Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel ma jun 16, 2025 8:59 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Gevallen engel
BerichtGeplaatst: za okt 03, 2015 3:10 am 

Mijn naam is Alfons Borm. Ja dat is mijn echte naam. Durven jullie dat ook ? Net als Milko Steyvers ben ik van zeer succesvol gevallen tot mislukkeling. Althans volgens vele naamloze idioten op het Internet. Mijn attractieverhuur bedrijf (het grootste in Nederland ) ging na 23 succesvolle jaren ten onder. Niet door mismanagement maar omdat de crisis sterker was dan wij.
Gelukkig al weer een paar jaar achter de rug en gelukkig voor mij dat mijn Bulgaarse vrouw nog wat centen heeft.
Nu is Milko aan de beurt en vorig jaar Joop Teutenberg en misschien in de toekomst wel weer anderen.
Mensen vinden het klaarblijkelijk leuk om anderen - die ooit succesvol waren - met de grond gelijk te maken.

Doe dat in godsnaam met je eigen naam zodat je een klap voor je kanis kan krijgen als je weer eens het goedkoopste kaartje hebt gekocht met je bij de winkelier weggegriste kortingskaartje en door diezelfde Milko weer eens een stoel in de loge krijgt.

Huigelaars en hypocrieten zonder ook maar enige kennis van zaken staan nu eenmaal bekend om hun kritische uitlatingen omdat zij snachts in hun eigen kwijl liggen te dromen van hun eigen tent die zij nooit zullen verkrijgen.
Ik lees de meest klinkklare onzin op dit forum over nu bijvoorbeeld weer dode en levende legendes.
Freddie Knie zou de enige zijn. Mensen als Christel Sembach Krone, Alexis Gruss, Moira Orfei en Bernhard Paul vergetend.
Bassie niet. Toni ( paardenneuker ) Boltini wel. Boltini was gewoon een boef met een deftige stem.
Niks erg aan. Ik neem het zelf ook niet zo nauw. Maar om een legende te worden moet je helaas eerst dood gaan. Zelf mag je het niet meemaken. De laatste 25 jaar kocht niemand nog platen van Ramses ( hu ? ) en nu geldt hij als een god.

Er lopen nog weinigen rond die weten wat echt circus is.
Zij kennen immers niet de succesvolle shows van bijvoorbeeld Busch Roland , Krone en Williams Althoff of om het op Nederlands niveau te houden: De eerste Holiday jaren, Mullens en Royal.
Stuk voor stuk echte circussen die PROGRAMMAS hadden.
Nu zwaait koning middelmaat de scepter waarbij circus Sijm ineens circus heet.
Vroeger viel dat in de categorie kindershow.
Niet om Sijm tekort te doen maar het is niet vergelijkbaar met grootschalig circus zoals Herman Renz dat nog steeds overeind houdt helaas noodgedwongen zonder wilde dieren.

Want dat laatste is door onze overheid kapot gemaakt. Net als Zwarte Piet straks ook verdwenen is en er op ouderejaarsavond geen vuurpijl meer de lucht in gaat omdat de wandelende takken daar doof van worden.
Alles gaat stuk en ik;
Ik ben gestoord als ik snachts wegzwijmel met mijn circus dvd's vol puur circus en daarna een goede plaat van Robert Long op zet. Voor ik zo ga slapen kijk ik nog eens naar "Wordt u al geholpen" en in bed val ik in slaap met de beelden van Louis Knie met tijger op olifant voor ogen.

Totaal gestoord

Deel 2 volgt

Laatst gewijzigd door borm op za okt 03, 2015 9:43 am, 9 keer totaal gewijzigd.

Berichtonderwerp: Re: gevallen engel
BerichtGeplaatst: za okt 03, 2015 3:46 am 

Maar eigenlijk wil ik het over Milko Steyvers hebben. Volgens meneer Bassie - want zo moest het circus personeel hem vroeger noemen - begonnen als vlaggetjesverkoper waarvan diezelfde Bassie 75% van kreeg omdat zoals hij dat zo mooi kon zeggen ZIJN rode neus op stond. Als Milko er niet was geweest had hijzelf zijn vlaggetjes kunnen verkopen. Ik heb niets tegen Bassie want ik vindt hem een hele slimme zakenman maar dit getuigd niet van sympathie.

