Naar aanleiding van
viewtopic.php?f=28&t=5806&start=75#p49329 het laatste nautische nieuws.
Inmiddels zijn de beschadigde brugdelen verwijderd en is het scheepvaartverkeer volledig hervat. Dat werd ook tijd, want er lag in Papenburg een rijtje zeeschepen te wachten. Kleiner verkeer kon al onder de niet-beschadigde delen door.
De Duitse politiek heeft aangedrongen op spoedberaad. Vanuit bepaalde politieke hoek in ons land is het voorstel gedaan een noodbrug te bouwen. Iets dergelijks heeft na de Tweede Wereldoorlog ook tot in de jaren '80 dienst gedaan in Deventer. Of dat zo maar kan is de vraag, omdat ook een pijler vernield is.
Over de oorzaak is nog niets bekend. Zowel de loods als de kapitein, die aanvankelijk gearresteerd waren, beriepen zich op hun zwijgrecht! Erg vreemd in een zaak die op zich niets met misdaad van doen heeft en waar het in de eerste plaats om waarheidsvinding gaat! Afgewacht moet nu worden of de zwarte doos -die hebben dit soort schepen ook- iets gaat opleveren.
De Russische kapitein is inmiddels vrijgelaten na het betalen van een borgsom van welgeteld ......... € 2.500,-! Terwijl er miljoenenclaims verwacht worden, van spoorwegen, gehinderd scheepvaartverkeer en de aanlegkosten van de nieuwe verbinding. Maar dit is het daarvoor vaststaande bedrag, kennelijk ontstaan in de middeleeuwen....
Graag doe ik hier mijn duit in het zakje -je weet maar nooit wie het leest- en stel voor direct te beginnen met de bouw van een dubbelbaans tunnel. Ideaal voor alle toekomstplannen op het gebied van snel spoor en ideaal voor de bouwer van die zeekastelen die voortaan onbeperkt zullen kunnen passeren! Nou ja, onbeperkt, als de waterstand dat toelaat in ieder geval.
O, nog een weetje dat ik niet eerder vermeldde: de Friesenbrücke is/was met 335 meter de langste beweegbare spoorbrug van Duitsland. Ook die werd aan het eind van de oorlog (door terugtrekkende Duitsers) opgeblazen, waardoor het treinverkeer pas in 1951 kon worden hervat.
Het ergste is het nog wel voor de fietsers en voetgangers, er zijn families die aan weerszijden van de Eems wonen, werken of naar school gaan.
Nemen ze toch gewoon de volgende brug? Vette pech, zowel in noordelijke als zuidelijke richting ligt die een kilometer of acht verderop!
Dat ze hier niet verder kunnen mag wel duidelijk zijn:
Nog maar een winters plaatje uit vervlogen tijden. Las dat ze het deze week nog 16 graden willen hebben! Dat allemaal in het kader van de verdere opwarming van de aarde.....
Tot slot was de kans al erg klein, nu is het helemaal uitgesloten dat de kapitein van de MS Staatsie dit beeld voor ogen krijgt:
Maar naar ik begrepen heb blijft hij dromen....