Het gaat er niet om dat mensen geen kritiek op wat dan ook in de circuswereld mogen hebben, het gaat mij om ongefundeerde kritiek. Dat is een wezenlijk verschil beste Nik! Lees het allemaal nog maar eens rustig over. Meneer Borm denkt kennelijk dat hij de enige is die nog weet wat echt circus inhoudt, zo profileert hij zich in ieder geval wel. Zich daarbij bedienend van bewust overdreven of onzin-argumenten. Zoals bijvoorbeeld over Ramses, waarvan ik het genoegen had hem persoonlijk te mogen kennen, en die in de jaren voor zijn overlijden nog aanzienlijke successen boekte. Nadat hij hersteld was van een vervelende aandoening. Hoge noteringen in bijvoorbeeld de Top-2000 had hij altijd wel. Dus niks kwestie van pas een legende na zijn dood, al vlogen toen inderdaad verzamelalbums wel als warme broodjes over de toonbank.
(Zo, dat was even lekker op het toilet. Maar dit is een persoonlijke mededeling.....)
Elders schrijft Borm nu ineens dat hij (o.a.) Sijm niet afzeek. Ik wil het wel even herhalen: 'Sijm verdient het niet eens 'circus' te heten doordat koning middelmaat de scepter zwaait. Het hoort thuis in de categorie 'kindershow'.' Gelukkig is hij elders wel begonnen te nuanceren, alleen snap ik er helemaal niets van wat er vorig jaar (toen hij dit CIRCUS bezocht) mankeerde aan het uitstekende internationale programma. Want dat was van grote klasse. Maar misschien was de tent wel te klein of waren er teveel kinderen of waren de (nieuwe) banken wat te hard uitgevallen. Je moet maar last hebben van teveel gevoel!
Vuurwerk mogen ze van mij gerust verbieden. En dan met name knalvuurwerk, al is de chemische rotzooi van siervuurwerk ook al niet best voor het milieu. Niet vanwege de wandelende takken maar omdat er honderdduizenden andere dieren jaarlijks zeer onder lijden.
Milko of CHR wordt niet afgerekend omdat het circus te duur zou zijn, in ieder geval niet door de circusliefhebbers. Maar dat konden we al eens eerder lezen: van dat kleine groepje (de echte liefhebbers) kan zelfs het allerkleinste minicircusje niet bestaan! Die liefhebbers interesseert de entreeprijs niet of nauwelijks, de zich gratis binnenslijmenden uitgezonderd... Naar de entreeprijs kijkt wel het grote publiek, dat geen flauw benul heeft wat het te wachten staat. Dat wil simpelweg vermaakt worden, en daar slagen denk ik alle circussen wel in...
Zelfs de meest grote circussen in Europa -er worden er al een paar genoemd, het gaat de goede kant uit-, kennen familiedagen met entreeprijzen variërend van € 5,- (echt waar, Pinder in Frankrijk bijvoorbeeld), € 8,- of € 10,- (het veelgeprezen Charles Knie). Want juist in tijden van crisis -we hebben er net een paar al dan niet kunstmatig gekweekte achter de rug, u kent de gevolgen...- € 30,- p.p. uitgeven is maar voor weinig gezinnen weggelegd. Vandaar die verminderde belangstelling en toenemende rust aan de kassa de laatste jaren. Want geheel toevallig behoort het doorsnee circuspubliek helaas niet tot de hogere welvaartsklasse. Die hebben daar Cirque du Soleil (e.a.) al voor! Nogmaals: ik heb het niet over circusliefhebbers, want die vind je wel in alle klassen van de maatschappij.
Met grote stappen door de circuswereld, schreef ik al. 'Krone, het laatste echte circus van Europa althans als je houdt van circus in volle glorie.' Een grove belediging aan talloze andere èchte circussen en die zijn er nog in ruime mate. Gelukkig begint Borm in latere berichten er al meerdere te noemen.
Waar ik op zit in een circus interesseert me geen bal. Want wanneer het echt boeiend is vergeet je namelijk of je op het puntje van je stoel of op het randje van de bank zit.
Beste Nik -daar gaan we weer- iedereen hier kent inmiddels mijn voorkeur(en) wel. Dat ik aardig scherp waarneem weet ik zelf ook wel. Wanneer ik iets 'mis' vind boeit me het in het geheel niet bij welk circus dat het geval is. Dat kan dus overal zijn. Een andere vorm van kritiek, -dus niet op de voorstelling-, is die op het beleid of de gedragingen of de handelwijze van iemand persoonlijk. Dat is dus iets heel anders dan kritiek op een bepaald circus.
Laatst gewijzigd door Didier op ma okt 05, 2015 5:12 pm, 8 keer totaal gewijzigd.
|