Milko is niet een makkelijk persoon denk ik. Ik ken hem niet zo heel erg goed maar hij beschikt over een flink ego. Iets wat Rob Ronday ook had en nog wel zal hebben. Tevens is dit de reden van hun succes want stille muisjes komen nergens.
Waar ik mij het meeste aan irriteer is dat hem mismanagement wordt verweten.
Ik heb de voorstelling in Alkmaar drie keer bezocht en drie keer met liefde betaald en ondanks de grote problemen drie keer een topvoorstelling gezien die qua artiesten, muziek , choreografie en licht op eenzame hoogte staat in Nederland.
Buitenstaanders verwijten hem dat het te duur zou zijn. Tja niet elke circusbezoeker is tevreden met 2 kamelen, Een vervelende clown met een filmscene, een veel te dikke directeursdochter aan een touw en casettebandjesmuziek zullen we maar zeggen.
Milko - in de steek gelaten door heer Ronday - is naast Alberto Althoff -nog de enige Nederlandse circusdirecteur die zijn nek uitsteekt en streeft naar een echte mooie circusvoorstelling.
Een voorstelling die daadwerkelijk dertig euro waard is.
Maar de middelmaat is Nederland binnengedrongen en circussen die hun omzet voornamelijk moeten halen uit de pauzeverkoop omdat zij iedereen voor vijf euro binnen laten, zorgen er voor dat in de publieke opinie circus niet meer wasrd is dan diezelfde vijf euro.
Alleen Belly Wien is een uitzondering maar ook deze onderneming heeft alleen bestaansrecht omdat zij ineens zeer slecht Nederlands spreken bij komst van belasting of arbeidsinspectie.
Zij hebben een voorsprong van misschien wel 2000 euro per dag.
Circus Herman Renz is het meest succesvolle circus van de laatste vijftig jaar met de beste programma s.

En nu wordt Milko afgestraft. Stank voor dank. Hij haalde de beste dierennummers en variété nummers naar Nederland maar nu is dat kennelijk dom geweest.
Te duur roept men dan.
Nee dat is niet de kern. De kern is dat de buitenlandse vooral kleinere ondernemingen de maat hebben gelegd bij 5 of 8 euro zodat dertig te duur is.
En op deze manier kunnen we in de toekomst alleen nog maar kijken nasr frau Renz met 2 hondjes en De mollige Miss Mandy ( de jongste artieste van Nederland ) op het strakke koord.
Drie kamelen als pauzefinale en aan het slot de Directeur zelf in zijn smoking uit 1976 met zijn 5 vrolijke pony's.

Laatst gewijzigd door borm op za okt 03, 2015 11:22 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Berichtonderwerp: Re: Gevallen engel
BerichtGeplaatst: za okt 03, 2015 4:58 am 

Circus Krone staat komende week in Meppen. Ik ga daar woensdag en donderdag naar toe. Gaat u ook ?
Het laatste echte circus van Europa althans als je houdt van circus in zijn volle glorie. Want Cirque du Soleil vindt ik niets aan. Dat is wel persoonlijk want ik snap dat anderen het wel waarderen. Ik vreet liever braadworst in de pauze in plaats van dat ik in mijn WE pak met zijden shaltje in de viptent champagnedrinkend op kosten van de baas diezelfde baas afzeikt aan een of andere staantafel.
Ik hoor liever opzwepende russische muziek bij de kozakkenrijders dan dat ik moet luisteren naar slaapverwekkende moderne dreunen die ik gratis in elke kledingwinkel kan beluisteren en ik kwijl liever bij de 27 leeuwinnen van Martin Lacey dan dat ik droogbekkend moet aankijken naar de zoveelste driedubbele salto van een groep dames en heren ondergebracht in hotels omdat een woonwagen te min voor hen is. Maarrrrrr. Het blijft persoonlijk hoor.

