Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel ma jun 16, 2025 9:10 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Wat in Mexico kan.........
BerichtGeplaatst: vr sep 25, 2015 4:37 pm 

....kan ook in Nederland!

Eerst maar even het goede nieuws, zoals gemeld op de site van http://www.circus-online.de

Ein Sieg für den Circus mit Wildtieren

In verschiedenen Städten und Bundes-
staaten Mexikos wurde durch Ge-
richtsentscheidungen das am 08. Juli
diesen Jahres in Kraft getretene
Verbot von Tieren im Circus gekippt.
Insgesamt 38 Klagen hatten mehrere
Direktionen gegen dieses Gesetz
erhoben und Recht bekommen.

Een troost voor hen die de moed al (bijna) hebben opgegeven!

Overigens is het in ons land op dit gebied wel opvallend angstwekkend stil.
Een gebrek aan onderlinge saamhorigheid speelt daarbij uiteraard een rol. Het ene circus heeft helemaal geen 'verboden' dieren meer, een ander houdt zich keurig aan de nieuwe regels. Begrijpelijk, dat wel, want tijgers worden nu eenmaal sneller in beslag genomen dan olifanten. Op die roofdieren zijn ze extra tuk: het zou een prachtige invulling kunnen gaan betekenen van de pas geopende roofdierenopvang van Stichting Aap in Spanje! Tenslotte was dat één van de drijfveren, zo niet de grootste, om het dierenverbod er door te jagen!
Voor olifanten ligt dat moeilijker. Daar is geen opvang voor beschikbaar (al zwetst Leonie Vestering van wel...) en bovendien zijn dat soort intelligente dieren niet maar 'even' op te vangen door wildvreemden. Buba bewees dat al.
Door die te noemen komen we bij het derde circus. Gedroeg zich aanvankelijk ook keurig (naar de maatstaven van de Nederlandse wet) en stalde de betreffende dieren in het winterverblijf in Duitsland. Voor even, want als dat langer geduurd had was diezelfde Buba er nu al niet meer geweest!
Resten nog twee circussen die op dit moment olifanten met zich meevoeren zonder dat die optreden. Om dezelfde reden: die dump je niet maar even ergens! Beide circussen zijn geen lid van de VNCO, evenmin als dat van de tijgers.
Enig actueel getroffen circus dat wel lid is is Freiwald (van o.a. Buba).
Zie hier de verdeeldheid!
Kort na de publicatie van de aangepaste wet verscheen er een pers- of nieuwsbericht van de VNCO waarin gesteld werd dat de juridische mogelijkheden nader zouden worden bestudeerd. Nou, daar nemen ze kennelijk alle tijd voor!
Aan juridische kennis heeft het bestuur van deze vereniging niet veel gebrek, de voorzitter is immers door de wol geverfd.

Wat mij nou het allermeest verbaasd is het volgende. Er wordt een nieuwe of gewijzigde wet gepubliceerd die exact vijf dagen later in werking treedt. Een wet die bijzonder ingrijpende gevolgen heeft voor de betreffende bedrijfstak, die daar behoorlijk vergaande maatregelen door moeten treffen. Zelfs de landelijke pers is daarvan overtuigd. En dat terwijl 14 dagen eerder op het betreffende ministerie niemand er ook maar enige informatie over kon geven.
Dus wat is dan het eerste dat in je op komt? Juist ja, een kort geding, teneinde de inwerkingtreding minimaal uit te stellen.
Een volgende rechtsgang tegen de onvolkomenheden die tevens uitvoerig zijn geconstateerd door de Raad van State kan dan altijd nog.
Maar niks hoor, we wachten gewoon af. In plaats van te profiteren van de lichtelijke opschudding die het verhaal teweeg bracht.
Inmiddels is die grotendeels weer weggeëbd door andere zaken die de aandacht trokken als bijvoorbeeld vluchtelingenstromen.

Maar ik zal er wel naast zitten (dat hoop ik dan maar) en wordt er intussen wel een vergaand juridisch plan uitgebroed.
Gespannen wachten we af in de hoop dat het allemaal niet te lang gaat duren. Want van uitstel komt vaak al te snel afstel.
Had ik misschien toch wat langer of beter rechten moeten gaan studeren....
Nu ga ik uitsluitend af op mijn gevoelsrecht.....

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00