden, pony's en boerderijdieren?
En weet je daar voorbeelden van?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za aug 09, 2014 8:34 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1148
In de jaren 80 is de hetze tegen het gebruik van circusdieren in Engeland begonnen. De vaste circusgebouwen in Blackpool en Great Yarmouth kregen geen toestemming meer om met dieren te werken. In de jaren daarna heeft zich dit tot het extreme doorgezet waardoor het merendeel van de circussen nu zonder dieren reist. Het was bijvoorbeele niet meer mogelijk om een terrein van de Gemeente te huren waardoor men aangewezen werd op particuliere terreinen.
Een klein beetje hierover lezen in het boek "circusmeisje" van Nell Stroud. Dit speelt voor een deel i het Circus Santus wat inmiddels alweer jaren zonder dieren reist, terwijl het van oorsprong een traditioneel circus is. Ovrrigens ik dacht dat je dat boek wel zou kennen.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma aug 11, 2014 3:12 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Ik weet dat het bestaat maar heb het nog niet gelezen. Tenslotte ben ik naar het boek of is het boek naar mij genoemd..... Of allebei of geen van beide!
Maar ja, lezen kost nogal veel tijd en dus komt het er vaak niet van.
Ach, en ik ben niet de enige!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma aug 11, 2014 5:59 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1148
Kan het je aanraden!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.