Iedereen naar Meppen dus. Je herkend me vanzelf. Als je iemand ziet met een lekker wijf naast zich in de loge. Als hij in zijn handen een zak popcorn heeft en een coca cola aan de lippen. Als hij hard lacht en hard klapt. Als hij in de pauze ter ondersteuning van de kosten de dieren bezoekt. Als hij na afloop van de drie uur durende voorstelling met rode konen de tent verlaat. DAT BEN IK DAT. De gestoorde door heimwee en nostalgie overmande gek die is blijven stilstaan in de tijd TOEN GELUK NOG HEEL GEWOON WAS

BerichtGeplaatst: za okt 03, 2015 10:24 am 

Ik verwijt je de kritiek op Circus Belly Wien en Circus Sijm. De eerste, afgelopen jaren in alle opzichten geprofessionaliseerd; heeft overigens een woordvoerder die heel goed Nederlands spreekt. Ook wanneer inspecties komen zoals afgelopen jaar in Eindhoven (zie krantenbericht) waarbij weer bleek dat alles in orde was.
Je opmerking over Mandy en de mevrouw met 2 hondjes kun je ook maken over het flitsende alpaca nummer en de dikke benen antipode juffrouw van afgelopen jaar bij H.Renz.

Laat toch ieder op zijn eigen manier een bijdrage leveren aan de circus branche. Maar dan wel anno nu, dat ben ik met je eens

BerichtGeplaatst: za okt 03, 2015 10:54 am 

Beste Kevin.

Zoekende naar spijkers op laag water ontgaat je de essentie van mijn verhaal. Ik vergeef je dit. Je bent immers niet de enige die deze fout maakt.
Probeer een ware vriend van het circus te zijn en niet een met vergrootglas zoekende kritikaster.
Overigens bedankt voor je correcte reactie.

BerichtGeplaatst: za okt 03, 2015 11:35 am 

Ik ben geen vriend van het circus. Ik sta er op alle fronten middenin. Het is aan het circus zelf om de branche op te schonen, niet aan mensen die vanaf de zijlijn roepen

BerichtGeplaatst: za okt 03, 2015 11:51 am 

Een echte professional dus. Van welk circus ben je ?

BerichtGeplaatst: za okt 03, 2015 2:01 pm 

Ik hoor niets meer Kevin. Je logde pas vijf minuten na mijn laatste bericht uit. Ik dacht al dat ik je kende. Jij bent toch de persvoorlichter van circus kukeleku. Ik vond vooral dat nummer met die twee wippende kippen heel bijzonder. Met dat je er op alle fronten middenin staat bedoel je zeker de kippenstront. Je doet me denken aan een voorval van een paar jaar geleden. Ik bezocht een circus in Hoorn en voor de kassa stond de plaatselijke mongool te roepen dat hij " erbij" hoorde. Lachen toch.

BerichtGeplaatst: za okt 03, 2015 3:33 pm 

Kijk eens aan: over niveau gesproken! En daar moeten we de toekomst van het circus mee veilig stellen?
Zelden een grotere olifant dwars door de porseleinkast zien denderen!
En dat alles in het kader van circusredder!
Schandalig hoe Circus Sijm wordt afgezeken: hun programma van vorig jaar was in alle opzichten vergelijkbaar met CHR dit jaar. Inderdaad Joannes mocht daar warmdraaien voor hij de overstap maakte. In de intiemere setting kwam hij zo mogelijk nog beter tot zijn recht!
Milko ken je niet zo heel erg goed, anderen in de circuswereld al helemaal niet, zo blijkt.
Natuurlijk gaan we komende week allemaal massaal ons geld naar Meppen brengen. We houden immers zoveel van het circus dat we een paar dagen achtereen zelfs kaartjes van € 47,10 kopen teneinde het circus in stand te houden. Stel je toch eens voor dat we dat geld (dat we zelf niet eens hebben maar krijgen van onze rijke partner) eens zouden verdelen over meerdere circussen, ook die in Nederland. Was je al bij Werona bijvoorbeeld? Vast ook al te min, kunnen ook beter een kippenfokkerij beginnen!
Want waar je dus gigantisch de mist in gaat is de DIVERSITEIT waar het in dit wereldje om draait. Niet iedereen kan zich tenslotte 'Meppen' veroorloven, en moet het noodgedwongen doen met Barani, Magic, Bossle of Kastello in de achtertuin. Ook heel erg leuk, de kinderen hadden de middag van hun leven! Daar gáát het om, meneer de snoever!
Die bovendien niet begrijpt dat een en ander een versterkende werking heeft. In plaats van dat ze elkaar om zeep helpen.
Er zijn er meer, tot op redelijk hoog niveau, die net zo bekrompen denken.
Weet je nog wel wat dat cultureel erfgoed ook weer precies inhield? Circa 20 binnen- en buitenlandse circussen die door ons land reizen, van groot tot klein, met en zonder (wilde) dieren.
Maar waarschijnlijk veeg jij daar ook je kont mee af.......

Goed dat je terug bent, levert altijd prachtige ongenuanceerde bijdragen op. Ietsje minder beledigend misschien (dat hoort op een forum) en we kunnen nog veel genieten!

BerichtGeplaatst: za okt 03, 2015 4:09 pm 

Circus Sijm op 1 lijn zetten met Nederlands nationaal circus Herman Renz dan weten we direct dat ook jij liever op een gymzaalbankje zit dan op een volwassen stoel. Verder wijt ik geen woorden aan jou. Helaas moet onze kennismaking zo verlopen maar ik speel niet meer met kinderen.

BerichtGeplaatst: za okt 03, 2015 4:32 pm 

Didier, jij hebt ook bijna altijd wel kritiek op circussen op een manier die ook wel een duidelijke voorkeur duidelijk maakt. Maar nu wordt dat ook gedaan en is alles opeens verschrikkelijk. Ik ben het altijd oneens geweest met je over Milko en CHR, maar ik maak me niet druk, doe dat dan ook niet. Ik vond het wel een mooi verhaal, al ben ik het ook niet in alles met Alfons eens. Maar iedereen z'n eigen mening, je zei het ooit zelf! Het is toch een forum?
Ik snap Kevin ook wel, maar Alfons ook, en dat mag toch? Een ander scherp gezicht zie je toch niet als 'concurrentie'?

BerichtGeplaatst: za okt 03, 2015 4:38 pm 

Misschien is Nik de meest wijze van ons vier.

BerichtGeplaatst: za okt 03, 2015 5:46 pm 

Beste Alfons. Dat je mij niet kent zegt denk ik al genoeg over je kennis van zake. Ik werk bij Circus Belly Wien, produceer dit jaar mijn eigen kerstcircus in Etten-Leur en heb me de afgelopen 2 jaar uit de naad gewerkt om het klassieke circus met dieren te verdedigen.
Het gaat al lang niet meer over de omvang van het circus. Het gaat erom Hoe je jezelf als circus profileert, en in hoeverre dat vervolgens in de show wordt nagekomen.
Klopt die balans, gaat het publiek gegarandeerd tevreden naar huis.

BerichtGeplaatst: za okt 03, 2015 5:57 pm 

Nou aangenaam dan. Ik hoop dat je mijn andere stukje ook hebt gelezen. Volgens mij zitten we niet zo heel ver van elkaar af hoor.
Dat ik je niet ken is niet verwonderlijk. Ik ben niet de persoon die rond hangt bij jan en alleman. Wel heb in 35 jaar tijd meer dan 1000 voorstellingen gezien in 15 landen bij misschien wel 100 verschillende circussen. Ik heb belangstelling voor de show, de reclame, de logistiek en de economische kant. Mijn hart gaat uit naar circusmensen die kwaliteit boven verdiensten stellen. Vaak komt het geld dan vanzelf. Een juiste balans dat ben ik helemaal met jou eens. Ik kom graag in Etten leur kijken. De meeste mensen die ik goed gekend heb zijn allang dood. Johnie boltini. Karl Kosmayer. Hans Martens om er een paar te noemen. Een nog levende held in mijn ogen: Alberto Althoff. God wat is dat een optimist en doorzetter. Zakelijk natuurlijk een leek maar wel een man naar mijn hart. Ik heb een keer in Beverwijk een avond in de kroeg gezeten met jou werkgever. Ik ken zijn story. Vader jong overleden en hij ging het runnen. Dat heeft hij goed gedaan. Ik heb altijd gezegd dat als Belly Wien een goede band er bij zou hebben en een betere belichting het zich kan meten met CHR. Ik ben ook altijd een enorme fan geweest van Barelli. Rare lui maar circus maken kunnen ze.

BerichtGeplaatst: ma okt 05, 2015 3:42 pm 

Het gaat er niet om dat mensen geen kritiek op wat dan ook in de circuswereld mogen hebben, het gaat mij om ongefundeerde kritiek. Dat is een wezenlijk verschil beste Nik!
Lees het allemaal nog maar eens rustig over.
Meneer Borm denkt kennelijk dat hij de enige is die nog weet wat echt circus inhoudt, zo profileert hij zich in ieder geval wel. Zich daarbij bedienend van bewust overdreven of onzin-argumenten.
Zoals bijvoorbeeld over Ramses, waarvan ik het genoegen had hem persoonlijk te mogen kennen, en die in de jaren voor zijn overlijden nog aanzienlijke successen boekte. Nadat hij hersteld was van een vervelende aandoening. Hoge noteringen in bijvoorbeeld de Top-2000 had hij altijd wel. Dus niks kwestie van pas een legende na zijn dood, al vlogen toen inderdaad verzamelalbums wel als warme broodjes over de toonbank.

(Zo, dat was even lekker op het toilet. Maar dit is een persoonlijke mededeling.....)

Elders schrijft Borm nu ineens dat hij (o.a.) Sijm niet afzeek. Ik wil het wel even herhalen: 'Sijm verdient het niet eens 'circus' te heten doordat koning middelmaat de scepter zwaait. Het hoort thuis in de categorie 'kindershow'.'
Gelukkig is hij elders wel begonnen te nuanceren, alleen snap ik er helemaal niets van wat er vorig jaar (toen hij dit CIRCUS bezocht) mankeerde aan het uitstekende internationale programma. Want dat was van grote klasse. Maar misschien was de tent wel te klein of waren er teveel kinderen of waren de (nieuwe) banken wat te hard uitgevallen. Je moet maar last hebben van teveel gevoel!

Vuurwerk mogen ze van mij gerust verbieden. En dan met name knalvuurwerk, al is de chemische rotzooi van siervuurwerk ook al niet best voor het milieu. Niet vanwege de wandelende takken maar omdat er honderdduizenden andere dieren jaarlijks zeer onder lijden.

Milko of CHR wordt niet afgerekend omdat het circus te duur zou zijn, in ieder geval niet door de circusliefhebbers. Maar dat konden we al eens eerder lezen: van dat kleine groepje (de echte liefhebbers) kan zelfs het allerkleinste minicircusje niet bestaan!
Die liefhebbers interesseert de entreeprijs niet of nauwelijks, de zich gratis binnenslijmenden uitgezonderd...
Naar de entreeprijs kijkt wel het grote publiek, dat geen flauw benul heeft wat het te wachten staat. Dat wil simpelweg vermaakt worden, en daar slagen denk ik alle circussen wel in...

Zelfs de meest grote circussen in Europa -er worden er al een paar genoemd, het gaat de goede kant uit-, kennen familiedagen met entreeprijzen variërend van € 5,- (echt waar, Pinder in Frankrijk bijvoorbeeld), € 8,- of € 10,- (het veelgeprezen Charles Knie).
Want juist in tijden van crisis -we hebben er net een paar al dan niet kunstmatig gekweekte achter de rug, u kent de gevolgen...- € 30,- p.p. uitgeven is maar voor weinig gezinnen weggelegd. Vandaar die verminderde belangstelling en toenemende rust aan de kassa de laatste jaren.
Want geheel toevallig behoort het doorsnee circuspubliek helaas niet tot de hogere welvaartsklasse. Die hebben daar Cirque du Soleil (e.a.) al voor!
Nogmaals: ik heb het niet over circusliefhebbers, want die vind je wel in alle klassen van de maatschappij.

Met grote stappen door de circuswereld, schreef ik al. 'Krone, het laatste echte circus van Europa althans als je houdt van circus in volle glorie.' Een grove belediging aan talloze andere èchte circussen en die zijn er nog in ruime mate. Gelukkig begint Borm in latere berichten er al meerdere te noemen.

Waar ik op zit in een circus interesseert me geen bal. Want wanneer het echt boeiend is vergeet je namelijk of je op het puntje van je stoel of op het randje van de bank zit.

Beste Nik -daar gaan we weer- iedereen hier kent inmiddels mijn voorkeur(en) wel. Dat ik aardig scherp waarneem weet ik zelf ook wel. Wanneer ik iets 'mis' vind boeit me het in het geheel niet bij welk circus dat het geval is. Dat kan dus overal zijn.
Een andere vorm van kritiek, -dus niet op de voorstelling-, is die op het beleid of de gedragingen of de handelwijze van iemand persoonlijk. Dat is dus iets heel anders dan kritiek op een bepaald circus.

Laatst gewijzigd door Didier op ma okt 05, 2015 5:12 pm, 8 keer totaal gewijzigd.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00